Het piepjonge Amerikaanse Tesla is hard aan de weg aan het timmeren. Waar de gevestigde orde dealervestigingen moet sluiten, heeft Tesla er niet genoeg! Er zijn zeven nieuwe dealers in aantocht, waarvan drie in Europa.
Elektrisch rijden lijkt hiermee een stevige voet aan de grond te krijgen. Weliswaar bedienen ze nog maar een heel klein deel van de markt en blijven de auto’s (voorlopig) duur, er is vraag genoeg.
Naast zelf importeren is het binnenkort dus ook mogelijk je Tesla op dit continent bij de dealer af te halen. Vestigingen openen de komende weken hun deuren in Londen, München en Monaco. Naast het kopen en afhalen van auto’s vervullen de dealers ook een rol als internetcafé, testcenter en ‘Tesla-leeromgeving’. Een sterk staaltje marketing, afgekeken van Apple en Starbucks.
Dit heugdelijk nieuws valt praktisch samen met het verkopen van de 500e Tesla Roadster. Het bewijs dat de auto’s ook daadwerkelijk van de band rollen. Met de Model-S in aantocht en een aardig belang van Daimler in het merk, lijkt totale wereldheerschappij niet eens meer zo ver weg te staan. Immers, mobiliteit = macht.
Het is ze in ieder geval gegund. Als een van weinig nieuwe fabrikanten is Tesla snel gegroeid met een werkelijk nieuw concept. Nu even allemaal die vooroordelen over elektrisch rijden over boord gooien graag. Dank u. Kies er liever vast een uit.
Tesla Motors to Open Seven Sales & Service Centers This Summer
Prospective customers can test-drive electric sports cars in New York, Seattle, Chicago, Miami, London, Monaco and Munich.June 4, 2009
SAN CARLOS, Calif.–(BUSINESS WIRE)–Tesla Motors will open seven regional sales and service centers in upcoming weeks, establishing a coast-to-coast network in the United States and a solid retail footprint in Europe.
Stores in New York, Seattle and Chicago will open in late June, followed by Miami. The new additions will complement Tesla’s flagship stores in Northern and Southern California, which opened a year ago. Tesla is also scouting locations in Washington DC and Toronto.
Tesla’s first European store will open in London later this month, followed by Munich and Monaco.
Tesla takes its showroom cues from Apple, Starbucks and other customer-focused retailers. Tesla stores provide a welcoming spot to surf the Web, test drive cars and learn more about Tesla, the only production automaker selling highway-capable EVs in North America or Europe.
“We are rethinking almost every aspect of the automobile – from the powertrain to the customer experience, both online and in our stores,” said Tesla CEO and Product Architect Elon Musk.
Store locations and hours are updated online. The showrooms are centrally located to allow quick access to nearby highways and suburbs, giving prospective owners an opportunity to experience Tesla’s best-in-class performance under a range of driving conditions.
The Tesla Roadster beats nearly every other car for acceleration yet is twice as energy efficient as a Toyota Prius. With an EPA-estimated range of 244 miles per charge, it costs roughly $4 to refuel and can be completely recharged in as little as 3.5 hours.
Teslas consume no gasoline, never need routine oil changes and require far less maintenance than internal combustion engine vehicles or complicated hybrids. They also qualify for numerous incentives, which significantly lower their total cost of ownership compared to gas guzzlers.
New Jersey, Arizona and Washington, for instance, waive sales and use taxes on EVs, resulting in an immediate savings of $10,000 or more compared to a conventional car. Combined with a $7,500 US federal tax credit and lower cost of electricity vs. gasoline, the Roadster has a lifetime cost advantage of at least $25,000 over a gas-powered sports car with a similar sticker price.
Last weekend Tesla delivered its 500th Roadster in the United States. In late June, Tesla will begin producing the Roadster Sport, a higher performance electric supercar that does 0 to 60 mph in 3.7 seconds. European Roadster deliveries begin this summer.
Jipino zegt
Zozo, die lui van Tesla hebben het goed bekeken.
Polygoon zegt
Wow, die gaan snel vooruit
Genotsknots zegt
Ik zei al een half jaar geleden toen het zo slecht ging met de autofabrikanten. NU AANDELEN KOPEN VAN TESLA!! Als ze bestaan tenminste
xc60 zegt
als je dan toch elektrisch moet rijden, dan maar sportief en eerlijk is eerlijk ze zien er gaaf uit vooral het nieuwe model
MC zegt
Let op over een paar wordt dit de nieuwe GM ;0
cardesigner@USA zegt
Detroit word ingeruild voor Silicon Valley. Ik denk dat het op lange termijn een succes gaat worden.
Die Apple stores zijn zeker mooi! Met glazen trappen enzo!
JanJansen zegt
Aangezien chassis (Noorwegen), CF body (Frankrijk), assemblage (Lotus, Engeland), remmen en airbags (Siemens, Duitsland) uit de EU komen en is het niet meer dan logisch dat Europa een groot aantal dealers krijgt.
Eigenlijk kunnen we hier spreken van een Europees merk (mn nu ook Daimler hierbij aan tafel schuift)
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
Laurens zegt
Met alle Nederlandse subsidies kan een veelverdiener de effectieve belastingdruk stevig verlagen. Maar moet hij nog steeds emigreren :lol:
gekke-turbo zegt
@genotknots: helaas bestaan ze niet en denk ook niet dat je er aan zou kunnen komen als ze zouden bestaan.
Buyck zegt
Hallo!!! Iemand wakker hier op dit forum. Je zag dat toch van jaren ver komen dat dat bedrijf hoge toppen ging scheren! Die man die aan de top van dat bedrijf staat is geen achterlijke marktkramer maar een man met grote ambities. De naam klinkt als een klok in de ondernemerswereld “ELON MUSK”.
Nog nooit van Elon Musk gehoord? Als de 35-jarige internetmiljardair zijn ambities waarmaakt, gaat dat zeker veranderen. The Economist portretteert hem onder het kopje ‘half playboy, half ruimtecowboy’ en beschrijft hoe hij zijn tijd verdeelt tussen feestjes met playmates en zijn twee passies: het redden van de aarde en het veroveren van de ruimte._In de jaren negentig gaf hij zijn onderzoek op Stanford naar accu’s voor elektrische auto’s eraan om te kunnen profiteren van de internethype. Een goede beslissing, zo bleek in 2002, toen hij het onlinebetaalsysteem PayPal voor 1,5 miljard dollar verkocht aan eBay. Zijn geld stak hij in Tesla Motors dat vorig jaar een elektrische sportwagen presenteerde die sneller is dan een Ferrari en milieuvriendelijker dan een Toyota Prius.
Deze maand lanceerde zijn bedrijf Spacex de Falcon, een tweetrapsraket die Musk volgens the Economist grotendeels zelf ontwierp. Eerste doel voor de Falcons: lading in de ruimte brengen tegen een fractie van de kosten die NASA rekent. Daarna staat de kolonisatie van Mars op de agenda. Elon Musk, onthoud die naam.
Stef_4 zegt
auto’s worden goed verkocht..goede zaak, het is ook nog niet realistisch om een goedkope elektrische auto voor de massa te maken. Zo ver is de techniek nog niet, laat eerst de ‘rijken’ maar experimenteren zien wij over 5-10 jaar wel verder. Het zal dus nog wel even duren voordat iedereen niet-benzine (/diesel) rijdt..
Jochempie zegt
Elon Musk is een soort real-life versie van Iron Man, hij is niet alleen een briljant technicus maar ook één van de grootste zakentalenten van het moment.
Innokenty zegt
Raar dat er geen dealer komt in Californie! California is erg streng wat betreft CO2 uitstoot.
vla zegt
@ Buyck
Zeer interessante tekst, je kent blijkbaar je materie. Maar één detail waarvan ik me niet kan weerhouden om je erop te wijzen: “Zijn geld stak hij in Tesla Motors dat vorig jaar een elektrische sportwagen presenteerde die sneller is dan een Ferrari en milieuvriendelijker dan een Toyota Prius.” No no no, my friend. Ferrari is mss commercieel als Apple, maar ze p0wnen nog steeds. ;) :P
En ik persoonlijk heb overigens een schijthekel aan economisten, ze geven alleen maar om geld…
Fova zegt
@ Innokenty
Er komen zelfs twee dealers in California, namelijk een in noordelijk (San Francisco?) en een in zuidelijk (LA?)
Jipino zegt
@ vla
Hij zei wel ‘sneller dan EEN Ferrari’, zeg ik maar om even bijdehand te doen. dat ding is vast wel sneller dan EEN ferrari.
vla zegt
@ Jipino
Lol! Wel, ik zou nog opletten met zo’n uitspraken… Uiteraard zal hij de 01C voorbijsteken, maar vanaf jaren ’60-’70 zou ik toch al opletten hoor! Vooral in de bochten zal een klassieke Ferrari met gemak heersen.
Matt zegt
Of-ie sneller is dan een Ferrari weet ik niet. Maar de Tesla Roadster rijdt in elk geval wel Porsches de stront in de ogen:
http://www.youtube.com/watch?v=HTKexaylnt4
VivelaFRANCE zegt
Zeer goed bezig bij Tesla! Als er van die dealers à la Apple Stores komen wordt het helemaal een succes! Op dit moment is Tesla de beste keuze als je een elektrische auto wil!
vla zegt
@ Matt
De Carrera GT zou ze het snot voor de ogen rijden, de coureur had gewoon een slechte start (zie rook achter de auto). De Porsche Turbo: geen idee waarom hij zo traag gaat, hij kan van 0-100 gaan in minder dan 4.2 seconden. Bij de Tesla hoef je enkel op het gaspedaal te drukken, er zijn geen versnellingen.
wilco zegt
De Tesla gaat in 3,8 sec naar de 100 toch? Ik geloof dat ie die porsches er inderdaad uitrijdt. Koppel van electromotor is van 0-max. Dus onverslaanbaar, een electromotor van 400 pk zou volgens mij zelfs de veyron kunnen killen.
Ik vind Tesla leuk, lijkt me leuke auto om eens in te rijden, zou em gewoon naast een mooie benzine auto kopen. Voor het geluid een 6 in lijn benzine, voor de snelheid de tesla, er is echt markt voor denk ik.
SyriX zegt
toch raar dat ze in München openen en niet in Stuttgart :S
vla zegt
@ wilco
Hmm… Nu ik de feiten check, heb je idd gelijk! :oops: Kwik dingetje! Ik wist dat hij snel was, maar zo snel! :shock: Bergen koppel hé. Spijtig dat hij moeilijk de bocht om wil…
Maar toch wil ik ooit eens met een Tesla mee, zo stil, zo niet-dramatisch en zo hard gaan lijkt me een unieke ervaring!
Jesper zegt
Kleine tip aan de marketingheren van Tesla, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er in Nederland een heel mooi glazen dealerpaleis op de kop te tikken valt, ergens langs de A2 bij Breukelen. Zou ooit een gerenommeerde dealer in gezeten hebben, dus de voorzieningen zijn er. ;)
Citrofiel zegt
Hadden ze er nog niet genoeg? Goh, verrassend. Ik dacht dat 1 dealer in de hele wereld genoeg was om tienduizenden auto’s te verkopen… :roll:
@ Jesper; Welke dan?
@ vla; Whaha, elektroauto’s rulen dik hard jòh, weg met je antieke plof-plof motorren geen vroem-vroem meer! Muhaha! ;)
(where did that come from?! :shock: )
vla zegt
@ Citrofiel
Kroymans uiteraard! Dat je dat niet weet, je passeerde er vroeger elke dag! :D
Verder: where did that come from?! Je gangsta-kant natuurlijk, die die in gedachten rondrijdt in een dikke 2CV met XL patta’s en een V8 voorin. :mrgreen:
Citrofiel zegt
@ vla; Ik passeerde de oude vestiging van Hessing. En Hessing kwam ook gelijk bij me op bij zijn reactie. Maar Hessing is niet failliet. Tenminste, naar mijn weten valt Hessing niet onder Kroymans.
Oh, en je bron van mijn onzinnige tekst kan niet kloppen. Die onzinnige tekst bashte de verbrandingsmotor, dus een V8 niet. Mijn innerlijke elektro-sjonnie soms?
vla zegt
@ Citrofiel
Ah, damn’. Kroymans & Hessing, ik kan ze vreemd genoeg moeilijk uit elkaar houden (voor jou vast zeer makkelijk).
En nogmaals damned! Innerlijke elektro-sjonnie, zit wel wat in… :P
Zeg maareuh, Klassiekerrally onlangs nog gecheckt toevallig? :mrgreen:
Snuf zegt
Tesla heeft idd een briljante marketing aanpak en eigen geld om zaken waar te maken. Ik vermoed dat Elon Musk nog wel wat meer bedrijven gaat oprichten, hij zit ook al in de zonnecellen.
MJStylez zegt
Geef mij maar die Sedan. maar het blijft toch altijd Prut auto’s! :O