Wat een feest! De Renault Clio heeft een opfrisser gehad, en dus pakken de Fransen meteen maar uit met de nieuwe heetste versie: de Clio RS. We zagen ‘m al in Genève en nu is ie er dan, met 203 pk uit een atmosferische tweeliter zestienklepper. Da’s dus meer dan 100 pk per liter, waarbij vooral onder de 3.000 tpm meer koppel beschikbaar is dan bij de vorige versie. 0-100 in 6,9 seconden, een topsnelheid van 225 km/h… We like!
Je kunt de RS bestellen met een Sport- of een Cup-onderstel; de laatste ligt 7 mm lager en is 36 kg lichter. Daarmee komt een Clio RS Cup op een nette pk/gewichtsverhouding van 6 kilo per paardje. De nieuwe RS is niet alleen sneller (+10 km/h) dan het vorige model, maar ook zuiniger en schoner: we hebben het dan over gemiddeld 8,2 l/100 km en 195 g/km CO2, een verbetering van 0,7 liter en 14 gram.
Op en aan de RS vinden we onder andere 17″ lichtmetalen velgen, Brembo-remmen, grotere spoorbreedtes (+48 mm voor, +50 mm achter), een apart scharnierende voortrein die aandrijfreacties in het stuur moet verminderen, en natuurlijk verschillende skirts, spoilers, luchthappers en diffusers. Deze zorgen ervoor dat de cW-waarde met 0.02 puntjes is afgenomen.
In het interieur vinden we de verplichte aluminium accenten en pedalen, leer met gaatjes op het stuur, Recaro-kuipjes en een toerenteller met steeds groter wordende cijfertjes naarmate je dichterbij het rode gebied komt. Verder wordt er standaard een Carminat TomTom gemonteerd – behalve natuurlijk op de Cup-uitvoering. Gewichtsbesparing he. De prijs van al dit lekkers is nog niet bekend.
NIEUWE CLIO RS
DE SPORTIEFSTE IN ZIJN KLASSE• De Clio Renault Sport is in al zijn varianten de meest verkochte kleine sportauto in zijn klasse met meer dan 70.000 verkopen wereldwijd sinds 2000. De RS versie wordt door vele sportautoliefhebbers beschouwd als één van de beste sportauto’s in zijn segment. Bij de nieuwe Clio RS zijn alle karakteristieken van z’n voorgangers door de engineers van Renault Sport Technologies behouden en de wezenlijke kwaliteiten en dynamiek verder benadrukt.
• De nieuwe Clio RS ademt zowel van binnen als van buiten sportiviteit uit. Het exterieur kent technieken uit de Formule 1 die van invloed zijn op de aërodynamica, zoals een flexibele voorspoiler, luchthappers in de voorpanelen en een airdiffuser achter.
Renault kan het interieur aan de smaak en wensen van de koper aanpassen: de klant kan kiezen uit een aantal ambiances en bekledingen.• De nieuwe Clio RS is groter dan ooit en bevat alle elementen die de RS-modellen altijd tot een succes hebben gemaakt:
– de RS is leverbaar met een Sport- of een Cup-chassis. De onafhankelijk scharnierende voortrein staat garant voor stuurprecisie en goede aandrijving onder alle omstandigheden.
– een krachtig en efficiënt remsysteem met Brembo remklauwen en grote remschijven.
– een krachtige motor. Met meer dan 100 pk per liter cilinderinhoud heeft de RS een vermogen van 203 pk (147,5 kW). Hij biedt onder de 3.000 t/min meer koppel dan de vorige versie.• De Clio RS is verkrijgbaar in twee uitrustingsvarianten:
– ‘stijlvol en sportief’ voor rijders die een sportieve auto willen die goed is uitgerust en veel comfort biedt
– ‘puur prestatiegericht’ voor gepassioneerde autoliefhebbers. Deze versie is 36 kg lichter. Daarmee heeft dit model de beste verhouding gewicht/vermogen met 6 kg/pk.• De nieuwe kleine Clio RS heeft duidelijke karaktertrekken van de nieuwe Clio: hij is veelzijdig, veilig en heeft een uitgebreid uitrustingsniveau. Zo is de RS-uitvoering voorzien van het geïntegreerde Carminat TomTom® navigatiesysteem.
EEN ECHTE SPORTFANAAT
• De nieuwe Clio RS ademt zowel vanbinnen als vanbuiten sportiviteit uit. Het exterieur kent technieken uit de Formule 1 die van invloed zijn op de aërodynamica, zoals een flexibele voorspoiler, luchthappers in de voorpanelen en een airdiffuser achter.
Een krachtig profiel
De nieuwe RS heeft krachtige welvingen in de zijpanelen. Deze zijn 30,5 mm breder, vanwege de verbrede spoorbreedte vóór en achter (48 en 50 mm). Een flinke grille in het onderste gedeelte van de voorzijde zorgt voor het efficiënt koelen van de atmosferische 2.0 16v met 203 pk (147,5 kW). De sideskirts, luchthappers en de bredere panelen vóór en achter benadrukken het sportieve karakter van de auto. De twee uitlaten in de airdiffuser zijn geïntegreerd.
De Clio RS staat op 215/45 Continental Sport Contact 3 banden op lichtmetalen 17 inch wielen. Hier doorheen zijn de Brembo remklauwen en grote remschijven zichtbaar. Het ‘Renault Sport’ logo prijkt fier op de achterklep, de beschermstrips van de zijkant, maar ook onder de motorkap op het inlaatspruitstuk van de motor.Aërodynamica uit de Formule 1
Bij de aërodynamica van nieuwe Clio RS is gebruik gemaakt van een flexibele voorspoiler en luchthappers op de voorpanelen. De airdiffuser achter is uniek binnen dit segment. De luchthappers in de voorschermen hebben een aërodynamische functie; ze neutraliseren de turbulentie die veroorzaakt wordt door de vergrote voorschermen en verbeteren de luchtweerstand. Bovendien zorgen ze voor een betere circulatie en afvoer van warme lucht onder de motorkap. De nieuwe Clio RS heeft ook een airdiffuser. Dit systeem wordt gewoonlijk alleen gemonteerd op topklasse sportwagens. Hij benut de lucht die onder de auto doorstroomt om deze beter tegen de grond te drukken. Al deze technieken zorgen ervoor dat de luchtweerstand is gedaald met 0,02 in vergelijking met zijn voorganger.Een sportief interieur
In het interieur van de nieuwe Clio RS heeft Renault de nadruk gelegd op het ‘raceaspect’, onder meer door de montage van aluminium pedaalpads en voetensteunen en een met geperforeerd leer bekleed stuur met siernaden en een gele markering bij de nulstand voor de RS-uitvoering. De speciale RS-stoelen bieden een hoge mate aan comfort en een goede zijdelingse steun. In de toerenteller zit een controlelampje met geluidssignaal dat waarschuwt indien er moet worden geschakeld. De grootte van de cijfers neemt toe al naar gelang de wijzer dichter in de buurt komt van het rode gebied dat bij 7.500 t/min begint.Drie interieurambiances
Met de ambiances ‘Zilvergrijs’, ‘Geel’ of ‘Donkergrijs’ kunnen klanten zelf de kleur van hun gordels, dashboardstrip en/of bekleding kiezen. Klanten die een chique interieur willen, kunnen kiezen voor lederen bekleding. De sportstoelen van Recaro hebben een bredere zitting met opstaande zijkanten. De riemgeleiders en de in de rugleuning geïntegreerde hoofdsteun zorgen samen voor een sportieve look en meer steun. De sportstoelen zijn uitgerust met zijairbags.STUURPRECISIE, EFFICIENCY EN PRESTATIES
De nieuwe Renault Clio RS bevat alle elementen die de RS-modellen altijd tot een succes hebben gemaakt: keuze uit twee chassis (Sport en Cup), een krachtige motor en een speciaal remsysteem. De onafhankelijk scharnierende voortrein biedt samen met de versterkte achtertrein een stabiele en sportieve wegligging. Met de door Renault Sport Technologies getunede nieuwe versie van de 2.0 16v 203 pk (147,5 kW) komt het temperament van de nieuwe Clio RS duidelijk tot uiting. De Brembo remklauwen en de grote schijven zorgen voor een krachtig en efficiënt remvermogen.
Het Sport-chassis, efficiënt en comfortabel
Bij de afstelling van het Sport-chassis is gezocht naar het beste compromis tussen prestaties en veilig en plezierig rijden, met name in het dagelijkse verkeer. De nieuwe Clio RS is comfortabeler dan zijn voorganger door:
– nieuwe schokdemperafstellingen die 15% minder strak zijn
– nieuwe hydraulische schokdempers met ‘dubbel effect’-techniek, die met name erg comfortabel zijn tijdens lange snelwegritten.
De carrosserie is stabiel, mede door de montage van een dikkere voorste stabilisatorstang. De achtertrein van de RS is 25% stijver dan die van de gewone Clio, tevens door het gebruik van een 30 mm dikke stabilisatorstang. De Continental Sport Contact 3 banden zorgen voor snellere en nauwkeurigere stuurreacties.Het Cup-chassis: op de weg kleven
De nieuwe Clio Renault Sport is leverbaar met een Cup-chassis. De schokdemperafstellingen zijn 15% strakker dan bij de vorige Cup-versie. Deze versie heeft een strakkere vering dan de Sport-versie (+ 27% vóór en + 30% achter).
Met een 7 mm lagere ligging van de auto ten opzichte van de Clio RS met een Sport-chassis, zorgt het lager gelegen zwaartepunt voor een beter bochtenkarakteristiek. De besturing is directer in vergelijking met het Sport-chassis.
De versies met het Cup-chassis zijn 36 kg lichter, doordat een aantal onderdelen is aangepast waaronder de versnellingsbak, de stoelframes, de wielen en een minder rijke uitrusting. Met dit chassis heeft de nieuwe Clio RS Cup met 6 kg/pk de beste gewicht/vermogen-verhouding.Een apart scharnierende voortrein
In vergelijking met de nieuwe Clio is meer aandacht besteed aan grip en het bochtgedrag door de spoorbreedte vóór en achter met respectievelijk 48 mm en 50 mm te vergroten. Die grotere spoorbreedte aan de voorzijde komt door de montage van een apart scharnierende voortrein. Deze techniek staat onder alle omstandigheden garant voor precisie en aandrijving en is uniek in het B-segment. Het vermindert in sterke mate de aandrijfkrachten op de voorwielen tijdens het accelereren. De scharnieras van de voortrein is volledig losgekoppeld van de vering. Dat in tegenstelling tot een voortrein van het type pseudo-MacPherson, waarbij de scharnieras door de kogel van de onderste draagarm loopt. De apart scharnierende voortrein van de nieuwe Clio RS is gemaakt van aluminium onderdelen om het gewicht ervan te beperken.Een krachtig remsysteem
Het remsysteem van de nieuwe Renault Clio RS is krachtig en efficiënt. De remweg kan zich meten met die van topklasse sportauto’s. De remkracht is gemakkelijk te doseren en het remgedrag verloopt geleidelijk. Vóór zijn geventileerde schijven van 312 mm gekoppeld aan Brembo remklauwen met vier zuigers. Achter werken de schijven, met een diameter van 300 mm, samen met TRW klauwen met één zuiger.Meer dan 100 pk per liter cilinderinhoud
De nieuwe Clio RS heeft de nieuwe versie van de atmosferische 2.0 16v (F4R RS) met een vermogen van meer dan 100 pk per liter. Deze motor biedt een beter rendement in de lage toerentallen en heeft daarnaast ook meer vermogen gekregen. Nu levert het blok 203 pk (147,5 kW) bij 7.100 t/min. Dankzij vele aanpassingen is het koppel bij lage toerentallen (onder de 3.000 t/min) 20% hoger dan bij de vorige versie van de Clio RS. De versnellingsbak heeft een kortere eerste, tweede en derde versnelling, wat zorgt voor een beter acceleratievermogen en comfortabelere stadsritten. In combinatie met een handgeschakelde zesbak (TL4) levert de motor een koppel van 215 Nm bij 5.400 t/min (voorheen 5.500 t/min bij de Clio III Renault Sport). De nieuwe Clio RS accelereert van 0 tot 100 km/h in slechts 6,9 seconden. De topsnelheid ligt 10 km/h hoger in vergelijking met de vorige versie: liefst 225 km/h.
Door de modificaties is het verbruik met 0,7 l/100 km (14 g CO2/km) beperkt in vergelijking met de Clio III RS die in juni 2006 werd gelanceerd. Bij gecombineerd gebruik blijft het verbruik beperkt met 8,2 l/ 100 km (195 g CO2/km).EEN SPORTAUTO MET TWEE GEZICHTEN: STIJLVOL SPORTIEF OF PUUR PRESTATIEGERICHT
De Clio RS is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveau’s:
– ‘stijlvol en sportief’ voor rijders die een sportieve auto willen die goed is uitgerust en veel comfort biedt
– ‘puur prestatiegericht’ voor gepassioneerde autoliefhebbers
Deze nieuwe, kleine sportauto van Renault heeft veel karaktertrekken van de nieuwe Clio: veelzijdig, veilig en goed uitgerust. Zo wordt het geïntegreerde Carminat TomTom® navigatiesysteem standaard op de Clio RS. De RS Cup-uitvoering is, in verband met gewichtsbesparing, niet leverbaar met dit systeem.In het nieuwe hoofdstuk van de Clio past Renault de auto aan de wensen van de klant aan
De Clio RS is in al zijn varianten de meest verkochte kleine sportauto in zijn klasse met sinds 2000 meer dan 70.000 verkochte auto’s wereldwijd. De kwaliteiten van het chassis, remsysteem en de stuurinrichting zorgden er samen met de nauwkeurig schakelende bak voor dat deze modellen bekend staan als de meest efficiënte in zijn klasse. Om nog meer klanten tevreden te stellen en in te springen op het gebruik dat van de auto wordt gemaakt, is de Clio RS verkrijgbaar in twee versies:
– stijlvol-sportief
– puur prestatiegerichtKeuze uit een ‘stijlvolle sportieve’ versie (met Sport-chassis)…
De ‘stijlvolle en sportieve’ versie is voor een klantengroep die een sportieve auto wil die goed is uitgerust en comfortabel aanvoelt. Deze versie wordt uitgerust met het Sport-chassis. Dit is gemodificeerd, zodat het meer comfort biedt, met name in het dagelijkse verkeer. Renault Sport biedt z’n klanten bij deze versie vele mogelijkheden om de Clio RS persoonlijk te maken.… of een ‘puur prestatiegerichte’ versie (met Cup-chassis)
De ‘Cup’ versie is een auto voor de meest veeleisende autoliefhebbers en autokenners. Deze versie is puur gericht op sportief rijden Het model is 36 kg lichter dan de RS met een Sport-chassis.De genen van de nieuwe Clio’s
Er zijn veel uitrustingen overgenomen van de nieuwe Renault Clio. Ten behoeve van het comfort, de veiligheid en het leven aan boord kan de Clio RS geleverd worden met:
– Het geïntegreerde Carminat TomTom® navigatiesysteem
standaard,
– de handsfree Renault Card,
– de ‘Classic radio’, met een vermogen van tachtig Watt over zes luidsprekers. Voor klanten die
geavanceerdere systemen willen, zijn er twee nieuwe functies leverbaar: ‘Plug & Music’ voor
het aansluiten van een MP3 of iPod® met Bluetooth® functie.
– een schuifdak,
– een snelheidsregelaar/-begrenzer,
– elektronisch geregelde airconditioning,
– een regen- en lichtsensor .
Uiteraard heeft de Renault Clio RS dezelfde grote bagageruimte die de gewone Clio ook bezit. De RS is ontwikkeld op hetzelfde platform en uitgerust met het nieuwste Renault beschermingsysteem (SRP3). Net als de Clio III, die vijf sterren behaalde bij de EuroNCAP crashtests in 2005, garandeert deze nieuwe Clio RS maximale veiligheid voor alle inzittenden.
Hardleers zegt
Renault blijft leuke sportieve auto´s maken! top!
Guy zegt
die stond toch al in Geneve?
victortje zegt
leuke spec’s, alleen dat uiterlijk vind ik nogal vrouwelijk het lijkt haast een twingo! en dit is dan al de RS..
M3E92 zegt
die neus doet me denken aan een Golf GTI, alleen zitten dan wel de koplampen verkeerd.
voor de rest ben ik het eens met Victortje
JamesBond007 zegt
Nieuwe wielen zouden op zn plaats staan.
Laue zegt
groter wordende getallen, dat lijkt me cool. ben alleen niet zo fan van kleine a segmentjes met veel pk’s
Gizzi zegt
Mmmm.. Hekel aan Franse auto’s maar die Clio RS is toch echt een mooi bak. Vooral het idee met de CUP versie is geniaal, bij alle dure merken betaal je voor een uitgekleede versie meer. Aston Martin, Ferarri enz maar deze is gewoon een duizend eu goedkoper! Je krijgt minder luxe maar meer fun :)
Geniaal!
micheloo0 zegt
6.9 sec ik vraag mij af hoe de concurentie gaat reagerenen renault is echt goed bezig .:D
Niels zegt
Reageren is niet nodig, Civic doet het al tijden sneller.
victortje zegt
ook nog even een vraagje nu ik alles opnieuw lees, waarom heet dit RS en niet ST want de focus ST is geloof ik even sterk als deze en een RS heeft 100PK meer.. dus eigenlijk vind ik dat deze niet het recht heeft om RS te heten!
RubenBaeten zegt
@Niels: Dit ding is kleiner en goedkoper dan een Civic Type R. Een M5 is ook sneller, wat dan nog?
Citrofiel zegt
De huidige schijnt al zo’n toppertje te zijn. De prestaties zullen wel net weer wat beter zijn, dus dat zit goed. Alleen dat uiterlijk… :|
@ victortje; RS staat voor Renault Sport, en daarbij, Renault heeft niets met Ford te maken en andersom, dus ze moeten het gewoon zelf weten. Als Ford vindt dat Renault het RS-imago naar beneden haalt, moeten zij zich maar aanpassen!
GOD zegt
enigste minpunt is dat ie ontzettend lelijk eruit ziet, jammer.
victortje zegt
@citrofiel, staat RS niet voor racin’ sport? en ik vind dat ford juist het imago opkrikt:P
Citrofiel zegt
@ victortje; Nee, RS staat bij Renault voor Renault Sport (“In 1998, Renault launched the 169 PS (124 kW) Clio Renault Sport (also known as Clio RS for short”)) en bij Ford voor Rallye Sport.
En dat Ford het imago omhoog haalt, dat zeg ik toch juist, maar dan vanuit het andere perspectief?
Overigens, de Ford Focus RS werd in 2002 gelanceerd, Renault Sport bestaat al decennia, en de eerste Renault Clio RS kwam in 1998. Dus wie aapt wie nou na?
Tedje zegt
Lekker ding, maar ik zou toch voor de Megane RS gaan denk ik. Wel een gele nemen natuurlijk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Erg leuke auto!
Renault is goed bezig de laatste tijd, al is het met name met ‘de kleintjes’…
De nieuwe Megane en Clio zijn gewoon helemaal goed qua design!
markieanta zegt
@Citrofiel, Rs Cosworth anyone?
yow zegt
@ jamesbond007 –> er bestaan nieuwe wielen voor, er is zelfs keuze uit 5 modellen.
@victortje –> vergelijk een Focus RS eerder met een Mégane RS (RS van Renault Sport); Ford heeft nog geeneens meer een Fiesta ST of RS (RS van wat eigenlijk)
mark zegt
Citrofiel,
dat klopt niet helemaal wat je daar zegt. De alle eerste snelle rally ford escort had al de toevoeging rs. De rs 1600 en later 1800. In de jaren 80 had je de groep b rally ford rs 200. Later verscheen nog de siera rs cosworht en escort rs cosworht. Dus ford heeft die aanduiding al wat langer maar dat is nog geen reden dat renault die aanduiding moet laten vallen omdat ford nooit de rechten heeft aangevraagd voor dit type aanduiding. Dan mogen audi en porsche die aanduiding ook niet gebruiken. Zelfde geldt toen volkswagen met hun gti kwam en later ander merken ook met gti’s toevoegingen kwamen.
RomeoS zegt
Hmm ben ik de enige die de half zwarte bumper aan de voorkant lelijk vind?
Lijkt wel van een zwart gekleurde donorauto af te komen.
Verder zijn de specs en de achterkant wel redelijk geslaagd.
Solstice zegt
Deze was er toch al een tijdje (paar weken iig)? Heb een bepaald déjà vu-gevoel bij deze foto’s..
Hij is trouwens ook te krijgen in een waanzinnig lekker alien green kleurtje. :)
Redline zegt
Vind de voorkant echt niet geslaagd, huidig model is mooier vind ik.
Simpson zegt
@victor: je hebt gelijk, maar Clio presqueRS bekt niet en staat zo raar op de kofferbak… :mrgreen:
OT: niet gek, die specs, ben benieuwd wat ‘ie gaat kosten en of ‘ie er ook in stationuitvoering komt :P
willeM zegt
Met deze 2.0 16v blokjes (197-203 pk) wordt al jaren geraced in de Renault 2.0 NEC en EK formule klasse.
roel zegt
Ik blijf het vreemd vinden dat ze de oude achterlampen gebruiken, voor de rest: Super!
)
RubenBaeten zegt
@Solstice: We hadden al andere foto’s inderdaad. Heb ze er even bij gezet. :-)
CSL zegt
netjes.
De 1238 kg/201pk Honda Civic Type R 2.0i-VTEC Race doet er 6.6sec over en haalt 235km.
zoeleken zegt
@RomeoS
Nope, je bent idd niet alleen. Dat de prestaties verbeteren is natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar eigenlijk vond ik het model pre-facelift mooier. Die zwarte balk klopt voor geen meter (net als die inzetstukken in de bumper van een Megane coupé) en in de voorbumper zitten naar mijn mening te veel lijnen. Ook de uitlaten vond ik bij het eerdere model mooier ingewerkt.
NLBUURMAN zegt
@WilleM
en wat wil je daarmee zeggen? je gaat die blokjes toch niet vergelijken hoop ik? dat zou simpelweg onrealistisch zijn
Svensson zegt
En waarom is dat onrealistisch “NLBUURMAN”? Het zijn precies dezelfde F4R motorblokken, alleen zit er een ander uitlaatsysteem op.
Hulde voor Renault dat ze de Clio RS nog steeds N/A houden. We hebben al genoeg downsized blokken met turbo erop.
GuidoBmw zegt
Mooie specs maar geen dito styling. Ziet er te vrouwelijk uit voor een “stoer bakkie”
victortje zegt
@citrofiel, ik denk dat ford RS al wat langer gebruikt dan sinds die focus maar heb nu geen tijd het na te trekken
@yow, ik geloof dat de focus standaard een megane er al afrijd en ik geloof ook als RS (de nieuwe focus rs heb ik het over )
Think-Tank zegt
Groen is hij wel!
Svensson zegt
Who cares dat Ford de “RS” afkorting al langer gebruikt. Ze hebben toch geen alleenrecht hierop? Zometeen zegt er nog iemand dat Ford ook geen “RS” meer mag gebruiken voor auto’s met minder dan 400pk omdat ze anders de Porsche 911 GT3 RS beledigen. Moet niet gekker worden.
Coen zegt
Bocanegra rip off
gunmeat zegt
Ik zie weer een hoop appels met peren vergelijk hierboven. Ik zie hierboven een vergelijk met een Ford RS die ook meer pk’s heeft maar ongeveer 20.000 euro meer kost..appels met peren dus. Over het uiterlijk valt te twisten (Megane RS is goed geslaagd, Clio niet echt vind ik) .Feit blijft staan dat in de “hot hatches” de clio RS en de Megane RS al een paar jaar leidend zijn.
gunmeat zegt
http://www.youtube.com/watch?v=iUS3xmhz04c
Om mijn punt nog maar eens kracht bij te zetten.
@ Niels en @ Victortje : Oh ja.. de Civic en de Ford St komen ook nog ergens langs in het filmpje.. see for your self..
Onehp zegt
“RS”? Kun je beter bekvechten over wie eerst was met “GT” :-p
VivelaFRANCE zegt
Oei, deze is wel een stuk mooier dan de ‘normale Clio’! :P ! Vooral in het grijs, mmm…!
ErwinLagcher zegt
De vorige deed ook al de 100 in 6.9 sec. Dus eigenlijk is alleen de top iets hoger en waarschijnlijk de tussensprintjes. Ik heb met de huidige gereden en dat is een aardige kart. De Civic Type R blijft mijn favoriet qua rijgedrag en beleving, maar de Clio RS is een goede 2e.
willeM zegt
Ja NLBUURMAN, het zijn dezelfde motoren (er schijnen ruim 850 van deze 2.0 formulewagens al op citcuits rond te rijden afgelopen jaren).
Betrouwbaarheid zit wel goed.
Die motorcode heeft de mijne ook, alleen heb ik er nog een turbo opzitten.
Zie hier bijv.: http://www.daniel-dejong.nl/index.php?p=formule_renault
Hoi Svensson, leuke 75 ts heb je. Zelf o.a. een 75 2.0 carbs en 75 turbo gehad in m’n Alfatijd. Heerlijke uitbreekwagens.
frits zegt
hij lijkt op een kikker..
Ralph zegt
De neus is gewoon naar de nieuwe Megane getrokken.
De Clio is er inderdaad niet mooier op geworden.
CTR moet je echt in het rode gebied trekken… de Vtec kickt er pas in bij 5.000 t/pm moeizaam rijden op een gegeven moment!
De RS is wat dat betreft elastischer!
Vanaf 3.000 is er geen houden aan…
(het blokje is tevens CVVT alleen Renault afficheerd daar niet zo mee als Honda)
De F4R is gewoon koning in de N/A 4 cilinders.
Dat is pas beleving ipv. een geblazen blok die zijn pk’s nog koel neerzet.
Een Ford Focus RS maakt geen kans tegen een Megané R26R! ! !
benjamin zegt
waarom heeft die niet de nieuwe achterlichten?? of is dat nog niet de definitieve versie?
GANGSTANERD zegt
stond al heel lang op youtube
BananaFlip zegt
Dit is echt wel heel errug lekker.
Alleen die groene promotiekleur valt een beetje tegen, maar dat is dan ook het enige wat niet helemaal perfect is.
Een uiterst acceptabele standaardsprint i.c.m. een stoer en sportief uiterlijk en ook nog een fijne motorisering.
Ik wil dit.
Heel graag.
robin l zegt
jezus wat volgen nieuwe facelifts elkaar snel op tegenwoordig elke maand een nieuwere versie lijkt wel,is niet goed voor mn restwaarde van mn rs mk2 hahaha.
RenesisHP zegt
In de praltijk zijn Clio RS´jes erg snel. Met een paar simpele aanpassingen maak je ze nog een stukje sneller in alle opzichten. De rijbeleving is bij de oudere modellen behoorlijk interessant. Het gaat allemaal lekker hard voor het gevoel. :D
RenesisHP zegt
De Race Clio’s op Zandvoort zijn overigens bizar snel in de bochten. :shock:
Niels zegt
@Ruben Baeten, Allebei atmosferische 2liter hatchbacks, dus de vergelijking is gewoon gerechtvaardigd.
@Gunmeat, De Clio RS is ook gewoon een goede auto, de 6,9sec. is alleen niet zo bijzonder. En ook niet waarom deze auto goed is, de wegligging maakt deze auto goed. En de huidige Europese Type-R is ook geen goede auto (mag de naam Type-R eigenlijk niet meer dragen), maar wel sneller naar de 100.
iJules zegt
Snelle Clio’s zijn bijna altijd al leuk geweest, al vanaf de Clio Williams.
Persoonlijk vind ik het jammer dat Peugeot er tegenwoordig niks meer van bakt qua hot hatches…
Citrofiel zegt
@ mark en markieanta; Vreemd. Heb ik al die tijd RS over het hoofd gezien? De Ford Cosworths ken ik natuurlijk wel, maar de RS daartussen. :? Nou ja, het klopt natuurlijk wel wat jullie zeggen.
@ victortje; Lees de reactie van mark maar eens. Dan wordt alles duidelijk. En dan heb ik inderdaad ongelijk. Maar jouw reactie waar het om draaide (Renault mag RS niet gebruiken) wordt ook onderuit gehaald. Gelijkstand. ;)
@ benjamin; Scherp! Inderdaad vreemd, waarom zouden de achterlichten van de RS niet aangepast zijn…
gino zegt
ik rij zelf met de clio 3 rs phase 1,
en ik moet zeggen langs eender welke hoek ik de phase 2 bekijk, de snuit is en blijft LELIJK!!!!!!!
geef nu toe, die voorkant trekt op niets,
de achterkant is er op voorruit gegaan, met de 2 uitlaten die nu tenminste zichtbaar zijn,
voor de rest is er niet overdreven veel veranderd,
@niels betreffende de civic type r, getest tegen mijn clio, ik reed standaard, hij reed gechipped, toch heb ik met mijn 3 rs ph1 gewonnen in het optrekken en topsnelheid, dus de type r is overroepen
@ErwinLagcher de top is met de clio 3 rs ph 1 225, de ph2 heeft ook een top van 225 desondanks bijna 10 pk meer
nibor zegt
Lekker wagentje. 203 PK uit een turboloos 2 liter blok! :P Alleen blijf ik de vorige neus leuker/mooier vinden.