Laten we even terugblikken in de korte geschiedenis van Tesla. Drie jaar geleden scheven we voor het eerst over Tesla. Het bedrijf was toen toen nog maar net opgericht. Anders dan we geregeld zien bij soortgelijke initiatieven, is Tesla geen stille dood gestorven. De autobouwer heeft al redelijk wat turbulentie doorstaan en is er sterker uitgekomen.
Denk hierbij aan een aanklacht van Magna, de ruzie met Fisker en eind vorig jaar hield een kapitaalinjectie van 40 miljoen dollar het bedrijf overeind. Een jaar geleden opende Tesla z’n eerste showroom. Ondertussen staat er naast de elektrische Roadster met de Model S ook een Sedan op de agenda. Tesla baas Elon Musk trekt klanten over de streep door ze te beloven uit eigen zak terug te betalen mocht Tesla failliet gaan. Ook worden de Roadsters cadeau gedaan bij de aankoop van een villa. Mocht je Tesla nog niet serieus nemen, weet dan dat Daimler dat wel doet en onlangs een belang van 10 procent in de autobouwer nam. Zelfs tuner Brabus heeft de Tesla Roadster onderhanden genomen.
500e Roadster afgeleverd
Tesla is inmiddels dus redelijk volwassen geworden. Er zijn al 500 Roadsters afgeleverd. Het 500e exemplaar werd afgeleverd aan filantroop en voormalig CEO Interpool, Martin Tuchman.
Terugroepactie
Nu de Roadster in “massa” geproduceerd wordt, kun je natuurlijk wachten op de eerste terugroepactie. Je mag jezelf geen autobouwer noemen als je nog nooit een terugroepactie hebt hoeven organiseren. Gelukkig voor Tesla is de eerste terugroepactie nu een feit. 345 Roadsters moeten terug naar de garage omdat schroeven bij de ophanging van de wielen niet strak genoeg aangedraaid waren. Tesla laat weten dat dit de schuld van Lotus is, waar een deel van de fabricage van de Roadster plaatsvindt. Alle eigenaren zullen worden benaderd en het probleem zal uiteraard kosteloos worden verholpen.
Nieuwe praktische sportwagen
Verder heeft Tesla plannen om naast de Roadster en de Model S nog een sportwagen te introduceren. Anders dan de Roadster zal dit model vierwielaangedreven zijn, beschikken over een achterbank en voldoende opbergruimte bieden. Het moet een sportauto worden die een stuk praktischer is in dagelijks gebruik. Veel meer informatie wil Telsa nog niet kwijt, maar duidelijk is wel dat een auto met deze eigenschappen dus niet gebaseerd zal zijn op het platform van de Lotus Elise, zoals bij de huidige Roadster het geval is.
Kortom, Tesla heeft nog genoeg voor ons in het vat en ook de samenwerking met Daimler wekt de nodige verwachtingen. We zullen zien wat de autobouwer ons zal brengen. Het bedrijf heeft in ieder geval de (groene) wind in de rug.
Buijsman zegt
Mooie auto!! zeker mooie kont!
spacekoek zegt
ik kan dit bedrijf alleen maar toe juichen
als ik het geld had dan was model S mijn auto
SjoerdV zegt
Kijk nog maar eens goed…
Dit wordt de toekomst, dit bedrijf gaat GROOT worden.
KoenF zegt
Ook ik ben een zeer grote fan van Tesla!!!
De Model S kan ik uren naar kijken ;-) Bloedmooi!!!
DBX zegt
waauww… knap model. nu nog wachten op de tuner die er een V8 in steekt.
Geep zegt
Dit is een AM Rapide in elkaar gedrukt en de achterlichten van een Mazda 6 erop.
BreBrep zegt
LOL @ “het is de schuld van Lotus”
Laurens zegt
De volgende zeepbel. EV startups. Musk heeft al een keer eerder gecasht, dus weet waar hij mee bezig is.
OT: een dealer, 500 exemplaren, leuk voor Lotus.
HYBRIDE zegt
@DBX
Jij bent zeker niet goed snik met je stinkende, lawaaierige V8 !!
Dat is verleden tijd aan het worden ! En dat wordt tijd ook.
Stelletje idioten dat we met elkaar zijn om onze planeet zo
om zeep te helpen met benzineslurpende V8-en !!
S2000 zegt
Inderdaad Hybride,
Volgens mij heeft DBX de Cock wel horen luiden maar weet niet waar de Tepel hangt !
henk zegt
hybride @ jij slaapt zeker met een boomstam naast je in bed?
Die tesla S is echt een hele mooie auto :D
Laurens zegt
De stelling dat de planeet om zeep geholpen wordt heb ik nog nooit begrepen. De mens, daar kan ik me meer bij voorstellen. Zijn/haar ego dan :lol:
Breinstein zegt
Tot zover het einde van dit reclamebericht. Dennis is wel in slechte doen vandaag, na eerst een fout gemaakt te hebben in het netbook verhaal, zitten hier nu ook weer de nodige taalfouten.
tt zegt
in plaats van zo een berichtjes de wereld in te sturen zouden ze beter wat aan men wagen verder gaan bouwen.. Is best vervelend als je bij het bestellen wel een voorschot moet neerleggen, maar geen leverdatum krijgt…
Maar toch, ik ben een super fan van wat volgens mij in de toekomst een grote speler zal worden.
Ik zou niet verbaasd zijn mocht tesla leverancier worden aan andere merken van E-onderdelen.. Leuke bijverdienste :)
Hybride zegt
De aarde zal door toedoen van de V8-en, V12-en etc. versnel opwarmen.
We zullen net als Venus uiteindelijk onbewoonbaar worden. Het leven op de planeet zal verdwijnen en een verstikkende CO2-atmosfeer met oppervlaktetemperaturen van 60 – 80 graden Celcius en meer zullen heersen. Een ondoordringbaar wolkendek sluit het oppervlak vanuit de ruimte af. Deze vroegtijdige vernietiging hebben we te danken uit de menselijke idiotyerie van afgelopen 4 decennia !! Stelletje onverantwoordelijke sjonnies !
Dr.Hybride & Dr.H2
orre zegt
@ hybride
jij bent me wel een energiek kereltje zeg… waauw!
je bent wel vergeten antwoorden op henk z’n vraag, die was naar mijn weten héél interessant.
en ik kan het niet pikken dat u me een sjonnie noemt, niet aardig van je…
ps: heb jij ooit al met een v8 of v12 gereden?
Marco zegt
ik wel, maar als je zo een motor in een tesla lepelt is de lol al van de auto af, dus ik vond het een zeer nutteloze opmerking, om er een v8 in te gooie, 1 woord als tegenspraak voor je opmerking : nerd
Marco zegt
Btw ik ben hybride niet
Osca zegt
die Tesla S is mooi o.o…
orre zegt
… ik zou er ook geen v8 of v12 in lepelen…
Hybride zegt
@Henk
Ik slaap inderdaad met een heel mooi stukje pure natuur naast mij !!!
Geen zwarte oliewolken uit een V8 of V10 Tdi uit Duitsland.
Snel de wegenbelasting voor die auto’s x10 doen. Mensen die Hybride’s rijden
moeten naast 0 euro wegenbelasting ook andere kortingen gaan krijgen: korting op de verzekering daar deze mensen voor minder ongelukken zorgen + betere Japanse techniek aan boord hebben (o.a. betere remmen en veiligheidsvoorzieningen waar ze bij bijv. Audi nog nooit van gehoord hebben danwel dik voor betaald moeten worden).
Jongens haast is geboden. Onze koraalriffen gaan er al in versnel tempo aan. De gehele teloordgang van moedertje aarde raakt in een stroomversnelling !
Hopelijk rijdt snel iedereen in een Honda Clarity !!
Stefan-Venema zegt
Mooie bak, met die looks zou ik het geen probleem vinden om elektrisch te rijden. Alleen De reikwijdte zou een probleem zijn voor mij, topsnelheid zal aan de goede kant van 120 km/u zitten, dus dat is ook al geen probleem.\
@Hybride, goed dat je opkomt voor jou mening, maar niet iedereen (met geld) heeft zin om de luxe van een Audi/BMW/Mercedes op te geven voor een Jap. Er is natuurlijk Lexus, maar of die hybride’s nou zo’n vooruitgang zijn….
En verder: steek nog een jointje op en krijg een leven whaha.
Laurens zegt
@hybride
“Een ondoordringbaar wolkendek sluit het oppervlak vanuit de ruimte af.” Dan wordt het hier eerder kouder dan warmer…
Ik heb de discussie hier al uitgebreid gevoerd met andere hybride rijders. Even de samenvatting: 7% broeikasgas uitstoot is personen auto gerelateerd. 1 ton CO2 uitstootrecht kost iets van 30 Euro.
De gemiddelde personenauto stoot maar iets van 16.000 x .2 kg CO2 op jaarbasis uit. Dat kost om te reduceren zo’n 200 Euro. De subsidies op hybrides zijn daarom geheel buiten proportie en de bedragen kunnen beter aan andere CO2 besparingsmaatregelen uitgegeven worden.
Op gewone A-label auto’s (zoals de Aygo) is dit minder het geval, want die wegen veel minder en er zit minder BPM op, derhalve zijn de subsidies ook veel meer in proportie tot de hoeveelheid “milieuschade” die veroorzaakt wordt. Maar op zich daar ook niet kosteneffectief.
Als de overheid al vindt dat er op CO2 uitstoot gedifferentieerd moet worden in de belasting wetgeving, doe dat dan tenminste eerlijk en hou dezelfde normen aan voor dieselauto’s. TNO onderzoek toont aan dat een Euro6 diesel minder “verontreiniging” veroorzaakt dan een electrische auto inclusief stroomopwekking en transport.
Stefan-Venema zegt
Aanvulling: er zijn ook veel mensen die heel graag een schone auto zouden willen rijden, maar die kunnen dat vaak niet betalen.
Hybride zegt
Stefan-Venema,
De Lexus Hybrides zijn hele goede hybride.
Een Prius of Civic/Insight rijdt heel comfortabel.
Zie nieuwe Autoweek:
– de Honda Insight rijdt strak en soepel
– de Duitse nieuwe Golf rijdt bokkig !!!
Jongens jullie hemelen die Duitse stinkauto’s te veel op. De Japanners hebben een voorsprong van hier tot Tokyo ! De Insight haalt in de praktijktest op Euro 95 hetzelfde verbruik als de zuinige nieuwe Golf diesel. Dat zegt nogal wat. Zet daar de Golf benzine maar eens naast. Dat is de achterstand !!
De Duitse automerken vallen vanzelf om. Mercedes komt nu met een peperdure hybride in de S-klasse. Voordat die in de Prius klasse zitten !!
peter zegt
@Hybride
nou nou ik zie het ook groen, maar nu ga je er toch zwaar over.
Ben ten eerste al zeker dat de gemiddelde duitser sneller stilstaat dan een prius…
En zoals je weet is het groen zijn van een prius zwaar debateerbaar. Doe mij die tesla dan maar
Hybride zegt
@Peter:
Een groot misverstand (ook bij de politici !!) is:
Een puur electrische aangedreven auto is helemaal NIET groener !
Rendement accu x rendement electromotor x rendement overbrenging x rendement moderne electriciteits centrale = +/- 0,3 !
Rendement modene verbrandingsmotor = +/- 0,3 (!!)
Lachen jongens. We houden elkaar voor de GEK met die 100% electrische auto’s.
Ook het fabeltje over de hybride batterijen: daar zijn goede recycling programma’s voor !
In Nederland kunnen we goed ouwehoeren m.n. mensen die er geen verstand van hebben.
Stefan-Venema zegt
De Lexus’sen zijn heel erg goed zelfs, ze zouden mijn keuze zijn in die klasse. Ik bedoelde dat de hybrides geen echte verbetering zijn t.o.v. een gewone auto qua uitstoot en verbruik. Ook verlies je een groot deel van de kofferbak.
Het gevoel van kwaliteit is bij de “gewonere” Duitsers een stuk hoger dan de Japanse rijdende plastic tupperware bakken. Ik heb veel auto’s gereden en meegereden, maar de Jappen lopen op het “gevoel” gebied toch echt een stuk achter op de Duitsers. Alleen de Lexus’sen zijn vergelijkbaar, ze zijn anders, maar wel net zo goed.
De grote merken gaan echt niet omvallen, die gaan gewoon mee met de rest, alleen in de duurdere klasses net zoals altijd al is geweest.
Laurens zegt
@hybride
“Een ondoordringbaar wolkendek sluit het oppervlak vanuit de ruimte af.”
“In Nederland kunnen we goed ouwehoeren m.n. mensen die er geen verstand van hebben.”
Dan zal je het wel over jezelf hebben ;-)
Hybride zegt
@Laurens: verdiep je eerst maar eens in Venus !
Hybride zijn wel degelijk zuiniger door hun armmengselmotoren + het deels terugwinnen van de poteniële enrgie t.t.v. het decelereren !
Dus een goede stap in de richting in het huidige netwerk van benzinestations !
Slimme zet van de Japanners geweest.
@Stefan Venema: neem de Honda Accoord eens. Dit interieur is echt degelijker dan vele Europeanen incl. de Passat !! Vergeet niet dat dure, luxe interieuren de kostprijs van een auto fors verhogen. Een KIA is platiekeriger van binnen maar wat wil je !! De prijs is ook scherp. Dat kan je van het blokkerige Golfje niet zeggen.
Stefan-Venema zegt
Idd, als je verstand had zou je moesten weten dat je niet alles moet geloven. Als verstand had, zou je gaan uitzoeken hoe het allemaal werkt. Na 5 minuten Google heb ik mijn vermoeden bevestigd. Nu wordt het een beetje technisch:
Het grote probleem is dat bepaalde stoffen straling absorberen, er zijn veel soorten straling: licht, warmte etc. De verschillende stoffen absorberen verschillende golflengtes van die straling en die hebben dus een bepaalde bandbreedte. Nu ligt de bandbreedte van CO2 in het zichtbare licht gebied en iets daarboven. De bandbreedte van H2O licht boven dat gebied, maar is ook 3 x zo groot en ligt grotendeels in het warmte gebied. Daarom is in stedelijk gebied, met veel CO2 > smog, de lucht altijd bruinig. Dat komt doordat veel licht wordt geabsorbeerd door de CO2.
Hoewel CO2 ook warmte absorbeert, is bij H2O dat effect 3 x zo groot door de grotere bandbreedte. Daarbij komt dat CO2 een concentratie heeft in de atmosfeer van ongeveer 0,0025%, kijk maar even op je meetstation wat de luchtvochtigheid is: gemiddeld een 30-50%. Daardoor is het effect van H2O in één keer honderden keren groter. De CO2 heeft zeker invloed, maar die valt in het niet met de invloed van H2O. Die stijging komt door de lagere activiteit van de zon, het vocht dat verdampt condenseert te snel waardoor er veel wolken ontstaan. Zodra de zon actiever wordt zal er minder vocht condenseren en sneller stijgen naar grotere hoogtes. Wanneer er vocht condenseert op grotere hoogtes ontstaat er sluierbewolking en dat creëert geen regen. De gemiddelde luchtvochtigheid is de laatste decennia evenredig gestegen met de temperatuur…..
Maar het verklaard nog meer, want door de hogere luchtvochtigheid zijn er meer wolken, dat betekend meer regen en stormen. Dan nog iets anders, je hebt vast wel is gemerkt dat als het bewolkt is in de winter, de temperatuur wat hoger is dan wanneer het helder is. Door de hogere luchtvochtigheid zijn er in de winter meer (en ook dikkere/grotere) wolken waardoor de gemiddelde temperatuur stijgt. Want zodra de de wolken weg zijn, zijn de temperatuur pieken en dalen net zo heftig als 100 jaar.
Ik ben aanhanger van deze theorie vanwege de technische en wetenschappelijke correctheid die ik erin zie (ik noem het maar een theorie, want natuurlijk zijn er mensen die het er niet mee eens zijn). Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet druk maak over de smog, fijnstof en CO2 toename. Mijn kinderen en kleinkinderen hebben net zoveel recht op een schoon leefmilieu als dat ik, mijn ouders en grootouders hadden. Ik ben de eerste die zal pleiten voor een oceaan vol met windmolens en daken vol met zonnepanelen. Waarom niet? Na verloop van tijd verdiend de investering zicht terug, want nadat ze zijn gebouwd is het vrijwel gratis op het onderhoud na. En over de CO2 die vrijkomt tijdens het fabriceren hoeven we ons echt niet druk te maken ;) .
Ik respecteer ieders mening, maar dit is wat ik geloof al ben ik geen fanaticus.
bio zegt
alsof die batterijen (uiteindelijk) zo goed zijn voor onze natuur, net zo’n BS als diesel en roetfilters! om nog maar te zwijgen over hoe die elektriciteit gewonnen word… gewoon bio brandstof, kunnen we lekker die V8’n en v12’n houden!
Jaap zegt
@Hybride
Mijn V8 SUV is 100% CO2 neutraal geproduceerd. Die besparing maak je met 30 jaar lang 1:7 rijden zelfs niet ongedaan. Mijn SUV rijdt over 30 jaar nog rond. Dat kun je van een batterij-auto niet zeggen. De Prius is bovenal lelijk. En de Tesla prachtig.
Inderdaad is een electrisch aangedreven auto helemaal niet zuiniger dan een combustion-auto. Het enige verschil is wáár de uitstoot plaatsvindt: bij de energiecentrale of in de stad.
Tot slot is CO2 puur natuur. De invloed van mensen op CO2 is niet aantoonbaar. Het aandeel CO2 uitstoot van auto’s is erg klein. De invloed van meer CO2 op de natuur is niet aantoonbaar.
lowlow zegt
Benzine en dieselmotoren zijn gedoemd binnen de 15jaar uit te sterven; Biobrondstof is een energiebron/brandstof die gewoonweg overgeslagen moet worden. één liter hiervan vereist tientallen kilo gewassen. Aan de andere kant is er misschien een oplossing als dierlijke vetten en bvb frituuroliën gebruikt kunnen worden.
Elektrische aandrijving mag onder de categorie waardeloos geklasseerd worden. Hier wordt vaak meer CO2 geproduceerd per km voor het aanmaken van de elektriciteit als een moderne wagen uitstoot. Wanneer een benzinewagen ‘fin de carrière’ is blijft er hoofdzakelijk alleen ijzer over, bij een elektrische wagen is dat giftig, bijtend zuur van de talrijke batterijen. Dit kan evt nog opgelost worden met nieuwe types batterijen die in research zijn op dit moment.
Rest alleen nog waterstof, wat kun je daar van negatief argument voor verzinnen, dat er waterbelletjes uit de uitlaat komen? Als die er al uberhaubt is.
Serge zegt
Het rendement van een elektriciteitscentrale is stukken hoger dan een verbrandingsmotor, Bij de productie van Eurotje95 komen schadelijke stoffen vrij, veel intenser dan het gemiddelde wagenpark. Elektriciteit is CO2 en NOx-vrij (wind, zon, geothermisch etc.) op te wekken, dus 0,0 uitstoot. Met een recyclebare energieopslagsysteem (Li-Ion, maar denk ook aan supercondensatoren) heb je dan een veel duurzamer transportmiddel, al is voor de korte afstanden de fiets natuurlijk nog een heel stukkie duurzamer.
Na de logische overstap op elektrisch rijden zal ook het productieproces duurzamer moeten worden, want 70-80% van de uitstoot van schadelijke deeltjes komen uit de industrie.
CO2 komt natuurlijk al voor en moet daar ook blijven om het ecosysteem in balans te houden, maar een overvloed aan CO2 (dat wij als mens aanmaken door in onze auto’s te rijden bijv.) is zeer ongewenst vanwege de aantasting van de ozonlaag (wat ons infraroodstraling geeft, wat het aantal gevallen van huidkanker opkrikt) en de aantasting van de luchtkwaliteit in de dichtbevolkte stad waar je elke dag je auto parkeert. Een nog erger probleem is NOx, dat eenmaal gereageerd op de lange termijn de longen flink kan aantasten!
Serge zegt
@ lowlow
Dit kan dus met moderne Li-Ion batterijen:
http://www.youtube.com/watch?v=rVodPFKN5jQ
Waterstof; geen infrastructuur, stukken minder efficient (eigenlijk is het elektrisch met inefficiente een tussenstap, namelijk de omzetting van elektrisch->waterstof). Het is ook niet heel prettig spul als er dichtbij iets ontploft…Voor een beetje bereik is een flinke druktank nodig, en dat kan in de toekomst ook niet veranderen..
rein306 zegt
ik vind die model s lijken op de jaguar XF, maar vind em mooier! alleen weet niet of een electrische auto uiteindelijk echt milieuvriendelijker is. Misschien wel goedkoper in verbruik. blijft het tenslotte jammer dat je niet de sound hebt van een verbrandingsmotor..
Tiger zegt
Die neon onder die Brabus hoeft echt niet! Voor de rest ziet de Tesla er erg dik uit!
Citrofiel zegt
@ Hybride; Doe eens niet zo zenuwachtig. Loop je er soms ook zo bij?
Hybride zegt
@Serge
Heb je mijn verhaal niet goed gelezen kokosnoot ?? Natuurlijk is het rendement van een electriciteitscentrale hoger dan een verbrandingsmotor van een auto !! Maar dan ben je nog niet bij de aangedreven wielen van de auto kanarie ! Je hebt nog met verliezen te maken in de accu van de auto, de electromotor en de overbrenging. Je zal dan op een totaalrendement van +/- 0,3 uitkomen. En laat dat nou hetzelfde zijn als het rendement van een verbrandingsmotor, konijn !
frensj zegt
He ‘kokosnoot’, benzine is er ook niet zomaar ineens -poef- he, als je dan gaat vergelijken, doe het dan bij allebei vanaf de bron (steenkool delven, maar ook wind, zonne,… en het oppompen van olie).
Verder is elektrisch dus zelfs moest het effectief dezelfde efficientie hebben, ‘beter’, want de uitstoot is enkel lokaal te vinden. Hierdoor is die beter op te vangen, maar ook beter te verminderen door nieuwe processen toe te passen in de centrales. En als ik jou was zou ik de post van serge gewoon NOG eens lezen, hij maakt hier wel degelijk betere punten dan jij in al je schreeuwbetogen.
Het zou in ieder geval ook helpen als je wat rustiger discussieerde ipv te blijven roepen en mensen dieren (?) te noemen. Spijtig dat ik hier enkele dagen te laat reageer, waardoor je het waarschijnlijk nooit merkt.