Als er één schaap ver de dam is, dan volgt de rest vanzelf. Was het Toyota die eerder deze week dreigde om volgend jaar uit de Formule 1 te stappen, nu dreigt ook het Red Bull team met het voornemen om zich volgend jaar niet meer in te schrijven voor het nieuwe seizoen. Heet hangijzer is het nieuwe reglement dat de FIA vanaf volgend jaar wil invoeren.
Red Bull en Toyota zijn net als veel andere teams nogal ontstemd over het voornemen van de FIA om volgend jaar verschillende technische regels te introduceren. De budgetlimiet doet het meeste pijn. Teams die zich aan de budgetlimiet houden, krijgen in ruil daarvoor verschillende technische voordelen, waaronder de mogelijkheid om met beweegbare vleugels en een onbegrensde motor te rijden. Daarnaast mogen die teams ook meer testen.
John Howett van Toyota heeft aangegeven dat wanneer er niet drastisch iets in de regels wordt veranderd, de kans zeer reëel is dat Toyota er volgend jaar niet bij is. Ook Red Bull-baas Dietrich Mateschitz heeft aangegeven allerminst gelukkig te zijn met het budgetplafond en speelt met dezelfde gedachte als Toyota. Over de nieuwe regels is het laatste woord dus nog niet gesproken.
RenJie zegt
Nou Ross Brawn horen we in ieder geval niet klagen.
Foramen zegt
Eens.. laat het racen weer racen zijn
Nijntje_ zegt
F1 is meer regel als race..
Jez zegt
Ik kan ze geen ongelijk geven, die stortvloed aan nieuwe regels doet de sport echt geen goed meer ondertussen.
robbie zegt
Ferrari heeft ook al gedreigd om de handdoek in de ring te gooien.
Bizar!
Gelukkig zijn er steeds meer fabrikanten die er serieus over nadenken om over te stappen naar Endurance racing zoals Le Mans. We hebben natuurlijk al Audi, Aston Martin en Peugeot. Maar naar verwachting komen daar tussen nu en 2011 ook nog een Toyota, Porsche en Ferrari bij.
JPM zegt
@ RenJie
Jawel ook Ross Brawn vind de nieuwe regels belachelijk.
Neluz zegt
als ze nou gewoon met elkaar afspreken om met ze alle niet in te schrijven voor volgend jaar dan doet niemand mee aan de F1 en dan zeggen ze dat ze de regels anders moeten maken.! :D oke dat gaat nooit gebeuren maar je weet maar nooit :P
lincoln zegt
F1 is een overvoede verwende baby met de status van het euro-songfestival ..
autoblogger zegt
@lincoln: bijna poetisch, zo goed verwoord…
C70T5 zegt
lincoln & autoblogger FOR PRESIDENT!!!
DIPSHIT zegt
akkoord met Nijntje… laat de teams toch doen wat ze willen? Dat zorgt tenminste voor spanningen.
Robin zegt
Formule 1 is tegenwoordig niks leuks meer.
Ik kijk veel liever A1 GP of Touringcar races,
is naar mijn mening veel leuker om naar te kijken.
Robin zegt
En met touringcar bedoel ik geen bussen, klein foutje :P
MarcoL zegt
Ferrari heeft voor morgen een special directie meeting aangaande de toekomst van Ferrari in de Formule 1.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/75263
robbie zegt
Het leuke is wel dat het stiekem allemaal een groot politiek spel is. Volgend jaar staan alle teams die nu zo hard schreeuwen gewoon weer aan de start.
J. zegt
Briatore heeft ook zijn gal al gespuwd over de nieuwe regels. Probleem voor iedereen is dat er op deze manier een two-tier F1 ontstaat, de teams die zich wel aan de budgetlimiet houden en de teams die zich er niet aan houden.
Daarnaast is het budgetlimiet zoals het nu is veel te laag, teams als Ferrari werken nu met een budget dat tot 8 keer zo hoog is als de voorgestelde limiet van 44miljoen euro. Briatore zijn letterlijke woorden zijn: Als je maar 45 miljoen te besteden hebt per jaar heb je niks in de Formule 1 te zoeken.
Ik zie het overigens wel zitten met die budgetlimiet, gooi het op 350 miljoen per jaar en geef de teams vervolgens volledige vrijheid wat betreft testen. Nu is het vele testen compleet aan banden gelegd om kosten te besparen, met een budgetplafond is dat niet meer nodig en kunnen er een hoop ‘kostenbesparende’ regels worden teruggedraaid.
Tombnolz zegt
En gelijk hebben ze. De laatste voorstellen zijn pure waanzin. Het is net eigen aan F1 om met astronomische bedragen te werken bijvoorbeeld.
Jesper zegt
Duh, de fabrieksteams kunnen zoveel testen als ze willen. :roll:
In Maranello kunnen ze Schumi rondjes laten draaien tot de baan aan gort is.
Het zelfde voor McLaren en BMW. Teams als RBR en FI zouden misschien voor het budgetplafond gaan, als ze dan inderdaad de auto mogen vol plakken met winglets en spoilers, en meer pk’s.
Maar then again, als dat allemaal aan banden wordt gelegd als je over de limiet gaat, wat is dan het voordeel van meer investeren?
mckroket zegt
maar ik snap het niet, niemand vind het goede regels maar toch doen ze mee? allemaal lekker stoppen en zelf een klasse maken met bijbehorende regels. lijkt me niet zo moeilijk.
Esprit_de_Flandre zegt
“en een onbegrensde motor te rijden”
Zijn die dingen begrensd door regels? Dacht dat de teams die wat inperkten om het boeltje onder controle te kunnen houden (te veel power is ook niet goed).
Tja, nieuwe raceklasse oprichten? Formule 0 of zo, en alle teams naar daar als duidelijke boodschap: FIA de pot op.
Hoe komt het trouwens dat FIA dat hele boeltje kan en mag monopoliseren? Misschien een leuk idee voor een zeeeeer uitgebreid artikel op autoblog: de Geschiedenis van (de organisatie van) F1.
opelsintrafreak zegt
maak gewoon alle auto’s even snel net als bij de A1 GP dan kom je er pas achter wie DE coureurs zijn
de FIA overdrijft een beetje vind ik
Nick` zegt
Belachelijke regel natuurlijk, zeker voor dat mini-bedrag.. Naar mijn mening maakt de FIA de formule 1 kapot met haar regels. Om de paar jaar worden ze weer volledig of voor een deel omgegooid, dat zou het spannender moeten maken wordt dan verteld. Beetje raar dat die regelverandering ALTIJD gebeurt na een super spannende seizoensafsluiting!
Nja wat mij betreft stoppen ze er allemaal mee en richten hun eigen klasse op, wagens van 2008 weer invoeren en gaan! :D
KlaasB zegt
OMG. de FIA helpt de F1 ook wel weer hopeloos om zeep hiermee heh. Ze doen net alsof de teams niet zonder de F1 kunnen, maar volgens mij is het nog altijd net even andersom :D
Pepe zegt
Ik vind het kostenplafond geen slecht idee om de formule 1 levensvatbaar te houden, maar dit is veel te drastisch.
Een team als Toyota heeft geloof ik een budget van 400 miljoen euro per jaar.
Als daarvan 200 miljoen eigen geld zou zijn , en de rest tv-gelden, sponsoring en terugverdienen door middel van reclame voor de auto’s op de weg, kun je dus met een budget van 200 miljoen quite draaien.
En zo werkt het denk ik voor bijna al die teams.
Dus bij halvering van de kosten zouden eigenlijk alle teams uit de geldzorgen zijn en zal er meer interesse komen van andere autofabrikanen en raceteams om mee te doen.
gogogomagazine.com zegt
@Robbie: Zal nog wel effe duren hoor met die Le Mans serie.
Lekker cappen op 100 miljoen die Formule 1, lijkt me een bedrag waar de meeste teams wel mee uit de voeten kunne.
Alleen is zo’n cap wel weer erg communistisch, laat dat nou precies iets zijn wat de formule 1 gewoon niet is (OK, ik weet het Ecclestone heeft ooit eens wat gedoneerd aan de Labour party in engeland, dus misschien zijn er wat denkbeelden doorgesijpeld;-)
Susp1cious zegt
Waarom laten ze de regels niet gewoon zoals ze zijn. Veranderingen die de laatste jaren toegebracht zijn, waren allen niet ten goede van de sport. Het is er allemaal niet beter van geworden.
Ik zeg: eigen autosportbond oprichten en daar de F1 onderbrengen.
6C Jordy zegt
Zie merken-teams als Toyota maar wat graag vertrekken! Neem collegas als BMW en Renault ook maar mee. Zij zijn het die de F1 kapot maken en niet de FIA.
Want wees nu eerlijk. Waren de jaren ’90 leuker? Of is het nu leuker?
Juist, de jaren ’90 natuurlijk. Hoeveel grote fabrieksteams? Meestal alleen Ferrari.
Het koste schijnbaar toen ook meer om de DTM te winnen dan de F1.
I will miss you Minardi, Forti Corse, Pacific, TWR, Arrows, Lotus, Ligier, etc, etc.
@sup1cious,
Eigen sportbond is naar mijn weten al 2x geprobeerd. En ook 2x mislukt.
Ze konden het zelf onderling ook niet eens worden.
thomas zegt
Die nieuwe regels gaan ook nergens over, ik geef ze gelijk ik was daar al lang weg gegaan.
Timmie zegt
De FIA doet dit waarschijnlijk om lle teams qua prestaties dichter bij elkaar te brengen. Ze willen alle bolides even snel, maar dan gaat volgens mij het concept van racen verloren. En op die manier worden de betere coureurs méér geremd. Ik ben blij om te horen dat de FIA veel tegenwind krijgt van vele teams. Het is simpel: willen de teams niet mee, dan moet de FIA zich aanpassen. Hoe meer de FIA “onder de sloef” ligt, hoe beter. De FIA is een grote flut-organisatie, met al hun regeltjes die de autosport kapotmaken. Schaf de FIA af, pleeg een coup, maakt niet uit…
elcaminokid zegt
de budgetcap is wel een goed idee, zeker in deze econimisch moeilijke tijden.
ik kan mij moeilijk inbeelden dat Howett, Briatore, Domenicali en co van de merken hoofdzetel een ongelimiteerd budget gaan krijgen terwijl die zelf fabrieken moeten sluiten en/of mensen op non actief zetten. Die zullen wel zeggen: als jij ’t niet kan, stop maar en we zoeken iemand anders…
de huidige limiet mag mss wat laag zijn, maar daar is onderhandelen natuurlijk voor uitgevonden.
J. zegt
@Jesper
Dat heb je fout, er mag tussen races door nauwelijks getest worden. Het enigste dat is toegestaan zijn testen in rechte lijn en zelfs dat is nog aan een maximum verbonden.
Waarom denk je dat McLaren, Ferrari en BMW zulke moeite hebben om Brawn in te halen? Als ze nog onbeperkt mochten testen zou dat een klap makkelijker gaan dan nu. Ergens vind ik het overigens wel belachelijk dat een team als Ferrari met twee privecircuits er niet met hun eigen F1 auto overheen mag rijden :s
@Esprit de Flandre
De toerenbegrenzer mogen ze er af halen, voor de rest blijven dezelfde regels van toepassing. Volgens mij blijft zelfs de ‘1 motor voor 3 races’ van toepassing. Dan kunnen ze de toerenbegrenzing er wel vanaf halen, maar dan draai je die motoren ook een stuk sneller in de soep.
Zoals het voorstel er nu ligt krijgen teams die zich aan de limiet houden volgens mij de volgende voordelen:
Geen toerenbegrenzing op de motoren
KERS mag 2x zo veel kracht leveren
Achtervleugel mag bewegen (Volgens mij niet automatisch, alleen door de coureur te bedienen zoals nu al het geval is met de voorvleugels.)
Benjamin-v-L zegt
Op zich is de gedachte erachter voor de budgetlimiet goed, alleen zou het in de praktijk nooit werken. Dan gaat het volgende seizoen het team winnen die de meest creative boekhouder heeft. Alle kosten doorboeken naar de fabriek zelf en in het formule 1 budget zetten voor het symbolische bedrag van 1 dollar/euro.
Gewoon de v12 weer introduceren, maximale vleugel en gaan met die banaan
mashell zegt
“Ze willen alle bolides even snel, maar dan gaat volgens mij het concept van racen verloren. En op die manier worden de betere coureurs méér geremd.”
Juist niet! Je ziet dat raceklasses met gelijk materiaal veel spannender zijn want dan maakt de coureur het verschil. Dat is niet de F1 traditie omdat gelijk auto’s ontwikkeling en innovatie in de weg staat maar een budgetcap om het veld vol te houden is wel degelijk een goed idee.
Cantago zegt
Autoblog: als een schaap Over de dam is;)
En dit is toch traditie? De FIA maakt rare regels, de teams zijn het er niet mee eens, ze veranderen de regels iets, en het gaat weer door:P
Ik ben het met Benjamin-v-L eens, gewoon de V12 weer terug;)
danny zegt
iedereen gelijk voor de wet, en het budget voor alle teams moet dezelfde zijn
JanC zegt
@6C Jordy: De Formule 1 in de jaren ’90 spannender? McLaren domineerde aanvankelijk, toen Williams, met daartussen een beetje spanning met Benneton en Williams om vervolgens door een dominant McLaren te worden afgesloten. Daarna kwam een dominante Ferrari.
DTM was toen een klasse met (bijna) F1 auto’s uitgerust met een personenwagencarrosserie.
De door jou genoemde teams reden toen velen malen verder van de top dan dat het huidige slechtste team, Force India, is. Het verschil nu is iets van anderhalve seconde op het circuit van Barcelona.
TWR en Arrows is volgens mij hetzelfde, Lotus is de uitzondering in je rijtje in dat zij kampioenschappen hebben gewonnen…
Terug naar het heden. Budgetlimiet in ruil voor meer testen lijkt me tegenstrijdig, testen kost ook geld. Kostenbesparing had men min of meer ook middels een standaardchassis kunnen afdwingen, of andere van zulke maatregelen.
Wat ook belachelijk is is dat de FIA een peperduur systeem genaamd KERS invoerde, die veel ontwikkelingstijd kostte voor de teams, veel geld en vrijwel niets heeft gebracht. Welke kostenbesparing had men daarbij gedacht? Oh ja, de Formule 1 moest “groener” worden.
Jopie zegt
De formule1 hoort een prototype-strijd te zien voor fabrikanten die het kunnen betalen. Leuk dat je onbeperkt mag testen en allerlei andere voordelen hebt, maar dat kost allemaal geld en dat mag je dus niet uitgeven. Een onzinmaatregel die zal leiden tot het verder afzwakken van de formule1.
6C Jordy zegt
@JanC,
Waar zeg ik dat ik het spannender vond?
Leuker en spannender is best een groot verschil.
De teams waren gedreven clubjes prive-teams die 20+ jaar wilde proberen succes te behalen. (zie bv minardi)
De team eigenaren gaven de teams een karakter. (bv Eddie Jordan, Giancarlo Minardi, Tom Walkinshaw)
Nu word het karakter bepaald door een automerk.
En die Mario Theisen en Norbert Haug van nu zijn niet bepaald “karakters”.
Met uitzondering van williams en force india. Een groot merk als Red Bull zet ik ook effe bij de automerken. Ze sponsoren werkelijk elke sport waardoor ze kleurloos voor mij zijn geworden.
Wel ben ik blij met Brawn nu hij als privateer de rest te kakken zet.
TWR en Arrows waren onafhankelijk van elkaar totdat Walkinshaw de boel van Arrows kocht. Arrows zal al langer in de F1 en TWR deed daarvoor het BTCC met Volvo.
Teams waren er ook genoeg. Er kwam een kwalificatie om te bepalen wie mee MOCHT doen. Anders werd het veld te groot.
bartholomeo zegt
ik zeg : gooi F1 en DTM samen, letterlijk dan, gemengde races om terug wat spanning in de zaak te brengen :)
Mao zegt
@bartholomeo
Of 24 van Le mans past mooi bij de huidige regels. Alles moet steeds langer mee gaan, motor 3 races versnellingsbak 4 races etc. Race 1,5 uur, test & kwalificaties 1,5 uur ? totaal 3 uur per race, 4 races is al 12 uur met een beetje mazzel komen ze al halverwegen :)
Dan zegt
Waarom zeurt Mr. Ecclestone nu nog steeds? Het is nu een van de beste F1-seizoenen in heel wat jaren toch?
BananaFlip zegt
Ik geef ze wel gelijk hoor.
Racen is racen, niet de hele tijd regeltjes nalezen of dit en dat wel mag van de FIA.
Er moet gewoon weer oldskool hard gereden worden, zonder al dat groene geneuzel en idiote hulpmiddelen die alleen mogen als je dit of dat hebt gedaan.
BananaFlip zegt
Als er één schaap ver de dam is = Als er één schaap over de dam is?
Willem zegt
boycotten die handel! f1 is niet meer zo leuk meer toen ik er als 10 jarige naar keek … bizar :D
#Lennard zegt
Toyota en Ferrari terug naar LeMans :)
RedBull zou een goede partner voor Ferrari kunnen zijn
Oelewappert zegt
Als we niet oppassen nemen de Chinezen de boel over wat ik je brom…
Citrofiel zegt
@ DIPSHIT; Niet mee eens. Met complete vrijheid hebben de teams heel verschillende budgetten, en daardoor heel verschillende auto’s en kansen. Regels komen de spanning juist ten goede, over het algemeen.
6C Jordy zegt
@ Citrofiel,
100% mee eens.
En zonder regels is er ook minder innovatie.
ferrari_ownt zegt
@ 6C Jordy
Dat is wel zo, maar als er te veel regels zijn, is het ook niet leuk meer. En dat is precies wat er nu aan de hand is. Bernie Ecclestone met al zijn regeltjes probeert de F1 alleen maar winstgevender te maken, en verpest daarmee de sport. Met al zijn regels is het voor sommige/(ik denk binnenkort)de teams niet meer leuk om mee te doen. En daar draait het allemaal toch om, lol hebben?
6C Jordy zegt
@ Ferrari Ownt,
Heb je het nu over de FIA of over Ecclestone met de regels?
Ecclestone is alleen eigenaar van het Formule 1 circus.
De FIA moet hem in de gaten houden in zaken zoals veiligheid en sportieve regelgeving.
De merken-teams zitten er echt niet voor hun lol. Alleen voor merkbelang/marketing.
Williams en Force-India, die zitten er voor hun lol.
Minardi en cornuiten deden dat ook.
Met deze nieuwe regelgeving hebben we keus:
– Regel gaat door: Merkenteams vertrekken,
– Regel gaat niet door: Priveteams vertrekken.