Zoals verwacht heeft een Ferrari 250 Testa Rossa (TR) uit 1957 het record gebroken. De auto is gisteren voor 9,02 miljoen euro van eigenaar gewisseld. Het is het hoogste bedrag dat ooit voor een auto van het Italiaanse merk is betaald, tevens zou dit het hoogste bedrag zijn dat ooit is betaald voor een auto op een veiling. De koper is niet bekend…
Het oude record van 7,04 miljoen euro ($10.894.900?) stond op naam van een Ferrari 250 GT California Spider uit 1961.
Met dank aan iedereen voor de tips!
SupercarFan zegt
O_O dat is duur :P
Nick zegt
Wat een geld zeg. Doe mij dan maar een paar nieuwe :)
VivelaFRANCE zegt
MAMMA MIA!!! :D Wat een mooie wagen!! Al het geld waard…
marcel zegt
dat is een aardig bedrag voor een mooie auto
Laue zegt
oef, wat een geld. is trouwens die ford daytona coupe al verkocht? die zou toch ook records gaan breken?
Bennink zegt
Mooie wagen hoor! Maar 9 miljoen… ik zou er andere dingen voor kopen.
Granturissimo zegt
Snap ik effe niet…zijn toch wel 250 GTO’s voor hogere bedragen van eigenaar verwisseld?
Klassiekerrally zegt
Veel geld inderdaad. Eigenlijk te veel geld, want dat degradeert deze auto waarschijnlijk tot een soort museumstuk. Hij is gewoon te kostbaar om mee te racen.
Maar misschien heeft de eigenaar nog wat kleingeld over om een exacte replica te bouwen…
Markus zegt
Dat is veel geld. En dan zijn de kussentjes in het interieur ook nog eens ongelijk. Weet iemand waarom?
Klassiekerrally zegt
@ Laue: die Daytona Coupé heeft het minimumbedrag niet gehaald. Ondanks een bod van 6,8 miljoen dollar…
JanJansen zegt
@ Granturissimo
Inderdaad, de richtprijs voor een 250 GTO is >20 milj dollar. Deze zijn echter niet op een veiling verkocht; 6-8% veilingkosten is nogal veel geld bij deze bedragen. De laatste 250 GTO is onderhands van eigenaar gewisseld.
Ik vermoed dat het persbericht dan ook niet helemaal juist is. Ik denk dat het het hoogste bedrag ooit betaald voor een Italiaanse auto op een veiling, moet zijn.
Als iemand het beter weet hoor ik het graag!
406_v6 zegt
€ 9.020.000 ….. daar kun je een fraai wagenpark mee aanleggen, onderhouden en lekker van genieten…..
DAT zegt
Is dit zijn originele staat? Anders vind ik de restauratie te ver doorgeschoten.
jeroen zegt
@ Bennink
Ik ook, maar waarschijnlijk heeft die persoon die dingen die wij zouden kopen al…:P
slk zegt
Naast de 250 gto de mooiste ferrari.Schitterend gewoon.
BmwMPower zegt
Voor dat geld wil ik liever een Enzo, 430 Scuderia, F40 LM, F50 LM en een F355.
The Bear zegt
Volgens mij is er voor de 250 GTO ooit veel meer betaald maar goed…..
Het is het bedrag meer dan waard! Super mooie wagen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Schitterend dat dit soort bedragen wordne betaald voor auto’s!
Alhoewel, je koopt natuurlijk geen auto in zo’n geval, maar een verhaal…
Zit vast een aardig race-historie achter dit Italiaanse beestje!
Wat ik me wel afvraag: is dit nog een investering???
Wordt deze auto ooit NOG meer waard??
ExOtiC zegt
Ik vind hem strontlelijk! maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen.
Klassiekerrally zegt
@ ExOtiC: nee hoor, je hebt gewoon geen smaak! ;) :lol:
SHFT zegt
Prachtig ding, maar om eerlijk te zijn 9 miljoen heb ik er niet voor over want het zou toch maar zo’n wagen zijn die stof staat te vergaren in een garage. Ook beschik ik niet over 9 miljoen :p
@ExOtiC
Ik hoop dat jij heel jong bent zodat ik de uitspraak “verstand komt wel met de jaren” kan gebruiken ;)
de sjonnies zegt
Ik vind dit een geval van über restauratie, deze wagen mist het patine wat hem echt zou maken, daarom alleen al vind ik dit bedrag niet gerechtvaardigd, het is toch veel en veel mooier om er een te bezitten waar le Mans krassen opzitten
emielwind zegt
In 1989, at the peak of the boom, a 250 GTO was sold to a Japanese buyer for $14.6 million plus commission.
(wikipedia)
14,600,000 dollar is nu 10,45 miljoen Euri, dus was de 250 GTO destijds duurder. (al helemaal als je beseft dat de dollar toen sterker was) ondertussen zijn de GTO’s een stuk minder waard dan deze Testa Rossa.
Jimmie zegt
Wat een geluid 8)
Jimmie zegt
Hmm hoe voeg je een Youtoeb link in?
http://www.youtube.com/watch?v=Ul-t3ql8ywQ
emielwind zegt
@ de sjonnies
Helemaal mee eens, de patina maakt voor mij een auto echter… neem nou deze
Jimmie zegt
Gewoon plakken dus :)
http://www.youtube.com/watch?v=ZmipZPqTHpI
13 zegt
In 1990 werd een 1962 Ferrari 250 GTO door een Britse garage, die de auto in de 70-er jaren goedkoop had ingekocht, voor 16,6 millioen dollar aan een Japanse zakenman verkocht.
Althans volgens http://www.askmen.com/top_10/entertainment_60/75c_top_10_list.html
emielwind zegt
Vette filmpjes Jimmie!
Jesper zegt
Dit is beter dan aandelen Fortis an çe moment. :)
Over 10 jaar van nu mag je hier op een veiling toch minstens 15mil voor vangen, onder de tafel verkoop je hem nu voor wat je wil, dit is onbetaalbaar.
Frissegast zegt
decadent duur… voor dat geld heb je acht of negen Veyrons, of kan je alle supersportwagens van het moment in één keer kopen (Pagani, Bugatti, Fiorano, SLR, Koenigsegg…) en dan heb je tenminste auto’s waar je ook echt mee kan/durft rijden…
Guan zegt
@ Frissegast; Misschien had de koper die al ;-)
Klassiekerrally zegt
@ Frissegast: wie wil er nou acht of negen Veyrons??? :?
de sjonnies zegt
@ jesper ……..als alles zo makkelijk te voorspellen is, zijn we volgend jaar om deze tijd allemaal multi-miljonairs ! (quote van Del-boy )
AppieFlappie zegt
@Emielwind
De dollar was destijds ook veel meer waard, dus die vergelijk gaat niet op.
tt zegt
als investering zou ik inderdaad iets anders kopen. meer verschillende gelimiteerde wagens, zodoende zou je ook het risico spreiden..
VRaag me ook af wat de verzekering op dit schatje zou zijn….
En hier echt mee rijden zal ie ook niet meer doen vrees ik…
Momenteel ben ik bezig aan de restauratie van een Formula VEE uit 1964, maar wel met als doel racen… niet om het speeltje in de “kast” te zetten.
Laurens zegt
@markus
denk dat ze nog zonder gordels reden, dan schuif je nogal op en neer bij een beetje doorrijden en zijn kussentjes wel lekker.
Mooie combo trouwens, rood leer met witte piping. Ik zit er ook graag op!
Johan zegt
Bij dat onboard filmpje: Tussengas geven bij opschakelen… :-(
Mensen met meer geld dan verstand van techniek.
dummy zegt
iemand een idee of deze auto nu zijn gewicht in goud waard is? (kun je zelden van een auto zeggen….)
AMG Powerrr zegt
krijg je er wel een volle tank benzine bij?
BananaFlip zegt
Oooh, die is ook wel verschrikkelijk mooi!
Leuk, zo’n karretje.
Maar ik ben benieuwd of deze meneer ooit in zijn 9 miljoen gaat rijden.
Dan zegt
Schitterende auto. Daar mag het moderne ferrari nog een puntje aan zuigen!
baztiaan1 zegt
@dummy, één kilo goud is 31750 dollar waard, dus stel dat deze auto 900kg weegt, kom je op 28,5 miljoen dollar waard. hij zal dus nog wat in waarde moeten stijgen voordat ie dat letterlijk is ;)
baztiaan1 zegt
@ mezelf, kom je op 28,5 miljoen UIT ipv waard.
MrNiceguy zegt
Ok ik zat dus laatst in zo’n wagen!!!
phantom zegt
een ferrari met lippenstift
Jesper zegt
@ Johan: Wel eens van double-clutchen gehoord? :roll:
@ de sjonnies: Van de dollar kunnen ze zoveel drukken als ze willen, maar deze auto zal nooit meer worden gemaakt, en zal dus hoe langer hoe zeldzamer worden. En er komen steeds meer geinterresseerden.
Hoe zeldzamer iets is, hoe meer vragers er zijn, hoe hoger de waarde. 1+1=? ;)
Ruben00 zegt
:shock: wat een auto! wallpaper graag.
Johan zegt
@ Jesper
Jazeker, daarom ook. Dat doe je bij raceauto’s bij het terugschakelen om de revs te matchen met de lagere versnelling (= hoger toerental), de versnellingsbak en koppeling (eigenlijk totale aandrijflijn) te ontlasten en de snelheid van de aangedreven wielen te matchen met het juiste toerental om blokkeren van de wielen te voorkomen tijdens hard remmen, met name bij auto’s die rechte vertanding in de bak hebben maar niet bij opschakelen.
Double clutchen kan bij opschakelen nodig zijn (oude vrachtwagens en bussen) maar hoeft niet vergezeld te gaan van tussengas.
JanJansen zegt
@ Johan
Bij laag in de toeren rijden gaat dit inderdaad op.
Echter, het stationair toerental is vaak onvoldoende snel om de versnellingsbak te kunnen synchroniseren. Dan ben je gebonden aan tussengas om de tandwielen voldoende snelheid te geven.
Dit is analoog aan heel-and-toe schakelen wat bij lage toeren eigenlijk overbodig is.
Leuke discussie trouwens, want blijkbaar zijn er hier nog meer die altijd met heel-and-toe schakelen (net als ikzelf).
wouterjeuring zegt
er is ook een keer 11,….?9? miljoen voor een 250 GTO gegeven
Johan zegt
@ JanJansen
Meestal valt het toerental niet helemaal terug naar stationair, zeker niet als je met een (race)auto rijdt zoals bedoelt ;-)
Bij een Caterham met zijn ernorm lichte achterkant is het bij sportief rijden zeker aan te bevelen om tussengas te geven bij het terugschakelen, of daarbij ook nog eens te double clutchen. Maakt de rijbeleving nóg intenser!
Succes met bouwen!
Jorden zegt
Ze bedoelen duurste auto ooit geveild???
een 250 GTO gaat toch voor meer als 10 miljoen van de hand? en dan moet je ook nog eens de juiste mensen kennen om ook maar ooit in aanmerking te komen om er eentje te kopen.
Citrofiel zegt
Hij ziet er weliswaar goed uit, maar niet zo uitzonderlijk dat ik hem zijn geld waard acht. Eigenlijk moet een auto wat mij betreft wel heel bijzonder zijn om een prijs van meer dan een miljoen te rechtvaardigen. Ik vind persoonlijk veel auto’s die voor zoveel van de hand gaan het niet waard. Doe mij maar een boel goedkope troep, liever dan één duur stuk.
vasco zegt
om even alle misverstanden qua de prijs uit de lucht te helpen. de auto werd geveild voor 8,2 miljoen euro, met veilingkosten en BTW word dat dus 9,02 miljoen (10% veilingkosten en 2% btw)
er is meer voor auto’s betaald, maar dit is het hoogste bedrag voor een auto betaalt ooit tijdens een veiling.
ook werd er weer een spider verkocht voor 7,25 miljoen euro (zonder veilingkosten en btw) dus opzich ook wel het melden waard lijkt mij.
emielwind zegt
@ Citrofiel
Rationeel gezien is geen enkele auto zoveel waard, het blijft immers een hoopje staal (/alu) het is juist de geschiedenis achter een auto als deze die hem waardevol maakt.