Begin april lieten we je al weten dat Seat besloten had om de Ibiza Bocanegra alsnog in productie te nemen. Vandaag is de auto in Barcelona onthuld.
De Bocanegra is de nieuwe Ibiza die we aanvankelijk hadden verwacht nadat het concept ruim een jaar geleden in Genève werd gepresenteerd. Uiteindelijk kreeg de Ibiza een stuk minder gewaagde looks dan de Bocanegra, maar Seat heeft dus toch besloten om de Bocanegra leven in te blazen.
Onder de motorkap ligt het 1,4 liter TSI blok met 150 of 180 pk. Dit blok vinden we ook in de Ibiza FR en de Ibiza Cupra. In technisch opzicht weinig nieuws onder de zon. De Bocanegra zou je vooral kunnen beschouwen als een sportieve body kit. De auto arriveert later dit jaar bij de dealers. Prijzen zullen nog bekend worden gemaakt.
SEAT heeft vandaag tijdens de Barcelona International Motor Show een wereldprimeur gepresenteerd met de SEAT Ibiza Bocanegra – een auto met een zeer exclusief en sportief design en bijpassende prestaties die hem tot een waar collectors item maken.
Met de SEAT 1200 SPORT ‘Bocanegra’ creëerde SEAT in haar beginjaren een echt icoon. Nu, ruim dertig jaar later, gebruikt het Spaanse merk deze legendarische, exclusieve naam opnieuw, ditmaal voor de nieuwe SEAT Ibiza Bocanegra. Een auto met een innovatief design, waarbij de nadruk ligt op de karakteristieke voorzijde. Een auto ook boordevol karakter en sportiviteit. Dankzij de combinatie van die eigenschappen wordt de Bocanegra zonder enige twijfel een verzamelaarobject voor de echte liefhebbers.
Unieke, exclusieve trekkenHet exterieurdesign van de Ibiza Bocanegra, waarvan de krachtige trekken tijdens de Autosalon van Genève in 2008 voor het eerst debuteerden op het SportCoupé ‘Bocanegra’ prototype, weet de spotlights direct op zich te vestigen. Het meest karakteristieke kenmerk van de nieuwe Ibiza Bocanegra is aan de voorzijde te vinden. Zoals zijn naam al doet vermoeden doet het zwarte front denken aan een masker dat de stijlvolle lijnen van de Ibiza nog beter laat uitkomen.
De bovenste helft van de voorkant van de Ibiza Bocanegra wordt nog verder versterkt door geheel zwarte, dubbele koplampunits, de grille met zijn honingraatstructuur en zwarte omlijsting en de innovatieve ventilatieopeningen aan de onderzijde. De bumper combineert zijn zwarte lak met de carrosseriekleur, terwijl een brede grille op het onderste deel van de bumper zorg draagt voor de koeling van de motor. De mistlampen zijn in de bumper geïntegreerd, die onderaan groter is geworden en breder bij de wielkasten. De gespierde vormen van de voorbumper versterken verder het onmiskenbaar sportieve voorkomen van de Ibiza Bocanegra.
Andere accenten die deel uitmaken van het sportieve uiterlijk van de Ibiza Bocanegra zijn de buitenspiegels met hun zwarte behuizing, het zonnedak en de prachtige 17 inch ‘Sira’ velgen (op de Cupra-versie in combinatie met een remsysteem met AP-Racing remklauwen) met 215/40 R17 laag-profielbanden.
Honingraat is eveneens aan de achterzijde terug te vinden op de hoeken van de bumper. De Bocanegra is daar bovendien direct te herkenen aan de indrukwekkende spoiler, de brede wielkasten en het donker getinte glas. Wat de persoonlijkheid van de auto echt benadrukt, is het Bocanegra-logo centraal op de achterklep, een karakteristieke eigenschap van exclusieve uitvoeringen van SEAT.
De SEAT Ibiza Bocanegra is enkel te bestellen in de sportief ogende carrosseriekleuren Dakota Red en Candy White, die beide de exclusieve, afwijkende designkenmerken van deze uitvoering geheel tot hun recht laten komen.
Exclusief en ergonomisch interieurMet het sportieve interieur van de FR- en Cupra-uitvoeringen als basis zijn in het passagierscompartiment van de SEAT Ibiza Bocanegra aanzienlijke wijzigingen doorgevoerd waarin kritische liefhebbers zich ongetwijfeld kunnen vinden. Zoals gebruikelijk bij SEAT’s sportiefste modellen zijn de eerste details van het Bocanegra-interieur die direct in het oog springen de sportstoelen, die comfortabel en ergonomisch ontworpen zijn en optimale steun bieden. De stoelen zijn bekleed met een speciale stof die bestaat uit met rood garen aan elkaar gestikte ruitvormen voor een extra sportieve ‘look’. In het bovenste deel van de stoelen is het Bocanegra-logo te vinden, een in rood gestikte hoofdletter B.
Nog zo’n eyecatcher in het interieur is het driespaaks stuurwiel met de afgeplatte onderkant en de aluminium hoofdletter B in het midden van de verticale spaak. De paddles van de zeventraps DSG-transmissie bevinden zich aan het einde van de horizontale spaken en garanderen snelle gangwisselingen zonder dat de handen van het stuur genomen hoeven worden. De versnellingspook van het DSG-systeem is voorzien van rode stiksels, in lijn met de stoelen.
Het interieur wordt verder overheerst door verschillende zwarttinten, met een hoofdrol voor de kleur Brillante Black, dat op het dashboard, de deurpanelen en de tunnelconsole is terug te vinden, en de kleur Carbono Black op de onderste delen van de A-stijlen, de wielkasten en de speciale vloermatten. Die laatste zijn bovendien afgewerkt met rode randen.
Het Bocanegra-logo op het instrumentarium onderscheidt hem van de FR- en Cupra-versies. Verder zijn de behuizing van de radio en de temperatuurregeling Carbono Black gekleurd, terwijl de rem- en gaspedalen aluminiumkleurig zijn.
1.4 TSI-motor en XDS-systeemDe SEAT Ibiza Bocanegra is voorzien van een 1.4 TSI-motor met compressor en turbo, met naar wens 150 of 180 pk. Deze voor SEAT nieuwe krachtbron is krachtig en betrouwbaar en staat garant voor fantastische prestaties en een gematigd brandstofverbruik.
Tot de standaarduitrusting van de Ibiza Bocanegra behoort onder andere het XDS-systeem, dat ESP en TCS met elkaar combineert en dat functioneert als een zelfsperrend differentieel zonder de toevoeging van extra mechanische componenten. Het systeem detecteert tractieverlies van de wielen en beperkt de aandrijfkracht naar het wiel dat zijn grip dreigt te verliezen. Daarmee voorkomt XDS dat het binnenste wiel doorslipt en voorkomt het onderstuur.
Zowel de Ibiza FR Bocanegra als de Ibiza Cupra Bocanegra is voorzien van zaken die identiek zijn aan de standaardversies: ESP, TCS + EBA, ABS, Hill Hold Assist, een waarschuwingssysteem voor een lage bandenspanning, airbags voor de bestuurder en voorpassagier, een hoofd-borst airbag, een boordcomputer, cruise control, klimaatregeling, een radio/CD/MP3-speler met zes speakers en aux-in-aansluiting, een sportonderstel en bochtverlichting zijn slechts enkele features op de uitgebreide lijst met standaardvoorzieningen.
De SEAT Ibiza FR & Cupra Bocanegra zullen dit najaar in Nederland bestelbaar worden. De prijzen zijn nog niet bekend.
Een blik in het verledenHet design van de Ibiza Bocanegra die SEAT op de Barcelona Motor Show presenteert is een ode aan de eerste SEAT SportCoupé, de 1200 SPORT/SPORT 1430 ‘Bocanegra’. Hoewel meer dan dertig jaar de introductie van de twee scheidt, zijn ze beide voorzien van een innovatieve styling, leggen ze fantastische prestaties aan de dag en worden ze allebei gekenmerkt door een grote hoeveelheid karakter en sportiviteit.
De introductie van de SEAT 1200 SPORT in 1975 vormde een mijlpaal in de geschiedenis van het Spaanse merk, omdat het het eerste model was dat compleet ontwikkeld werd in het SEAT Technical Centre in Martorell. Het model werd ‘Bocanegra’ genoemd vanwege zijn karakteristieke front met geïntegreerde kunststof bumpers. De auto was voorzien van een tweedeurs carrosserie, een viertraps versnellingsbak en een 67 pk sterke 1.2-motor die de 1200 SPORT ‘Bocanegra’ een topsnelheid van 157 km/u bezorgde.
Later werd de reeks verder uitgebreid met de SEAT SPORT 1430, die met 77 pk goed was voor een topsnelheid van 164 km/u. Dit model, dat was uitgerust met een motor uit de SEAT 1430, was zowel van binnen als van buiten nauwelijks te onderscheiden van de 1200 SPORT-versie.
jappelflap zegt
Zeker gaaf, toch jammer van de velgen.
Tieuw zegt
Dikke Bom
kevinw zegt
zoude zo’n kit op ne gewone ibiza ook kunne kope?:p
doek da wel op de mijne:d
Cardesigner zegt
Volgens Autoweek zit er ook een sperdiff op.
zed zegt
Ziet er strak uit, wel spijtig dat men de 2.0T er niet in legt.
Entwicklung88 zegt
Zoiets is/was toch ook mogelijk bij de Leon? Met die verticale luchthappers in de voorbumper onder andere?
TDI zegt
Er zit een elektronische sperdiff op!
Echt zo vet, jammer dat er nog wachtten is op de potente 1.6tdi FR!
MaKKie1989 zegt
Nice ik ga alvast beginnen met sparen!
Laurens zegt
Fabriekstuning slaat aan :-)
Gert zegt
Mooie auto, beetje jammer dat ie op de “persfoto’s” er mooier uit ziet dan dat beursplaatje..
Jan Rap zegt
Nou hoera.
De stoelen zijn wel mooi trouwens…
Tuningstyle zegt
Zeer proper autoke!
RenJie zegt
De voorkant is mooi en origineel!
opelsintrafreak zegt
ziet er echt goed uit vooral dat zwarte bij om de grille heen enz. word vast een succes
lazy zegt
Een auto voor de man in maatpak zo te zien.
Dennis zegt
Ik ben geen fan van de VAG produkten maar ik moet wel zeggen dat dit er gelikt uitziet.
Keesie zegt
Jeetje wat mooi!
Tommy zegt
@Dennis: Dus je bent geen fan van Lamborghini’s, Bugatti’s en Bentley’s? Waar dan wel van als ik vragen mag? :D
Toch goed van Seat dat ze hebben ingezien dat die concept er gewoon moest komen. Ze flikken het toch maar, ze hadden er net zo goed niks aan kunnen doen.
Ralph zegt
Wat een misbaksel… of is dit p.u.re. auto emoción?
Enne negra hij is gewoon roja! ! !
Al dat nep-plastic gaaswerk voor kan echt niet… mjaah het is ook een soort van ‘bodykit’.
Do it Fast… do it Furious!
TDI zegt
150-180pk stoer uitziend en supergoed rijdend onderstel dat voor de toekomstige audi A1 geld ja dat noem ik, pure auto emocion!!
johnny t zegt
de vorige had veel commentaar …..doe er spoilers op , 180 pk en iedereen is om. Zo simpel is het dus.
Neluz zegt
Stoer bakkie !! :D nu nog wachten op de prijzen… dat zal wel of schrikken of meevallen zijn :P
JIFF zegt
Andere bumpers, een ander uitlaatje… Andere wieltjes…
What’s the big deal om deze een aparte naam te geven???
ladyofthehouse zegt
duidelijk van de hand van donkerwolke.
Die stiksel in die zeteltjes doen mij verdomt hard lijken op de lambo stoelen :)
Diego zegt
@ Ralph
Bocanegra betekent zwarte mond, wat slaat op de zwarte voorkant van de auto (je weet wel, dat zwarte nep-plastic gaaswerk :p)
In principe heeft de kleur van de rest van de auto dus vrij weinig te maken met de naam.
750i zegt
Hebben ze die spiegels van een vrachtwagen afgeplukt? Ik vind ze belachelijk groot.
AutoGeek zegt
@ Entwicklung88:
Jup,,, zoiets heet de Leon.. ;)
1NteNSe zegt
@ AutoGeek:
Je bedoelt de Cupra zeker? :P
Kcoupe24 zegt
Zijn ze de voorkant vergeten in te vullen? Alleen maar kippengaas met een bumperbalk en een beetje audie design koplampen is wel erg makkelijk
KoFFiE zegt
Wat een gedrocht :S Precies of er een zwart gat zit in de voorkant…
DIPSHIT zegt
precies of er heeft een grote beer een stuk uit de neus gebeten :? op wat trekt dit nu?
DIPSHIT zegt
EDIT: bij nader inzien wel een leipe bak, maar helaas zal deze ook wel “gesjonnied” worden.
joop zegt
foto 5 is het leukste van de auto de rest vind ik het geen koppendraaier.
En zeker zo’n truckerstuur er in, mens wat een enorme hoepel.
Maar goed ieder zijn meug ik vind hem wel mooier dan die nep A4( exeo)
a_buis zegt
moet dat ding door zoveel stropdassen aan de man gebracht worden? … wordt er achterdochtig van!
Marc1986 zegt
Verschrikkelijke naam en te weinig vermogen gezien de uiterlijke verschijning van het apparaat.. Had best een blok met meer vermogen in gemogen, dan had je de prestaties en het uiterlijk.. Met een andere naam natuurlijk!
Wouter zegt
Lijkt wel een vliegenmepper van de voorkant.
markieanta zegt
Goh, de plastic fabriek draait overuren.
*Kan ik nog een paar ton vuinisbakkenplastic bestellen voor de nieuwe seat alstublieft*
*dank je wel*
Wat een afzichterlijk hok.
Hopen dat hij vaak te snel rijdt, heb ik er in ieder geval niet zo´n last van. Uitgaande van de Seat fanboys(lees Sjonnies) zal dit geen probleem zijn.
Timmie zegt
Ik zie de dag van vandaag teveel Johnny’s rondrijden met (optisch) getunede ibiza’s. Wel, dit is hun antwoord. Dit zal hun Johnny-gehalte weer wat temperen.
Jurrian zegt
In deze foto’s zien de lijnen er nog wel aardig uit, maar ik weet vrijwel zeker dat er in het echt weinig aan is. dus iedereen als de wiedeweerga naar renault voor die superhete Clio RS Cup. wat een vet apparaat is dat, als zag die er uit als de seat marbella, ik zou nog geintresserd zijn.
tss68nl zegt
@Jurrian
Waar heb je het in hemelsnaam over? Zuurpruim! ;)
markieanta zegt
Hij heeft het nergens over, hij bedoelt dat hij een bijna failliete Renault dealer is die graag wat geld over onze rug wil verdienen.
LeeJon zegt
Grappige voorkant… Heeft wel wat :)
Solstice zegt
Maar even het origineel er bij gezocht. Een door iedereen totaal (waarschijnlijk volkomen terecht) vergeten auto. Geen goed voorteken als je ’t mij vraagt. ;) Ben benieuwd of deze auto z’n opwindende, schreeuwerige uiterlijk kan waarmaken, voorlopig zou ik voor zo’n heerlijke Renault Clio RS Cup gaan.
Citrofiel zegt
Ik zou het wel weten! Altijd zo’n pakketje erop dan maar.
phantom zegt
Goed werk seat!!, als ze dit nu ook zo hadden gedaan bij alle andere auto”s dan was het wagenpark er een stuk mooier op geworden.
Tijmen zegt
@ Tommy:
Ik iig niet meer, nadat VAG zich met die merken heeft bemoeid, zijn ze toch veel meer ‘mainstream’, zie o.a. de Murciélago en Continental.
Dit daarentegen is dan wel weer geslaagd, top dat ze toch wel de ‘Zwarte mond’ in productie nemen. Bruut!
mashell zegt
Dat zwarte front ziet eruit als ie iets te lang heeft gebumperkleefd bij een Poolse vrachtwagen.
BananaFlip zegt
Dat is altijd goed nieuws, weer eens een uitmelkingsactie van Seat.
Maar wel leuk weer, hele stoere body.
En dat enkele pijpje, zóóóóóóóó schattig!
Fijne waggel om te zien, zal ook wel niet verkeerd rijden.
v8x zegt
er zit geen sperdiff op, er zit XDS op, een elektronisch gestuurd differentieel dat het wiel zonder grip afremt.
TodayTomorrow zegt
Hele dikke auto.
en dat “enkele pijpje’ is wel mooi afgewerkt en zeker wel dik!
SjonnieKroket zegt
-edit: caps lock terror-