Gaat het financieel dan zo slecht met die Amerikanen?
Nee, gelukkig valt het allemaal mee. Ford heeft namelijk een nieuw type airbag-sensor gemonteerd in de test-Ford die een stuk efficiënter data kan doorgeven aan de E.C.U van de auto. De nu veel toegepaste airbag-sensoren maken namelijk gebruik van gewichtsverplaatsing binnen de sensor. Even simpel uitgelegd: Auto rijdt ergens tegenaan, grote vertraging, binnenin de airbag-sensor zit een gewicht wat tegengehouden wordt door een veertje, gewicht verplaatst naar voren tegen de veerdruk in, gewicht maakt contact, airbag zegt BOEM! Dit systeem werkt goed alleen is het volgens het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety niet snel genoeg. Kortgezegd: een airbag wordt na een aanrijding niet snel genoeg opgeblazen.
Dan nu de winkelwagen; die wordt gebruikt om een nieuw type airbag-sensor te testen, namelijk eentje die drukverschil kan meten. Het zogenaamde pressure wave detection. Door een druksensor aan de binnenkant van het plaatwerk te monteren kan deze, in geval van een aanrijding, meten met welke kracht de aanrijding plaatsvindt. Om deze reden is dit nieuwe type airbag-sensor een stuk betrouwbaarder dan de huidige. Vervolgens kan de E.C.U razendsnel data van de verschillende airbag-sensoren met elkaar vergelijken, waardoor het mogelijk is om een airbag sneller af te laten gaan. De vermakelijke video van de test staat HIERRR. (via jalopnik.com)
SWRT zegt
Hoe komen ze eigenlijk aan dat karretje? Toch niet meegenomen bij de AH he?
vla zegt
Afbeeldinkje mag wel eens gelinkt worden. ;)
-edit: oeps, is inmiddels gefixt!-
Mgraatsma zegt
testen met auto’s op elkaar oké, maar dit?????
markieanta zegt
-edit: dank u-
Laue zegt
hmm, mijn dodge caliber blaast zijn airbags ook op naar grootte van de impact (dus doet ook meten). een amerikaans auto…maar of de caliber nu een technisch hoogstandje is..bovendien is hij van 2008
BreBrep zegt
Da’s übernuttig, wat ik je brom.
Best een pittig winkelwagentje trouwens, vast de extra heavy duty F300 versie met vierwielaandrijving en titanium spijltjs.
Nijntje_ zegt
schrijffoutje ?!
Haha stel je voor dat zo ’n winkelkar je airbag doet afgaan..
lincoln zegt
ik zou die “winkelwagentjeswegduwsysteemontwikkelaar” wel eens aan een diepte interview willen onderwerpen ..
of gewoon een biertje in de kroeg doen ..
G_deGroot zegt
Welke van de twee is het winkelkarretje?
Gnermo zegt
G_deGroot wint de caption contest..
NLX zegt
misschien zat ik niet goed op te letten, maar ik zag geen airbag afgaan?
timberleek zegt
@NLX
ssssst. niet zeggen. gewoon kijken hoe lang het duurt voor ze dat doorhebben bij ford ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
Dat karretje en dat BMX-wiel moet toch wel een hoge snelheid hebben. Dat zijn ferme deuken. Das niet van een karretje dat even wegrolt tegen de auto naast de jouwe.
@NLX: das de bedoeling.
BMWMserie zegt
Haha geinig, misschien is dit wel een leuke stunt voor in Jackass 3 the movie ;p
groenlicht zegt
@NLX,
Misschien maar best dat er geen airbag afgaat, als al je airbags zouden afgaan voor een stom winkelkarretje dan ben je +- 1000 euro per airbag kwijt aan herstellingskosten terwijl je het zonder airbag ook wel had kunnen redden.
Citrofiel zegt
Ehm, waarom poetsen ze die auto op voordat ze er een winkelkarretje op afschieten? :roll:
NLX zegt
@ Citrofiel
waarom niet, als ze het bij Ford kunnen veroorloven om chromen velgen op dat ding te zetten kunnen ze hem toch net zo goed gelijk poetsen. Over prioriteiten gesproken…
Citrofiel zegt
@ NLX; Of ze poetsen hem vast voor de verkoop. Even een nieuwe deur erin en hij kan weg voor nieuwprijs. :|
six-trey zegt
@NXL
misschien om dat chromen velgen standaard op bijna elke ford zijn? :roll:
NLX zegt
@six-trey
oja dat vinden ze daar mooi… vreemd
six-trey zegt
go chrome or go home :P
Wieje zegt
Veiligheidstesten prima, maar dit is zonde geld:
Waarom heeft deze auto lederen bekleding, vol met opties en heeft hij mooie velgen? Kan wat mij betreft wel goedkoper.
Voor die testen heb je alleen een frame en een deur nodig… Geen complete auto.
markieanta zegt
@wieje, tsja, misschien gaat het inderdaad zo goed met Ford dat ze een fulloptions wagen kunnen testen wie weet.
Misschien hebben ze dat ook wel gedaan voor het demo filmpje, tsja wie weet.
Peter zegt
Een flinke deuk in de Ford maar geen schade aan het winkelwagentje. Dat karretje haalt dus betere crashtest-resultaten dan een auto.
Laue zegt
@ Peter
Nu nog ff over de kreukelzone van zon winkelwagentje. Wist je dat die dingen gemaakt worden om het 50 jaar uit the houden? ;)
Sorcerer zegt
…hoewel het me niet wenselijk lijkt dat je airbag al ploft als er een karretje tegen je auto aan rijdt… interieur herstellen na airbagplof = duuuurrrr…
Silverace zegt
Geloof het of niet, maar ‘pressure wave detection’ sensors zijn er al heeeel lang. De Omega vanaf 1994 had deze en ook vele andere opeltjes.
Was ook leuk als Johnnies extra dikke woofers in de voordeuren monteerden en dan de muziek heel hard, krijg je prima ‘pressure waves’ van…en een airbag in je zij.
bleegh zegt
ik wil niet vervelend doen, maar volgens mij raak je ernstig gewond van dat stuk trim wat in je oor beland.
timberleek zegt
@wieje
de rest van de auto blijft gewoon heel. ze vervangen alleen de deur telkens weer. waarschijnlijk doen ze er een hele auto bij om te kijken hoe het hele ding reageerd
Dan zegt
Ik vraag me af, of het lekker is dat je een airbag + winkelwagen-onderdelen in je krijgt. Knal je de rechterdeur uit, met een spijl in je hoofd en een wiel in je mond……..
DD zegt
@bleegh: ja die strip was mij ook al opgevallen. Die zal toch wel voor de test zijn? Anders kan je je hoofd oprapen denk :s
BananaFlip zegt
Crisis hits Ford hard…
Esprit_de_Flandre zegt
@Wieje: Als je productielijn op full-options is ingesteld is het waarschijnlijk goedkoper om één van die zovele te nemen dan speciaal een kale versie te gaan maken.
GANGSTANERD zegt
Ik dacht dat plastic altijd meegaf?
timberleek zegt
@gangstanerd
meestal wel. maar er is ook gewoon heel hard plastic.