Het Amerikaanse bedrijf Devon Motorworks zal half augustus op het Pebble Beach Concours de Devon GTX presenteren. Nog voor het zover is, zal men met de geheel nieuwe supercar proberen op de Nürburgring een record te rijden. De recordpoging zal ergens in juli plaatsvinden.
Het Amerikaanse bedrijf Devon Motorworks kennen we hier nauwelijks. Sinds Chrysler vorig jaar augustus de rechten en productiefaciliteiten van de Dodge Viper in de verkoop deed, heeft enkel Devon Motorworks een serieus bod uitgebracht. Het bod van 5,5 miljoen dollar was echter niet serieus genoeg. Devon was graag met vernieuwde Viper platform aan de slag gegaan om hun eigen supercar te bouwen.
Ook zonder Viper platform komt de Devon GTX er gewoon. Er is nog geen gerichte informatie vrijgegeven over de auto. Wel weten we dat het ontwerp afkomstig is van de Zweedse designer Daniel Paulin, die voorheen bij Ford werkte. Tevens kennen we Daniel van de Paulin VR Concept. Onderstaande renderingen laten zien wat we qua ontwerp mogen verwachten. We moeten tot juli wachten om te zien of de mensen bij Davon Motorworks “can put their money where theire mouth is” en er op de bochtige Nürburgring werkelijk iets gepresteerd zal worden. To be continued…
Devon GTX
Noted Swedish designer Daniel Paulin has created a design masterpiece for Devon Motorworks. With a subtle blend of muscle and curves, the design navigates between the past and science fiction. Paulin’s new design language gives the Devon GTX a classical yet futuristic line with exquisite shapes, making it a beautifully designed Supercar in the modern mold.
The interior of the Devon GTX is a Miesian “less is more” design inspiration, as the clean electronic dashboard further demonstrates the intent of Paulin’s vision. A neo-retro gear lever sprouts from the central transmission tunnel, topped by a white gear knob. The shifter connects the driver to the machine, mind with engine.
The Devon GTX is a pure driving oriented vehicle where design intent is all about simplicity, functionality and beauty. Among the most striking visible features are wheel surrounds over both the front and rear wheels which are a different color to the rest of the body. The swooping lines and minimal overhangs achieve the vision of inspiring the future of the sports car. Devon Motorworks will introduce the Devon GTX at the 2009 Pebble Beach Concours.
Devon Racing
Devon Motorworks racing team is led by Le Mans and European FIA and GT2 World Champion and proven Trans-Am winner Justin Bell. Justin is also the weekly “Voice of Speed” columnist and Pit Lane Reporter on the Speed TV Network and on SpeedTV.com Justin has worked with the Devon Motorworks development team since the beginning of the Devon GT and GTX prototypes.
In July of 2009 Justin will attempt to break the world lap record at the famous Nürburgring “The Ring” track in Germany driving the new Devon GTX Supercar.
GOD zegt
ik kan je nu al vertellen dat het record niet word verbroken
SHFT zegt
Er zijn nog niet eens echte foto’s en dat wil al voor een record gaan :’)
Savipe zegt
Zeer optimistisch maar of het gaat lukken hmmm. denk het niet eerlijk gezegt:p
de auto doet mij trouwens denken aan een nieuwe generatie RX7
sarcast zegt
wat een lachertje, belachelijk design trouwens
BMW zegt
Vind het geen lelijke auto maar het record pakken ze natuurlijk nooit. Is nu in handen van de Radical SR8 dacht ik?
mineraal zegt
Middenconsole doet denken aan de moderne middensonsole’s van Volvo. Fraai interieur btw!
bleegh zegt
lijkt me niet te gaan lukken, wel een mooie auto.
het is trouwens Pebble beach (eerste zin)
Jan Rap zegt
Kwestie van eerst zien dan geloven.
M3rcury zegt
Ik zou graag de cad tekeningen van dit ding zien. Dr kan nog een hoop aan verbeterd worden zo op het eerste oog. Sowieso leverd die spoiler op deze manier te veel drag en te weinig downforce (heb hetzelfde probleem gehad met een project)
Freewarefreak zegt
Die audio op de middenconsole… whehe… 2 VU meters… zou er nog een cassettedeck in zitten?
Gioor zegt
-edit: opzouten-
ferrari zegt
wel een hele luxe aankleding voor een zo genaamde record auto. zelfs met een McIntosh geluidsinstallatie en een stuur uit een Ford Mustang! nee ik geloof er nog niet in. moet het eerst nog maar zien met wat ze op de proppen komen. dat de amerikanen het kunnen is nu al wel bekend, kijk alleen al naar de corvette zr-1 en de ACR-Viper. maar dit is een compleet onbekende. we’ll see! wat is het vermogen en het gewicht/gewichtsverdeling?
Kaassoufflé zegt
@ Gioor:
Dat lijkt me niet gepast.
Ik ben trouwens benieuwd wat voor motor hierin komt te liggen. Waarschijnlijk weer (hoe origineel) een gemodificeerde LS9.
T16 zegt
@M3rcury Als je leest wie in het ontwikkelteam van Devon zitten zou je die opmerking over niet werkende vleugels voor je houden. http://www.devonmotorworks.com/about/team-bios Dit boek is geschreven door Dr. Joseph Katz http://www.bentleypublishers.com/automotive-engineering/Race-Car-Aerodynamics.html.
Dr. Joseph Katz is Professor en Chairman of Department of Aerospace Engineering and Engineering Mechanics at San Diego State University.
De kansen dat ze een record verbreken schat ik nu al hoog in.
M3rcury zegt
@t16
Ik zei ook alleen aan de hand van de renders die je nu ziet. Ben nu zit nu zelf in het laatste jaar Aerospace Engineering van de master Aerodynamica, dus ik lul ook niet helemaal uit het niks ;)
Ik had het artikel nog niet gelezen, ga ik nu even doen :)
GOD zegt
@ T16
met alleen aerodynamica kom je er niet.
T16 zegt
@GOD
klopt, maar aerodynamica is wel heel erg belangrijk in de motorsport. Hoofdstuk 1 in het boek van Katz How aerodynamics win races
Ook de coureur is belangrijk, gelukkig is Justin Bell geen beginner. Justin won the 1997 Le Mans famous 24 hour race for Dodge Viper, making him the most successful Viper driver in history. De rest van het team is ook ervaren. We zullen zien wat ze samen presteren. Ik ben benieuwd of ze een eigen chassis ontwikkeld hebben nu de Viper deal niet door gaat.
corvette z06 zegt
wat een mensen hier zeg pppfff.
Endlezz zegt
@Gioor
verziek Autoblog niet met je spam
GuidoBmw zegt
Nou, dit lijkt me een onbegonnen zaak, waar andere merken al een berg knowhow hebben en buiten dat is deze car te fancy! Wel een mooi wagentje daarintegen.
Benz.. zegt
Stoer ding, je kunt wel degelijk zien dat er aerodynamisch veel gebeurd is bij deze auto. Ik vind hem eigenlijk wel een beetje fout, maar dat geeft hem ook z’n charmes.
Is er trouwens al iets bekend qua specs en cijfers?
Ben erg benieuwd in ieder geval!
@corvette z06
Wat is er loos? ;)
tt zegt
ziet er anders wel uit als een lekkere snack.. maar gezien het hier alweer over handwerk zal gaan, en een lage productie zullen er wel wat 9’ens in de prijs voor komen :)
WJUC zegt
Is de Veyron ooit de ring op gegaan, is dat op papier niet de gedoodverfde winnaar?
Stefan-Venema zegt
Ja: http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times
Hij werd alleen bestuurd door een monteur, er is nog geen officieel ronde record gereden door een coureur.
OT: De tijd van de Radical zal hij niet halen. Maar als hij gebaseerd is op de Viper, zal hij met wat inspanning de ACR misschien wel kunnen inhalen.
EnzoR zegt
Ziet er wel dik uit! kan zo mee doen met de ALMS
the_real_stig zegt
pff dat ze eens achter het echte ronde record gaan jagen met race auto’s!!! derek bell had in zijn tijd met ene porsche c962 een tijd van 5min…(en nog wat)!!!!! das pas een record.
the_real_stig zegt
woops het was een 6min … en het was belloff bell was net voor hem en had een 6min in de 30 en hij belloff reed 6min 11 srry voor de vergissing
GOD zegt
@ The_fake_stig
toen reden ze ook met ground effect en wagens die liever ligt waren dan veilig.
en zo zijn er nog wel een paar redenen dat het tegenwoordig een stuk moeilijker is dan vroeger. maar dan nog moet het met een F1 auto makkelijk lukken.
GOD zegt
^ ligt is licht
Sander zegt
Het record staat nu op naam van de Radical SR8 met 6:55 dat gaan ze nooit redden met zo’n ding….
T16 zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2005/10/27/video_radical_sr8_nurburgring_
Radical is een open racewagen. Superlicht en niet te vergelijken met sportwagens. Echt een heel andere klasse.
Citrofiel zegt
Ze moeten zich als zoveelste sportwagenfabrikant toch érgens mee in de schijnwerpers krijgen… :?
akie zegt
kvint m wel mooi ontworpen, op die achterlichten na. dat bovenstukje moet er alleen nog af. dan issie PERFECT..
En niet zomaar afkraken want als jullie m zouden krijgen voor een 10tje zouden jullie huilen van blijdschap..
VivelaFRANCE zegt
Ziet er echt goed uit!
Mathias zegt
Eerst zien dan geloven, ik wens ze alvast veel geluk met hun recordpoging.
T16 zegt
@Mathias: Korte video van de record rondetijd op Laguna Seca. http://www.youtube.com/watch?v=7NvWdjDXI2E
Mooi gemaakte beelden overigens.
T16 zegt
http://www.carthrottle.com/sad-devon-motor-works-closes/