We horen niet voor het eerst over systemen die de warmte van de motor terugwinnen en omzetten in energie. Op de Amerikaanse universiteit van Ohio ontwikkelt men een soort thermo-elektrisch materiaal waarmee warmte van de verbrandingsmotor zonder tussenkomst van water of gas wordt omgezet in elektriciteit. De onderzoekers hebben echter nog wel een paar jaar nodig voordat het materiaal toegepast kan worden op onze personenauto’s. Wanneer het zover is, verwacht men dat de motor zo’n 10 procent efficiënter kan worden gemaakt voor slechts 6 euro aan materiaalkosten.
Het Franse bedrijf Heat2power heeft ook een systeem ontwikkeld dat warmte van de motor omzet in energie en claimt een brandstofbesparing van zo’n 20 procent bij rijden in de stad en 35 procent op de snelweg. De Fransen werken echter niet met futuristisch high-tech materiaal, maar geven de motor een extra cilinder. Voor een analfabeet op technisch gebied (zoals ik) een vrij complex verhaal, so don’t shoot me als ik een foutje maak bij de vertaling.
Het systeem bestaat dus uit een extra cilinder die wordt gekoppeld aan de krukas. De hete uitlaatgassen verwarmen via een warmtewisselaar gecomprimeerde lucht in een gesloten systeem. De verhitte gecomprimeerde brengt de zuiger in beweging en circuleert vervolgens terug naar het koele gedeelte van het systeem zodat de cyclus zich kan herhalen. Het systeem kan volgens de makers op iedere verbrandingsmotor worden gemonteerd en kost slechts 300 tot 400 euro. Die heb je redelijk snel terugverdiend lijkt mij. Mocht je vrij technisch aangelegd zijn en alle details over het systeem willen weten, lees dan even verder op de website van heat2power.
Het doet me denken aan een bericht dat we eerder hadden over een (technisch heel ander) systeem met de naam EKO66. De Turkse makers beloofde hierbij ook een besparing tot 35 procent voor een bedrag rond 400 euro. Om onduidelijke redenen hebben we er daarna niets meer over geschreven. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met die ervaring hebben met het systeem, want het zou vanaf begin maart ook in Nederland leverbaar moeten zijn.
creative zegt
kijk! dat zijn uitvindingen waar we wat aan hebben! zeg maar dagdag vieze batterij-auto’s!
DIPSHIT zegt
interessant artikel, gebookmarked
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk, maar elektrisch is niet tegen te houden hoor. Dit is een goede tussentijdse oplossing. Nu nog op grote schaal. Desnoods verplicht in elke nieuwe auto.
bohica zegt
Van dat turkse systeem is in Dordrecht volgens mij een bedrijf die het verkoopt.
Of ze doen het via een ander systeem maar is ook zo´n bedrijf wat voor 400 euro je 20% kan laten bezuinigen zogenaamd.
DD zegt
Leuk, als het maar niet van franse kwaliteit is ;)
Bxl zegt
Volgens mij is het helemaal niet simpel om zomaar even een extra cilinder op de krukas te monteren?
en op welke manier verlaagt dit systeem dan brandstofverbruik?
Mardec zegt
35% lijkt met sterk.
Want je gaat een grote drukval creëren rond die warmtewisselaar. Laat staat dat die gaat werken bij zo een groot RPM..
De cilinder moet ook lucht aanzuigen, kost ook energie.
Ik ben niet zo een specialist op het vlak van thermodynamica en fluïdomechanica. Maar dit verhaal lijkt me te straf om waar te zijn..
Dennis zegt
@Bxl: “en op welke manier verlaagt dit systeem dan brandstofverbruik?”
Dat kan ik als non-techneut nog wel bedenken. Als er een extra “handje” helpt bij de aandrijving, hoeven de andere “handjes” dus minder te doen. Er even vanuit gaande dat het werkt.
Mardec zegt
@BXl
Het principe is dat die extra cilinder dan lucht gaat comprimeren. Die wordt opgewarmd door de warmtewisselaar. Die hete gecomprimeerde lucht gaat nu expanderen (waarbij hij meer kracht op de as zet dan het de as koste om die lucht te comprimeren). En dit proces herhaalt zich dan keer op keer.
In principe een mooi idee hoor. Maar realiseerbaar buiten de theorie?
daan zegt
volgens mij is het ook nog alleen voor een 6 in-lijn cilinder als ik op de site kijk.
Rommert zegt
Klinkt als het stirling principe. http://nl.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor
micheloo0 zegt
Verliest uwe motor daardoor prestaties ?
roadronner zegt
De verhitte gecomprimeerde brengt de zuiger in beweging en circuleert vervolgens terug naar het koele gedeelte van het systeem zodat de cyclus zich kan herhalen.
he?
GOD zegt
je bespaard meer dan 35% als je gaat hypermilen (duur woord voor gay driving)
en het mooiste is dat het niks kost behalve een paar opgefokte gasten achter je.
lincoln zegt
en terecht ..
waarom zou ik mijn warmte aan de natuur willen geven ??
en wat krijg ik er voor terug !! een overstroming ??
VeyronLover zegt
Ik geloof er niks van, die ‘omleiding’ in het uitlaatkanaal moet zoiezo energie kosten. Hoe je het ook draait of keert, dit soort trucjes zijn geen oplossing…
Citrofiel zegt
Met de milieuhype staan opeens allerlei kwakzalvers op, roepend dat zij het beste idee hebben. Vervolgens horen we er niets meer van. Ik ben sceptisch tegenover elke roepende, zeker als het over zulke goedkope besparingen gaat.
clubbtraxx zegt
Tuurlijk, je schroeft ‘effe’ een extra cylinder aan een willekeurige motor voor 400 inclusief heat exchanger etc. Alsof daar al plaats voor is buiten de technische onmogelijkheid om dit eenvoudig te doen…
Buiten dat, ik geloof nooit dat het zo efficient is. Hete lucht laat zich namelijk een stuk lastiger comprimeren dan koude en dan moet het na moeizame compressie NOG heter worden om weer voor aandrijving te zorgen?
Nouja, ga zelf maar na…
VeyronLover zegt
En zeker in het dal van deze economische recessie bedenken ze tal van manieren om de consument uit te persen… Economische creativiteit durven ze dat noemen. En zo kopen de naïevelingen dit soort b*llshit en worden de échte, duurzame oplossingen naar de achtergrond geschoven…
david zegt
Haha check die amateuristische website. Nee, er zijn inmiddels al zoveel wonder middeltjes gepresenteerd om de verbrandingsmotor zuiniger te maken, meer tot op heden nog geen enkel resultaat…
Dit zijn altijd van die dingen waar je vervolgens nooit meer iets van hoort, de volgende..
Bunzing zegt
Een technische blik op dit idee
het idee is thermisch (zegt iets over de relatie temperatuur, druk, arbeid, dichtheid etc) gezien wel degelijk mogelijk. Ik denk echter dat er een groot probleem is wat betreft warmteoverdracht (beschrijft hoe warmte van de ene plek naar de andere wordt getransporteerd). je moet de gecomprimeerde lucht (die dus heel warm is (thermisch effect) NOG heter gaan maken. En dat in een tijdsbestek van 60/toerental seconden.
Ik denk niet dat het haalbaar is.
Bart zegt
4 Mei, en de kip legt ei…
check die site,,, whaha
Bxl zegt
@ Mardec & Dennis
aah ok! nu zie ik het!
Op zich wel goed gevonden natuurlijk, maar volgens mij kan de toegevoegde clinder toch nooit zoveel bijdragen tot een besparing van 35%?
thermodynamica en fluïdomechanica zijn ook helemaal niet mijn sterke punten, dus correcties zijn welkom!
Om een besparing van 35% te bekomen moet de extra cilinder toch redelijk groot uitvallen? (of een lange slag hebben) , waardoor je zowel meer plaats en grotere krachten nodig hebt om de cilinder aan te drijven
het kost dan de motor meer energie om de extra zuiger naar boven te duwen, alsook wordt er meer energie van de gecomprimeerde lucht gevraagd om de cilinder weer omlaag te duwen…
Nu weet ik wel niet welke krachten verhitte gecomprimeerde lucht kan hebben, zeker niet wanneer ze verhit wordt tot een vergelijkbare temperatuur als uitlaatgassen… dus wie weet kan het allemaal wel
maar volgens mij is het principe té omslachtig, in die zin dat het teveel plaats zou innemen en teweinig bijdraagt tot het totale rendement van de motor..
cardesigner@USA zegt
leuk voor op je Veyron. Kun je in Dubai zeggen dat je een 17 cyl. motor hebt :).
cardesigner@USA zegt
Where’s my smily?
-edit: omdat je de punt eraan vast getypt hebt, wordt het symbool niet als smily herkend-
Texter zegt
Komt BMW binnenkort niet met hetzelfde?
Rommert zegt
Hetzelfde (oude) idee:
http://www.youtube.com/watch?v=nE_ga5S2rhc
Mtyn zegt
De stirling motor was het eerste dat wij op de HTS moesten maken.. dat word zelfs al in CV installaties toegepast! In de auto industrie is het ooit eens geprobeerd door Pontiac, het bleek toendertijd onrendabel. Misschien dat het met de huidige techniek (hybride aandrijving) wel interessant kan zijn.
Ik ben vooral benieuwd naar dat thermo elektrische materiaal van het eerstgenoemde bedrijf. Ik vraag me af wat de technologie daarachter is. Het zou een gat in de markt zijn, want lage temperaturen zijn momenteel exergetisch genomen een ramp, terwijl ze energetisch toch veelbelovend zijn. Ik ben benieuwd!
Mtyn zegt
Daarnaast lijken de genoemde prijzen me erg overdreven, je kunt dat vooraf niet zeggen. Zeker als de techniek zelf nog ontwikkeld moet worden. Leuk dat autoblog dit soort berichten trouwens post, die vind je in de vele automagazines nooit terug.
BananaFlip zegt
Dit zijn nou echt interessante en leuke berichten zo op die oninteressante en saaie maandagochtend.
Is het niet een leuk idee om dit soort technische innovaties bijvoorbeeld elke week te posten?
BananaFlip zegt
De verhitte gecomprimeerde brengt de zuiger in beweging = De verhitte gecomprimeerde lucht brengt de zuiger in beweging?
Randolph Toom zegt
Beste Mensen,
Jammer dat hier veel niet ter zake doende commentaren staan. Dat doet Autoblog website niet veel goed.
De heat2power website legt veel uit over het heat2power systeem. Je kunt het het beste met een Ericsson motor vergelijken. En dat is niets nieuws, bovendien al heel oud. Met de moderne technologie kunnen we er echter iets goeds van maken. heat2power is half frans, half nederlands. Ik ben namelijk nederlander wonende te Parijs.
De warmteoverdracht heeft voldoende tijd om goed plaats te vinden, daar zijn we met warmtewisselaarspecialisten mee bezig geweest. En juist daar ligt het voordeel tov de Stirlingmotor. Met ons systeem kunnen we zeker t/m 6000 TPM nog goed werken. Een Stirling motor heeft een rendement dat ineen zakt boven een toerental van 2200 TPM en bij 3000 TPM is er iha niets meer van over.
Vermogensdichtheid, eenvoud, lage kosten, makkelijk onderhoud, geen toegevoegde vloeistoffen aan boord en geen blow-by problemen zijn eigenschappen van ons systeem. Daarom hebben we lucht als werkmedium gekozen.
Het vermogen wordt middels een tandriem aan de krukas overgedragen en het vermogen dat wil opwekken middels het terugwinnen zal iha liggen tussen de slechts 4 en 10 kW. Daarmee dek je het overgrote deel van de ritten af en warmt het systeem bovendien snel op zodat het op de cyclus ook relevante cijfers haalt. Op cyclus hebben we 12-15% berekend, op autoweg ongeveer 27% en bij hoge lasten zoals je dat op racewagens ziet in de 35-43%. Denk dan dat een 3,4 liter V8 bij vollast rond de 9000-10500 toeren ongeveer 1,9 keer zoveel thermisch vermogen in de uitlaat heeft als mechanisch vermogen aan de krukas. Bij diesels zal het allemaal wat lager liggen natuurlijk en ook moet je dan je warmteoverdracht relativeren als je weet dat een warmtewisselaar op een diesel uitlaat behoorlijk vies kan worden hetgeen de warmteoverdracht verslechtert.
We hebben inmiddels een draaiend prototype. Meer hierover later.
Kwa prijzen denken we dat relatief goed in te kunnen schatten. Wij hebben in het verleden namelijk bij Renault gewerkt en weten hoeveel het kost om iets in productie te brengen en wat de productiekostprijzen zijn. Zelf ben in projectleider van de geautomatiseerde versnellingsbakken geweest in Rueil-Malmaison.
Nog een kleine opmerking over thermo-electrische materialen: Zelf hebben we een benchmark studie gedaan naar warmte terugwintechnieken alvorens zelf tot een oplossing te komen omdat we eerst iets bestaands van de plank wilden trekken. We hebben inmiddels meer dan 40 technieken bekeken en weten aardig wat er zich afspeelt, ook op het gebied van TEG. Die hebben een zeer langzame ontwikkeling, mijns inziens vergelijkbaar met die van zonnecellen en zijn vandaag nog te laag in redement en veel te hoog in prijs. Zo heeft een hele grote toeleverancier in de auto-industrie waar wij mee in contact zijn een doel van 300€ per kW en dat doel ligt nog enkele jaren weg.
Wij denken meer aan 10 kW voor 450€. De klant mag natuurlijk zelf kiezen.
En tot slot nog een reactie op Veyronlover: De beste manier om een klant uit te persen is om hem verslaafd te maken, aan benzine bijvoorbeeld.
Met vriendelijke groeten uit Parijs,
Randolph Toom
Managing director van heat2power
Mtyn zegt
Bedankt voor de uitleg Randolph, dat geeft een hoop verheldering. Je zult echter begrijpen dat veel mensen het hier als het stirling principe opvatten met de uitleg in het artikel. Houd ons op de hoogte!
Randolph Toom zegt
Als je meer wilt weten over motoren die op externe warmte draaien kan ik je het volgende boek absoluut aanraden: (via Amazon bijvoorbeeld)
“The Evolution of the Heat Engine” van Ivo Kolin. ISBN 0-9652455-2-7
Met vriendelijke groeten
Randolph Toom
Bxl zegt
@Randolph Toom
Hoe zit het met de prestaties van de motor?
Ondervinden de uitlaatgassen niet meer weerstand door de warmtewisselaar, of is dit niet meer als bij een normale uitlaat met de nodige dempers?
Randolph Toom zegt
De tegendruk die we creëren is bij ons prototype in de orde van grootte van 30 mbar. Heel weinig dus, en de warmtewisselaar zou een deel van de demperfunctie kunnen overnemen.
Je kunt ons ook volgen via http://www.twitter.com/heat2power
Met vriendelijke groeten,
Randolph Toom
Tinus zegt
Wat is dit nou weer?
Beste managing director *kuch*
Ga anders even op je eigen site je product toelichten!
Dat je PR-afdeling Autoblog een paar ruggen heeft toegestopt om dit artikel met naam en toenaam te plaatsen ok. Om dan vervolgens zelf eea verder toe te lichten kan echt niet.
Zeker van een managing director verwacht je dit toch niet?!
autoblogger zegt
@Tinus: we hebben helaas geen paar ruggen gekregen…
Daarnaast juich ik het toe als betreffende bedrijven/mensen een reactie willen geven op onze artikelen, veel pr-managers durfen dat niet. Het moet echter geen reclame-praatje worden, maar volgens mij probeert Randolph gewoon wat toelichting te geven. Prima wat mij betreft!
Ferdinand1 zegt
@ autoblogger: Even iets anders: weet je al wanneer de DVD’s verstuurd gaan worden van de Powned lidmaatschap? (incl. het geld)
–edit: aub dat andere topic gebruiken, we zijn er nog mee bezig–
willeM zegt
Ik vind het ook zeer interessant dat dhr.Toom, correct antwoord op vragen geeft. Niet bepaald blah blah wat hij voortbrengt.
Ik ,en vast vele anderen,blijf dit volgen.
Wil men in krachtige wagens blijven rijden mét gunstig energielabel ,is dit weer iets om naar uit te kijken.
Nexxt zegt
Ik heb naar aanleiding van de publicatie op autoblog mijn nek uitgestoken en heb afgelopen maart EKO66 laten installeren. Ik bleek daar in Dordrecht de eerste klant! (ze waren eigenlijk nog niet open). De prijs van 750 euro (excl. BTW) voor montage in mijn VW Passat 1.9D lag een stuk hoger dan de 400 euro die op autoblog vermeld werd. Maar dat bleek de prijs voor installatie in kleinere motoren te zijn. Ook bleek het de bedoeling te zijn dat het EKO66-apparaat geïnstalleerd zou worden samen met EasyGreen: de montage van een Cyclone in de luchttoevoer, het schoonspoelen van de motor, het vervangen van de motorolie door Bardahl olie en 10% Greentech-motorolieadditief en het toevoegen van een beetje brandstofadditief). Uiteindelijk heb ik er zo’n 1000 euro (excl. BTW) voor betaald. Toen ik mijn auto bij hen in Dordrecht voor installatie had afgeleverd heb ik nog geïnformeerd naar het te verwachten besparingspercentage. Ze dachten 20%. Ik heb vooraf redelijk goed bijgehouden wat mijn verbruik was, ik denk zo’n 6 – 6,5 liter/100 km. De eerste 2000 km heb ik het verbruik geleidelijk omlaag zien gaan. De laatste 4000 km heb ik het verbruik (gemeten bij iedere tankbeurt) zien schommelen tussen 5,2 – 5,6 liter, gemiddeld is het verbruik nu 5,3 liter/100 km, dus rij ik inderdaad nu zo’n 20% zuiniger. Wat het aandeel van EKO66 daarin is: ik denk minimaal 10%; de besparing van Easy Green is volgens hun website namelijk maximaal 10%). Als je kijkt naar de verhouding kosten en besparing dan zie je dat de terugverdientijd veel te lang is (meer dan 2 jaar) maar daar staat tegenover dat de motor wat meer tot leven is gekomen en ik ook nog ga besparen op olieverversingen (pas na 60.000 km). Een redelijk geslaagd experiment dus.
Rnd zegt
Eindelijk bedrijen die 100jaar oude techniek toepassen, vernieuwend:P
maar werd eens tijd voor ze een stirling motor in een auto plaatste.
doen ze alleen wel een alfa type, met een B/Y type kun je nog meer rendement halen bij die tempraturen.
Rnd zegt
oja koelen jullie met koelvloeistof of lucht?
anders zakt dat rendement zo in elkaar als de temperatiir verschillen kleinder worden bij langere ritten
Mark zegt
bij de tv-show “het beste idee van nederland” dat vorig tv seizoen is uitgezonden was er een kerel met éénzelfde idee. Hij was nog redelijk ver gekomen ook. Echter door de complexiteit en de tijd dat het ging duren om dit te ontwikkelen moest hij de show verlaten, er werd echter wel een patent aangevraagd…volgens mij.
Randolph Toom zegt
Beste Rnd,
In principe kun je met beiden koelen. Maar weet dat als je lange ritten maakt de warmte toch van koelvloeistof naar lucht moet. Dat is ook het geval met de watergekoelde intercooler op de Volkswagen TFSI motor. Voordeel van zo’n intermediaire waterkoeling is dat je thermisch traagheidsmoment inbouwt. Sta je een minuut voor een stoplicht dan hoef je niet nog eens te wachten op het koelvermogen van je intercooler bij het snel wegrijden.
In principe zullen wij het met lucht koelen , aan de voorzijde van de auto omdat brandstofbesparing bij stilstand uiteindelijk opgelost wordt door start-stop functies en hybridisering.
De Ericsson motor is al heel oud maar de benzine motor ook : het patent van Beau de Rochas dateert uit 1862 :
Le 16 janvier 1862, Beau de Rochas dépose auprès de la Société de Protection Industrielle un brevet n°52-593
“nouvelles recherches et perfectionnements sur les conditions pratiques de la plus grande utilisation de la chaleur et en général de la force motrice,
avec application aux chemins de fer et à la navigation”.
Ericsson heeft 9 motorenvarianten gebouwd. Wij doen het eigen net iets anders dan die 9 varianten maar de heat2power motor lijkt toch echt het meest op een Ericsson motor.
Ik ben altijd bereid om op serieuze vragen en opmerkingen in te gaan.
Met vriendelijke groeten
Randolph Toom
Cleantuesday zegt
Heat2Power was present at the Cleantuesday event on the 2/10 (follow http://cleantuesdayparis.fr/archives/slides-cleantuesday-transport-mobilite-100209/ and
http://cleantuesdayparis.fr/home/?page=4)
The up-coming CleanTuesday on waste and recycling will be held on Tuesday May 12en..
More information on the programme:
– The Israelian start up Arrow Ecology
– The World leader Veolia
– The French Start Up Monextel
– The French Start Up Bionersis
As usual the meeting place will be la Cantine (151 rue Montmartre 75002 Paris), presentations and discussions will be held from 7pm to 8pm, followed by a networking event, with food and drinks until 10pm.
http://cleantuesdayparis.fr/event/
Randolph Toom zegt
Kunnen jullie de links van de pagina’s die naar deze pagina verwijzen hieronder vermelden? Ik heb zelf net http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/21/bmw-werkt-aan-heat-energy-recovery-technology toegevoegd.
Bij voorbaat dank,
Randolph
Randolph Toom zegt
Hier is ook een aardige link:
http://www.greencarcongress.com/waste_heat_recovery/
Daniël zegt
Hoi Mark,
Die vent was ik. Inmiddels heb ik een motor die een groot gedeelte van de uitlaatgas en koelwarmte omzet in arbeid. Dit is onomstreden. Waarom de industrie hier niet volop is ingedoken (voor zover ik weet) begrijp ik helemaal niets van. Waterstof, elektrische auto’s, hybride’s, perslucht zijn allemaal geen partij voor mijn concept maar op de een of andere manier is het heel ingewikkeld ofzo. Het beste idee van Nederland heeft mij gevraagd tot eind januari 2010 af te wachten. Misschien hebben ze een verassing in petto, zo niet, dan ben ik geloof ik weer vrij om te doen wat ik wil met mijn uitvinding.
Overigens zit de oplossing van het milieuprobleem niet in het ontwikkelen van een energie zuinige motor, sterker nog, dit gaat een nog snellere groei van de wereldbevolking stimuleren. In het jaar 1900 waren er zo’n 1 miljard mensen, in 1950 2 miljard. In 2000 6 miljard en nu richting 7 miljard. Aangezien we geen natuurlijke vijanden hebben, mensen steeds langer leven en door de globalisering de wereld figuurlijk steeds kleiner word lijkt er maar één humane oplossing: geboortebeperking.
We kunnen ook wachten op de minder humane oplossing, dit is zodra de natuur ingrijpt.
sergio zegt
@Daniël:
Daniel heb je jouw uitvinding op verschillende auto’s geprobeerd? Zo ja, waarom zet je het zelf niet op de markt ipv wachten op het beste idee van Nederland?
Franklin zegt
-edit: voor adverteren kun je contact opnemen met onze salesclub-