Laten we op Autoblog eens een paar vooroordelen omtrent auto’s ontkrachten.
Iedereen heeft ze. Bijna iedereen gebruikt ze: de welbekende, standaard, niet-originele vooroordelen die al jaren gebukt staan over een groot aantal automobielen. Ook bij die rechterbaanklever (zie je, daar ga ik al) van een Wagon R+. Iedereen denkt bij het zien van deze japanner aan hoortoestellen+looprekken, en incidenteel aan een hond op de achterbank. Klopt ook vaak, is verder niets mis mee. Maar toch lastig als zo’n multifunctie-bak slecht scoort onder de overige doelgroep, namelijk 18 tot 58 jaar.
In de EU, that is. Want in Japan is deze fietsendragerkoning (of PIMP) namelijk een graag geziene gast in het straatbeeld. Daar rijden alle carrièremeisjes met wapperend haar in Wagon R’s.
Toegegeven, het is niet de eerste auto waar je aan denkt bij ‘je eerste auto’. Toch zijn er voordelen genoeg voor de hoogzitter, alleen is het helaas geen laagvlieger. Het motoren aanbod is misschien niet spectaculair qua vermogen, zuinig is het wel. Grote kans dat bij een tweedehands Wagon R+ de aanwezige benzine nog is afgerekend met guldens. Past dat even goed in de huidige tijdsgeest, al die zuinigheid! En met een cheap-ass powerfilter klinken die 1.0 en 1.2 4-cilinders nog redelijk ook. Dus overdenk die keuze voor ‘Je Eerste Auto’ nog eens goed. Wie betere alternatieven heeft mag zich laten horen.
Powerfilter-madness op een Wagon R+.
Videomateriaal: Meisje wil Wagon R+ verkopen.
Vintage Wagon R+ spam.
koreantaxiproductions zegt
2e filmpje werkt niet! verder zijn die japanse reclames best lijp :p
koreantaxiproductions zegt
edit: nu werkt ie wel
renaultfreak zegt
yee, weer een rijdend hondenhok erbij. Bij mij in de buurt rijd er ook een rond, dit noem ik geen auto’s
Marco zegt
Nutteloze auto,
David zegt
koekblik….
fiat 1100r zegt
fiat panda 1ste model 1000cc ook kek karretje
arjens zegt
Hmmm. Ben nog steeds op zoek naar een auto van de zaak.
C6_R zegt
Fantastische bolide! En dat ‘ie anno 2009 ook nauwelijks moderner oogt dan 16 jaar geleden is ook een enorme prestatie!
willeM zegt
Ik noem dit staande uitstapautootjes. Handig smal voor de krappe parkeerplekjes. Een vervoersmiddel, net zoals je oude en snelle dure fietsen hebt. Wat heb je er voor over is de vraag.
Het is wel een heerlijke doorzonwagen, zit ik liever achter dan een bestelbus.
arjens zegt
@fiat R1100, Zo eentje heb ik ook gehad een british racing green met een zeer sjieke grijs interieur. Lachen, geinig bakkie, was eens de achteruit uit zijn sponning en je klikte dan ding zo weer terug. Alles was trouwens van dat klik spul. Leek wel een bouwpakket..
Lan_Evo zegt
Hmm ik ga binnen enkele maanden ook m’n eerste auto kopen. Zat te twijfelen tussen een Honda Civic 1.6 VTi en een Seat Ibiza 1.8T Cupra, maar ja zo’n Wagon R+ is ook wel heel aantrekkelijk natuurlijk. ;)
lincoln zegt
de beste auto ter wereld ..
smal / handig / simpel / goedkoop / wekt geen agressie op / ruim / wordt niet gestolen / overzichtelijk / economisch .. moet ik nog effe doorgaan ??
Ik zegt
Waarom zijn er geen foto’s van die turbocharged Wagon R+?
arjens zegt
@lincoln, je bedoeld deze auto?
Mcclio zegt
Rugzak met wielen
lincoln zegt
@Arjens ..
onder andere .. voor 300 euro kan je hetzelfde als met een Ferrari ..
jezelf comfortabel zonder inspanning voort bewegen ..
blijft gewoon een wonder ..
jammer dat er lui zijn die het als een “recht” zien om er 1 te bezitten ..
maarja .. dat soort volk is NOOOOOOIT tevreden ..
dus eeuwig ongelukkig ..
Rutgertje zegt
Als je met zo’n ding rijdend en bellend wordt aangehouden hoor je eigenlijk geen bekeuring te krijgen. Het is toch een rijdende telefooncel.
KoguchiPower zegt
Kei cars zijn gewoon geweldig…!!!
Vele weten niet dat deze wagentjes in Japan echt een scene zijn… Motorswaps, styling-kits, clubs, word zelfs proffesioneel mee gedrift!!!
Gotta look beyond the badge!
Specht zegt
Altijd handig voor die oudjes als ze zo’n ding rijden….. hebben ze geen grafkist meer nodig als ze overlijden.
arjens zegt
@lincoln, je hebt er een punt een auto is een gebruikersartikel. Wel een gebruikersartikel waar veel emoties aan vast kleven. Mensen die zich in de nesten werken om een auto naar hun grieven, te kunnen rijden. De mooiste groep vind ik de mensen met het buren concept. Mijn buren, hebben er ook last van… Dat vind ik altijd een zielige groep, nooit tevreden met wat ze hebben. Altijd beter dan een ander maar het eigenlijk niet kunnen betalen.. Hier onder een klein voorbeeld:
Mijn buren hebben geld geleend voor een Chevrolet Lacetti, hahaha… Iniddels rijdt er een paar deuren verderop iemand in een s2000, dus ze mijn buren zullen wel weer gefrustreerd zijn.
six-trey zegt
@KoguchiPower
je kan gelijk welke auto gelijk welke motor geven, dit maakt het nog geen leuke wagen, sorry maar deze auto is een krachtige brommobile
victortje zegt
mooie auto die soort van nieuwe versie of de japanse, maar veder ook gewon practisch en daar gaat het gewoon om!
Citrofiel zegt
Ach, elke auto heeft zijn doelgroep. Wanneer durft Suzuki er nou voor uit te komen dat hij gewoon voor bejaarden is (in Europa dan). Daar is niets mis mee! 50+ers komen er steeds meer, en het is een erg kapitaalkrachtige groep, die veel nieuwe auto’s kopen. Kassaaaa!
Rian zegt
Bejaardenblik
Benjamin1 zegt
onzinartikeltje dit
Ontopic
WagonR+ is de shizzle!
Golf FSI 2.0 zegt
Altijd al gevonden dat je dit karretje prachtig kan pimpen met een stoere spoilerset, zoals nu ook gedaan hebben met de Sirion 2. Hoekig is toch stoer?
In Japan struikel je inderdaad over deze bakkies, vaak ook als kruising met de goude oude suzuki carry, en ja dan is ie wel echt lelijk.
BmwMPower zegt
Net als de 3 filmpjes stelt de hele auto niks voor.
lincoln zegt
@Arjens ..
donder toch op met je “emotie” ..
er is maar 1 emotie .. en dat is geld ..
en dat weet de marketing-afdeling van de auto-fabrikant ook ..
dus ja .. op 1 of andere manier wel emotie ..
dus nee .. donder maar niet op ..
Laurens zegt
Regelgeving is een belangrijke factor. Ik dacht dat je voor dit soort auto’s in Japanse steden geen parkeervergunning hoeft te hebben?
Waarom worden er in Nederland bijvoorbeeld relatief veel hybrides verkocht, toch niet om het uiterlijk…
Hanico zegt
@ Laurens: Dat klopt. http://en.wikipedia.org/wiki/Kei_car
Laurens zegt
Deze keicar is dan wel leuk: http://en.wikipedia.org/wiki/File:VW_Bus_lookalike_2.JPG
Lees dat de Mitsu i(Mev) ook in de klasse valt, maakt het ding nog iets kanslozer lijkt me.
VivelaFRANCE zegt
Blèh :x ! Wat een afschuwelijk lelijk ding!
phantom zegt
Hij kon al niet lelijker maar is het toch geworden!! hoe kan dat nu??
MC zegt
De Daihatsu Sirion net zo lelijk!!
Lotus-Omega zegt
EDIT: voor alle leeftijden boven de 60!! ;)
JanC zegt
Wat een afgunst hier! Laat iedereen toch in zijn waarde. Trabant, Suzuki, VW, BMW, whatever…
Kenny Kapottny zegt
Deze auto heeft ALLES wat je wenst! Uitstekende stoelen. RUIMTE (voorin, niet op de achterbank…), een laadklep gróter dan elke concurrentie, de 1,3 motor kan véél harder dan 155 en houdt dit uren vol, heeft werkelijk prima stoelen die nooit vermoeien(!). He is eigenlijk een fantastische (vakantie-) reisauto voor 2personen. Airco, Abs, el.ramen, ontbreken niet.
Je mag er 400kg mee trekken. Op het dak kan je een mebelplaat van 122×244 vervoeren. De laadruimte is hoger dan bij ieder ander. Hij kan “alles”. En je hebt er nooit last van: hij neemt maar 3,5m ruimte, kost weinig in onderhoud.
Zeker, deze auto heeft een snoet die oproept tot neerbuigendheid. Natuurlijk van degenen die er alleen maar naar mochten kijken maar er nooit in (mochten?) hebben gereden. Maar wie hem heeft vindt niet gemakkelijk meer value en gebruiksgemak voor zijn centjes.
enricoo zegt
Hier even een reactie van iemand uit de doelgroep:0 . Heb er dus wel eentje,als 2e auto, 4 jaar oud, gekocht met 8000km op de teller. De een na kaalste uitvoering met de kleinste motor. Voor mij is het een ideale auto voor ww-verkeer , 20 km per dag. Onze 2 kleine mannetjes zitten er ook prima in! Voor mij geen x5 of vitara als 2e auto.
Of jullie verdienen bakken vol met geld ipv mijn 2x modaal of jullie zijn stiekum toch een beetje jaloers dat ik wel in zo’n no nonse auto durf te stappen.
Voor mij geen hoge kosten voor een beetje simpel w-w verkeer.
Luke Beyers zegt
Ben nu met 54j op prépensieon, heb steeds met dikke leasebakken van de zaak gereden en voelde me toen een hele vent! Nu ik het zelf moet etalen koos ik voor een Suzuki wagon R, een prima auto die veel meer kan dan et lijkt. Bovendien gaan wij nu met het vliegtuig op reis.
De wagon is een prima en zuinoige auto die oog heeft voor milieu en eigen beurs.