Ook als je een veel te grote SUV rijdt kun je milieuvriendelijk bezig zijn. Je kunt bijvoorbeeld constant overal 16 km/h gaan rijden, of je auto permanent volladen met zeven kinderen om de CO2-uitstoot per persoon zo laag mogelijk te houden. Maar als je die opties allemaal niet ziet zitten, dan heeft VW nu een oplossing voor je bedacht: de Touareg V6 TDI met BlueMotion-technologie, goed voor een verbruik dat wel 10% lager ligt!
Ondanks zijn vierwielaandrijving en 225 paardjes verbruikt de Touareg BlueMotion gemiddeld 8,3 liter per 100 km. Da’s best netjes, maar omdat alleen dat zinnetje niet genoeg is voor een persbericht moest VW nog wat andere catchphrases verzinnen. Hoe vind je deze bijvoorbeeld: er is een intelligent energiemanagementsysteem dat de accu tijdens het uitrollen bijlaadt. Juist. Hoe heet dat, een dynamo?
Om de luchtweerstand te verminderen (en de offroadcapaciteit te verkleinen natuurlijk) is de carrosserie 25 mm lager gelegd en zit er volmaakt groen ecorubber om de standaard (!) 17-inchers. Ook zijn de overbrengingen aangepast en zijn er “vele maatregelen binnen de motor” getroffen. Toch mag de Toewie nog 3.500 kg trekken, handig als je die milieuonvriendelijke boot nog eens mee wil nemen.
Je kunt de Touareg BlueMotion vanaf nu bestellen. In Duitsland ligt de prijs op €50.450, daarvoor krijg je dan een zestraps automaat, radio/CD, airco, cruise control en een Multifunktions-Lederlenkrad. Ganz geil! In Nederland kost de gewone V6 TDI (lekker vies F-labeltje) €74.390, dus denk ook in die richting voor deze milieubewuste opritversiering.
Touareg V6 TDI: Verbrauch rund 10 Prozent reduziert
BlueMotion Technology auch für den Oberklasse-SUV bestellbar
Wolfsburg, 22. Mai 2009 – Volkswagen erweitert sein Angebot an Fahrzeugen mit umweltfreundlicher BlueMotion Technik: Ab sofort ist der Touareg V6 TDI mit BlueMotion Technology bestellbar. Ein Verbrauch von 8,3 Litern ist mit diesem Oberklasse-SUV von Volkswagen trotz des Allradantriebs und einer Leistung von 165 kW (225 PS) möglich.
Eine Kombination verschiedenster Maßnahmen macht dies möglich: Ein intelligentes Energiemanagement lädt die Batterie während der Schubphasen des Fahrzeugs und entlastet so zusätzlich den Motor. Eine um 25 mm tiefer gelegte Karosserie verringert den Luftwiderstand. Rollwiderstandsoptimierte Reifen, längere Achsübersetzungen sowie viele innermotorische Maßnahmen tragen zudem ihren Teil dazu bei, den Verbrauch um über 10 Prozent zu reduzieren. Dabei bleibt die Funktionalität des Ausnahme-Offroaders voll erhalten: Anhängelasten von bis zu 3,5t bewältigt er ebenso spielerisch wie die Fahrt durch unwegsames Gelände.
Der Touareg V6 TDI mit BlueMotion Technology ist serienmäßig mit einer 6-Gang-Automatik und einem Partikelfilter ausgestattet. Äußerlich ist er nur durch den entsprechenden Schriftzug am Heck sowie an den serienmäßigen 17-Zoll Leichtmetallfelgen „Makalu” erkennbar. Des Weiteren sind das CD-Radio „Delta”, eine Klimaanlage, die nützliche Geschwindigkeitsregelanlage sowie das Multifunktions-Lederlenkrad in diesem Paket immer mit an Bord.
Der Touareg mit BlueMotion Technology ist ab sofort bestellbar. Der Grundpreis liegt bei 50.450 €, in Kombination mit dem Sondermodell „North Sails” bei 59.500 €.
kevinw zegt
voila zuinig met een suv kan ook:p
florisw zegt
Wat voor label heeft de Bluemotion dan? Het is voor VAG wel makkelijk om dezelfde techniek op verschillende modellen toe te passen ;-)
florisw zegt
@ Kevinw.
Liever de nieuwe Lexus RX dan.. Dat is pas werk. Hiervan kan ik niet echt blij worden..
RenJie zegt
Wow echt zuinig. Er zal vast ook geen bal kloppen van de verbruikscijfers. Als dat wel zo is, hulde!
b0z4 zegt
Geef mij toch maar een Lexus ;)
Vrank zegt
Toch nog steeds apart dat de nieuwprijs in duitsland 2/3e is van wat je er in NL voor moet neerlappen.
JANTJE zegt
-edit: CAPS terror-
RDS zegt
Allemaal leuk en aardig maarre,
BMW X5 xDrive30d
235 pk
gem verbruik 8,1l/100km
dus VAG loopt weer eens achter de feiten aan.
Laue zegt
Die lexus trekt geen 3.5 ton. ze hadden beter alle modellen meteen als bluemotion kunnen uitvoeren.
BmwMPower zegt
@ RDS
Klopt, en die is ook nog vele malen mooier!
passat zegt
Vrank schrijft:
25 May 2009 om 9:19
Toch nog steeds apart dat de nieuwprijs in duitsland 2/3e is van wat je er in NL voor moet neerlappen.
dat heet belasting.
Bert zegt
Jongejonge, 10 % minder verbruik op een algemene + 45% extra verbruik.
Zijn ze echt helemaal gek daar? Oja, dat klopt…ze zijn gek daar bij VAG.
Lan_Evo zegt
Wat een onzin zeg, doet me denken aan die Green Car of The Year (in de VS uiteraard) een tijdje terug, de Escalade Hybrid. Die reed dan 1 op 6 ipv 1 op 4,5 of iets dergelijks en hier is het ook met 10% lager verbruik opeens groen.
C6_R zegt
Hahaha! :lol:
Of je neemt een Lupo…
Jesper zegt
Wat C6_R zegt, als je millieubewust wilt zijn koop je geen Touareg…,
Dan koop je een Polo Bluemotion of een Prius. (Wordt de Lupo nog gemaakt?)
CrazyHenkie zegt
@ Jesper
Nee de Lupo wordt al een tijdje niet meer geproduceerd.
Ach, wat LanEVO ook zegt, alles is relatief en draait allemaal om geweten sussen etc. CO2-footprint verlagen dmv EU-gesubsidieerde hennep te planten, iemand die reclame ook op tv gezien?
tom307 zegt
al dat groene gedoe, aarom maken ze alle wagens niet zuiniger,dan hoef je er ook niet meer voor te betalen
of je neemt een caddy die zijn ook vet zuinig
Ferdinand1 zegt
@ RDS
Maar die X5 is lelijker en er rijden alleen maar aso’s in! In een X5 blijkt iedereen te denken baas van de wereld te zijn. Alleen daarom al zou ik niet eens gratis een X5 willen. (geef maar, maar dan verkoop ik hem door.)
Even over die Touareg. Hoewel ik een groot liefhebber ben van Volkswagen moet ik zeggen dat dit toch wel heel hypocriet is. Dan hebben ze zoveel zuinige modellen waaruit een klant die milieubewust wilt zijn kan kiezen, en dan moet dit er bij… Maak dan alle Touareg V6 modellen zoals deze “bluemotion”. Maarja, feit is wel dat de Touareg weer een beetje zuiniger is geworden en dat is goed.
Laurens zegt
Er zijn kopers voor dit soort auto’s. Prima dat de fabrikanten ze zo zuinig mogelijk maken. Of verbieden we ook dat iedere Nederlander een huis heeft met meer dan 20 m2 oppervlakte per persoon?
Overigens doen die milieu diesels het in deze vorm al een stuk beter dan de benzine hybrides, geen wonder dat de duitsers daar alleen onder druk van de amerikaanse markt toch op over moeten gaan.
Maar misschien komt er dan een diesel hybride, alhoewel ik denk dat de besparing dan relatief minder is omdat diesels bij deellast ook een hoog rendement hebben, of die dure techniek zichzelf dan nog terug kan verdienen zonder allerlei subsidies?
S2000 zegt
Jongens de Lexus is mijlen voor op VW.
Koop de Lexus en laat de fabrikanten die niets
verbeteren failliet gaan ! Opel is bijna zover.
Nu Porsche en VW nog.
Moeten de kleine mannetjes met base-ball petjes
ook eens iets anders zoeken dan een VW Golf…
Tommy zegt
@S2000: Opel en Volkswagen zijn niet voor niets zo groot geworden hé, denk daar maar eens over na…
SjonnieKroket zegt
@ Tommy
Waardoor dan? Niet omdat ze zulke goeie auto’s bouwen, want dat kunnen ze niet. Diesels? Ze klinken nog steeds alsof ze stammen uit de jaren 80. En roken doen ze ook als de beste!
Iedereen is zo geil van VW. Ik zie het niet, kan aan mij liggen maar ik vind het vaak gewoon lelijke auto’s. Ze zijn niet bijzonder, ze zijn niet mooi. Ok de afwerking is in orde. Maar bij welke auto tegenwoordig niet?
Ferdinand1 zegt
@ SjonnieKroket
Als je niet weet waardoor Volkswagen groot is geworden dan moet je met oogkleppen op geleefd hebben. Degelijkheid, en daarom zie je er zoveel. En wat betreft diesel-geluiden: jij bedoelt denk ik de pompverstuivers. Die hoor je amper als ‘ie warm is. Tenminste niet meer dan de diesels van de concurrentie.
@ S2000
“Moeten de kleine mannetjes met base-ball petjes
ook eens iets anders zoeken dan een VW Golf…”
Sinds wanneer is het dan verboden om een tweedehandse auto te kopen…?
Brammer zegt
@SjonnieKroket
Gelukkig ben jij zo objectief en als jij een auto lelijk vindt, dan IS die toch ook gewoon lelijk zeker ?
SjonnieKroket zegt
@ Ferdinand1
Ik loop zeker niet met oorkleppen op, VAG maakt ook goed spul, bijv. de 1.8t motoren. Maar het zijn zeker niet zulke goede auto’s als dat beweerd word.
De Renault Megane Scenic zie je ook veel rijden maar deze auto behoort toch tot een van de slechtere auto’s van dit moment. Ik heb laatst een Polo TDI uit 2008 horen lopen, deze liep verre van rustig….
SjonnieKroket zegt
@ Brammer
Begrijpend lezen is ook een vak. Ik zei: Iedereen is zo geil van VW. Ik zie het niet, kan aan mij liggen maar ik vind het vaak gewoon lelijke auto’s. Ze zijn niet bijzonder, ze zijn niet mooi. Ok de afwerking is in orde. Maar bij welke auto tegenwoordig niet?
Ik heb het hier over mijn mening.
Laurens zegt
@s2000
kleine mannetjes met bejaarden hoedjes passen dan weer prima in Daihatsu Cuore’s, met sigaar en al :lol:
OT: de zin van dit soort auto’s ontgaat mij ook volledig, maar als men het dan zo nodig wil hebben is het prima het een beetje zuinig te maken. Qua ruimteaanbod is een Golf Variant met een zuinig diesel of benzine blokje de slimmere keus. Maar qua status dan weer niet. Dan neem je een hybride, voor je milieu….
Poll zegt
Gadverdamme ik word zoooo kotsmisselijk van die schijnheilige pislui die de heeeele tijd de groene lul aan het uithangen zijn! Koop dan een tien jaar ouwe Vectra, hoeven ze geen vervuilende nieuwe auto te maken en heb je ook geen roet uitbrakende zescilinder diesel. Net als met de stomme elektrische karretjes! Die zijn sléchter voor het milieuheu! Maar daar gaat het blijkbaar niet om. En als je per se zo’n lelijke Touaran wil, koop er dan een fatsoenlijk blok in en geen crisisversie.
Hanico zegt
Een Lexus RX450h is toch de betere keuze als je geweten wilt sussen en toch een SUV wilt rijden.
Ferdinand1 zegt
@ SjonnieKroket
Die Polo TDI zal dan waarschijnlijk een 1.4 zijn geweest. Dat zijn 3-cilinder diesel motoren. Hardstikke zuinig en vlot genoeg, maar je hoort ze wel ja. Wat betreft de andere TDI’s valt het diesel geluid wel mee.
Stuko zegt
Dit is goed nieuws voor ons allen!! Over 2 jaar kunnen we allemaal v8 en v10 rijden omdat ze toch zuinig en schoon zijn :D
Stuko zegt
@ SjonnieKroket
Tdi’s van VAG lopen over het algemeen stationair niet mooi rustig. Maar een onrustige motor is geen slechte motor…
SjonnieKroket zegt
@Stuko,
Ik zeg ook niet dat ze slecht zijn, ze gaan niet snel kapot, maar ze lopen wel flink achter qua techniek. ook die 1.4 tdi loopt achter qua techniek.
SjonnieKroket zegt
@ Ferdinand
Ik vind de VAG tdi’s nou niet echt stil. Als je een HDI naast een VAG zet, beiden stationair draaiend. dan hoor je de HDI niet meer
Ferdinand1 zegt
@ SjonnieKroket
Dan heb jij in andere TDI’s gereden dan mij!
SjonnieKroket zegt
@Ferdinand
nou vertel… jij wou beweren dat die TDI stiller is dan een JTD of HDI?
SjonnieKroket zegt
Het is trouwens: Dan heb je in andere TDI’s gereden dan IK!
S2000 zegt
Jongens, over één ding is iedereen het wel eens:
Pompverstuiver diesels hebben zeker voordelen maar ook nadelen.
Een belangrijk nadeel is de veel luidruchtiger loopcultuur. Dit is een feit. Starten met een koude pompverstuiver diesel is niet meer van deze tijd in vergelijking met al de moderne common rail dieslmotoren. Het lijkt wel een bak met spijkers die geschud wordt ! Niet voor niets verlaat ook het VAG-concern deze verouderde techniek die ooit hun tijd vooruit waren…..
Voor al de Duitse auto liefhebbers: luister eens naar een Honda dieselmotor of zelfs de Maza 5/6 dieslmotoren. Wat lopen die mooi. In die klasse 2 – 2,2 l. 4 cilinder dieselmotoren zijn er maar weinig andere die zich op dat niveau begeven ! En dan te bedenken dat het Honda’s eerste zelf ontwikkelde dieselmotor is !! Hoe zit dat dan met die 100 jaar ervaring van Peugeot, Mercedes, etc. Het is om je zeer diep te schamen !!
VolvoXCseries zegt
Doe mij maar een MB ML 320CDI
SjonnieKroket zegt
@ VolvoXCseries
is dat niet zo’n door mercedes gerestaureerde legervoertuig met een 3.2 common-rail-diesel…..and….too overpriced!
super zegt
@autoblog
als je 16km/h rijdt verbruik je ongeveer net zoveel brandstof als wanneer je 90km/h rijdt, daarom is 90km/h rijden veel zuiniger. (is gelijk een goed argument tegen veel 50/70km/h wegen)
Ferdinand1 zegt
@ SjonnieKroket
Niet stiller. Bij een koude start hoor je ze wel goed, maar als ze warm zijn vind ik het geluid niet storend. Dan zijn de pompverstuivers kwa geluid goed vergelijkbaar met een HDI of JTD. Maar nu zijn de TDI’s ook commonrail, dus het lijkt me sterk als je ook deze TDI’s bedoelt.
@ S2000
“Een bak vol spijkers” Nounou, overdrijven is ook een vak!
SjonnieKroket zegt
Ja vergelijkbaar als je doof bent, TDI’s zijn verre van stil.
en ik ben het op zich wel redelijk met S2000 eens, als je je ogen dichtdoet en je luistert naar een draaiende tdi lijkt het net alsof je weer in de 70’s leeft met al die gare type 1 Golfjes.
S2000 zegt
@Sjonniekroket: daar hoef je echt niet je ogen voor dicht te doen …. ;-)
Eigenlijk sta ik er best wel verbaasd van dat blijkbaar pro-Duitse
auto liefhebbers ook over de pompverstuiver dieselmotor nog durven
te beweren dat het met het lawaait dat ze produceren nog wel meevalt.
Dat je een voorkeur voor een merk hebt, snap ik nog wel. Maar probeer
toch ook de nadelen onder ogen te blijven zien anders heb je er in elk
geval voor jezelf een minder goede competentie bij !
WieAndersDasAuto zegt
SjonnieKroket heeft zeker een lange winterslaapje van een paar jaar gehouden of niet?
SCscreamGT1 zegt
8.3 liter per 100 km? das niet eens zo enorm zuinig. Onze Ford Galaxy 2.3 uit 2001 doet op een retourtje zee (we wonen in limburg) gemiddeld 8.8 per 100 km. Met een energielabel G……..
En gewoon 120 op de snelweg en zeker niet über langzaam optrekken ofzo.
Maargoed, dat zal wel zijn omdat het een V6 is.
Vroegwakker zegt
Laurens schrijft:
25 May 2009 om 12:23
Laurens, ik begrijp niet helemaal welk belang jou erbij hebt om hybrides af te kraken.
Milieu diesels zouden het beter doen dan benzine hybrides, volgens jou.
En wanneer je het dan hebt over het maken van een geluid als een bak knikkers die door elkaar geschud wordt, dan heb je natuurlijk gelijk.
Laurens zegt
@vroegwakker
dat geluid is dan weer een stuk beter te pruimen dan leeghoofdige hybride rijders die de koppen tegen elkaar laten knallen :-)
Ik heb het je al zo vaak uitgelegd, dat als je het nu nog niet begrijpt, je hoofd inderdaad leeg moet zijn.
Maar mij maakt het niet uit, de verkoopcijfers zeggen genoeg. Zonder subsidies verkopen de dingen nauwelijks, en Toyota verliest er ook nog eens geld op. Honda niet :-)
S2000 zegt
Jongens, we moeten minder rotzooi uitbraken om onszelf te verplaatsen.
Dus geen grote motoren meer, geen diesel, etc.
Vroegwakker zegt
@Laurens.
Je hebt me nog niets uitgelegd, behalve dan dat je een hekel hebt aan hybride.
De reden is me nog steeds een raadsel.
Je hebt het dan over een milieu besparing van 80 euro o.i.d.
Net zoiets als het meten van een afstand in liters, of de inhoud van iets in decibel.
Maar dat is jou toch niet uit te leggen.
Op de eerste versie Prius, heeft Toyota idd 15000 dollar per exemplaar bij betaald. Maar dat is een investering waar ze in de toekomst flink op gaan verdienen, ik heb ergens gelezen dat ze dat al doen.
Zonder subsidies verkopen ze niet, zeg je. Dat heeft er ook mee te maken dat ze tot aan de subsidies, bij het grote publiek nog onbekend waren. En daar waar ze wel bekend waren nogal wat vooroordelen tegen zich hadden. Vooroordelen zoals dat ze juist slecht zouden zijn voor het milieu en dat ze traag en onbetrouwbaar zouden zijn.
Mensen zoals jij werken dat in de hand.
En daar wil ik je wel voor bedanken, want wanneer ze deze vooroordelen niet meer tegen zich hebben, zal de subsidie verdwijnen. En wanneer iedereen een derde minder verbruik heeft zal de benzine prijs een derde hoger worden.
De extra kosten voor de aanschaf van een hybride zijn er al niet meer.
De Insight is er al vanaf 20000 en de nieuwe Prius blijft vanaf 25000, terwijl de laatste er qua vermogen en uitrusting behoorlijk op vooruit is gegaan.
Wil je een niet-hybride hebben met dezelfde uitrusting betrouwbaarheid en fijne rij eigenschappen hebben dan zul je behoorlijk meer moeten betalen.
Maar nog veel plezier in je knikkergeluid-autootje uit een land waar de pizza’s wél betrouwbaar zijn. ;)
Laurens zegt
@vroegwakker
ik heb geen hekel aan hybrides, maar begin wel een hekel te krijgen aan de berijders :-)
Als ik je goed begrijp, kost het systeem niets extra’s meer en kan de subsidie eraf? Prima, wat dat is het dat me vanaf het begin van de discussies niet aanstond in de dingen, de subsidieKOSTEN staan niet in verhouding tot de milieuOPBRENGSTEN. Oftewel het MAATSCHAPPELIJK RENDEMENT is NEGATIEF. Even in HOOFDLETTERS zodat het hopelijk DUIDELIJK is ;-)
Over individuele auto’s of merken heb ik nauwelijks een oordeel, ieder zijn meug, het hangt af van je eisen en middelen, er is niet voor niets zoveel keuze.
Nogmaals veel rijplezier gewenst. Als de hybrides zo goed de berg oprijden, en zo snel accelereren van 80-120 en zo zuinig zijn en innovatief, en groen, en schoon, en milieuvriendelijk, en mooi, en ruim, en praktisch, en betrouwbaar, en weinig bijtellen, zal dat geen probleem zijn? Denk ik er nog “en saai” bij, maar dat is een mening en derhalve niet echt relevant :lol:
S2000 zegt
Slaap Laurens slaap daar buiten loopt een Golf,
slaap Laurens slaap, wat is het saai met al die VW’s
JanC zegt
@S2000: Erg inhoudelijke reactie op iemand die schreef dat hij geen mening heeft over individuele auto’s of merken.
S2000 zegt
JanC Wat iemand zegt is nog niet wat iemand bedoelt…..
BananaFlip zegt
Die energielabels zijn af en toe best irritant omdat het gaat om de klasse waarin de auto zich begeeft.
Maar op deze manier speelt VW hier wel goed op in.
Netjes gedaan.
Toch denk ik niet dat de gemiddelde SUV-rijder zo’n groen hart heeft zich dit te veroorloven.
Als dat toch zo is zal hij waarschijnlijk zo snel mogelijk het BlueMotion logootje verwijderen.
En de V6-badge veranderen in V12 ;) .