Afgelopen week was er veel nieuws over het Nederlandse Duracar, de fabrikant van de elektrische Quicc Diva. Grootaandeelhouder in Duracar is het duurzame energiebedrijf Econcern, een multinational met 1200 werknemers in 24 landen. Dit ambitieuze bedrijf is door de kredietcrisis in de problemen gekomen en heeft afgelopen maandag surseance van betaling aangevraagd.
Econcern gaat gebukt onder miljoenenschulden en kan deze niet meer terugbetalen. Zonde, want het leek zo goed te gaan. Maar liefst elf medewerkers van Econcern zijn medewinnaars van de Nobelprijs voor de Vrede en het bedrijf is winnaar van de European Business Award 2008. Overige prijzen die de oprichters kregen zijn Mister Entrepreneur of the Year, Influencer of the Year, Entrepreneurial Developer of the Year, Top Executive of the Year, etc. Maar nu lijkt het sprookje voorbij.
Omdat Econcern uitstel van betaling heeft aangevraagd is het onduidelijk wat er met Duracar gaat gebeuren. Volgens Automotive heeft de surseance echter geen gevolgen voor Duracar. Woordvoeder Guido Boosten laat weten dat ze in gesprek zijn met mogelijke nieuwe aandeelhouders: “dat zijn hoofdzakelijk automotive partijen.” Hij wilde niet zeggen om welke partijen het gaat.
Ondernemer Paul Hamm is zwaar gedupeerd door de surseance. In december 2008 ruilde hij 30 miljoen euro aandelen DuraCar voor aandelen Econcern. Een maand later werd al duidelijk dat de aandelen Econcern veel minder waard waren. Hij voert nu een rechtszaak tegen de andere aandeelhouders die de cijfers van Econcern veel te mooi zouden hebben voorgespiegeld. Hamm liet weten dat hij de bewindvoerder van Econcern gaat vragen zijn aandelen DuraCar terug te geven… Veel succes kerel.
Ik ben echter benieuwd hoe het verder zal gaan. Tot nog toe heeft Duracar weinig geluk gehad. De samenwerking met Karmann was achteraf ook niet zo handig.
Huin zegt
Kan er niet zoveel aan doen, maar ik vind het een leuk karretje.
lincoln zegt
ze kunnen dan toch gewoon hun prijzenkast verkopen ..
o,nee .. dan blijft er nix meer van het bedrijf over ..
Kyanite zegt
Dit is de eerste, ok Tesla is ook leuk, elektra-auto die er leuk uitziet en nog een soort van praktisch is ook. Zou doodzonde zijn als projecten als dit van de aardbodem verdwijnen. Kijk Toyota je kan ook milieu-bewustere auto’s maken die er niet uitzien als een strijkijzer zoals de Prius…
BananaFlip zegt
Prima ding, die auto.
Jammer van dat Econcern.
En leuk verhaal van die Hamm :lol: .
HyperTeHK zegt
Het einde van alle electokarren hoop ik? Die hype heeft al lang genoeg geduurd ik heb liever dat het nu sterft voordat er een zinloze infrastructuur geplaatst is.
Ga maar liever aardgas infrastructuur bouwen, das nutiger.
Ik wens Quick een prettig faillisement toe, zonder doorstart svp.
Buyck zegt
Het is een harde wereld waarin winstgevendheid telt! Jammer maarja…
Citrofiel zegt
En DuraCar is nog nauwelijks begonnen. Gaat wel lekker zo.
@ HyperTeHK; Aardgas? En dan? Wanneer dat op is? Ik denk dat het slimmer is om gelijk te ontwikkelen waar we uiteindelijk naartoe moeten: een oneindige energiebron. Stroom is een transporteur, de aanvoer kan komen van kernfusie of groene projecten. Die zijn eindeloos.
JanC zegt
sorry, maar met zo’n naam als diva vraag je om dit soort problemen…