De verkopen van BMW, Daimler en Audi zijn in april opnieuw gedaald vanwege de crisis op de automarkt. De Duitse fabrikanten van luxe auto’s zagen hun wereldwijde verkopen sterk afnemen. Dat is gisteren bekend gemaakt.
BMW en Daimler zagen hun verkopen met circa 24% dalen, vergeleken met een jaar eerder. Bij Daimler (met de merken Mercedes-Benz, Smart en Maybach) werden vorige maand in totaal 90.900 auto’s verkocht. Vooral in de Verenigde Staten had Daimler het moeilijk met een verkoopdaling van meer dan 30%. De wereldwijde verkoop van het Mercedes-Benz ging in april met 23% omlaag.
Audi blijft enigszins buiten schot en zag in april een verkoopdaling van slechts 5,6% tot 81.923 voertuigen. De fabrikant handhaafde zijn verwachting dit jaar om in totaal 900.000 auto’s te verkopen. Dat is 10% minder dan in 2008. (via fd.nl)
lincoln zegt
crisis .. crisis ..
is er op een gegeven moment dan geen sprake van verzadiging ??
schrik me elke keer weer rot als ik hoor hoeveel nieuwe auto,s de nederlandse markt overspoelt ..
kan toch niet eeuwig door blijven gaan ??
York zegt
@ lincoln
Helemaal met jou eens! Hoe vaker je herhaalt dat het crisis is hoe meer mensen het geloven.
Maar wees eens eerlijk.. De gewone mensen van de middenstand zoals wrs meer dan 90% van de mensen die dit allemaal lezen, voelen wij echt crisis??
De aandelen zijn alleen maar aan het stijgen sinds het begin van dit jaar en we vergaren meer kapitaal. Ik voel geen crisis en stop dus met dit overvloedig te verkondigen want je maakt financieel gezonde mensen alleen maar bang.
Crisis lijkt mij meer een uitgevonde term voor de banken die in crisis zijn. De gewone mens zoals ik en u.. Wij voelen er niet veel van. Buiten dat autorijden weer wat goedkoper is geworden.
Rick dos zegt
Als je niets van de crisis merkt dan mag je op je blote knietjes God bedanken.
Kijk, het feit dat je er niets van merkt wil niet zeggen dat het er niet is. Ik ken de gevolgen van de crisis en weet dat het er is. Op dit moment merkt de gemiddelde consument er niets van, omdat de overheid geen bezuinigingen heeft doorgevoerd. De rekening zal op een gegeven moment betaald moeten worden maar dan zitten we weer in een stijgende conjuctuur. Dan is iedereen deze crisis vergeten en dan worden de bezuinigingen die je dan voelt op onnozele argumentatie gestoeld zoals; linkschmensen enz.
Heb daarom kennis van feiten en niet van je onderbuikgevoel…
Rick dos zegt
betaalT moeten worden en conjuNctuur.
Echt. Een edit knop in tijden van crisis mensen! Geeft de burger moed….
michel zegt
lang leven de crisis, laat maar veel arogante bedrijven failliet gaan!
Jesko zegt
@michel: What the fack ben jij nou weer voor een raar misgunnend mannetje?
Jochempie zegt
@michel: Anders ga je even lekker een half uur op de pot zitten, dan zit er niets meer dwars.
mashell zegt
“De gewone mensen van de middenstand zoals wrs meer dan 90% van de mensen die dit allemaal lezen, voelen wij echt crisis?”
Ohh ja. Ik heb al veel collega’s verloren, krijg geen salarisverhoging, heb last van klanten die bezuinigen, belabberde rendementen op het beleggingsdeel van mijn hypotheek, ja die crisis is goed voelbaar.
mashell zegt
De Duitse drie zijn natuurlijk niet Mercedes, Audi en BMW. Maar Volkswagen, Opel en Ford. Immers als premium mainstream wordt is het niet premium meer.
tripple zegt
nou door de crises, zie ik echt niet dat mensen er minder achterlijke reacties op geven
robbie zegt
Repost :D
http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/08/audi-is-nog-steeds-het-premium-merk-van-west-europa
(inclusief persberichten…)
autoblogger zegt
@robbie: g*dver! Gebruik dan ook een fatsoenlijke titel ;)
Matssnl zegt
Als mensen gewoon weer geld gaan uitgeven is er ook geen crisis meer!
Benz.. zegt
@York
Zeg dat niet te hard. Er zijn zat mensen die bijv. op de beurs hebben belegd of hun met moeite vergaarde spaarcenten naar IceSave zijn gegaan!
Roeb zegt
Wat een bangmakerij!
Niet echt verrassend dat er voor de crisis veel meer auto’s werden verkocht… Een vergelijking met de afgelopen maanden lijkt mij wat meer zeggen over hoe het nu gaat.
Audi doet het dan wel verdomd goed trouwens, zij verkopen dus ondanks de hele crisis die toch met name in automotive aardig tekeer zou gaan, slechts 5,6% minder auto’s dan voor de crisis!
sebastianchubasco zegt
je moet je geld ook gewoon snel omzetten in spulletjes die je prive gebruikt, dan hoef je geen last te hebben van de crisic.
tenzij speculeren je middlename is…
sebastianchubasco zegt
nog een tip voor de ondernemer die graag rommelt in de marges… (lees: speculeert)
zet niet meer in dan je treinkaartje naar huis…
x5sd zegt
@michel
waar slaat dat op. is elk groot bedrijf arrogant? als het zo doorgaat, zijn er straks haast geen merken meer over
York zegt
@mashell
Ford?? Duitse drie he slimme;)
Jij haalt er al meteen een Amerikaantje bij:d
En waarom denk je dat er zoveel bezuinigd word? Omdat men de mensen bang heeft gemaakt.. Dit vormt voor veel bedrijven de perfecte kans om al lang gewille bezuinigingen uit te voeren. Je kan aandeelhouders maar met 1 zin meer tevredenstellen “de winst zal hoger komen te liggen als we eerst wat bezuinigingen doorvoeren, het is immers crisis!”
michel zegt
een fabrikant maakt een 2,5 liter en een 3 liter wat zijn de verschillende productiekosten?? bijna niets waarom moet er dan zoveel extra betaald woden voor iets meer
een niet arrogante fabrikant zou maken wat de klant zou willen en gaat de klant niet eindeloos uitmelken
wacht maar af over een paar jaar hebben de ict jongens de hele automobielindustrie overgenomen met nieuwe technologie / electrische auto`s
geen arrogante dealers / fabrikanten meer maar vriendelijke zoals apple
Dan zegt
niet vernieuwen is niet verkopen, net goed!
Citrofiel zegt
@ Dan; Niet vernieuwen? Ik geloof dat de Duitsers toch op veel gebieden eerst zijn met innovaties. Jammer dat het toevallig niet het milieuvriendelijke gebied is, maar jij stelt het toch iets te ongenuanceerd.
gekke-turbo zegt
@Citrofiel; de grote drie maken vooral innovaties waar de markt om vraagt, terwijl andere fabriekanten innoveren om maar innovatief te zijn, wat wel eens in de verkeerde keelgat bij consumenten. Zoals die 21ste airbag van Toyota die ervoor moet zorgen dat de achterpassagiers de hoofden niet tegen elkaar stoten.
Steeds vaker en vaker krijg het gevoel bij de Duitse fabrikanten dat ze meer marketing jongens zijn dan auto bouwers.
Citrofiel zegt
@ gekke turbo; Ehm, wat is nu je punt? Ben je nu positief of negatief over de Duitse fabrikanten? Je reactie lijkt namelijk beide kanten op te leunen.
“de grote drie maken vooral innovaties waar de markt om vraagt” -> Positief
“meer marketing jongens zijn dan auto bouwers.” -> Negatief
Of wacht. Opnieuw lezen. Opnieuw interpreteren. Zou ik het nu doorhebben? Je wijst me erop dat de Duitsers innovatief líjken doordat ze núttige innovaties bedenken, maar dat eigenlijk relatief gezien niet heel erg zijn.
6C Jordy zegt
Opnieuw lezen EN opnieuw interpreteren:
“de grote drie maken vooral innovaties waar de markt om vraagt”
Iets waar de markt al om vraagt is toch eigenlijk geen echte innovatie meer?
De markt weet dat het gemaakt kan worden en “de grote drie” hoeven het alleen nog maar uit voeren.
Iets is echt innovatief als de markt er nog geen weet van heeft. In mijn ogen dan.
Denk dat Gekke Turbo het zo bedoeld.
WieAndersDasAuto zegt
Ik ben het met 6C Jordy eens. Je bent innovatief als je als je als eerste ergens mee komt en vele (auto)fabrikanten jou gaan volgen. Zolang de consument niks van de technologieën weet die de merken op hun modellen doorvoeren, zullen ze er ook niet naar vragen lijkt me.
BananaFlip zegt
En weer een crisisbericht.
Het wordt wel een beetje saai en eenzijdig hoor… ;)
Dan zegt
@ Citrofiel
Daar ben ik het wel mee eens, maar het zijn alleen veiligheidsproducten en media-producten. Het is wel goed, maar niemand let daar echt op. Meer op uiterlijk (wat bij Duitse merken niet echt vernieuwend is) en het milieu (hetzelfde)
Sjonnie High zegt
@Michel
klantvriendelijk als Apple, heb je ooit een MP3-tje van een ander geprobeerd af te spelen op I-tunes/I-pod (zonder kunstgrepen)?
@posters van innovatie
volvo met hun airbag/veiligheidsgordel, maar das a long time ago…..