Wat maakt een merk tot een merk? Het logo? De afmetingen en prijsklasse? Of misschien de cilinderinhoud? Of nog iets anders? In 1998 werden Bentley’s en Rolls-Royces al uitgerust met BMW motoren, in 2003 kwam de eerste nieuwe generatie Rolls-Royce onder leiding van BMW op de weg. Indrukwekkend, maar… gepast?
Het was de Phantom. Groot – groter dan de Silver Seraph – indrukwekkend – indrukwekkender dan de Seraph, duur, -duurder dan de Seraph, en… Anders. In ieder geval was er van de uitstraling van het originele merk niet veel meer over. Eerdere modellen oogden een stuk conservatiever – houd ik wel van- , en hadden nog wel enig verband met het verleden. Het wordt ze verweten truttig te zijn, maar het is ook vrij lastig om van een dergelijke concept iets “stoers” te maken voor gentlemen. Dat was Bentley al, zei het met nuanceverschillen.
BMW gooide het roer om, hoewel Britse humor en inventiviteit, zoals paraplu’s in de deuren, nog wat Brits DNA te kennen gaven. Echter, van de eigen stijl van het merk was niet veel meer terug te vinden. Opvallend waren de keuze voor nogal merkwaardige – lees: lelijke – kop- en mistlampen (het gezicht van de auto), en op den duur werd de kenmerkende grille vervangen voor een afgerond exemplaar. Beetje jammer. De A-stijl “looks like to have been slapped with the ugly stick“, had Jeremy Clarkson gezegd kunnen hebben, hoewel ik te weinig Topgear kijk om te kunnen verifiëren of hij dat ook echt heeft gezegd.
Maar laten we eerlijk zijn, de Phantom heeft veel meer aanhang dan de voorgaande modellen en gaat dan ook als warme broodjes over de toonbank. Of het de redding, dan wel de ondergang van het merk is, is nog wel discutabel, want wat maakt een merk precies tot een merk?
Zo, dat was wat ik even kwijt wilde, ik kan nog steeds onder de indruk zijn van de “nieuwe stijl” Rolls-Royces. Ik geloof dat je ongeveer vijfenhalve ton kwijt bent aan de vierdeurs, wil je minder deuren, dan kom je al ergens over de zes ton uit. Maar hier rijdt dat gewoon rond, en dan is Amsterdam eigenlijk nog niets vergeleken met Londen of Monaco. De onderstaande Drophead Coupé en Coupé was wat de afgelopen week met zich mee heeft gebracht, de sedans zijn nog uit Londen maar hebben zulke rare kleurstellingen dat ze wel voor herhaling vatbaar waren.
Mocht je nog vragen, verzoeken, of opmerkingen hebben, dan kun je me daarover mailen.
frank zegt
het blijven vreselijk vette auto’s
rolls royce is door bmw zoveel beter neergezet dan bentley door volkswagen, echt de auto om te hebben als je wilt laten zien dat je geniet van het leven
CPW zegt
Nee sorry,
Ik kan deze lijn niet mooi vinden. De vorige generatie vond ik beduidend mooier.
xavier zegt
heel mooi vooral die drophead
Ali Baba zegt
Het zijn misschien niet de meeste mooie auto’s aller tijden, ze hebben wel een bepaalde uitstraling.
PCCB zegt
Ik vind de Rolls Royces net goed evolueren onder BMW. Mooi zijn ze niet, maar dat heb ik nooit echt gevonden van Rollses. Statig, extravagant en gigantesk, dat is wat een Rolls moet zijn. Dat is de Phantom-generatie ook. Binnenin ziet het er overigens nog vrij traditioneel uit.
Toch zou ik er nooit het geld voor over hebben, denk ik. In dit segment maakt Bentley wél mooie wagens. De Brooklands als absolute uitblinker. Ik zou eerder bij hen langsgaan.
J. zegt
Ik vind het wel een mooie wagen, maar het imago is wel compleet veranderd.
De ‘oudere’ Rolls Royces waren echt gentlemans auto’s, de nieuwe zijn meer pimpin auto’s waar rappers in rondrijden.
JanC zegt
Rolls-Royce had een imagoprobleem. De auto’s leken in de jaren ’70 steken te zijn gebleven. Een radicale oplossing was gevraagd. Bij Jaguar lieten ze ook zoiets zien, maar het werd uiteindelijk een afgewaterde Mondeo. Dit is tenminste uniek en je ziet er niet direct BMW aan af. Een geheel eigen gezicht. En dat is knap in deze dagen. Hoe vaak hoor je niet op autoblog, dat de voorkant op auto A lijkt en de achterkant op auto B. Dat kun je hier niet zeggen. En dus zegt het wat overje. Je loopt niet mee met de massa in zo’n auto. Vandaar dat ‘ie goed verkoopt.
Knowitall zegt
have been slapt of slapped?
Valetparker zegt
Hetzelfde als Knowitall en daarbij ook nog: gentlemens? = gentlemen
Appeltje zegt
slapped… foutje, ben niet zo’n held in Engels.
Yeelen zegt
“looks like to have been slapt”?
moet dat niet “looks like it has been slapped ” zijn?
spirit of ecstasy zegt
mooooooooi
maar waar is de spirit of ecstasy?? moet er toch bij, vind ik
Jan zegt
echt een van de mooiste autos van het moment
Xxx zegt
het zijn prachtige uberdroomwagens waar een mens alleen maar kan van dromen ! dus ik heb eigenlijk moeite met de negatieve ondertoon van dit artikel ! dit is een wagen die je perplex doet staan als je hem ziet rijden ! of je hem nu mooi vind of niet, hij is HET statussymbool qua auto dus los van de misschien (voor jou misschien, niet voor mij) mindere puntjes is dit gewoon HET van HET !
Wat doet het ertoe dat er een bmw motor inzit ofzo ? niets toch, ooit een phantom met een bmw verwisselt misschien als hij ergens geparkeerd stond ? nee toch, deze auto staat gwn boven alles vind ik, ook al zijn sommige onderdelen niet exclusief voor Rolls
Oly zegt
he wat zeg je nou bentley’s met bmw motors volgens mij maak je een vergissing en bedoelde je vw motors. of alleen rollers met bmw motoren
Potver7 zegt
@spirit of ecstasy: je bent alleen zichtbaar als de motor draait. Als de bestuurder de motor uit zet dan moet je verplicht onderduiken…
G_deGroot zegt
Die Landau is wel erg origineel, getuigt toch wel van enige creativiteit.
vibe zegt
Niet moeders mooiste, maar het geheel klopt en het is net een huis op wielen.
Zeer vette auto!
Laurens zegt
Want wat maakt een merk precies tot een merk? Het embleem! Maar het is een goede vraag, als je daar het antwoord op weet…..
Verder zou ik me dan toch maar concentreren op mijn middelbare school Engels :lol:
Gieltje zegt
Ik vind ze niet fantastisch, doe mij maar een Bentley. Veels te overdreven dit.
Pordon zegt
@Xxx, dit is voor mij niet HET van HET. Deze wagens zijn gewoon überlelijk en stralen patserigheid uit. Al zou ik het geld hebben zal ik nooit een nieuwe Rolls kopen. Heb altijd het geval dat deze wagens door mannen met hele kleine p*kkies gekocht wordt of door rapperts
jzaero zegt
Ik zeg, Doen! Heerlijke wagen, vol klasse en stoerheid.
jeanmarie zegt
@ Appeltje
Een grill vind je veelal in de keuken, een grille vind je voorop een auto. Een Rolls-Royce in dit geval.
@ Pordon
Dus volgens jou hebben rappers geen kleine p*kkies?? Dan ga ik heel snel een platencontract regelen! (niet dat dat nodig is natuurlijk….)
On topic: Ik vond de huidige Rolls in het begin spuuglelijk. Maar ik moet toegeven dat ik hem nu eigenlijk wel mooi vind. Zelfs mooier dan de oudere modellen. Dus wat mij betreft heeft BMW goed werk verricht.
R-R zegt
Ik ga wat akkoord met JanC
Ik heb vele Royces gezien, van de 10hp en de silver ghost tot de phantom nu en ongeveer alles wat ertussen zit. Je verwoording van nieuwe generatie vind ik wel passen, ik noem ze soms ook zo. Persoonlijk vind ik dat de R-R design lijn zeker terug te vinden is in de Beemer R-R’s, wat ik zeker niet ontken, is dat er ook wat duitse nuances inzitten. Je moet je ook wat richten naar de hedendaagse markt, het moet passen binnen Holleywood, maar ook in de olielanden en de immobilien wereld enz. Je hebt dus een vrij neutraal voorkomen nodig. Wat niet nodig was vroeger met allerhande coachbuilders. De hedendaagse regelgeving en blik op design laat pure Rolls-Royce niet meer toe, Een silver cloud is vandaag totaal ondenkbaar en niet te produceren, doch de mooiste auto die ooit over de wereldbol heeft gereden. Jammer mss, zeker voor de puristen, maar je moet je erbij neerleggen, je moet meegaan met de wereld, zolang het niet uit de hand loop, is …. 1930 was een mooie tijd, maar verleden tijd, net als 1955. En R-R is meer dan de auto alleen, het is de hele romace er rond en de ~onfeilbare~ techniek en rijkwaliteit, en die is niet aangetast, voor mij is de tweede generatie dan ook geen blaam op de naam.
Ik heb het gevoel dat na of met de shadow het merk wat op waakvlammetje stond, inspiratieloos design, wat teren op de naam en het oud geld (opgepast voor te oud geld, als ze hun bril vergeten rijden ze overal door: http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/22/zo-doe-je-boodschappen-met-een-rolls#post-29122) . De shadow is een kantelgeval, een zeer innovatief model, MAAR dat kleine grilletje, doet me wat wentelen als een duivel in wijwater. Daarom ben ik wat blij met de vernieuwde grille, het past, het blijft een Rolls-Royce grill, maar dan voor de tweede generatie. In dat opzicht vind ik de Phantom saloon eigelijk de minst passende wagen in het merk. ‘T ziet er Genoeg R-R uit, maar die grille en de lampen, ’t blijft wat hmmwmwmwmw…, nu het was hun eerste wagen, wat proberen, de markt aftasten, identiteit zoeken en misschien niet meteen shokkerend te werk gaan, een braaf, neutraal werkje zoals ik al zei.
Eigenlijk kan ik de Seraph ook wel waarderen, ook zo’n kantelgeval, niet duf als de Spur, maar met dat kleine grilletje -weeral koude rillingen over m’n rug-.
De nieuwe Ghost is prachtig, statig, duidelijk R-R en zonder twijfel weer the best car of the world. De coupe en de DHC zijn voor mij ook goed gelukt, maar persoonlijk heb ik meer iets voor de Kleinere lijn, De Phantoms zijn best wel interessant, zeker I II III, en zeker op technisch vlak, maar de kleinere vind ik ingetogener (en wat meer in evenwicht bij de cloud vs. Phantom V), iets wat de DHC zeker mist. De grote moeten nu eenmaal bling bling zijn, vroeger voor de allerhoogsten en nu voor de voetballers ed.
In tegenstelling tot sommige heb ik geen probleem dat R-R nu ‘onder’ BMW staat, niet dat ik evenees fan van BMW ben, maar dat is in deze tijden niet meer dan logisch, t blijft een fabriek die moet winst maken en in de autoindustrie betekend dat meer dan ooit samenwerken, en BMW is geen triest merk om mee in zee te gaan,
PS: JC is grote fan van de nieuwe generatie R-R.
R-R zegt
@ oly, zegt hij juist, net voor de twee merken terug splitsten naar VW en BWM gingen, zat er een BMW motor in zowel Bentley en R-R.
(R-R vleigtuigmotoren zijn volgens mij nog altijd eigendom van VW, mss weet iemand daar meer over)
henk zegt
Toch moet ik steeds aan een amerikaanse truck denken als ik die voorkant zie.
R-R zegt
Ok de vl IE gtuigmotoren zit bij prive investeerders.
Het is R-R moters bij VW, maar ze doen er niets mee.
CrazyHenkie zegt
Op de derde foto van de Phantom is een combo met die zwart-oranje auto’s met RRT erop ;) die Bentley heb ik ook gespot in Londen, anderhalf jaar geleden!
Ontopic: die kop- en mistlampen van de Phantom zijn lomp, maar die van de Drophead Coupé zijn precies goed, aparter en beter bij het merk passend.
Ondanks alle kritiek op Rolls’ nieuwe stijl, vind ik het een goede (zij het gewaagde) zet. Het is de 21e eeuw, wat hadden ze anders moeten doen? Met retrodesign voortborduren op een klassieck design, a la de MINI? Nee, dat zou pas een flop zijn, en dan moet je steeds teruggrijpen daarop. En het leidt tot verveling.
De Rolls van tegenwoordig is weliswaar minder chique dan vroeger, maar dat past wel in de 21e eeuw, waarin grenzen lijken te vervagen, en Rolls-Royce ander publiek (lees hiphoppers ed) aanspreekt.
Timmie zegt
“Maar laten we eerlijk zijn, de Phantom heeft veel meer aanhang dan de voorgaande modellen en gaat dan ook als warme broodjes over de toonbank.” Het is uiteindelijk dàt wat telt. Geld zonder imago kan, maar imago kan niet zonder geld. Zonde…, maar niemand ontsnapt eraan!
mastertjen zegt
Ik vind de Phantom nog steeds een mooie verschijning, zelfs na x jaar na de lancering ervan. Het hele plaatje klopt gewoon.
Wat de drophead betreft, daar loop ik niet zo warm voor. Enkel het front vind ik wel geslaagd.
Dezelfde kritiek voor de coupé dan. In dat segment is de Brooklands meer geslaagd qua design.
SimonMc zegt
@appeltje : “Dat was Bentley al, zei het met nuanceverschillen.”
Moet zijn : “Dat was Bentley al, zij het met nuanceverschillen.”
G. Bert zegt
De elegantie is tamelijk verloren gegaan bij de nieuwe generatie Rollers, hoewel ik de Ghost nog niet in het echt heb mogen aanschouwen. Voor de meer brute en vadsige wagen zou ik eerder naar een sportiever ogende Bentley Arnage of Azure gaan.
coux zegt
Mooie foto’s. Mooi merk.
Hulde.
Toch even zeuren; ik wordt op kantoor vaak “de koning van de bijzin” genoemd, maar dit stuk slaat wel alles. Iets minder – , – , -, enzovoorts maakt een stuk niet alleen mooi, maar ook nog eens goed lees- en verteerbaar.
Sh*t. Doe ik het zelf ook.
Enfin. Je begrijpt het wel.
glenne zegt
Rolls Royce is gewoon het parade paardje van zijn klasse :)
waarbij de Brooklands van Bentley en de Arnage Reeks ook toebehoren
maar volgens mij is er geen merk dat RR qua luxe en uitstraling kan overtreffen.
Bentley is dan ook wel een luxebak maar vind Rolls Royce net iets meer.
Maar moest ik het geld hebben zou ik eerder een RR Coupé of Bentley Brooklands kopen, ze zijn stijlvol, prachtige lijn en “sportief”, sportief bekeken dan qua lijn, maarja wie ben ik :lol:
lincoln zegt
sinds Rolls Royce van BMW is .. is het geen merk ..
tis een absoluut statement ..
en terecht ..
Jorden zegt
Een phantom in levende lijven tegen komen is een gebeurtenis die je niet snel doet vergeten! wat een uitstraling heeft zo’n auto! geweldig.
een RR is geen auto voor het volk. Dat straalt de auto uit, dat kost een RR ook en mag daarom op geen één andere auto lijken.
NLBUURMAN zegt
de auto straalt gewoon klasse uit! hij is en blijft geweldig, ook al vind niet iedereen dat.
@Jorden, you’re right
GOD zegt
ik vind de Phantom in het zwart de vetste Rolce ooit en ook een van de vetste wagens sowieso, gewoon bruut als je zon ding in het echt ziet staan/rijden
mashell zegt
“Echter, van de eigen stijl van het merk was niet veel meer terug te vinden.”
Nou nee, die stijl is juist weer terug. Deze past veel in de lijn met de Rolls van voor de Silver Shadow (een model dat niet lelijk was maar helaas ook zomaar een jaren 60 Amerikaan had kunnen zijn).
Een echte Rolls is een statement, geen auto waar je op de badge moet kijken welk type het is en of het niet stiekem een Bentley is. De Phantom is niet anoniem zoals een echte Rolls-Royce niet anoniem mag zijn.
Dus doe mij zo’n rode Phantom als op de eerste foto (ik heb immers niets over smaak gezegd ;) )
j zegt
Dit is echt wansmaak zie die afmetingen. Echt een gouden ketinkie auto
R-R zegt
Afmetingen?? Het blijft een limo. En maybach dan?
Ruben00 zegt
lol spirit of xtc ?
Cantago zegt
Opmerkingen? Zo’n Phantom Coupé ziet er zo ongelooflijk stoer uit, lekker groot, lekker dik, I Love It!
BananaFlip zegt
Jaja, en toch blijven ze lekker dik.
Daar hou ik af en toe ook wel eens van.
spirit of ecstasy zegt
@ Ruben00
neee spirit of ecstasy:: dat is dat beeldje van voor op de rolls
tmnl zegt
Ik kan me nog wel een artikel herinneren (ik denk uit autovisie) waarin uitgelegd werd hoe deze rolls royce tot zijn vorm gekomen is. Schijnbaar zouden de heren van rolls royce een aantal voorlopige ontwerpen voorgelegd hebben aan de ontwerper van een aantal van de belangrijkste rolls royces uit het (verre) verleden (naam ontschiet mij). Zijn oordeel was duidelijk: Er zou één echte RR tussen gezeten hebben. Het mag duidelijk zijn dat dit de basis is geweest voor de de huidige generatie. De stijlbreuk met de silver seraph is dan ook evident. Echter bij vergelijking met de modellen van voor 1980 is dit ontwerp wellicht getrouwer aan het erfgoed van Rolls Royce dan de Silver Seraph.