Het is vloeken in de kerk tussen alle fanaatjes, maar dit is een echte Ferrari-killer. Een Amerikaan ja. Je weet wel, zo’n ding dat alleen maar rechtdoor kan en teveel zuipt en een te grote motor heeft met te weinig pk’s. En dat Enzo’s team er finaal uitreed in de FIA GT-klasse op 4 juli 1965.
Een jaartje later liet Ford de Italianen nog eens alle hoeken van de circuits zien met de GT40, maar deze Shelby Daytona Coupe was de eerste die hen van de troon stootte. Vandaag de dag worden er onder andere door Superformance kopieën van deze racer gemaakt, maar dit is het echte werk: de auto met chassisnummer CSX2601, nummer vier van de zes stuks die er gebouwd zijn. Van de acht keer dat dit exemplaar startte won hij drie keer, waaronder de beslissende race in Reims waar Shelby het GT III-kampioenschap op zijn naam zette.
De Daytona is compleet gerestaureerd en ziet er precies zo uit als destijds in Reims. Op een goed moment in zijn leven was hij eigendom van een zakenman uit North Dakota, die een reeks benzinestations bezat en elke dag bijna 500 km ermee reed om bonnetjes op te halen. Het zou momenteel de meest waardevolle auto in de Verenigde Staten zijn, met een geschatte waarde van $10-15 miljoen.
Op 15 mei wordt de auto geveild door Mecum Auction. Dit wordt in de VS live uitgezonden op Discovery HD Theater. Verwacht wordt dat de opbrengst het vorige record, $10,89 miljoen voor een Ferrari California Spyder, verpletterd zal worden. De geschiedenis herhaalt zich… (via motorauthority)
Klassiekerrally zegt
Vla, zeg jij ’t of zal ik ’t doen? ;)
Klassiekerrally zegt
http://www.klassiekerrally.nl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=145&cntnt01returnid=15
RubenBaeten zegt
@Klassiekerrally: Het mag toch ook hier nog best eens gezegd worden? ;-)
Laurens zegt
Ik zou dus altijd die Superformance replica kopen, want die rij je in de prak en je koopt een andere.
Daarentegen mag je met deze natuurlijk wel aan alle rode broeken ritjes mee doen, maar of dat het waard is :?
Klassiekerrally zegt
Ruben, natuurlijk! Het is immers een prachtauto. Maar meestal meldt Vla dat het al op klassiekerrally.nl heeft gestaan. Het is natuurlijk geen wedstrijd, maar ik blijf het grappig vinden ;)
@ Laurens: de Superformance replica is prachtig, maar voor een compleet andere doelgroep. Met de ‘real thing’ koop je een stuk geschiedenis. En daar hangt een pittig prijskaartje aan…
AutoInformatief zegt
Prachtig mooie auto heb ik dit altijd al gevonden! Jammer genoeg gaat het prijskaartje verder daar waar mijn bankrekening ophoud :(
Maar moet ik nu uit het verhaal opmaken dat die zakenman 500 km per dag maakte met deze daytona?! :shock: Dan zou ik me toch wel een wat luxere auto aanschaffen zeg :P
RubenBaeten zegt
@Klassieker: Ik had het niet gezien en probeerde m’n vege lijf te redden met die opmerking. Het is inderdaad geen wedstrijd, maar jij was wel veel eerder…! ;-)
CustomCruiserMan zegt
Verdorie, kheb net de laatste plaats in de garage gevuld, anders… :P
Jurrian zegt
schitterende wagen! Die pompdirecteur had een geweldig baantje zo, ideaal.
welke ferrari’s heeft deze shelby het lastig gemaakt?
alberto_de_piento zegt
WTF ligt dat wiel daar eigenlijk te doen achterin lol…
Wederom op zijn amerikaans..
Niettemin prachtige wagen..
Solstice zegt
Wat ik zo knap vind aan deze auto is dat hij zonder behulp van moderne middelen als windtunnels toch heel gestroomlijnd is, hetgeen wel blijkt uit de topsnelheden die men ermee wist te halen (ruim 300km/h als ik het goed heb). Wel was hij met z’n ladderchassis op z’n zachtst gezegd nogal levendig in de bochten, dus winst werd (hier komt het cliché weer ;) ) vooral op de rechte stukken gehaald. En wellicht in de pits, gezien de drinkgewoontes van de Ferrari twaalfcilinders… ;)
Klassiekerrally zegt
@ Ruben: Ach, jullie waren laatst eerder met ’t artikel over de Ferrari 330 P4. Ik geef dan gewoon m’n verbouwingswerkzaamheden de schuld ;)
@ alberto de piento: in de voorschriften van de betreffende Le Mans raceklasse stond volgens mij dat er een reservewiel meegenomen diende te worden.
Jimmie zegt
@Ruben, de verkoopprijs wordt een strijd tussen twee titanen: http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/23/nieuwe-recordprijs-ferrari-330-p4-te-koop
Ali Baba zegt
“Op een goed moment in zijn leven was hij eigendom van een zakenman uit North Dakota, die een reeks benzinestations bezat en elke dag bijna 500 km ermee reed om bonnetjes op te halen”
Hoe vet is dat! Had die man mooi voor elkaar.
Laurens zegt
@AutoInformatief
diverse Sebring MG’s zijn na afloop van de race daar ook gewoon via de dealer verkocht, en nog jarenlang als privé auto ingezet. Dan ging prima, omdat het vrijwel standaard productieauto’s betrof. Nu zijn dit soort auto’s een vermogen waard.
http://www.mgcars.org.uk/pics/mgsgrid.jpg
JPM zegt
@RubenBaeten
Gij probeert reacties te ontlokken van Ferrari-fanboys he? :P
Alhoewel ik mezelf geen fanboy noem hier dan toch een tegenreactie:
1. het is een lelijk hok vergeleken met de Ferrari
2. waar staat Ford nu met z’n raceautos? juist consistentie
Ferdinand1 zegt
@ JPM
Helemaal met je eens! :D
Laue zegt
Nee een ferrari is niet mooier. :P
ieder zn smaak ;)
Klassiekerrally zegt
@ JPM: beauty is in the eye of the beholder.
Ik vind de Daytona Coupé mooi door z’n brute doelmatigheid en door z’n bijzondere Kamm-tail.
Dat Ford tegenwoordig niet veel meer presteert in de (Le Mans) racerij is onstaan doordat daarvoor destijds bewust gekozen is. Echt waar!
damster zegt
Yeej, een amerikaan met ronde hoeken. Vet! Wie heeft ‘em gestyled?
GT zegt
Duurste en mooiste!
GT zegt
(En niet mooi omdat ie duur is ofcourse, hij is gewoon heel mooi)
Stefan-Venema zegt
Geweldig mooie wagen!
Als ik me het goed kan herinneren van een documentaire, loopt hij 140-150 km/u in z’n eerste versnelling :shock: en ook ruim 300 km/u.
Riess14 zegt
mooie auto! zeker voor een amerikaan.
geweldig ook dat die man hem ook gewoon elke dag gebruikte.
Citrofiel zegt
En toch zegt/doet zo’n Ford me veel minder dan een Ferrari. Dat zal, gezien de verwachte prijs, aan de andere kant van de plas wel anders liggen?
JPM zegt
@ Klassiekerrally
Ik herinner me echter een Formule 1 avontuurtje van Ford. Dan kun je wel zeggen dat ze ervoor kozen om ermee te stoppen maar dat deden ze niet vanwege doorslaand succes.
RubenBaeten zegt
Dit is geen Ford. Het is een Shelby.
GuidoBmw zegt
Prachtige wagen maar zoveel denaro :O
140 in z’n eerste versnelling, net een motor :D
AMG Powerrr zegt
er zijn slechtere manieren te bedenken om elke dag 500km te rijden !
Ik vind hem mooi. Alleen bvb een Miura is mooier.
HDM zegt
Let wel op dat het een record zou kunnen zijn in opbrengsten, in waarde is er een hele andere top.
Vet ding die Shelby.
JPM zegt
@ RubenBaeten
Ok dan veranderen we toch een woordje.
Alhoewel ik mezelf geen fanboy noem hier dan toch een tegenreactie:
1. het is een lelijk hok vergeleken met de Ferrari
2. waar staat Shelby nu met z’n raceautos? juist consistentie
Klassiekerrally zegt
@ JPM: vandaar dat ik ook schreef (Le Mans) racerij.
Ford heeft natuurlijk wel een van de meest succesvolle motoren in de motorsport ooit gefinancierd: het Cosworth DFV blok.
@ RubenBaeten: maar met een Ford blok. Eigenlijk is de basis zelfs terug te voeren op de ‘nederige’ AC Ace.
JPM zegt
@ RubenBaeten
In de titel staat ‘duurste auto van de vs te koop.’ Hoe kan dat als hij nog niet eens verkocht is? Of speculeer je nu?
Oly zegt
heel vet ding ooit een keer een versie der van gespot bij ikea in amsterdam vast een kopie versie weet het niet meer te lang gelede en foto’s zitten om me mobiele telefoon waar ik niets meer mee kan doen. jammer genoeg.
Klassiekerrally zegt
O jee… Ik voel een hoog ‘zout op slakken leggen’-gehalte aankomen in de volgende posts ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Schitterende auto!
En dit is waar het bij dit soort auto’s om draait: je koopt geen auto, je koopt een verhaal, een droom!
Er zal vast een Nationalistische ‘right-winger’ zijn die daar zoveel voor overheeft…
@ Klassiekerrally: zo goed?
;)
Klassiekerrally zegt
* knikt goedkeurend *
:lol:
Klassiekerrally zegt
Overigens: wanneer ik geld te veel zou hebben zou ik deze best toe willen voegen aan mijn verzameling. Ook al ben ik geen nationalistische ‘right-winger’.
Ik ben wel een liefhebber van dit soort racegeweld.
RenesisHP zegt
Ik vind dit een prachtige auto. Deze mag in mijn klassieker top 5.
Het verhaal is leuk, voor mij echter niet belangrijk. Ik zie dit als kunst. ;)
vla zegt
@ Klassiekerrally
Nou potverdikkie! Zo oud dat ik hem bijna vergeten was!
Ik dacht eerder aan deze hiero… :P
Laurens zegt
Als ik binnenkort niet meer reageer ben ik overleden aan de Mexicaanse griep.
Dat jullie het vast weten…..wat een drukte :lol:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ mx5: kunst levert geen 10-15 miljoen dollar op…
Kunst met een verhaal erachter wel!
arnold zegt
super mooie auto ook een mooi geluid
http://www.youtube.com/watch?v=px0ZdMEhtBU
sjaakk zegt
@arnold jammer genoeg is dat een replica. maar wat een geluid heeft die.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Arnold: hahaha, dat is wel HET ultieme accessoire: een headset omdat je dan met de co-driver kan praten because ’the car is way to loud for a normal conversation’!
BRILJANT!
:D
BmwMPower zegt
Ze kunnen het wel :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ze doen het alleen zo vreselijk zelden…
:D
emielwind zegt
wat denken jullie hiervan dan?
5 stuks gemaakt met een volledig aluminium blok met 550 pk!
Mee zegt
@damster
Petet Brock natuurlijk, die trouwens ook meewerkte aan de geweldige Superformance replica’s.
Wesley zegt
@emielwind: Ja die Grand Sport. Ook heerlijke wagens.
Wesley zegt
Trouwens, hoewel hier veel historie aan vast zit, vind ik de eerste versie met het niet verlaagde dak mooier.
Rob USA zegt
De Europeese autohistorie had er iig heeel anders uitgezien als er geen oceaan tussen de USA lag. Dan waren er meer “grote” namen gesneuveld that’s for sure!
BananaFlip zegt
Alhoewel ik deze auto niet heel erg mooi vind, lijkt het me onwillekeurig toch wel leuk om een Ferrari-killer te bezitten.
Maar voor 15 miljoen dollars?
Nee dank u.
KoFFiE zegt
Mr Shelby is nu eenmaal een van de weinige amerikanen die ooit begrepen heeft wat goede racewagens waren… :)
KoFFiE zegt
@Rob USA: que? In Amerika heeft men bitterweinig auto’s geproduceerd die zich op een degelijk circuit konden meten met Europese wagens. Carroll Shelby z’n creaties waren de voornaamste uitzonderingen hierop, en ik heb veel respect voor hem. Kleine sidenote is wel dat hij z’n vak dan ook geleerd heeft bij Europese teams – en dan niet de minste: Maserati en Aston Martin…
Wagens bouwen die snel rechtdoor rijden of nascar-cirkeltjes maken – sure, maar een echt circuit? Ford z’n sportwagens die iets of wat presteren zijn 100% Europees design en development, en voor zover ik weet is er geen enkel amerikaans F1 team geweest – toch zeker geen dat iets voor heeft gesteld.
Nu ze beginnen het wel te leren hebben ze de laatste jaren bewezen, ze hebben een paar dingen neergepoot die op circuit wel iets voorstellen, dus er komt verbetering in… Laten we hopen dat die trend zich voortzet, want amerikaanse wagens kunnen me echt niet boeien tot nu toe, met Shelby’s als uitzondering natuurlijk…
Citrofiel zegt
@ RubenBaeten; Ach joh, bijna hetzelfde. In de volksmond (waar ik mezelf maar even onder schaar) is Shelby vooral om de aangepaste Fordjes bekend. En dan krijg je het Alpina-BMW verhaal. Het is het niet, maar toch wel.
Goed, maar na nader onderzoek ben ik erachter dat Shelby ook Dodges heeft aangepast en onder eigen naam verkocht. Dus inderdaad, Shelby is geen Ford. Je m’excuse.
flappie zegt
10-15m? moet ik toch al gouw anderhalve dag voor werken…
six-trey zegt
@KoFFiE
een lijstje auto’s die zich op cirquit kunnen meten met europeanen
1965 Shelby Cobra
1965 Shelby Daytona
1967 Ford GT
1969 Dodge Charger Daytona
1970 Plymouth Superbird
2005 Ford GT
Saleen S7 Twin Turbo
Dodge Viper STR10
Chevrolet Corvette ZR1
SSC Ultimate Aero
….
Ice zegt
Wow, prachtige wagen.. Altijd al mooi gevonden en een tijdje als wallpaper gehad :)