Het lijkt erop dat door de introductie van de moderne Gullwing aka SLS AMG er ook weer de nodige aandacht komt voor de oer-Gullwing oftewel de 300SL uit de jaren ’50. Zo zagen we een tijdje geleden al de 300SL Panamamericana replica, een soort van gemoderniseerde versie, retro met een modern jasje. Het Duitse Gullwing Cars GmbH pakt het iets anders aan.
Die maken namelijk een natuurgetrouwe kopie van de oude Gullwing en stoppen er een moderne 5.5 liter grote V8 met 7-trapsautomaat in. En dat allemaal voor 165.000 euro. De V8 levert 408 pk. En voor mensen die iets minder power willen komt er ook nog een 320 pk sterke 3.5 V6 met handgeschakelde versnelligsbak beschikbaar. Jaarlijks wil het bedrijf zo’n 30 auto’s bouwen. En volgend jaar komt er ook een roadster beschikbaar. Is dit heiligschennis? Of juist ideaal? (via: autoblog.com)
Michael zegt
Anywho, op welke mercedes is deze gebaseerd?
Jesko zegt
Geweldig toch? Misschien dat je gympen bij deze wagen niet smelten.
xiran zegt
ideaal, een originele is onbetaalbaar. dan blijf je niet altijd door dromen of die ene auto die je nooit kan betalen oftwele
<> zij de chinees
Bas zegt
@Michael
Staat ja in de titel, voor het woord Replica.
“Mercedes 300SL Gullwing”
Erik v. S. zegt
Ik wil er wel een hoor!
Michael zegt
Bas, gozer, ik bedoel op welke auto is deze replica gebaseerd? Of hebben ze gewoon helemaal zelf een auto ontworpen? Lijkt mij niet. En aangezien ze MB motoren en automaten hebben gebruikt lijkt het mij een mercedes SL. Maarja, dan is hij niet super veel duurder.
Olle zegt
Geniaal! heb ik altijd al van gedroomd. Maar dat zal wel zo blijven denk ik.
Jandepandaman zegt
Toch niet slecht hoor-Retro is blijbaar weer op aan het komen met deze auto en die Volvo 1800 die ze willen maken… Ze hebben kwa vorm trouwens wel een klein beetje van elkaar weg vind ik. Nee prima – Met dat soort auto’s op de weg wordt het straatbeeld weer wat mooier! :-D
PloegR zegt
Valt wel mee met het natuurgetrouwheid.
Ik zie dubbel wishbones achter en vierkante kokerprofiel in het chassis, dat deden ze niet in de fifties, hoor!
Stijn zegt
Ziet er mooi uit. Zie http://www.gullwing-cars.de
Duell zegt
Helemaal niks verkeerd mee. Zolang er geen orginele 300SL ’s voor worden gesloopt maakt het helemaal niks uit.
Deep zegt
Wat een top kar. Uber cool gewoon. Als het kan, DOEN!
NickT zegt
@ Micheal,
Buizenframe hebben ze zelf ontworpen, neem aan dat je dat bedoelde?
Zephyr zegt
@ Michael: idd daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Maar een SL? Heeft die niet een wat langer wielbasis?
GeoBem007 zegt
Hun chassis is zelf ontworpen.
Waarschijnlijk op basis van afmetingen van de originele wagen en dan verbeteringen doorgevoerd.
Het chassis is steviger én lichter dan het originele en ze hebben iets meer plek voorzien. Zo heb je een iets grotere kofferruimte dan de originele.
Carrosserie is van aluminium, met luchtvaartgraad epoxyglas en ook nog wat carbon composiet.
Vooras komt van de E, C en sommige SLK’s. Achteras is van hun (Hooper & Co) Cobra-replica.
Remmen zijn van een “highly powered Mercedes E-class”
Zo, even de website leeggeplukt.
Erg leuk trouwens! Maar lepel er voor mij toch maar de 6.3 V8 in dan ;)
ngear zegt
Hoe trots zou je kunnen zijn op een auto als deze? want hoewel het een dikke auto is, is het nog steeds een replica.
de sjonnies zegt
Ik kan dit old-school initiatief veel meer waarderen dan een retro model,
de prijs valt me trouwens 100% mee voor een auto met een gelimiteerde oplage die uit handwerk bestaat.
En wat zal iedereen gek opkijken als je met je 300SL uit 1955 op de autobahn aan het blazen bent !
Rocket Dog zegt
Wat moet je nou met een automaat in zo’n auto? Daar wil je toch gewoon lekker zelf schakelen. Voor verder oordeel wacht ik graag eerste exemplaren af.
Zie wel vaker wilde plannen van “kit-car” bedrijven, en meestal zijn de resultaten om van te janken.
Eric zegt
Schitterend initiatief. Zou ook gaan voor deze ipv. de retro-look van vorige keer. Hoewel ik dat project ook wel mooi vind. Dit zouden ze ook mogen doen met de Jaguar E-type, Porsche 356 en Ferrari Dino. Replica (exacte natuurlijk) met huidige technologie!!!!
tt zegt
dit soort dingen kan ik alleen maar toejuichen :)
super dat dit soort cult autos dan toch “bereikbaarder” worden.
Stel je dit voor in massaproductie.. De files zouden er een pak mooier op worden :)
Een mooie corvette C1 naast een gullwing naast een mustang, naast een volvo 1800 naast een ….
De wereld zou er zeker beter van worden :)
Laurens zegt
Dit soort auto’s is prima geschikt om te repliceren. Want de bouwwijze toen en nu is precies hetzelfde: met de hand. En je hebt als ontwerper geen gezeur over het uiterlijk van je sportwagen. Zoals bij dat Nederlandse ding van recent, ook op basis van een buizenchassis.
niekloog zegt
mooi gedaan, zelf de looks van het interieur is behouden
ben benieuwd of ze daar nog meer modellen gaan maken…
klein puntje:
het is een Zwitsers bedrijf, geen Duits
Jochempie zegt
Ideaal. Als een bedrijf overtuigend bezig is geweest om een klassieker tot in de laatste puntjes na te bouwen, verdienen ze een plekje!
Een betere ontwerper zegt
Nou, tis een mooie replica. Een hele mooie. Misschien wel leuk… :D
lemster zegt
Ideaal, gewoon een klassieker maar dan iets praktischer.
Wordt deze trouwens ook zo lekker warm van binnen tijdens het rijden?
tomE36 zegt
wat een mooie wagen is dat,is dit eig geen mooie investering?
deze modelen zijn tijdloos
Marnix zegt
Wat een onzin zeg.
Kan je beter voor het geld een moderne auto kopen, want dit komt op hetzelfde neer.
Ik vind het persoonlijk een hele mooie auto maar waarom een replica kopen? Het zal altijd een ik wil wel maar ik kan niet auto zijn.
Koop voor het geld een mooie SL…. Heb je in mijn ogen veel meer aan….
niekloog zegt
je zit met deze auto natuurlijk wel met bpm als je hem koopt
en een gele nummerplaat ipv een blauwe… :P
julien zegt
er zijne geen dichterlijke woorden genoeg om m’n admiratie tegenover deze auto te beschrijven!
C6_R zegt
Eindelijk weer een mooie Benz!
sab993s zegt
Had AMG ook niet zo’n replica?
Ik vind hem heel mooi, maar het wordt nooit een echte.
En de NL prijs zal over de 200.000 EURO heen gaan denk ik. Dus voor dat geld pak ik liever een orginele ’73 911 RS. Die wordt ook alleen maar meer geld waard en niet minder zoals een replica.
zondagsrijder zegt
Heel mooi en leuk dat dit gebeurd. Namaak is natuurlijk ergens jammer, maar meer dan vergeeflijk als het orinieel zo zeldzaam is. Andere goeie reden dat dit moet gebeuren: het huidige straatbeeld.
Dat er maar van dit soort auto’s mogen volgen en dan ook in de lagere klassen. Eend, mini, ds, volvo 2-series, mehari’s, peugeot 504 pininifarina etc etc Er zijn zoveel tijdloze auto’s gemaakt.
Alwood zegt
Hmm… ik snap dan toch niet helemaal waarom je een nieuwe auto met oude looks zou willen kopen/rijden? :? Volgens mij zijn er genoeg moderne alternatieven.
In zo’n 300SL ben je jezelf behoorlijk voor de gek aan het houden. Je pretendeert in een klassieker te rijden, terwijl je de ‘inhoud’ van klassiekerrijden elimineert. Niks rammelt meer, niks hoeft nog delicaat behandeld te worden en alles werkt soepel. Bovendien betaal je je scheel aan wegenbelasting.
Natuurlijk koop je een auto ook omdat ‘ie mooi is, en er zijn weinig mooiere auto’s dan de 300SL. Dit is alleen geen 300SL, dus verliest de auto zijn charme.
De Panamericana en deze wagen gebruiken overigens hetzelfde chassis. Deze worden allemaal in Duitsland gemaakt, maar Gullwing America koopt er een aantal in.
DIPSHIT zegt
zou er direct eentje aanschaffen. Wat kost de V6-versie?
de sjonnies zegt
@ Alwood, het origineel is zo kostbaar dat je wel erg loaded moet zijn om jezelf er eentje te kunnen aanschaffen.
En of je nu een replica 300 SL koopt of de echte, je neemt jezelf toch in de maling, voor de echte betaal je een vermogen en knalt er iemand op je ben je zwaar de pineut ( dus staat een echte meer te vegeteren in de verwarmde garage) , met deze replica koop je idd de looks maar niet het ongemak, het blijft dus kiezen uit twee ‘kwaden ‘
Jeroenmx5 zegt
super!
-edit: check!-
Vanquish zegt
Gruwelijk! Zo een wil ik wel hebben, de originele zijn niet te betalen en schijnen nogal gevaarlijk te zijn qua weggedrag. En ik neem aan dat deze sneller is.
Grote Smurf zegt
@Alwood
Niks rammelt meer, niks hoeft nog delicaat behandeld te worden – en de remmen werken ook nog.
Ik vindt dat er enkele design-hoogstandjes auto’s bestaan die zo zeldzaam zijn dat je ze anders alleen in museau of privé-collecties kan tegenkomen, type Cobra 427, Gullwing, Porsche 356, … die het verdienen om met edele stukken herbouwd te worden (met edel wil ik zeggen nieuwe performante stukken met een historische band met het origineel: Merc stukken in de Gullwing, Ford big-block stukken in de Cobra – niet recyclage van Pinto, Sierra, … verroeste rommel)
Arnoud zegt
Als je een replica bouwt, doe het dan gelijk goed en bouw ook een 8 cilinder-in-lijn motor zoals de originele SLR ook had en biedt voor de SL een 6 in lijn aan. Die V8 en V6 zijn in dit geval zulke afknappers… De SL was qua design een schot in de roos, maar de onderhuidse techniek was minstens zo belangrijk voor het succes. Dus waarom dat niet ook repliceren?
JanC zegt
Is dit nieuw? Nee! Men maakt al jaren replica’s. Of het een Ferrari P4 is, een Mercedes-Benz 300SL of een Shelby Cobra.
SHFT zegt
Heiligschennis zeg ik u, net als elke andere replica!
Benz.. zegt
In één woord…….. WOUW!!
Echt goed om te horen dat ze de 300 SL Gullwing weer (hetzij met andere motor e.d.) weer beginnen te bouwen. Voor mij één van de mooiste mercedessen ooit. Ohja… en de 300 SLR natuurlijk, ook een prachtige klassieker!
@C6_R
Huhh…
en de Mclaren SLR dan? :P
C6_R zegt
De McLaren SLR mag de schoenen van deze nog niet eens poetsen! :twisted:
Jochempie zegt
@ JanC: wauw dat meen je niet! Men bouwt ook al jaren auto’s, ook niets nieuws!
Jochempie zegt
@ Benz: de McLaren SLC is eigenlijk een gedrocht van een kar. Maar zal wel heerlijk zijn om te rijden!
AMGJunk zegt
Erg goed nagemaakt.
Maar waarom moet een REPLICA nou zo godsonmogelijk duur zijn??
Ik weet best dat een orginele 300SL vele malen duurder is, maar alsnog.
Erg duur voor een replica, ondanks de 5.5 liter AMG motor en automaat.
Jochempie zegt
Edit: SLR (wat bezielt m’n linker wijsvinger vandaag?)
Texter zegt
Deze zou ik wel eentje willen…als er een werkende airco in zit tenminste…
Race_Kees zegt
@ Micheal; volgens mij was je niet de slimste van de klas of wel? :P
Lijkt mij dat ze gewoon een buizenframe hebben ontworpen, prima oplossing en waarschijnlijk nog sterker en sneller dan het origineel.
Bovendien betrouwbaarder met de nieuwe sl powertrain.
lincoln zegt
als je NU nog zonodig een origineel wilt hebben ..
ben je gewoon een domme yup ..
Willem zegt
lekker ding
1NteNSe zegt
Wauw, die is echt heeel mooi! Doe mij die maar! Wat ik wel jammer vind, is dat de exclusiviteit van de Gullwing hierdoor sterk daalt. Dat was juist het mooie aan de Gullwing, dat áls je er een zag, je zeker wist dat het lang zou duren voor je er weer een zag. Het was altijd bijzonder om er een te zien. Als ik nu bijvoorbeeld een Porsche zie, vind ik dat veel minder spannend dan eerst, eerst waren ze veel exclusiever. Nu ze dat niet meer zijn, zijn ze gelijk minder interessant. Ik hoop dat dit ook niet met de Gullwing gaat gebeuren…
Hanico zegt
Zoals 1NteNSe als zegt is het eigenlijk jammer dat deze replica volledig lijkt op het origineel. Eigenlijk zouden ze paar kenmerken toevoegen zodat de kenner het verschil kan zien tussen de replica en het origineel.
Citrofiel zegt
Natuurlijk, nep is nep en nep is niet echt en nep is niet stoer. Maar als er nu gewoon meer 300SL-lookalikes op de weg komen, en die meer gebruikt worden omdat ze gemakkelijker en goedkoper zijn, dan vind ik het wel mooi. Anderszijds, wel zonde van de echte, die qua exterieur minder zeldzaam worden enzo.
Texter zegt
Ja die 30 auto’s per jaar zijn echt een ramp voor het straatbeeld…
luittinke zegt
Hmm, volgens mij heb ik deze gezien in Monaco, op Top Marques. Op foto’s lijkt het misschien wel wat, maar in het echt is het ‘net niet’. Te kort, te gedrongen. Hij mist de uitstraling van het origineel.
Is het niks voor Mercedes zelf om het een retro model van te maken a la Ford met de Mustang en GT?
Benz.. zegt
@Jochempie
Ach.. de ene vind hem vulgair en lelijk, de ander prachtig!
@C6_R
Eén van de weinige keren dat ik het met je eens ben.. ;)
r3fl3x zegt
@Hanico
Wat dacht je van zo’n fel gele (oer- en oerlelijke) plaat?
Gelijk het enige nadeel hiervan, maar geen zorgen; ik zet me er wel over heen ;-) Een donkergrijze V6 Roadster met donkergroen interieur aub.
Emile_Benz zegt
Leuk…
BananaFlip zegt
I love it!
Ik hou wel van die gemoderniseerde klassiekers, zo ook deze.
Alsof je in zo’n prachtige klassieke legendarische 300SL Gullwing zit (zit je ook ;) ) maar dan wel met hedendaagse techniek en een lekkere V8-sound.
Mjammie.
BananaFlip zegt
Enne… handgeschakelde versnelligsbak = versnellingsbak?
JanC zegt
@Jochempie: Maar die zijn dan ook van een origineel ontwerp. Dit is net zoiets als wat die Chinezen doen…
Marcel 190e evo1 driver zegt
Damn ja deze wil ik!!!
de gullwing is de aller mooiste benz die mercedes ooit heeft gemaakt!
en dat voor 165,000euro dan heb je meer klasse en style dan iedereen met porsches of andere exoten.
Waneer word die leverbaar:P:P