De autostoel van de toekomst is schuimrubber vrij, althans, als je het aan de France autostoelenfabrikant Faurecia vraagt. De Fransen hebben een nieuw ontwerp voor autostoelen bedacht waarin geen schuimrubber meer wordt gebruikt. Het nieuwe autostoel ontwerp kreeg de naam “Sustainable Comfort Seat” en bestaat uit twee lagen thermoplastisch polyurethaan. Lekker belangrijk zul je misschien denken, maar hierdoor zijn de stoelen wel 17 procent lichter en 3 centimeter dunner.
Tegenwoordig is gewichtsbesparing een hot issue bij het zuiniger maken van auto’s en daarbij telt iedere kilo. Het feit dat de stoelen ook dunner zijn komt de ruimte in het interieur ten goede. Wanneer zowel de voorstoelen als achterbank 3 centimeter dunner zijn, is dit bij elkaar toch 6 centimeter extra beenruimte voor de achterpassagiers.
Niet alleen het schuimrubber werd uit de autostoel verbannen. Het stalen frame is vervangen door een nylon-glasvezel structuur. Faurecia weet nog niet wanneer het nieuwe ontwerp in productie zal gaan. (via: automotive news)
BananaFlip zegt
Nice.
Lichter en ruimer.
That’s what we want.
Oly zegt
onzin neem gewoon sparco sport stoeltjes heb je der nog is 8 cm bij en nog is 10 kg lichter. kom maar weer met wat nieuws.
Laurens zegt
“Schuimrubber” wordt gemaakt van polyurethaan…. pur schuim.
Prima verder, lichter is beter als het over verplaatsen gaat. Zeker voor die batterij wagentjes.
Dennis zegt
@Oly: Je gaat een beetje kort door de bocht. Niet iedereen vindt het even lekker om “klem” te zitten in sportkuipjes. Het leuke aan dit ontwerp is dat met behoud van comfort de stoelen dunner en lichter zijn.
Dennis zegt
@ Oly
Ik ga akkoord met de eerste Dennis :-)
En kuipzeteltjes passen niet in elke auto, niet enkel om het technische aspect, maar in een BMW 7-serie ga je geen Sparco’s installeren hé.
TYPHOON zegt
Dat is nu eens een goede ontwikkeling.
W115 zegt
Ferrari stoelen zijn ook licht, maarja carbon is niet goedkoop :P
dekster zegt
Waar is de tijd dat er nog springveren in de kussens zaten? :-?
Karel zegt
Weer terug naar mijn oude vertrouwde 2CV stoeltjes: een buizen frame met een lap canvas…. :-)
EJS zegt
@Karel
Haha, dat zit iig wel erg lekker;)
Jesper zegt
@ dekster: U rijdt Snoek? :)
OnT: Uitstekend idee! 3cm klinkt misschien niet als veel, maar als het net dat stukje scheelt tussen met je knieen vrij zitten, of in de rug van de bestuurder prikken scheelt het genoeg.
Die 17% die de stoel lichter is is te verwaarlozen trouwens. En 17% van wat? Alleen het frame en de vulling. Al het andere (de rails, de bediening, etc) blijft even zwaar, dus je gaat er hooguit 1 à 2 kilo op vooruit. Niet heel potjes brekend in een auto die 1200kg weegt he.
dekster zegt
@Jesper
Range.
XTR zegt
@ Jesper,
vergeet niet dat er tientallen onderdelen in een auto zitten waar enige kilo’s op gekortwiekt kan worden; dus in totaliteit scheelt een goede afslankbeurt zo maar 50 kilo’s…
ander bespaaritem: runflat banden afschaffen, die krengen zijn ook heftig zwaar, met hun versterkte wangen !
M-lover zegt
ach, als de keuring er niet zo moeilijk over deed gewoon lekkere recaro kuipzeteltjes erin! rolkooi en (zes of) vierpuntsgordel kan er dan ook nog wel af, dan heb je pas een veilige auto!
Khoop wel dat deze zetels goed blijven zitten…
Jesper zegt
@ Dekster: De ‘goeie’ of de PC-trekker?
Citrofiel zegt
Ik betwijfel of fabrikanten de extra ruimte gaan gebruiken als beenruimte. Eerder maken ze heel de auto korter (is goedkoper) en blijft de beenruimte hetzelfde… :roll:
antoon zegt
Klinkt als het volgende tuinstoel idee.
Ik rij in een 1977 mercedes 200d en die stoelen zitten echt veel lekkerder dan wat je nu krijgt. Gewoon weer stalen veren erin. en een rugleuning van 20cm dik. Dat is toch veel beter, op stoelen moet niet bezuinigd worden
Buyck zegt
Wel dat noem ik eens goed werk afleveren!
Marc1986 zegt
@ tweede Dennis: in een 7-serie hoef je ook geen beenruimte te winnen mag ik hopen?
Als men maar zorgt dat het comfortniveau minstens gelijk blijft.. Die verrekte nieuwe stadsbussen hebben ook “dunnere” stoelen, maar in werkelijkheid zit je met je reet gewoon op een stuk plastic met een lapje stof eroverheen. Trieste zaak.. Ach een kleine blik in de wereld van een student.. Het leven van een student gaat niet over rozen, zegt men ook wel ;)
dekster zegt
@Jesper
De Range rover, geen sport (wel diesel.)