Een beetje carrière-vogel interesseert het geen fluit uit wat de bijtelling is, bonussen, salarisstijgingen en promoties maken immers een hoop goed. Voor al jullie subtoppers is het natuurlijk wel fijn om te weten dat je voor de kosten van een avondje stappen de hele maand in een Passat kan rijden.
Niet in iedere Passat natuurlijk, want leuke Passats hebben een F-label. De Passat 1.4 TSI BlueMotion daarentegen is bijzonder lief voor het milieu en stoot weinig genoeg uit om een A-label te krijgen. Met een CO2-uitstoot van 136-138 g/km zijn er een drietal Passat BlueLotion varianten waarvoor de fiscus “slechts” 20% bijtelling vraagt. Alleen de Passat 1.4 TSI BodyMotion Variant met handbak valt buiten de 20%-boot. De overige Passat BlueMotion, limousine met handbak of DSG & de variant met DSG, stoten weinig genoeg uit om fiscaal vriendelijk te worden. De Passat BlueMotion is daarmee nog niet schoner dan ook in Nederland verkrijgbare Passat 1.4 TSI Ecofuel op CNG. Alleen is het tanken van aardgas nog niet echt ingeburgerd.
De Passat is overigens de eerste benzine BlueMotion die VW aanbiedt. De aanpassingen om van een gewone Passat een BlueMotion te maken zijn de volgende:
Versnellingsbak met langere overbrengingsverhoudingen;
15 mm verlaagd onderstel
Gladde afwerking van de wagenbodem
Dichte grille
30 kilo lichter dan de vergelijkbare normale uitvoeringen van de Passat.
De 1.4 TSI levert in de Passat BlueMotion 122 pk. Niet genoeg om flitsend snel te zijn, maar meer dan genoeg om lekker met het verkeer mee te kunnen. De sprint naar de 100 is in 10,3 seconden gepiept, terwijl de topsnelheid 205 km/u bedraagt. Dat is 2 km/u harder dan de reguliere Passat 1.4 TSI en dat alles dankzij de betere stroomlijn.
Met een vanafprijs van 28.750 euro is de BlueMotion net geen 1000 euro duurder dan de reguliere Passat 1.4 TSI, maar dat haal je er zo uit door de lagere bijtelling.
PASSAT 1.4 TSI EERSTE BLUEMOTION MET BENZINEMOTOR
Zuinigste benzine-uitvoering van de Passat: A-label en 20% bijtelling
Leusden, 4 mei 2009 – Volkswagen introduceert het eerste BlueMotion-model met benzinemotor: de Passat 1.4 TSI BlueMotion (90kW/122pk). Ook dit model valt op door zijn hoge mate van efficiency. Dat komt tot uiting in pittige prestaties in combinatie met een zeer gunstig brandstofverbruik. De CO2-uitstoot is zodanig dat elke Passat 1.4 TSI BlueMotion over een A-label beschikt. De Passat 1.4 TSI BlueMotion is er als Limousine en als Variant. Vrijwel alle versies vallen voor zakelijke rijders in de 20%-categorie van de fiscale bijtelling.De Passat 1.4 TSI BlueMotion buit het grote potentieel dat in benzinemotoren schuilt maximaal uit. De 1,4-liter motor beschikt over een mechanische compressor en een turbo. Dat leidt niet alleen tot een vermogen van (90 kW/122 pk), maar ook tot veel trekkracht in het hele toerenbereik. Het motormanagement van de auto is voor dit model afgestemd op een zo gunstig mogelijk verbruik, de versnellingsbak heeft langere overbrengingsverhoudingen en ook op andere punten is de auto aangepast om moet zo min mogelijk brandstof zo ver mogelijk te kunnen rijden. Zo is de luchtweerstand 5% lager dan die van andere Passat-modellen doordat het koetswerk 15 mm lager staat, door de gladde afwerking van de wagenbodem en doordat er een dichte grille is gemonteerd. Bovendien zijn de BlueMotion-modellen 30 kilo lichter dan de vergelijkbare normale uitvoeringen van de Passat.
Pittige prestaties, laag verbruik
Door alle efficiencymaatregelen is de Passat 1.4 TSI BlueMotion pittiger dan de normale Passat 1.4 TSI. Zo sprint hij in 10,3 seconden van 0-100 km/h (normale uitvoering: 10,5 s) en haalt hij een topsnelheid van 205 km/h (normale uitvoering: 203). Met de standaard zesversnellingsbak bedraagt het gemiddelde verbruik 5,9 l/100 km en met de zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling zelfs 5,8 l/100 km. Alle Passat 1.4 TSI BlueMotion-modellen hebben een A-label. De Limousine-uitvoeringen vallen evenals de Variant met DSG-versnellingsbak voor zakelijke rijders in het 20%-bijtellingregime (CO2-uitstoot van 136-138 g/km). De Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion met handgeschakelde versnellingsbak valt in de 25%-categorie.
De Passat 1.4 TSI BlueMotion is leverbaar vanaf 28.750 euro (inclusief btw en bpm). De leaseprijs start bij 619 euro (op basis van 48 maanden een 20.000 km/jr).
Vinny_93 zegt
Voor al jullie subtoppers is het natuurlijk wel fijn om te weten dat je voor de kosten van een avondje stappen de hele maand in een Passat kan rijden.
Als die subtoppers een beetje feestbeesten zijn, wordt deze auto nog erg duur.
Ook als je om de 10 minuten een rondje geeft in het drukste café van Nederland.
Laue zegt
groene zooi, zal ongetwijfeld goed draaien.
Laue zegt
en het blijft een mooi ingetogen model
WId zegt
scheelt toch.. 2875 euro aan bijtelling voor deze of 3469 euro voor de andere.. toch 50 euro wat deze in de bijtelling in de maand goedkoper is!
Bmw-power88 zegt
Een zeer nette prestatie hoor, voor dat verbruik. Beter dit dan een Prius.
BananaFlip zegt
@ wouter
Lees je verhaaltje nog maar eens goed door, ben deze keer te lui om ze allemaal op te noemen.
Jelle zegt
Vreemd dat ze in het persbericht reppen over een compressor én turbo terwijl de normale 90kW Tsi motoren alleen over een turbo beschikken…
Laue zegt
pff, die spellingsfouten toch altijd. ik lees er zo over heen. kan me er niet zo aan ergeren.
BmwMPower zegt
‘Dat is 2 km/u harder dan de reguliere Passat 1.4 TSI en dat alles dankzij de betere stroomlijn.’
Of is het nou sneller dan?
RenJie zegt
Lowrider
RenJie zegt
@BmwMPower
wat maakt het uit?
Hanico zegt
Deze VW passat Bluemotion gaat goed doen in de lease ondanks het model inmiddels al wat veroudert overkomt vergeleken met zijn concurrenten. Zijn genoeg mensen die een lage bijtelling belangrijk vinden.
AMGJunk zegt
BleuLotion?? is VW in zee gegaan met Nivea?? :mrgreen:
Einser zegt
Die dertig kilo minder! Die doen het ‘m!
henz zegt
@WId: na afrekening met de vrienden van de fiscus is het verschil nog maar 24.74 eur per maand (bij 52% belasting).
Ferdinand1 zegt
Bluelotion + bodymotion = bodylotion?? :D LOL!
En ik vraag me af waarom VW niet elke Passat een glad afgewerkte wagenbodem meegeeft. Niemand die het ziet, maar het scheelt wel in verbruik.
@ autoblog: even iets anders. Weten jullie al wanneer de autoblog-DVD’s verstuurd gaan worden van de Powned lidmaatschap? Want ik heb nog niks ontvangen. (incl. de €5, nogwat)
cardesigner@USA zegt
@Wouter, 20% bijtelling is wel mooi meegenomen, maar als je daarvoor in zo’n volks koekblik moet rijden… gelukkig heeft de MB B-klasse ook 20%. Of gewoon een Audi met 25%.
RenJie zegt
@Ferdinand1
oh ja, bijna vergeten… DVD! En het geld!
WId zegt
@henz.. die had ik er vanaf gehaald
(28750*0,2)*0,5(ligt aan de schaal) = € 2.875 aan bijtelling per jaar
(27750*0,25)*0,5(ligt aan de schaal) = € 3.468,75 aan bijtelling per jaar
zo’n slordige 600 per jaar voordeliger dus om de Bluemotion te kiezen.
j zegt
symbool politiek
derx zegt
plus dat je nadat je hem gekregen hebt ff bij de chipboer langs gaat voor de nodige extra peekaa’s zodat ie ook nog eens van zn plek af komt.
ripjans zegt
Wat voor geluid komt er nog uit zo een Passat? Hoge pieptoon?
Tommy zegt
Dit persbericht deugt idd niet, de 1.4 TSI met 122 pk heeft helemaal geen compressor, alleen een turbo. Daarnaast is dit een beetje mosterd na de maaltijd want ik heb dit bericht een tijdje terug ook al ergens gelezen. Maar ze lopen wel voorop in deze klasse, daar kan je niet omheen.
Citrofiel zegt
Mooi dat ze het voor elkaar krijgen om een D-segmenter in het 20%-tarief te laten vallen. Volgens mij zit de overheid inmiddels te beraden op aanpassing van de ondergrenzen, nu steeds meer auto’s voldoen…
LOL @ Ferdinand1: Bluelotion + bodymotion = bodylotion?? :D
@ wouter; Serieus, hoe krijg je zulke typo’s voor elkaar? Dank voor de training van de lachspieren. :P
Marco zegt
Idd leuk zo’n zuinige TSI maar er zijn genoeg aanpassingen die elke VW wel kan krijgen en zodat ze allemaal zuiniger zijn. Net als BMW doet. Of is het toch weer die kostenkwestie? Nu zie je ook die 1000 euro meerprijs omdat beide TSI’s al een A-label hadden.
CrazyHenkie zegt
@ Marco
Volgens mij is de 1000 euro meerprijs tov van een Trendline (basis-)uitvoering van de Passat. Die heeft immers geen chromen randjes op de deuren etc. Deze Bluemotion lijkt qua standaarduitrusting meer op een Comfortline, en die kost méér dan een Bluemotion ;) al met al best wel voordelige keuze dus.
sir_smokalot zegt
@Ferdinand1
Bodylotion? Graag!
http://www.youtube.com/watch?v=LbBHIBRfGRg
Cantago zegt
Bijtelling is nog altijd geen korting… Dus ik vind het niks.
cardesigner@USA zegt
Maar als je hem dan voor 23k volstopt met opties, dus zodat hij ong. 50k kost, scheelt de 5% wel een stuk.
Cardesigner zegt
@cardesigner@USA: Haha, dit is hem toch geworden, als nieuwe lease-auto. Maar dan wel volgestouwd met opties, zoals ik in mijn tweede reactie zei. :mrgreen:
Ferdinand1 zegt
@ sir_smokalot
Je bent een gabber hè???! ;)
WieAndersDasAuto zegt
Dit is een goede reden om de Passat 1.4 TSI Bluemotion aan te schaffen!
Supremacy zegt
Echte autoliefhebber.. das duidelijk..