De verkoop van het failliette autoconcern Chrysler is uitgesteld, dat heeft het Amerikaanse federale hooggerechtshof vandaag bepaald. Schuldeisers van Chrysler hadden bezwaar aangetekend tegen de verkoop, waaronder het Indiana pensioenfonds. Zij vinden dat er in het overnameproces regels zijn overtreden.
De schuldeisers vinden dat de verkoop niet rechtsgeldig is. De rechter heeft bepaald dat de verkoop is opgeschort, zodat het hooggerechtshof eerst goed kan kijken naar de bezwaren van de schuldeisers.
In die bezwaren wordt komt ook de rol van de overheid naar voren. Volgens de advocaten heeft de Amerikaanse regering onterecht gebruik gemaakt van het noodfonds, om zodoende Chrysler veilig naar een surseance van betaling te loodsen. Het noodfonds was opgezet om de financiële crisis het hoofd te bieden, maar volgens de advocaten is dat geld alleen bedoeld om noodlijdende banken te helpen. Dat geld had dus niet gebruikt mogen worden voor autofabrikanten.
Benjamin1 zegt
Dan kan je ook alle sloopregelingen op gaan schorten, is namelijk keiharde concurrentievervalsing.
Citrofiel zegt
Ze waren niet zo blij dat de schuldeisers zonder onderpand nu bevoordeeld werden tov de schuldeisers met onderpand (zoals zijzelf), oid.
Esprit_de_Flandre zegt
Dus wat? Ze willen het liever gewoon helemaal laten wegkwijnen en dan als het nog minder waard is voor een appel en een ei verkopen aan een US-bedrijf? En als een regering zegt dat ze geld uittrekt voor autofabrikanten, dan heeft ze daar toch het recht toe, ook al ben je daar niet mee akkoord?
GM, die zelfstandig een doorstart maakt, en dus niet in buitenlandse handen komt, is ook met overheidsmiddelen naar Chapter 11 geleid, durf wedden dat ze daar geen woord over zullen reppen.
lincoln zegt
hierzo gaat het geld direct naar de banken ..
zonder tussenkomst van een autofabrikant ..
veel efficienter ..
Eric zegt
Zullen de arbeiders graag horen. Indien een bedrijf in faling is moet er toch een curator worden aangesteld? Deze verkoopt het bedrijf om de schuldeisers te betalen? Waarom houden ze de verkoop dan tegen? Hopen ze op een andere koper die meer betaalt? Indien die niet op de proppen komt kan Fiat van zijn bod nog een beetje afdoen, want nu maken ze Fiat nog sterker tijdens de overlegbijeenkomsten.
Wollie zegt
@Esprit de Flandre :
De advocaten redeneren dat de pensioenfondsen tot de bevoorrechte schuldeisers behoren bij een faillissement en dat ze dus voorrang zullen hebben op b.v. onderdelenleveranciers. Door de normale faillissementsregels toe te passen hopen ze méér uit de zaak te halen dan nu het geval is. Verder vinden ze het onterecht dat Fiat niks heeft moeten betalen voor 20% aandeel.
Wat ze er niet bij vertellen is dat Chrysler al jaren liep te zoeken naar een fusiepartner maar niemand vond, behalve Fiat.
Misschien hopen sommige pensioenfondsen dat ze nu het geld wat ze kwijt zijn kunnen recupereren via Fiat. Maar dat is natuurlijk ijdele hoop. Wie wil er nu een fusie aangaan om al meteen beroofd te worden ?
Autogek zegt
Gewoon bankroet laten gaan dan. Ze willen gewoon niet in buitenlandse handen komen. Nou ga dan lekker koppie onder. Dan heb je zeker 100.000den werklozen.
Timo zegt
Man , man zo goed als bankroet en nog steeds arrogant , Amerikanen leren het echt nooit….