Gisteravond zou een beslissing worden genomen over de toekomst van Opel. Urenlang overleg tussen moederconcern GM en de Duitse regering heeft echter geen besluit opgeleverd. Er werd tot diep in de nacht besproken welke van de overnamekandidaten Opel mag inlijven, maar er is nog steeds geen duidelijkheid…
De potentiële overnamekandidaten zijn het Italiaanse Fiat en het Canadese Magna. De Chinezen werden al snel afgeschreven en de investeringsmaatschappij uit de VS heeft zich vannacht teruggetrokken.
De beslissing wordt door het noodlijdende GM genomen, maar die moet rekening houden met de Duitse regering. De regering staat namelijk voor miljarden euro’s garant. De Duitse minister van Economische Zaken zei na afloop van de nachtelijke besprekingen dat “hopelijk morgen een besluit valt”. Andere betrokkenen verwachten op korte termijn echter nog geen beslissing over een investeerder, het zou volgens hen beter zijn voor Opel en de belastingbetalers als de gesprekken met de verschillende partijen nog even worden voortgezet… Heel veel tijd is er echter niet, het lijkt namelijk zeer realistisch dat GM per 1 juni failliet verklaard word.
Gio zegt
Man, dat lolleke begint serieus SAAI te worden. Eerst Fiat dat zegt ja er zit dik kans in dat we het overnemen, dan niet, dan wel, dan niet, Opel Antwerpen zal sluiten, dan wel, dan niet, pfff…. Gewoon spelen met mensen hun job is het hier. Dat ze nu eens een besluit nemen dat iedereen met zijn leven verder kan…
VSTMCLAREN zegt
Fantasy world = Vauxhall moet het gaan heten, mooiere naam en een mooi logo.
Real World = Toen opel wegging bij de DTM vond ik het merk al onbelangrijk.
de sjonnies zegt
De EU ministers van landen waar Opel fabrieken staan gaan nu ook een duit in het zakje doen, er is morgen een vergadering bij de EU waarbij o.a. de Belgen en de Spanjaarden gaan aanschuiven, dit zal ongetwijfeld een gesprek worden over duiten, immers als de Belgen en Spanjaarden Opel financieel steunen ze ook wel iets te zeggen willen hebben over het (eventueel) aantal te sluiten fabrieken.
lucav zegt
De productieovercapaciteit in Europa is al jaren, zoals ik begrepen heb. ca. 1,5 miljoen auto’s in Europa. Verdwijnt Opel dan is dit probleem ook opgelost. M.a.w. het geeft lucht aan de overige bedrijven in Europa.
Kortom het in leven houden van Opel zorgt voor een hoop “melkert”banen.
Het is jammer voor Opel maar historisch gezien is dit niet het meest opzienbarende merk.
Dr.Bob zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Laue zegt
Ik hoorde vanmorgen dat het nu nog tussen magna en fiat zou gaan.
lijken mij 2 uistekende partijen.
Laue zegt
@ mezelf
LUL, lees eerst de post 2x goed door :P
911GT2 zegt
@ Laue dat staat toch ook in het bericht?
Peugeot Driver zegt
Laten we voorop stellen dat het in ieder geval over genomen wordt! Wanneer het spaak zou lopen, zijn niet de medewerkers de klos. Wat te denken van alle toeleveranciers & transporteurs?
Peugeot Driver zegt
Excuses, te snel op plaats reactie geklikt. Ik bedoel natuurlijk: overgenomen, & niet ALLEEN de medewerkers
Benjamin1 zegt
spannuuuuuund, ik gok op fiat!
Frans zegt
En dan zijn er nog roddels op internet (gminsidenews.com) dat Vauxhall afgesplitst zou worden van Opel en in handen van GM zou blijven. Fantasie van chauvinistische Britten?
robbie zegt
Er is tijd zat om tot een oplossing te komen, want een faillisement van GM heeft namelijk 0,0 effect op Opel.
Dit omdat Opel inmiddels is losgekoppeld van GM. Er is een nieuw bedrijf opgericht waarin alle patenten, fabrieken en technologie is ondergebracht. Deze zogenaamde trustcontructie is verder schuldenvrij en wordt bestuurd door bestuurders van GM en de Duitse overheid. Deze zogenaamde board of trustees staat boven de Raad van Commissarisen.
http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090527/ANE02/305279950
Opel kan dus ‘rustig’ op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het omvallen van GM zal het geheel niet in een stroomversnelling brengen in elk geval.
autoblogger zegt
@robbie: bedankt voor de toevoeging! Al denk ik dat een faillissement zeker wel invloed heeft. Ze hebben natuurlijk nog steeds veel met elkaar te maken, ook al is het juridisch nu even dichtgetimmerd. Maar goed, er lijkt inderdaad tijd te zijn…
JanC zegt
@Lucav: Ik ben geen fan van Opel, maar een van de oudste Europese automerken af te doen als “niet belangrijk” lijkt me, juist ook vanwege de invloed van GM, niet geheel juist. GM was in die tijd al de grootste autofabrikant ter wereld en besloot Opel over te nemen, van alle autofabrieken in Europa. Dat geeft wel aan dat Opel toen al belangrijk was.
Dat het merk heel populaire auto’s heeft gemaakt, zoals de Kadett, geeft wel aan dat men – in ieder geval vroeger – het publiek weet aan te spreken.
JanC zegt
@autoblogger: Ik ben dezelfde mening toegedaan. Maar het geeft in ieder geval wat lucht aan Vauxhall/Opel.
heidekonijn zegt
Ik probeer te bedenken op welke manier we opel zouden missen, welke belangrijke zeges ze gehaald hebben, welke technologiëen ze hebben geïntroduceerd, welke klassiekers ze hebben voortgebracht..
maarreuh..nee, niks.
Jullie misschien?
JanC zegt
Opel GT, Opel Manta, wereldkampioenschap rally, Opel Rak 1, moet ik doorgaan?
JanC zegt
Opel Calibra, DTM, motorenleverancier voor Lada WTCC (okee, okee, da’s een geintje), Opel Lotus Omega, Opel Kadett, Opel Kapitän, Opel Olympia, Opel Rekord, nog meer klassiekers nodig?
W115 zegt
Fiat word het, kunnen ze eindelijk die lelijke vouw van de autos halen
Citrofiel zegt
Ik vraag me wel af waaróm de Chinezen en de investeringsmaatschappij zich terugtrokken. Toch een te hoge prijs, of iets anders…
BananaFlip zegt
@ Citrofiel
De Chinezen hebben zich niet zelf teruggetrokken, maar zijn afgeschreven.
Slimme zet van GM.
Kopieën van Duitse auto’s zijn er al genoeg.
En met bouwkwaliteit is ook niks mis.
BananaFlip zegt
Van die Amerikaanse investeringsmaatschappij weet ik overigens niks.