Volgens insiders komt er geen Audi R8 diesel. Er is te weinig vraag naar zo’n model en de productiekosten zouden te hoog zijn…
Dat schrijft AutoExpress, maar die schreven eerder dat de oliegestookte sportwagen in 2008 op de markt zou komen. Die automagazines blijven onbetrouwbare media dus in mijn ogen zijn het gewoon geruchten. Deze keer zou iemand, hoog in de rangen binnen Audi, verklaard hebben dat de ontwikkeling van de R8 diesel een verandering van het chassis behoeft ivm de V12 diesel unit. Dit zou een enorm kostbaar proces zijn waarvan de kosten niet kunnen worden terugverdiend.
Locating the engine’s twin turbochargers was a particular challenge, especially as there’s limited room in the spaceframe aluminium chassis. According to our source, the final blow was a slump in US demand for oil-burners – the country accounts for one-third of global R8 sales.
In 2008 toonde Audi de R8 V12 TDI Concept. Die auto had een vermogen van 500 pk en een max koppel van 1000 Nm, vergelijkbaar met de Q7 V12 TDI. Daarna waren er diverse geruchten over een R8 met 4.2 V8 TDI maar ook dat plan lijkt nu verleden tijd.
Bramster zegt
Zonde.. Als ze dit deden waren ze een pionier (toch ?) ! Een sportwagen van dit kaliber met een dieselmotor..
FuelMinded zegt
Dit is Dood zonde. Kom op… meervoudig LeMans winnaar voor op de weg dat mag niet. (ook al is dat een V TDI)
Bas zegt
gaaaap is dit audiblog of zo?
Het valt me op dat er behoorlijk wat nieuws< hmmm berichten over audi geplaatst worden, over de meest onzinnige zaken… stoel kleur wijzigingen, opties die minimaal veranderen.
Een beetje nieuwsvoeder kan toch wel wat beters bedenken?
Ondanks dit hierboven, is het verder een prima blog.
Jochempie zegt
Die kwam er toch al niet? Dat was dacht ik al een tijdje bekend.. Maar jammer is het wel! Deze diesel klinkt namelijk zeer bruut!
FuelMinded zegt
No difference!
)
RippiN zegt
Jammer jammer jammer.
Laue zegt
Erg jammer dat de V12 TDI niet gemaakt gaat worden. Een oplage van 25 stuks ofzo, dat zou mooi zijn. Dan heb je over 50 jaar echt een cult auto!
VolvoXCseries zegt
Waarom moet er overal zo nodig een Diesel in bij de VAG-group?
Feer22 zegt
Ofdat hij er nou wel of niet in Diesel komt..
Ik kan hem jammer genoeg nog steeds niet betalen :( Eeuwig zonde
mrtn zegt
Wat een gezanik, ik doe er niets meer op uit totdat de R8 uit productie is of totdat de R8 V12 of V8 diesel op straat rijdt. Want hoeveel gezanik was er wel niet over het V10-model?
Laurens zegt
Of ik in een dergelijke auto behoefte zou hebben aan zo’n motor? Als uithangbord om de dieselverkopen in Amerika te stimuleren, heeft het zin. Mits het ding dan ook minstens even goed is, en qua verbruik beter. Maar of de Clarksons van deze aarde die conclusie zullen gaan trekken?
Esprit_de_Flandre zegt
Van de Cayenne zeiden de ‘insiders’ dat ook…
Drift-King zegt
je kan lullen wat je wilt, maar die auto is lekker!! Lat maar komen Audi, dan begin ik wel met sparen;)
Smokin zegt
Lijkt me logisch.
Diesel is met name gunstig in trekkracht en kosten.
En aangezien niemand een caravan achter een R8 gaat hangen (en de benzine varianten ook over voldoende newtonmeters beschikken), en je de extra kosten pas terug gaat verdienen na honderdduizenden kilometers, is er niemand die die auto gaat kopen.
Volgens mij hadden ze dat jaren geleden ook wel uit kunnen rekenen.
Neluz zegt
ben wel benieuwd een v12 diesel klinkt voor een legale auto.
Jan Rap zegt
Jammer???
Ik quote Jeremy Clarkson: “Diesel is the fuel of satan man!”
Antoon zegt
@ Neluz
Dan check je toch even de rijtest met de Q7 V12 TDI op autoblog……..
Onzinnige auto, een R8 TDI. Wie staat daar voor in de rij. Als ze nou die Le Mans racer voor de openbare weg geschikt zouden maken ( Misschien een klusje voor Bauer )……
Antoon zegt
Correctie @ mezelf
We hebben het dan over Dauer natuurlijk…
JanC zegt
Jeremy Clarkson zegt wel meer.
Laue zegt
@ Jan Rap.
ja laten we top gear volgen is alles wat ze zeggen en doen. .. :S top gear is leuk en erg vermakelijk. meer verre van objectief.
Cantago zegt
HAd dit eigenlijk wel heel gaaf gevonden! JAmmer…
AlwinH zegt
Ik vraag me inderdaad af hoeveel vraag er naar zo’n auto zou zijn.
Tombnolz zegt
Geen zin om te speculeren, maar kan me moeilijk inbeelden dat er grote vraag zo zijn naar een R8 TDI. Waarom zou je ’t kopen? Om een statement te zetten? Om de aandacht te trekken? Ik zie weinig andere argumenten.
Ramshoek zegt
Het is al erg als een merk, dat doorgaans zaaddodend saaie accountmanagersbakken produceert, het nodig vind om bij een echt sportwagenmerk een chassis weg te kapen om een eigen sportwagen te bouwen. Als ze een en ander dan ook nog gaan verkrachten door er een diesel in te leggen is vrije afschot van het Audi management (ook buiten het jachtseizoen) mijns inziens absoluut op z’n plaats…
Arnoud zegt
Gelukkig maar. :D
Diesels horen niet in sportwagens. Het geluid is er niet naar. Straks wordt er ook nog een sportwagen gebouwd met een elektromotor. :roll: Die maken al helemaal geen geluid. :|
Merry zegt
Ik zie het nut niet van 1000 koppetjes als je van je plekkie ben wil je toch paardjes hebben.
Mischien handig als je van plan ben om met 2 mannen van elk 150 kilo te gaan racen maar een gewone benzine auto zal toch sneller blijven.
Diesel is heel goed als je lange afstanden rijd en wil besparen op brandstof.
En 2 liter dieselblokje die 175 PK en bak koppel hebben zijn geweldig voor huis, tuin en keuken gebruik voor de moderne lease rijder.
Maar een echte autofreak zal diesel toch als noodzakelijk kwaad zien maar laat die V12 diesel uit een sportauto.
Ik ben ook als de dood dat ze dat ding ooit nog in een lambo gaan hangen, hoe erg zou dat wel niet zijn?
mrtn zegt
@ Original Arnoud
En wat dacht je van de Karma’s en de komende Tesla’s dan? Diesels in sportwagens zijn nu ook eenmaal mogelijk en ik denk dat er zeker een markt voor is (hoewel de US van A dat zeker niet is). Het is nu eenmaal een prestige object voor Audi en daar zullen meer dan genoeg kopers voor zijn.
Stefan-Venema zegt
Uhhm Merry, wist je dat een 535d op tussensprints net zo snel, zo niet sneller is dan een M5. Dan doen de koppeltjes ;) , je hoeft minder te schakelen omdat hij er toch wel vandoor stuift. Of het nou 2000 toeren is of 4000, hij trekt maar door en door.
Persoonlijk zou ik het wel gaaf vinden als ze het doen, maar dan aub wel een dik geluidje proberen te fixxen :lol: .
Jochempie zegt
Natuurlijk is zo’n auto niet nuttiger dan een 5.2 FSI. Maar Audi heeft geld zat om een statement te maken. En dit is een van de grootste statements die je momenteel kan maken in automotive-land :)
ferrari zegt
heel erg jammer. gaan ze dan wel dat spoilerpakket van de concept aanbieden of gaat die ook in de koelkast? kom op jongens, gewoon aanbieden als optiepakket voor je standaard R8!
Merry zegt
Stefan en op een circiut ook?
Dan gaan die toeren van een benzine auto toch in het voordeel werken.
Tevens is het verbruik van de 535d wordt ook niet beter als je hard gaat rijden.
Ik heb de 535d gereden en op de autobahn is het geweldig maar op een leuke slingerweg wordt het een drama al is het alleen al om het gewicht.
Iwan zegt
Mensen… Ik weet niet wat jullie nu allemaal aan het zeiken zijn over het geluid, maar het geluid uit de Q7 V12 TDI is schitterend! Echt geweldig mooi en audi is al zo ver met Diesels die weten vast wel iets omdat geratel weg te krijgen!
1NteNSe zegt
@ ferrari
Ja inderdaad, ik vind de bodykit op de R8 V12 TDI heeeerlijk! Ontzettend stoer!
OT: Ik kan wel geloven dat er te weinig vraag naar is… Maar kunnen ze er dan geen gelimiteerde editie van maken? Net zoals Lamborghini met de Murci SV? Ofzo? Alsjeblieft? Hij is zoooo geil! :D
JanC zegt
Er wordt hier over Audi’s dieselblok gepraat alsof het een vrachtwagenmotor is. Dat Audi in zijn R8 een diesel wou plaatsen is niet zo raar als velen hier ons kennelijk willen doen geloven of zelf geloven.
Audi wou met de R8 laten zien dat ze een sportwagen kunnen maken. Eigenlijk wisten we dat al, want nadat Audi instapte bij Lamborghini kregen we die mooie auto’s als de Murcielago en Gallardo. Ook ging de bouwkwaliteit stukken omhoog. Maar nu wou Audi het dus zelf doen. Relatief succesvol, hoewel waarschijnlijk voor velen een emotieloze sportwagen.
Aangezien Audi in Le Mans een auto had rondrijden met een dieselmotor wou men natuurlijk een soort win-win pakket maken. Consumenten zouden wellicht denken een Le Mans-winnende auto te kopen.
En hoewel diesels wellicht niet zo geraffineerd zijn als benzinemotoren (men kan daarover discussieren) of misschien niet zo snel, of misschien niet “passen” bij een sportwagen, meestal is er eentje die met iets nieuws komt en dan volgt de rest. Die rest is dan vaak net een tandje beter. Waardoor de eerste ook beter moet worden etc.
GuidoBmw zegt
Jammer zou dat zijn. Ik was erg benieuwd!
Windhoos zegt
Als dat zo is, dan vind ik het ongelooflijk dom van Audi, des te meer omdat ze een primeur hebben als hij er wel komt en dus publiciteit. Verlies hoeft namelijk niet altijd verlies te zijn, zelf zou ik het meer willen zien als een investering voor de toekomst….
M5Power zegt
waarom wil iedereen nu toch een supercar met een DIESEL???
zou V12 TFSI niet veel beter klinken?
Windhoos zegt
@M5Power,
Waarom niet? Behalve het geluid zie ik geen nadelen hoor….
GOD zegt
een diesel blok is compleet van gietijzer omdat een alu kop de compressie druk anders niet aan kan. misschien dat het te zwaar werd.
Smokin zegt
@Windhoos
Het V12 TDI blok weegt 325 kg, 67 kg meer dan de 25 pk sterkere V10 FSI.
Voor iedere serieuze sportautobouwer is dat gegeven alleen al voldoende om het hele idee in de prullenbak te gooien.
De extra kosten (±30.000 euro duurder dan de V10 FSI) zijn voor iedere serieuze autokoper voldoende om het idee om er één te kopen in diezelfde prullenbak te mikken.
anderS zegt
Ik ga ook nog ff een duit in het zakje doen…. Jammer!! Als allereerste Le Mans winnaar met een dieselblok was het een unieke propositie geweest om daarmee te profileren. En of íe nou een halve seconde harder gaat op benzine dan diesel, who cares… Er zijn genoeg snellere auto’s. Het gaat om het idee er achter. Met een diesel in een sportwagen onderscheidt de wagen zich van de rest. of ben ik de enige Le Mans liefhebber op dit forum??
TDIfreak zegt
Natuurlijk is het jammer, er zullen weinig mensen voor in de rij staan, maar als ik het geld had, stond ik vooraan :D
Maar misschien wacht Audi, tot de nieuwe V10Diesel die ze in LeMans gaan gebruiken door ontwikkeld is en hangen ze die over een jaar of 3 in de R8:D
Davidov zegt
@FuelMinded:
Wat een ongelooflijk mooie foto is dat van de bovenste R8 :)
@ anderS:
Nee hoor, ik denk er ook zo over.
Arnoud zegt
@ GOD:
Alleen diesels uit het stenen tijdperk zijn nog volledig van gietijzer. Het M57 blok van BMW (535d) is bijvoorbeeld zo goed als volledig opgetrokken uit aluminium.
@ mrtn:
Hap-hap. :P
johan zegt
Goed nieuws dus! Diesels horen niet in sportwagens. Het feit dat er af en toe eentje in een Le Mans wagen ligt doet daar niets aan af. Bij Le Mans gaat het om endurence, bij sportwagens voor op de straat om entertainment en beleving. Diesel hoort daar niet bij.
BananaFlip zegt
Een R8 diesel is alleen iets voor endurance-races.
Niks voor op straat.
JanC zegt
En ik maar denken dat we alle auto’s willen hebben die meer als twee raceafstanden kunnen afleggen.
Kennelijk is het relatief uniek voor een sportwagen als een Porsche om daarmee naar de Eifel te rijden, een paar rondjes te raggen en daarna weer terug te rijden om de volgende dag met die auto te kunnen aansluiten in de file….
Laat staan dat te doen met een dieselvariant…