Met al dat ge-Avus en G-Power-gedoe zouden we bijna vergeten dat er ook nog piepkleine autootjes bestaan die loeihard kunnen. Het Nederlandse Verbaas Preparations heeft volgens het Super 2000 rallyreglement een nationaal gekleurde über-Mini in elkaar gesleuteld op basis van een raceklare Opel Astra. Het resultaat is nogal bizar.
Het uitgebouwde carrosserietje van een Mini ‘oude stijl’ werd voorzien van de wielophanging en aandrijflijn van de Astra: een 2.0 rallyblok gekoppeld aan een sequentiële zesbak. Dit alles is goed voor 260 paardjes in een autootje van 700 kg, en dat betekent met 2,7 kg/pk een betere pk-gewichtsverhouding dan die Avus RS6. Woei!
Om ervoor te zorgen dat het geheel niet al te hoog gaat vliegen werd de achtervleugel van een Williams F1-auto gemonteerd. Ook werd de auto behangen met 18″ lichtmetaal en een adequaat remsysteem.
De Mini gaat later dit jaar zijn eerste Super 2000 rally-actie meemaken en is momenteel op weg naar Barbados. We wachten met smart op bewegende beelden met bijbehorend geluid…
Met dank aan Peter-Italia voor de info en foto’s!
Ikwesley zegt
Stoer bakkie
dummy zegt
Respect voor dit soort projecten!!!
HUMMFREAK zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
tom zegt
geweldig echt geweldig,
ben altijd al fan geweest van de vorige generatie mini’s
RenJie zegt
prachtige velgen!
Klassiekerrally zegt
Wie is de bouwer van dit brute gevaarte?
En… Dat kenteken… Is ‘ie echt toegelaten op de openbare weg??? Respect dan!
RubenBaeten zegt
@Klassieker: Foei! Even lezen… ;-)
Klassiekerrally zegt
Sorry… Ik zal ’t voor de derde keer lezen. Nu aandachtiger :)
Timpreza zegt
Super ding, maar euh, een Williams F1 vleugel? Waar? In elk geval niet achterop die mini…
Klassiekerrally zegt
Oh ja, ik heb ’t gevonden, hier staat het:
Met al dat ge-Avus en G-Power-gedoe zouden we bijna vergeten dat er ook nog piepkleine autootjes bestaan die loeihard kunnen. Het Nederlandse Verbaas Preparations heeft volgens het Super 2000 rallyreglement een nationaal gekleurde über-Mini in elkaar gesleuteld op basis van een raceklare Opel Astra. Het resultaat is nogal bizar.
Het uitgebouwde carrosserietje van een Mini ‘oude stijl’ werd voorzien van de wielophanging en aandrijflijn van de Astra: een 2.0 rallyblok gekoppeld aan een sequentiële zesbak. Dit alles is goed voor 260 paardjes in een autootje van 700 kg, en dat betekent met 2,7 kg/pk een betere pk-gewichtsverhouding dan die Avus RS6. Woei!
Om ervoor te zorgen dat het geheel niet al te hoog gaat vliegen werd de achtervleugel van een Williams F1-auto gemonteerd. Ook werd de auto behangen met 18″ lichtmetaal en een adequaat remsysteem.
De Mini gaat later dit jaar zijn eerste Super 2000 rally-actie meemaken en is momenteel op weg naar Barbados. We wachten met smart op bewegende beelden met bijbehorend geluid…
Met dank aan Peter-Italia voor de info en foto’s!
:twisted: ;)
Maar is ‘ie in Nederland ook echt streetlegal of niet?
RubenBaeten zegt
@Klassieker: Ik kan het niet terugvinden in de Super 2000-regels. Maar het lijkt me sterk… Aan de andere kant, in de rallysprint hebben ze wel altijd kentekens erop zitten. Weet iemand hoe het zit?
J. zegt
Dat lijkt me toch duidelijk geen F1 spoiler…. of in ieder geval niet van een recente F1 wagen :)
Verder wel een erg tof wagentje.
Haske zegt
Kostda??
TR zegt
Zeker vet. Zal nog wel flinke slag sneller zijn dan mijn R1 RWD Mini :-o.
Henrik zegt
Denk toch road-legal, is volgens de rdw op 21 april nog apk gekeurd.
Hoewel het volgens die gegevens nog een groene 1300 is ;)
BmwMPower zegt
Die verbrede wielkasten zijn zo megavet! :D
Savipe.com zegt
zonde van de spoiler
voor de rest wel superstrak :o
RenesisHP zegt
Man, die vreet ik op met een C1. :roll:
Als ik het goed lees is er op de body na vrij weinig Mini terug te vinden in dit beestje.
Aan de ene kant is dat gaaf, aan de andere kant niet. Een beestachtig aangepaste Mini is gewoon net iets cooler. 8)
Svensson zegt
Ik zie een behoorlijk getuned Opel C20XE blok met individual throttle bodies en dat in combinatie met een sequentiële dogbox… geweldig!
HUMMFREAK zegt
Ik mag dus niet eens mijn eigen mening geven?
Na ik vind het een kut motor, leg er dan een Rover motorblok in.
GrumpyDemon zegt
Ziet er geinig uit..
Maar ik vind de “Z-cars Monte Carlo Mini” stukken meer een monster!
Specht zegt
Uitlaatspruitstuk zit wel behoorlijk dicht op de radiator van de koelvloeistof.
Ben benieuwd of dat goed gaat als je flink gaat trappen in die auto.
Nanning zegt
Superstoer…., maar hangt dat zware motorblok niet erg uit het midden. Op 700 kg toch een behoorlijk verschil lijkt me!
Gnermo zegt
@Svensson: Verder nog iets?
lincoln zegt
@Klassiekerrally .. ken jij van de oer-Mini (waar er 7 triljard van gemaakt zijn) nog een origineel exemplaar ??
hanz zegt
vette kar!!
leuke wagen voor een dagje zandvoort!
i like
ik houd me ook aanbevolen voor het geluid+filmpje
Demoniac zegt
HUMMFREAK: moet dat dan een Honda- of een BMW-blok worden? :lol:
Leuk project dit, de snelheidsbeleving in dit ding moet bizar zijn..
BananaFlip zegt
Cool waggeltje.
Het RDW loopt zoals altijd nog achter…
Ze zetten ‘m nog op een zielige 63 peekaa met een handgeschakelde vierbak.
Brokkenpiloot zegt
Is dit niet gewoon de nieuwe Extra Hot Chili-uitvoering?
HUMMFREAK zegt
@BananaFlip.
Klopt, je moet hem eerst naar de RDW toe brengen om hem goed te laten keuren, dan pas zetten ze het er goed op.
Nanning zegt
@Brokkenpiloot: heb je het bestelnummer?? :)
Rossi zegt
Met een V-tech 1600cc motor heb je meer PK in je MINI….
Merry zegt
Hij zal wel de de openbare weg moeten.
Rally auto’s moeten volgens de regels straatzuto’s zijn omdat ze van stage naar stage op de openbare weg rijden.
En zijn zat filmpjes op youtube waar WRC auto’s bij een politie controle ziet enzo.
SjoerdMini zegt
Geniaal!
Minstens zo leuk als de Mini’s met Yamaha R1 blokjes, of Hayabusa op een zelfgefabriceerde achteras.
Jammer alleen van die lelijke uitbouwspatborden, daar wordt ie niet fraaier van. Maar denk niet dat het anders kan met zulke velgen.
Peter Hoekstra zegt
Heerlijke bak, vet stoer en dan ook nog de geweldige 2.0 van Opel !!
helemaalwel zegt
i can haz mini?
Klassiekerrally zegt
@ lincoln: nou, niet veel. Hier in Winterswijk staat er een te koop die nog helemaal origineel is. Het is een vrij recente (relatief dan) jubileumsversie uit Duitsland. Spreekt me niet zo aan, ik heb meer met de Mini’s uit de jaren ’60 en ’70. Maar originele examplaren uit die jaren zijn zeldzamer dan poep van een hobbelpaard.
Aileron zegt
Nice, super die oude mini’s. De nieuwe zijn om van te walgen, BMW verkracht het oude mini gewoon voor puur geld. Prachtig project!
Citrofiel zegt
S2000… Het WRC zou toch volgend jaar opgeheven worden, en in plaats daarvan zouden ze moeten voldoen aan de S2000-regels? Dus deze Mini gaat racen tegen fabrieksteams van Citroën en Ford enzo?! :shock:
Niet dus… Toch even opgezocht, de 2010 WRC-auto’s zullen weliswaar gebaseerd zijn op S2000-auto’s, maar wel extra’s hebben. Dus geen Mini tegen C4…
Mechanic zegt
Cool om dit hier te zien, vorig jaar liep ik stage daar in de buurt en was hij er al mee bezig. Voor zover ik weet heeft hij zelf rallygereden met een Astra, en door gewoon de wielophanging in een Mini te planten combineert hij ongeveer zijn 2 liefdes. Supervet!
100% zegt
ze wouden eerst een astra bouwen maar die paste niet meer in de werkplaats
Svensson zegt
Ja hoor “Gnermo”, verder nog meer natuurlijk, maar dit viel mij zo even op.
peter - italia zegt
@mechanic: dat doet ie nog steeds hoor ;-)
@iedereen over de F1 vleugel:
sry voor de incompleetheid, tis een element wat van een complete F1 multi element achtervleugel komt… maar dient wat meer voor de show om eerlijk te zijn.
de 20cm verbredingen aan elke kant waren nodig om de 18″ers te herbergen… en om de astra wielophanging ruimte te geven… ik weet het… zijn niet moeders mooiste maar gelukkig is ie alleen maar gemaakt om loeihard te gaan ;-) niet om een tuning show te winnen.
ergens tegen juni komt de auto terug naar NLD…. dus qua bewegende beelden en geluid moet ik (en jullie) nog even wachten.
Fred zegt
Dit is nog niets, kijk maar eens bij onderstaande firma. Ik heb ze zien rijden op Zolder, de versie met geblazen Honda motor reed diverse Porsche 911 GT2 helemaal zoek.
http://www.zcars.org.uk/
GuidoBmw zegt
Kek bakkie! Iig genoeg gewicht op de voorbandjes met dat blok daat zo voorin:P
edgar zegt
Lazareth uit frankrijk maakt nog brutere mini’s en ze zien er niet zo lelijk uit van buiten
hier een filmpje dr van:
http://www.need4speed.ws/video-306.html
M-lover zegt
leuk,alleen die achtervleugen van een F1… hmm dat staat niet echt vind ik
eigenlijk is het gewoon een mini carosserie op een astra chassis, maakt het niet echt ‘speciaal’
Cantago zegt
Oranje bommetje, nice!
EnzoR zegt
Nice! maar die bodykit ziet er amateuristisch uit
janp zegt
Hier scheurt hij de heuvel op…
http://www.youtube.com/watch?v=kPiE_rgLo4s