Zoals we weten zal het Canadese Magna Opel van General Motors overnemen. De definitieve details van de deal moeten nog rondgemaakt worden, maar duidelijk is al wel dat de overeenkomst niet geheel zonder beperkingen is. Opel mag volgens de overeenkomst namelijk geen auto’s in de Verenigde Staten verkopen en voorlopig ook niet China. Ach, lekker belangrijk moeten ze bij Magna gedacht hebben, want de VS en China zijn slechts piepkleine afzetmarkten, toch?
Het nieuwe General Motors dat na de afwikkeling van het faillissement een doorstart zal maken, heeft nog altijd een belang van 35 procent in Opel, dus mocht het voor Opel op enig moment toch erg zinvol zijn om ook de Chinese markt te bedienen, zonder daarbij GM voor de voeten te lopen, dan kan daar wellicht nog over gesproken worden. In de Verenigde Staten wil GM liever zo min mogelijk concurrentie. De autobouwer heeft van 4 merken afscheid moeten nemen en tienduizenden arbeidsplaatsen moeten schrappen. Het is momenteel vooral flink puinruimen om ooit weer een gezonde autobouwer te worden. (via: automotive news)
VonStroke zegt
Hadden ze er België niet aan kunnen toevoegen?
Waxweazel zegt
Hoe lang zal dat verbod stand houden ?
Dit is toch in strijd met de vrije handel ?
corolla g6 zegt
Wat een zielige vertoning zeg!
Ze vrezen natuurlijk gewoon niet te kunnen concurreren met Opel, dat toch best heel redelijke auto’s maakt voor niet te veel geld…
steven zegt
@ Vonstroke: idd / inspiratieloos oud ijzer!!
CBR600rr zegt
Lang leve de American Dream, vrijheid voor allen! Behalve voor Canadees-Russische Duitsers dan…
AutoInformatief zegt
Maar krijgt Magna dan geen meerderheidsbelang? Want als ze dat hebben kunnen ze toch gewoon in de VS gaan verkopen als ze dat willen?
Dennis zegt
@AutoInformatief: Als Magna bij de overname van Opel als onderdeel van de deal contractueel laat vastleggen dat zij in de VS en China geen auto’s zullen verkopen, dan is dat een harde afspraak waar ze niet zonder toestemming van GM onderuit kunnen.
Waxweazel zegt
@ Dennis
Die afspraak is tegen de regels van de vrije handel volgens het internationaal recht. Dus die “afspraak” is illigaal, zelfs het ganse contract kan daardoor op de helling komen.
leon o zegt
@waxweazel
ze zullen heus wel een maasje in de wet hebben gevonden :)
Waxweazel zegt
Ik zou me doodlachen als het toch uitkomt dat die afspraak niet telt.
Dan pas wordt het echt plezant voor de advocaten.
Peter zegt
@Waxweazel
Gelukkig maar dat er nog oplettende autoblog-lezers zijn die de complete onderhandelingsteams van GM, Magna, de Duitse overheid en de Amerikaanse overheid op deze fout in de overeenkomst kunnen wijzen. Onbegrijpelijk dat de respectieve juridische teams deze schending van het internationale recht over het hoofd hebben gezien. Ik stel voor dat je Obama, Merkel en de betrokken bedrijven zo snel mogelijk op de hoogte stelt van deze verbazingwekkende ontdekking.
InViewAhumbleVaudevillianVeteran zegt
Jammer dat ze nog steeds in nederland mogen verkopen (A)
Ado zegt
Het gaat niet zozeer om de concurrentie met een commercieel bedrijf. In dit geval is GM een commercieel bedrijf die met miljarden gesteund wordt door de overheid van de VS. Concurrentie is goed zegt de VS maar niet als zij er zelf belang bij hebben. Beetje hypocriet mijnheer Obama. Vindt u niet?
Overigens ben ik het wel eens met mensen die in het geval van verbod in VS ook voor verbod hier zijn. Het blijven onbetrouwbare krengen.
Markus zegt
Hou eens op met zeiken op Opel. Je kunt er een hoop van vinden maar inspiratieloos? Dan is alles de rest wat in Duitsland gebouwd wordt ook inspiratieloos. En nee, ik rijd geen Opel.
HUMMFREAK zegt
Hebben jullie ooit een opel in Amerika gezien dan?
Citrofiel zegt
@ HUMMFREAK; Nee. Maar wel Saturns. Dat zijn ook maar gerebadgede Opels. Saturn verdwijnt volgens mij, dus dan komt er een gat dat Opel zelf zou kunnen opvullen, of iets dergelijks.
@ Markus; “Dan is alles de rest wat in Duitsland gebouwd wordt ook inspiratieloos.”
Inderdaad!! ;)
Markus zegt
@ Citrofiel: … can’t argue with that… :D
Benz.. zegt
GM wil zo weinig mogelijk concurrentie? Al heeft GM nog een belang van 35% in Opel, Opel zou het misschien wel erg goed kunnen doen in Amerika. GM zal het trouwens ook erg moeilijk krijgen tegen bijvoorbeeld Ford, welke de crisis redelijk doorkomt. Het is dan ook maar de vraag of de ‘geplande doorstart’ goed zal aflopen.
Ach.. gelukkig voor hun hebben ze nog een geldschieter in de vorm van de Amerikaanse overheid die er ondanks alles steeds maar geld in blijft pompen. :D
super zegt
wie wil er een wedje leggen dat Fiat over een aantal jaren alsnog vandoor gaat met Opel? Waarschijnlijk voor een stuk minder ook.
tt zegt
noem je die autos gewoon opeel’s .. probleem opgelost.. Of je gaat via een tussenpersoon.. klaar. Wegen genoeg om dit soort idiote regeltjes…
Delta HFan zegt
dan wordt het straatbeeld in de VS en CHINA wel een stuk mooier dan hier.
six-trey zegt
in de VS is er toch niet echt een markt voor kleine hatchbacks zonder indrukwekkende prestaties en dus ook niet voor hOPELoze gevallen ;)
SjoRs zegt
Jammer dat GM nogsteeds een aandeel van 35% heeft in Opel, nu kunnen ze nog niet 100% hun gang gaan over de hele wereld…
Maar dat neemt niet weg dat ze het een heel ander gezicht kunnen gaan geven in de afzetmarkten die ze wel behouden natuurlijk!
Scorso zegt
Wat een gezever hier toch altijd?!
Denken jullie nu echt dat je de internationale handelsverdragen en juridische wetten béter kennen dan dat legertje advocaten van Opel+Magna+… ??
Wees er maar zeker van dat Opel ooit terugkeert naar de VS en naar China zal gaan als er daar wat geld te rapen valt. En dat legertje advocaten zal er wel iets opvinden, anders zouden ze dat nooit in het contract hebben laten zetten…
Dus stop met zeveren over hoe lelijk Opel wel niet is etc. en dat ze beter ook uit België en Nederland zouden verdwijnen, want het is en blijven goede, stevige Duitse auto’s.
In vgl met Peugeot, Renault, Kia, Citroën, Hyundai en alle andere goedkopere automerken op de markt, is Opel met voorsprong diegene met de grootste Prijs/Kwaliteit-verhouding…
Tja, het is geen premiummerk en daarom is het blijkbaar niet goed voor de meeste autoblog-lezers. Besef wel dat niet iedereen het geld maar te scheppen heeft en dat ook niet iedereen zo’n belang hecht aan auto’s zoals alle autoblogbezoekers dat doen. Voor sommige mensen (gelukkig ik niet) is een auto enkel om van A naar B te gaan. Voor zulke mensen is een Citroën, Renault, Opel, … meer dan goed genoeg.
Vincenzo zegt
leuk om te lezen dat wat autobloggers expert zijn in het internationale recht :) Erg vermakelijk.
Bart zegt
@Hummerfreak;Ja ik heb wel opels in Amerika gezien Opel kadett ,gt en Manta.Allen in California.
HUMMFREAK zegt
@Bart.
Niet die…
Daar rijden vrijwel alle EU barerls rond, ik bedoelde eigenlijk de nieuwere >_>
Bart zegt
@HUmmerfreak;nee nieuwere zie je hier niet,onder de opel naam dan.
Wel omega als cadillac en astra als saturn astra.
Willem zegt
Dankzij voormalig GM dochter Saturn rijden nu ook al “Opels” (Astra, Insignia en Antara; oke die laatste is eigenlijk een Daewoo) op de Amerikaanse wegen. Ik ben er vast van overtuigd dat dat in de toekomst ook zal gebeuren. Dus via die omweg kan men toch wagens verkopen in Amerika.