Leuk, die lage bijtelling voor elektrowaggie’s, maar helaas zijn er nog geen afwijkende verkeersregels voor dit soort auto’s. Hierboven zien we een elektrische Lotus Elise van Green Mobility die door de KLPD van de weg wordt geplukt.
De auto (hier op archiefbeeld) was op weg naar het Milieudebat in Utrecht maar werd stilgezet op de A27 bij Houten. De gemeten snelheid viel gelukkig mee, de boete betrof 150 euro. Met een potentiële topsnelheid van 230 km/u had het immers erger gekund. De groene Elise doet de sprint van 0-100 in 4,5 seconden, soepelere verkeersregels voor dit soort elektrische auto’s lijken me een prima idee voor snellere acceptatie! Camiel, lees je mee?
Belvedere98 zegt
Hoeveel % bijtelling heeft zo’n ding?
Markus zegt
Leuk als je aan het milieu denkt, maar toch ook leuk als je aan veiligheid (met name die van anderen) denkt.
Stefan-Venema zegt
Laatst stond er ook een elektro Elise van Essent in Eindhoven. Dan zijn wel de leuke wagentjes om die conversies mee te doen.
Mairsil zegt
soepelere verkeersregels voor dit soort elektrische auto’s lijken me een prima idee voor snellere acceptatie
Heh, absoluut. Als ik met een electrische elise opeens 180 mag, ga ik er morgen een halen.
@Marly
Volgens mij hebben electrische auto’s 10% bijtelling, en geen bpm.
David zegt
Heerlijk groen boetes rijden!!!
14% bijtelling…. (bron: http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/prive_gebruik_auto-09.html#P109_14903)
Mairsil zegt
@mezelf
Oef, of misschien ook niet. Die Lotus moet zelfs zonder BPM 128.750 kosten, daar kan ik toch wel een hoop bekeuringen voor bij elkaar rijden…
Dennis zegt
Soepelere verkeersregels voor elektrische auto’s zou een aparte, maar uitstekende manier zijn om de acceptatie van elektrische auto’s een flinke boost te geven. Een onbenullige kanttekening hierbij is dat hoe meer elektrische auto’s we rijden, hoe minder de schatkist gespekt wordt met milieutaks, BPM, accijns op brandstof en fiscale bijtelling van leaserijders. Maar dat nemen we natuurlijk graag voor lief, want het gaat om een beter milieu. De auto is immers geen melkkoe, toch?
Stel je toch eens voor dat we straks allemaal massaal elektrisch gaan rijden. Dat wordt een behoorlijk gat in de overheidsbegroting.
Ikke zegt
bah hij heeft geen uitlaat
willeM zegt
Overduidelijk een reclame-aktie.
En waarvoo zou die E 150,- bekeuring zijn ? Mobiel bellen ,gok ik.
Heb me er nog niet in verdiept,sorry, maar gok wederom dat als je erg hard met zo’n elekrocar rijdt, de accu’s nog sneller dan bij aankomstplek leeg zijn.
Kijk ook eens naar de leasetarieven, meer dan pittig.
Eric zegt
– stad 12,10 l/100km
– buitenweg 6,80 l/100km
– gecombineerd 8,80 l/100km
CO2 uitstoot gecombineerd 208 g/km
Heel erg logisch, dit staat op de site van het RDW als je naar het kenteken kijkt…
Yeelen zegt
“ja, meneer de agent, ik hoorde de auto niet dus ik wist niet dat ik te snel reed…”
Edman zegt
@ Eric
Het is een omgebouwde Lotus. Hij wordt fabrieks af bij GreenMobility afgeleverd, dan trekken ze de motor en versnellingsbak eruit, verstevigen ze ’t chassis en gaat de elektro motor plus accupakket erin.
Laurens zegt
Aardig dat sleephulpje bij lege batterij. Reserve accu zou verplicht moeten worden.
De politie is en blijft je beste vriend!
matthijsln zegt
@Edman daarna zal ie toch herkeurd moeten worden bij de RDW lijkt me… Net als wanneer je je 1.6je vervangt door een 3.0
matthijsln zegt
@Mezelf Bij de RDW staat ook als “Brandstof” elektricteit, dus hij is denk wel herkeurd maar ze zullen de verbruiksgegevens niet hebben aangepast denk ik.
Edman zegt
@ matthijsln
Ja, daar heb je wel een punt. Het is vrijdag, tijd voor een koude pils!
Dennis B zegt
De politie moet ook een target halen vwb hun boetes.
Met boeven vang je boeven zeg ik altijd maar.
AlwinH zegt
De aantrekkingskracht van mijn Lotus is voor mij voor een groot deel het geluid (sportuitlaatje).
Ik zie zo’n elektrisch geval echt niet zitten. Dan ga ik nog liever fietsen.
GOD zegt
@ matthijsln
Denk je nou echt dat de RDW zegt “ga maar even koffie drinken dan ga ik ff een uurtje rond rijden in je Elise om het verbruik te meten” :lol:
GOD zegt
komen ze terug, “ja meneer, 10 liter elektrische tijd op 100km binnen de bebouwde kom, alleen op snelweg kwam ik niet omdat de batterijen leeg waren”
Citrofiel zegt
Wereldnieuws: Een aangehouden elektrische auto… :roll:
@ GOD; “10 liter elektrische tijd” :lol:
vla zegt
Groen én toch betalen aan de overheid?! Ik dacht dat dat onmogelijk was! De boete zal wss in een mum van tijd ingetrokken worden.
cliff15 zegt
Die lotus zag ik vanmiddag rijden bij hank.
Eric zegt
@Edman, Ik snap ook wel dat die motor erachteraf ingezet is, maar toch is het raar dat ze het kenteken daar niet op aanpassen!
WieAndersDasAuto zegt
He, psst meneer de agent: zullen we even een sprintje trekken op zijn groens?
Citrofiel zegt
Nou zeg, dit ‘nieuws’ is overal te vinden. Het stond zelfs in de krant! :roll:
@ Cliff; Precies deze?
robbie zegt
Prestaties kloppen niet helemaal ;) Van hun eigen website:
Voertuig prestaties
•Topsnelheid: 215 km/h
•Acceleratie: 0-100 km/h in minder dan 4,7 sec.
http://www.greenmobility.nl/producten/personenvervoer/lotus-elise-ece
marco22 zegt
Leuk met 10% bijtelling, kun je boetes compenseren.
Gauke Bakker zegt
Ik ben Gauke Bakker en ben jaren chauffeur geweest. Ik verbaas me er over dat auto mobilisten maar doen alsof ze koning op de weg zijn. Ik heb het net als andere chauffeurs dagelijks mee gemaakt. Waarom word er niet meer aandacht aan gegeven wat de gevolgen kunnen zijn van hun soms bizarre actie’s.Het lijkt mij een goed idee om automobilisten die een ongeluk veroorzaken te confronteren via foto’s of op wat voor manier dan ook om ze eens flink te laten schrikken van wat ze aangericht hebben. En vooral de jonge automobilisten laten zien wat de gevolgen kunnen zijn. En laat ze vooral als onderdeel van de opleiding eens mee rijden met een beroeps chauffeur.
JanC zegt
Na 1 x 150 rijden een een acceleratie van 0-100: Batterij leeg :(
vroemvroem zegt
@Gauke:
Je verhaal is nogal totally off-topic, maar goed… Natuurlijk zijn er automobilisten die ’t zo nauw niet nemen. Evenzo zijn er vrachtwagenchauffeurs die er een potje van maken: vlak achter een langzamere auto gaan rijden, kantelen en een file veroorzaken, te lang achter elkaar rijden, geen dimlicht voeren overdag (alleen stadslicht)…. Vooral dat laatste schijnen héél veel vrachtwagenchauffeurs doodnormaal te vinden. Ten eerste is dat verboden (niet dat de politie daar ooit een boete voor zal geven), en ten tweede zie je zo’n kolos veel minder gauw aankomen. Juist bij zo’n kolos (met alle gevolgen van dien als die een ongeluk krijgt) wil je een zo goed mogelijke zichtbaarheid… Dus AAN die lampen! Niet denken: ‘Ik ben groot, je moet me dus wel aan zien komen’.
Doodzonde dat Camiel Eurlings destijds zijn reeds geplande plan om dimlicht hier te verplichten, later weer introk (ik meen i.v.m. een gewenst meer gezamenlijk Europees beleid).