Toyota mag dan (nog steeds) het grootste autoconcern ter wereld zijn, maar ze zijn niet ongevoelig voor de huidige crisis. Het concern had al gewaarschuwd dat ze voor het eerst EVER verlies zouden maken, maar het uiteindelijke verlies is een stuk hoger dan iedereen hard verwacht…
Analisten en Toyota zelf gingen uit van een verlies van 2,8 miljard euro, maar uiteindelijk bleek dat er over het boekjaar 2008/2009 een verlies is geleden van maar liefst 3,33 miljard euro oftewel 437 miljard Yen. Vorig jaar werd er nog een winst geboekt van 12,9 miljard euro. Ook voor het komende boekjaar verwacht Toyota een fors verlies. Ze gaan er vanuit dat het verlies dan oploopt tot 4,14 miljard euro, de autoverkopen zullen naar verwachting dalen van 7,57 miljoen naar 6,5 miljoen.
Het lijkt er dus op dat de recessie nog lang niet voorbij is. (via: fd.nl)
Met dank aan W0o0dy voor de tip!
Laurens zegt
Hybride cijfers. Maar de electromotor draait verkeerd om :lol:
SupercarFan zegt
ach… het is toyota maar he :P
Neptukker zegt
Schijnt ook dat de zogenaamde milieuvriendelijke auto’s die ze uitbraken goed zijjn voor het imago, maar slecht voor het bedrijfsresultaat. Dure techniek voor een marginale brandstofbesparing in real-life.
Ze hebben eigenlijk veel liever dat je een Avensis bij de dealer komt ophalen dan zo’n imago kar.
dakarbemo zegt
ik denk dat toyota daar best wel snel na de recesie boven op zal zijn. het bedrijf is gewoon te groot en met veel verschillende soorten auto’s. ze kunnen ook maar beter meer hybride toyota’s maken die betaalbaar zijn en er mooi uitzien. houd bijvoorbeeld eens een disign wedestijd voor wie de mooiste prius opvolger kan ontwerpen. het zouden dan niet van die space-age ontwerpen moeten worden maar realistische ontwerpen die met een paar wijzegingen zo uit de fabriek kunnen rollen.
blokker5 zegt
Jezus, wat een verschil met de cijfers van bmw van gisteren! Zij hadden afgelopen kwartaal een verlies van 150mln. En we zitten nu midden in de carmageddon. De autoverkopen begonnen vorig jaar pas de laatste paar maanden te kelderen…
blokker5 zegt
Btw rekenden die analisten in dollars of in yen? Want dan hebben de wisselkoersen er natuurlijk ook mee te maken. Dan is misschien het verlies in yen zoals ze verwachtten, maar in dollars “meer dan verwacht”. Maargoed ik weet niet wat de wisselkoersen van de doloar tov de yen hebben gedaan
DonSei zegt
@dakarbemo
Een design wedstrijd is niet echt handig wie ga je dan in de jury zetten? Want die bamibakker hebben namelijk een hele andere smaak als wij Europeanen, sterker nog er zijn zelfs grote verschillen in Europ.
robbie zegt
@blokker5, die verwachtingen zijn allemaal recent gedaan. Wisselkoersverschillen hebben dus niet zoveel effect. En daarnaast denk ik dat ze er wel rekening mee houden.
Laurens zegt
@donsei
Toyota ontwerpt al jaren modellen voor de europese markt: Carina E(uropa) bijvoorbeeld.
Dat ze er dan nog niet uitzien, misschien mogen de ontwerpers niet doen wat ze zouden willen van het japanse management?
Mrtn zegt
€ 3,3 miljard was de verlies van het hele boekjaar, Het laatste kwartaal boekte Toyota een operationeel verlies van € 5,1 miljard…..
tomE36 zegt
sooow dat zal wel zeer gedaan hebben,maar ik denk dat dit helemaalhet einde niet is van toyota,die japaners weten maar al te goed wat ze aan het doen zijn.
de sjonnies zegt
Simpele verklaring en geen paniek, als een concern in zwaar weer komt en er een negatief resultaat wordt gepubliceerd, dan worden er altijd oudere lijken uit de kast gehaald om in een klap het verlies nog groter te maken zodat je na zo’n periode gewoon weer met een schone lei verder kunt gaan.
robbie zegt
@Mrtn, dus? Als er in de eerste kwartalen winst is gemaakt, dan heft dat elkaar natuurlijk op. Is rekenen zo moeilijk?
freek zegt
autobedrijven van dezelfde grootte hebben het toch veel slechter gedaan of ligt het aan mij?
(GM, Ford etc). die zaten volgens mij in de tientallen miljarden…
correct me if I’m wrong
Pruts0r zegt
is dit verlies of minder winst???
Want als het minder winst is dan maken ze nog altijd 12,9 -3,3 =9,6Miljard winst hoor!
Anders is hebben ze feitelijk 16,2 miljard minder winst gemaakt dan vorig jaar!
3-Serie zegt
No problem, toyota heeft zoveel op de bank staan dit kunnen ze wel hebben voor een rijdje
j zegt
Dat komt ervan als je zulke saaie lelijke burger autotjes bouwt
monk zegt
right…… dat geld hebben ze netjes op de bank gezet voor regenachtige dagen?
Incognito zegt
j schrijft:
8 May 2009 om 13:29
Dat komt ervan als je zulke saaie lelijke burger autotjes bouwt
Dat klopt Mr. ’94 Benz 500 SEC
w0o0dy zegt
@monk: inderdaad, Toyota heeft enkele tientallen miljarden als “cash” op de bank staan. Als er maar twee autofabrikanten overblijven dan is één van de twee Toyota daar kun je geld op zetten.
robbie zegt
@Pruts0r, dat is VERLIES en dus niet ‘minder winst’. Staat toch duidelijk in het artikel?
@w0o0dy, volgens mij is de cash reserve van Toyota inmiddels aardig geslonken. Dat kan ook niet anders met zulke verliezen.
Lan_Evo zegt
@robbie
Je kan wel spreken over ‘zulke’ verliezen maar er gaan gewoon enorme bedragen om in een bedrijf als Toyota, zie bijv. de winst van vorig jaar die was 12,9 miljard en daar komt bij dat ze voor het eerst verlies ooit maken. Ze hebben dus vast wel een aardige reserve opgebouwd voor tijden als deze.
robbie zegt
@freek, het verlies van Toyota over het eerste kwartaal van 2009 is groter dan het verlies van GM over het eerste kwartaal van 2009. Wie doet het dus slecht…
Citrofiel zegt
Japan is hard getroffen, de VS ook, en dat zijn toch de voornaamste markten.
w0o0dy zegt
@robbie: de één staat op omvallen en de ander heeft kapitaal genoeg om de hele zooi op te kopen….. valt dus nogal mee als je het juist perspectief neemt.
De cash positie van Toyota is nog steeds ongeveer 13 miljard euro…..en dat is maar een daling van 14,3% ten opzichte van het topjaar 2007/2008. Bovendien is de schuldpositie afgenomen met maar liefst 300miljard yen…. en zijn de investeringen vorig jaar net zo hoog als in 2007/08 (3.874 miljard Yen)
w0o0dy zegt
Zonder al teveel problemen kan Toyota door minder investeringen en door het herfinancieren deze verlieze dekken en leidt de onderneming geen enkele structurele schade…. dit in schril contrast met meer dan de helft van de autobedrijven (ja ook de Porsches en VW, de Bmw’s en de mercedessen van de wereld lopen averij op die ze nog jaren zal bezighouden…..)
Conclusie is en blijft…. Toyota is niet in gevaar en zal sterker uit deze crisis komen dan vrijwel alle anderen.
rene zegt
Toyota heeft sinds jaren geinvesteerd in echt nieuwe techniek,
geen opgeblazen eco reclamerommel als die van VW ,Mercedes en BMW.
w0o0dy zegt
Wel jammer dat mensen de cijfertjes van zo’n artikel (verkeerd) interpreteren en dat die (verkeerde) interpretatie blijft hangen, niet de feiten…. en er ook niemand nog aandacht voor het artikel heeft na een dag….
BananaFlip zegt
Ze hebben die iQ ook veel te duur gemaakt…