De wegen in in België kampen met een groot imagoprobleem. Niet zo gek aangezien de meeste wegen in een niet-zo’n-goede staat verkeren. Ook hier heeft het Belgische wegennet wel eens tot de nodige discussies geleid. Om in kaart te brengen welke wegen slecht zijn heeft de Vlaamse overheid nu een website gelanceerd waarop iedereen kan zeiken aangeven waar verbetering aan de weg nodig is.
Op de website meldpuntwegen.be kunnen de behulpzame burgers van Vlaanderen niet alleen aangeven waar de weg kapot is, ook hindernissen op de weg en problemen met signalering kunnen gemeld worden. Met meer dan 62.000 kilometer aan wegen heeft Vlaanderen nog een fikse klus voor de boeg om alle wegen op Nederlands niveau te krijgen.
Afijn, het begin is er in ieder geval. Maar was het niet veel efficiënter geweest om een meldpunt te maken voor wegen die wel goed zijn? (via Standaard.be)
kevinw zegt
das ni moeilijk he:p
gwn 60.000 vn de 62.000 zijn om te bleite!
idd beter gwn meldpunt voor de wege die wel goe zijn
Yeelen zegt
-edit: check!-
RRPhantom zegt
Misschien een beetje arrogant om te zeggen dat ze het naar een Hollandsche niveau moeten brengen, als het één keer vriest ligt de hele weg open :S
Maar wel fijn dat die zuiderburen er iets aan gaan doen.
Laue zegt
stap 1: open google maps.
stap 2: Tik in: Belgie
stap 3: maak screenshot.
stap 4: mail de screenshot door :P
Work@belgië zegt
Idd, de wegen zijn niet fijn, zeker op de binnenwegen. Ik werk nabij Houffalize, en het is een en al rammelen en slalommen om de gaten.
Het is een begin…
kevinw zegt
@ RRPhantom
iets gaan doen. die regering hier ga da nog is zoveel jaar probere tege te houde of late verstoffe.:d
disco3 zegt
@autoblog
tipje?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3950438/__Duurste_Ferrari_ooit_geveild__.html
lincoln zegt
@Belgen ..
niet intrappen .. dit noemt men het nederlandse systeem ..
jij melden .. lijkt het net of de overheid iets doet ..
negeer deze actie .. anders worden jullie (net als nederlanders) nooit voor vol aangezien in de wereld ..
Lan_Evo zegt
Ja, dat slechte wegennet is ook een keuze he. Daar heb je wel een heel stuk minder (wegen/motorrijtuigen)belastingen. Ik vraag me ook af waar ze dit van gaan financieren, zal wel niet veel van komen denk ik zo. ;)
schnitzerken zegt
Ok,
M’n dag zit dus morgen vol!
MC zegt
Zullen we het gebruik van de Belgische buren vergeleken met die van ons?
Er rijden Duitsers, Spanjaarden, Nederlanders en Fransen over de wegen van Belgie en dat ter vergelijking in Nederland alleen maar Nederlanders en een enkeling uit Duitsland. Ik vraag me af hoe Nederland het zal oplossen als het gebruik van de wegen even hoog als onze Zuiderburen.
DIPSHIT zegt
thanks for the heads up!
zoeleken zegt
Het grote probleem is dat België al zijn geld gehaald uit belasting op motorvoertuigen uitgeeft aan openbaar vervoer en bijna niets aan het onderhoud van de wegen. Het is om bij te huilen, zeker als je weet dat de NMBS miljarden krijgt zonder verantwoording af te moeten leggen en de verkeersinfrastructuur iets van een 900 miljoen.
boostah zegt
Lan evo, er zijn verkiezingen binnenkort, kunst is dan om te doen alsof je der iets gaat aan doen. Geheugen van keizer is van korte duur, dus eenmaal na de verkiezingen kan je weer gewoon verder doen zonder erop te letten. Is allemaal niet zo onlogisch hoor, is gewoon half stuntje dat ze lanceren zonder dat er ook maar 1 haar op hun hoofd eraan denkt er echt iets aan te doen.
kevinw zegt
idd binnekort verkiezinge.
nu wilt elke partij de BIV intrekke enal maar derna komt da ernimmer vn.
en ivm de nmbs die krijge zoveel geld en kome nog altij te laat.
als ze dn het geld wille investere in de wege gaan de groene weer zage en zegge da er dn meer auto’s gaan rijde en da de mense voor de lijn moete kieze.
Volvo_440_turbo zegt
En als ze ne weg legge is em na een jaar of twee al kapot omdat nen aannemer geklungeld heeft, hier kan ik zo, zonder ver nadenken al direct een stuk of 5 voorbeelden van geven…
Brammer zegt
Ze zijn er effectief wel iets aan aan het doen hoor.. De helft van de mensen moet nu omrijden omdat er overal wel ergens gewerkt wordt. Wat op zich wel goed is maar wel treurig dat ze dit doen vlak voor de verkiezingen, ik durf wedden dat het na de verkiezingen weer 2 jaar kalm zal worden.. Politics..
floryn zegt
ik vind het eigenlijk buiten de snelweg om wel leuk als er af en toe nog eens een gat in de weg zit. Dat houdt het leven ook nog een beetje onvoorspelbaar…
Esprit_de_Flandre zegt
Merci AB voor de tip. Heb al meteen een straatje en een fietspad gemeld.
Het valt op natuurlijk dat de verkiezingen eraan komen. Plots is de overheid supergeïnteresseerd in wat de burger denkt.
Maar al bij al valt het nog mee met de wegen. Behalve die die ik juist gemeld heb, weet ik niet direct een probleemstraat in mijn stad.
floryn zegt
@ mezelf
zegt een verwende Nederlander
Grote Smurf zegt
Da’s redelijk gemakkelijk: als ’t een tweebaansweg is, is het rechter baanvak aan gort. Als het een driebaanvaksweg is, het rechter baanvak aan gort en het tweede baanvak iets beter. Lokale wegen vallen mee als er weinig vrachtvervoer langskomt.
België zou eens eindelijk al hun geautomatiseerde weegbruggen in dienst moeten stellen; waarschijnlijk met 5 minuten politieke moed?
Markus zegt
Hollands niveau… minus de wildgroei aan borden mag ik dan hopen.
Mathias zegt
Een tripje richting Friesland gemaakt in maart, de Nederlandse snelwegen zijn een verademing tov wat België heeft.
Enige nadeel is het 2 rijvakken gedoe, kan je nooit echt door rijden als een klein beetje druk is.
Pluspunt is wel dat het verkeer een stuk meer gediciplineert was dan in België dus was de “zin” om te vlammen er ook niet .. plus de gigantisch dure boetes zijn me iets te irritant in Nederland.
Turbogek zegt
Misschien dat ze dan wat minder geld kunnen verspillen aan al die lantaarnpalen? ;)
_Eend_ zegt
Als ze het echt goed willen doen gaan ze naar Duits niveau.
trommelt zegt
Onze wegen zijn er barslecht aan toe, inderdaad.
Vooral omdat jullie (lees: buitenlanders) ons asfalt aan grind komen rijden!!
Als we daarvoor even een kleine bijdrage zouden vragen, komt Jan-Peter Potter dat hier even verhinderen! Tjah…
GOD zegt
@ _Eend_
Duits niveau is ook om te huilen.
koen zegt
@ trommelt
Hadden jullie maar asfalt, beter nog Zoab! De realiteit is dat er in Belgie vooral beton wordt gestort met een minimale waterafvoer.
Nog niet zo lang geleden is de Antwerpse ring geheel vernieuwd. Afgelopen donderdag tijdens een fikse regenbui was de hele ring veranderd in een zwembad. Het water kan gewoon niet weglopen.
Levensgevaarlijk! Nog even afgezien van het feit dat je in Belgie regelmatig moet slalommen tussen alle rotzooi op de weg zelf. Vrachtwagenbanden, paletten, zelfs kruiwagens.
Dan nog even over de werkzaamheden zelf. In plaats van 500 meter af te zetten, waarop daadwrlijk gewerkt kan worden, wordt er maandenlang een heel stuk van vele kilometers afgezet.
Het stuk tussen Antwerpen en Breda wordt nu wederom aangepakt. Wedden dat het wederom een of andere inferieure kwaliteit wegdek wordt, dat binnen 5 jaar weer helemaal naar de klote is? Er zijn gewoon een hele boel mensen die er belang bij hebben dat er slechte wegen worden gebouwd die regelmatig moeten worden vernieuwd. Vernieuwen is verdienen.
Ja, er komt veel verkeer over. Maar dat weet je en daar kun je maatregelen op nemen en dat gebeurt niet, Het geld in Belgie is zwart. De wegen niet.
Belgie is gewoon een corrupte banenenrepubliek.
RA999 zegt
@ koen
Amen! :P
topless zegt
@trommelt
Het lijkt me sterk dat buitenlandse auto’s meer schade aanrichten dan Belgische. Of voertuigen schade aan de weg veroorzaken heeft vooral met het gewicht te maken. Ik heb een auto van 1200 kg en een van 950 kg. In België rijden heel wat auto’s rond die veel zwaarder zijn, aangezien jullie belastingstelsel niet naar het gewicht van een auto kijkt. Dit in tegenstelling tot bij ons. Overigens rijden in mijn omgeving in Nederland zat Belgische auto’s rond. Misschien kunnen jullie de vele miljoenen aan belastinggeld die in België woonachtige Nederlanders betalen in de wegen steken.
RtB zegt
MC: Onzin wat je daar zegt. België is wel een ”doorvoerland” maar waar gaat dat heen of waar komt dan vandaan? Kan je zelf wel raden denk ik.
Mathias: Boetes zijn lager in NL dan BE hoor. 10 km/h te hard op de snelweg (dit is gecorrigeerd dus op de teller mag je nog een stukkie harder) is 35 euro ofzo.
Verder goed initiatief! Maar je moet toch ergens geld hiervoor vandaan halen… Als ze nu zouden voorstellen om de wegenbelasting te verhogen en de wegen te repareren, zouden alsnog veel mensen nee zeggen denk ik.
vla zegt
Als ze nou gewoon toelaten dat we de assen van de afvalverbranding als asfalt gebruiken, is er niets meer aan het handje.
Alwood zegt
lol @ koen
Verder… @ het “groot gebruik”-argument… Tuurlijk rijden in NL, en de rest van europa veel Nederlandse vrachtwagens. Nederland is transport&doorvoerland. Alles wat door Belgie rijdt, komt ook in Nederland. Het totaal aantal gereden kilometers op de snelwegen ontloopt elkaar denk ik niet heel veel in NL of België.
Nu moet ik ook zeggen dat de staat van Nederlandse wegen belachelijk is. Veel te netjes, hadden ze best wat op kunnen besparen. Duitsland doet het dan beter, een betere ‘balans’ in onderhoud.
super zegt
@MC
wel eens bij europoort geweest? of anders bij schiphol of aalsmeer? Misschien kun je me vertellen hoe al die niet nederlandse vrachtautos daar zijn gekomen zonder eerst een nederlandse weg gebruikt te hebben?
Benjamin1 zegt
Leuk dit, ze hadden net zo goed kunnen vragen:
Jongens, stuur even op welke stukjes asfalt allemaal grijs zijn!
En de belgen werken nog mee ook…..
six-trey zegt
Hebben we hier slechte wegen dan? Nog nooit gemerkt ik rij met wagens die gebouwd zijn om door amerika te rijden :lol:
TonB zegt
Ach, het eerste gehuil dat de Belgische wegen aan puin worden gereden door voornamelijk buitenlandse wagens is al weer gesignaleerd.
– Wat dacht men van de miljoenen containers die via Rotterdam over de Nederlandse wegen richting Duitsland en België verdwijnen dan? Alsof dat geen slijtageslag pleegt.
– Voor welk land hebben wij onze Westerschelde moeten uitdiepen, omdat heel strategisch, Antwerpen er van afhankelijk is? Daar hebben wij alleen kosten van, geen baten.
Kyanite zegt
De wegen in Noorwegen zijn toch wel een heel stuk beter als de wegen in Nederland, België en Duitsland bij elkaar, maar goed dat is een detail. Dat de meeste in België beroerd zijn kan ik alleen maar beamen. In Nederland gaan de meeste wegen helaas ook hard achteruit en in Duitsland zijn veel van de snelwegen gewoon lappendekens.
Om alle wegen op een uitmuntend niveau te krijgen moeten alle overheden eens leren om de houderschapsbelasting (vroeger de wegenbelasting) te besteden voor waar het bedoeld is: onderhoud en aanleg wegen!
Wim zegt
Over duitse wegen gesproken, die zijn redelijk maar die in- en uitvoeg stroken welke Claus oder Günter heeft die bedacht? Wat belgië betreft kan ik mij volledig vinden in de reactie van Laue.
BaRa zegt
In België zijn de wegen lastig omdat ze er slecht aan toen zijn. In Nederland sta je op biljartvlak asfalt, maar wel in de file. Wat te kiezen?
florisw zegt
BaRa:
Nederland! Er wordt voldoende geinvesteerd in goede en duurzame materialen. En meestal wodt groot onderhoud binnen een aantal weken volledig geklaard.
BloodSeaker zegt
De wegen op zich zijn niet zo slecht hoor. Op veel plaatsen wordt een nieuwe weg gelegd. Echter, een jaar later komt dan de water- of elektriciteitsmaatschappij werken uitvoeren. En die moeten dan hier en daar een stuk weg opbreken voor de nodige aansluitingen, en op die manier worden de wegen snel terug ‘slecht van staat’ =[
lowlow zegt
Ipv weer met van die, laat ik zeggen, typische drogredenen af te komen kunnen we beter concluderen dat dit een goed idee is. Ik heb de indruk dat er wel redelijk wat werken bezig zijn momenteel, en mijn zo’n initiatief kan het alleen maar efficiënter, meer en beter worden gedaan.
Ivm da gezaag dat er zoveel buitenlanders door ons land rijden, overschat het maar niet en leer er mee leven, ten tweede. Laatst reed ik naar Denemarken door NL en Duitsland, België is heus niet het enige slachtoffer van doorreizende toeristen…
Ik vind de wegen over het algemeen nog wel doenbaar, zolang ze de files op een aanvaardbaar niveau weten te houden ben in tevreden.
b0z4 zegt
Om deze redenen zou ik nooit een auto uit België kopen. Je auto word er geneukt
trommelt zegt
@koen
België is een bananenrepubliek.
Als republikein ga ik volledig akkoord, ha! En corrupt natuurlijk. In alle lagen dan nog.
En Vlaanderen is Monaco aan de Noordzee.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, zal wel een dikke server achter die site moeten…
Over de wegen in NL: die zijn na een centrum-rechtse regering altijd weer netjes in orde. ‘Paars’ laat het vervolgens weer versloffen, en de volgende regering knapt het weer op. Al jaren een vicieuze circel!
xaray zegt
ookal worden de wegen hersteld, trekken ze nog op niets, m’n 2 beste maten zijn vorige weekend overleden wegens fluisterasfalt en regen gecombineerd op een scherpe bocht + boom
http://www.youtube.com/watch?v=0ZuNQ7XXd2E
kevinw zegt
@ Xaray
me alle respect voor u mate en de familie
maar oe die auto deruit zie ga da ni alleen aan de weg, regen en die bocht liggen;-)
bmw330i-touring zegt
@Xaray
ook met alle respect.
maar… ga je mij vertellen dat hij niet minstens 30 kmh te snel reed?
GerreLekker zegt
Vraag me echt wel af hoeveel van de werken die nu in uitvoering zijn effectief te maken hebben met ‘herstellen’ van wat ik zie zijn het allemaal werken in de richting van:
– versmallingen
– zinloze ronde punten
– verkeersdrempels
– autoluw maken
– weer een shoppigcentrum erbij…
@Bara: na 2 jaar pas? Leggen ze iets aan, duurt het 2 jaar, ’t is een week open en ze zijn al aan graven want er klopt iets niet, dan komen die van het water eens breken want die vorige hebben iets beschadigd. Smijten ze deboel toe en paar weken later moeten de mannen van de gas passeren enz enz….
Als we nu eens alle hollanders die binnenkort met hun sleurhut onze wegen vastzetten eens zouden laten betalen….
timberleek zegt
zeg maar alles tussen de nederlandse, franse, duitse en luxemburgse grens en de noordzee.
heb je toch geen site voor nodig denk ik.
@xaray
sterkte
maar inderdaad is dat niet gegaan met de normale snelheid
Lotus-Omega zegt
in vergelijking met nederland zijn de wegen in belgië slecht!
bmw zegt
“- Voor welk land hebben wij onze Westerschelde moeten uitdiepen, omdat heel strategisch, Antwerpen er van afhankelijk is? Daar hebben wij alleen kosten van, geen baten.”
Het geheugen van de (jonge) mens laat natuurlijk niet toe dat verder wordt nagedacht vooraleer zulke onzin wordt geschreven.
1) Zeeland hoorde bij Vlaanderen, het was een cadeau om van Willem van Oranje af te geraken;
2) bij elke deal die wordt gesloten over de Westerschelde, doen de Nederlanders geen Eurocent verlies. Integendeel.
3) Denken we maar aan de “ruil” met NL voor een gunstig traject voor de hogesnelheidslijn in Nederland met een betere toegankelijkheid van de haven van
Antwerpen in België. En alle onteigeningen en kosten die daarmee gepaard zijn gegaan.
Voor het overige: doe eens niet verwend. Dat er iets aan de Belgische wegen moet gedaan worden, dat klopt, en dat ontkent niemand. Maar overdrijven is ook een vak. Wij kunnen wel leven met een putje hier en daar, volgens mij moet men voorrang geven aan de grootste werken en aan fietspaden. En aan openbaar vervoer en gezondheidszorg. En onderwijs.
Aan de zeurder die vindt dat Belgische auto’s in slechte staat raken door het wegdek: al eens wat verkeersdrempels overgereden? In Ijsland rijden ze op wegen waar een Nederlander waarschijnlijk door gechoqueerd raakt. Die mensen malen met hun auto ook vlot de 200.000 km af. Dus aub, stop met zeuren.
Junkreader zegt
xaray, het is daar een kaarsrechte weg, geen fluisterasfalt oid en jouw maten reden in het midden van de weg, toen er een tegenligger kwam heeft één van jouw maten(de chauffeur of zijn passagier) een snok aan z’n stuur gegeven waardoor de auto totaal onbestuurbaar tegen die boom geknald is…ga me niks anders uitleggen want ik ken de weg en kom er vaak genoeg door, ik ken zelfs het huis waar het net voor gebeurd is…scherpe bocht…tsss…die weg is thans tegen een rotvaart te nemen, dat kan ik je ook vertellen, jouw maat is met alles behalve dan met sturen bezig geweest maar ,of stomdronken/stoned, tegen een boom geknald, gelukkig dat ie niet ook nog de tegenligger heeft meegenomen in z’n dwaze rit…het zijn trouwens de passagiers die het loodje hebben gelegd, dat die chauffeur(jouw maat) dààr z’n hele leven maar mee door moet…
mijn medeleven aan de familie van de overledenen.
Eric zegt
Op Duits niveau aub? Flitskassen afbreken en overal snelheidsbrekers verwijderen.
Junkreader zegt
Eric…en overal wegenwerken?
timberleek zegt
@junkreader
is nederland anders dan?
BananaFlip zegt
Lol @ bijschrift :lol: !
Op de site:
Error. Server overloaded.
Dan zegt
Slim idee. Moeten ze hier ook maar eens doen……..
SimonMc zegt
Ben zelf Belg, en woon vlak aan een kruispunt (zonder lichten) op een hoofdstraat.Links : industriepark.Rechts : industriepark.
Het aantal vrachtwagens dat hier dagelijks voorbijkomt is niet bij te houden, en dan praat ik over de zwaarste vrachtwagens die er zijn, die vooral naar ABX en dergelijke moeten.
Elke keer als die vrachtwagens een straat in moeten, staan ze met hun achterbanden net voor de bocht de baan kapot te wringen, zodat je zelfs na een tijd kasseistenen bloot ziet liggen.
Dan tegen de avond op, komen er dan vrachtwagens en ander vervoer voorbijgeraasd die dan ook nog eens in die putten rijden, met als gevolg dat die putten groter worden en de klappen die veroorzaakt worden, schudden zelfs de kleerkasten heen en weer.
Heel af en toe worden die putten hersteld, maar vaak veel te laat en veel te slordig.
Conclussie: je mag hier zelfs graniet leggen, vroeg of laat wordt die baan toch aan gort gereden, en dat is en België zo, en in Nederland niet anders.
timberleek zegt
@ simonMc
klopt helemaal.
maar dat wil niet zeggen dat er dan maar niks meer aan gedaan moet worden.
SimonMc zegt
@timberleek: ja is waar, en het is wel zo dat het ofwel allemaal blijft duren, ofwel duurt het te lang eer ze er aan beginnen…
M-lover zegt
alhoewel er tegenwoordig al een stuk meer moeite word gedaan, zou ik nog een hele waslijst online moeten zetten. tegen de tijd dat ik die klaar heb zijn de brandstofprijzen alweer omhooggegaan.
wie heeft er ‘lane control’ of ‘anti-sleep assist’ en weet ik veel nodig? In belgië hebben we een veel beter systeem, we noemen het ‘spoorvorming’…
jax zegt
Heb je wel eens gezien hoe slecht de wegen in Duitsland zijn. De wegen in de woonwijken/buitenstad bedoel ik dan. Die zijn zeer zeer slecht.
In de stadsgedeeltes zelf, und der autobahn, zijn ze wel goed.
waelkens nv zegt
waar kun je schade aan de auto melden om vergoeding te kunnen krijgen van de overheid.
wij hebben een auto met +- 1000 € schade wegens slechte autoweg E17
Joris Rita zegt
Hier in Gentbrugge is het al niet veel beter in de Voordries al 4x een put komen herstellen en het is weer eens de zelfde put men moet hier echt slalommen om de putten te mijden . Hier in Belgiê moet er toch veel geld verdweinen in de zakken . Ik heb nog maar mijne wagen laten herstellen ( veer kapot)We zijn al bang om onze moto uit te halen met die slechte wegen hier in Belgiê en zeggen dat de buurlanden de wegen er perfect bij liggen een droom om daar te rijden!!! Belgiê doe er verdomme wat aan en gebruik beter kwaliteid om de wegen te maken.Gr een boze weg gebruiker
Nico zegt
Is er wel eens aangedacht dat de huidige auto’s veel stiller zijn zodat je niet meer hoort of je te hard rijd, ook het comfor is veel beter, je haalde het vroeger niet in je hoofd om met een auto busje zo hard te rijden zoals dat nu gebeurd.