Ook wel stopcontacten genoemd. Thuis je elektrische auto opladen moet niet al te problematisch zijn voor de doorsnee automobilist, maar verder kun je nog nergens stroom “tanken”. Lastig als je eens op pad gaat met je elektrische auto en vandaar dat er oplaadpunten op strategische plekken moeten komen.
Het probleem hiermee (en eigenlijk met iedere nieuwe “brandstof”) is dat er een kip-ei situatie ontstaat. Oplaadpunten zijn niet rendabel zolang er nog niet genoeg auto’s rondrijden en elektrische auto’s zijn niet erg praktisch zolang er geen oplaadpunten zijn. De beheerders van elektriciteitsnetten willen deze vicieuze cirkel nu doorbreken door te gaan investeren in oplaadpunten. Om het geheel uit te voeren en af te stemmen met gemeenten waar oplaadpunten moeten komen, richten de netbeheerders een stichting op. Initiatiefnemer is Enexis, de netbeheerder van Essent. Streven is om in 2013 in ons land 10.000 oplaadpunten gerealiseerd te hebben.
Overigens zijn er nog wel meer hobbels te nemen om Nederland (en ook België) massaal elektrisch te laten rijden. Om een accu van een elektrische auto op te laden is evenveel stroom nodig als een huishouden in vijf dagen gebruikt. Als twintig procent van de Nederlanders elektrisch zou willen rijden, dan slaan de stoppen bij de elektriciteitsproducenten door. (via automobielmanagement)
Relief zegt
Nou dan word het tijd dat Elektriciteitsproducenten meer Elektriciteitscentrales gaan bouwen.
Fova zegt
Nou in ieder geval een stap in de goede richting!
CowboyHenk zegt
Goed nieuws, over 50 jaar zal ik eens een kijkje gaan nemen als het er dan nog inzit.
Raptor zegt
Handig hoor, 16uur tanken… :-s
racerx zegt
Ik slinger m’n zespitter maar weer es aan…
Catch22 zegt
Kunnen ze gelijk hotelkamers gaan verhuren bij die oplaadpunten?
Duell zegt
Ach dan zetten we toch gewoon een kerncentrale neer om al die stroom op te wekken. Het moet natuurlijk wel groen. En net zoals Raptor al zegt, wie gaat er nou 16 uur staan op je auto op te laden.
Rik3 zegt
Oplossing: een verbrandingsmotortje om de accu’s op te laden, zodat je 50 km kan rijden op een liter.
Mo zegt
Het is geen digicam uit 1984. Die batterijen krijg je met een half uurtje voor driekwart vol en met anderhalf uur helemaal vol. Dus reken maar dat die oplaadpunten bij winkelcentra en meubelboulevards komen.
Relief zegt
@Raptor en Duell
Ooit gehoord van de volgende generatie batterijen die in 10 minuten laden? Als nou eens alle pompstations zulke oplaadpunten gaan aanbieden die 10kV kunnen leveren dan komen we tenminste ergens :) Dan lijkt me het probleem opgelost. Nu nog genoeg energiecentrales erbij om de vraag aan te kunnen.
koen zegt
Het is niet te geloven! Waarom zo omslachtig?
Je flikkert een berg opgeladen accu’s bij willekeurige benzinestations. Komt aanrijden, lege accu’s eruit, opgeladen accu’s erin. De lege accu’s laadt je vervolgens weer op! Shai Agassi van http://www.betterplace.com heeft het ei van columbus al lang en breed gelegd!
Relief zegt
@Rik3
Wat als de olie op is? Jouw oplossing is alleen maar een oplossing voor de korte termijn.
M-Power zegt
Het rijden op electriciteit wordt zwaar overschat!!
Waarom verwachten mensen hier zo veel van?
Een electrische auto heeft een overall effientie die lager ligt als een normale benzineauto. Voorstanders zeggen dat je met groene stroom de auto’s moet opladen (windmolens etc), maar het huidige stroomverbruik bestaat misschien uit maximaal 5% groene stroom. pas als je meer dan 100% groene stroom kan leveren kun je dus daarmee elektrische auto’s gaan opladen. Oftewel 20x keer zoveel windmolens bouwen dus van 2000 stuks naar 40.000 stuks a 1 miljoen euro of zo per stuk.
Op electriciteit rijden werkt pas als kernfusie op grote schaal mogelijk is (duurt dus nog wel zo’n 30 tot 40 jaar).
De electriciteitshype wordt alleen op gang gehouden door bedrijven die er beter van worden (energiebedrijven) en mensen die er geen verstand van hebben (overheid). In de US wordt 50% van de electriciteit d.m.v. kolen opgewekt, de CO2 uitstoot die daarbij vrij komt zorgt voor 85% van de CO2 uitstoot van het opwekken van electriciteit in de US. Maar er is meer energie aan kolen aanwezig in de US dan aan olie in het midden oosten. Dus de US kan hiermee onafhankelijk worden van het midden oosten en de inkomsten zijn nu natuurlijk voor het eigen land. Daarom krijgt Tesla even 350 dollar subsidie, zit er 7500 dollar subsidie voor de koper van een Tesla bij, niet omdat het beter is voor het milieu (sterker nog het is gewoon schadelijker).
EvilestFool zegt
De oplossing is waterstof. Ze kunnen beter investeren in waterstof centrales en tankstations.
Mikeee zegt
Never gonna happen. Veel meer dan een curiositeit wordt het niet.
Zoals al in de tekst gesuggereerd wordt: uiteindelijk zal de opwekkingscapaciteit niet genoeg zijn en niet snel genoeg kunnen toenemen.
De hoeveelheid aan nieuwe centrales die gebouwd zouden moeten worden is veel te groot.
Ook het elektriciteisnet, de infrastructuur zelf zal het nooit en te nimmer aankunnen. Niet eens met honderden miljarden aan investeringen.
En het loont ook niet; je hebt dan een gigantische overcapaciteit voor opwekking en transport van elektriciteit, louter omdat je op een paar piekuren per dag over de volle capaciteit moet kunnen beschikken want anders smelten alle lijnen en transformatorhuisjes.
Bijvoorbeeld: als men in de VS ineens alle brandstof-aangedreven voertuigen zou verwisselen voor 100% elektrische *niet-hybride* voertuigen, dan zou men 640 nieuwe grote (>1GW) centrales erbij moeten bouwen. Een uitbreiding van 65%.
Zelfs als men “maar” 25% van alle hedendaagse brandstof-voertuigen zou verwisselen voor hybrides zou men daar 160 nieuwe grote centrales moeten bouwen.
Read all about it: http://www.lowtechmagazine.com/2009/03/fast-charging-electric-cars-off-peak-grid.html
M-Power zegt
350 dollar zal tesla niet heel veel verder helpen, dit moet zijn 350 miljoen dollar:)
DennisM6 zegt
@Relief
Daar heb je wel gelijk in, Maar zoals EvilestFool al zegt, de oplossing is inderdaad waterstof. Waarom zetten ze daar hun geld dan niet op in?
Elektrische auto`s zijn gewoon bullshit.
Laurens zegt
@relief
ooit gehoord van electrocutie? Bedoel ik niet persoonlijk ;-)
OT: de naïviteit van die electro lobby is staggering. Tijdens het uurtje middelbare school natuurkunde lijken ze massaal gespijbeld te hebben. Beetje blowen, uitstekende basisvoorwaarden voor een kamerlidmaatschap :lol:
M-Power zegt
Waterstof i.c.m. fuel cells heeft een nog slechtere overall efficiency vanwege nog een extra schakel in de keten. Je gaat namelijk d.m.v. elektriciteit (waar deze dan ook mee opgewekt wordt), waterstof maken. In de auto maak je er dan weer eletrciteit mee. Waterstof in een verbrandingsmotor heeft hetzelfde probleem, waterstof zul je altijd moeten maken en dat kost energie. ook hier zal zonder kernfusie dit niet rendabel zijn. Eventueel met gewone kernenergie maar dat is altijd nogal een discussiepunt.
Neal zegt
moeten ze die metaalsulfide (of wat was het laatst weer) maar gebruiken in de batterijen. 6min om een batterij op te laden en langer rijden… simpel…
wouter zegt
M-Power:
De Amerikanen zijn veel harder bezig met het planten van windmolens dan jij denkt. Ook denk je waarschijnlijk dat er maar 1 soort windmolen is aangezien je 1 bedrag (1 milj. euro) voor een windmolen noemt.
markieanta zegt
Enexis en Essent zijn tegenwoordig twee aparte bedrijven hoor. I.v.m. oneerlijke concurrentie etc. is de boel volledig opgesplitst en kunnen alle leveranciers van electra gebruik maken van het netwerk van Enexis.
RenesisHP zegt
Hiermee zouden bedrijven als Oxxio meer macht krijgen. Dat zijn al van die fijne betrouwbare jongens. :?
M-Power zegt
@Wouter; Ja amerikanen zijn het boegbeeld van groen..
Waar haal je dat vandaan met die windmolenfetish die nu in amerika gaande is?
En geef maar eens een kosten overzicht van een gemiddelde windmolen.
AlwinH zegt
Hoe lang duurt dat tanken dan?
Ik vraag me af of het sowiezo praktisch zal worden om onderweg te “tanken”.
schumi zegt
Weer zo’n onzinnige marketingtruc om mensen te laten geloven dat dit echt groener is. Niet!!
Want waar komt die electricitiet vandaan? Oh ja: electriciteitscentrales, en wat wordt daar verstookt: precies, kolen of gas of iets in die richting.
Het maakt dus niet uit, sterker nog: het verbruikt zelfs meer CO2! Want het rendement van het produceren van stroom en het vervoeren daarvan is lager dan domweg olie verbranden, dus is het zelfs contraproductief en dus een stap terug. Veel mensen weten het niet, maar het vervoeren van stroom kost ook stroom, doordat de kabel weerstand geeft, het veranderen van voltage geeft weerstand, enzovoort…
Oh, moeten we dan niet meer van die lelijke windmolens neerzetten? Ja, dat zou moeten helaas… Maar die dingen geven een ontzettende horizonvervuiling en er zijn wel degelijk betere alternatieven. Wat dacht je van gebruik maken van de getijden, met enorme bekkenretenties? En natuurlijk in de toekomst: kernfusie! Niet te verwarren met kernsplijting ;)
Eigenlijk is de gloeilamp vergelijkbaar: een groot deel van de energie die bij gloeilampen vrijkomen wordt omgezet in ‘verloren’ warmte. Verloren? Die komt in de kamer terecht! Met als gevolg dat je minder hoeft te stoken, en dat scheelt weer gas. Dus als wel allemaal op LED overstappen, moeten we meer gas verbranden ;)
Tja, de energiekwestie is lastig zonder duidelijke oplossing. Ook waterstof is voorlopig geen echte oplossing, want ook om dat te produceren is water nodig én electriciteit, en waar komt die electriciteit toch vandaan? Waterstof is slechts een handige drager van energie…
Ash zegt
Ok en hoe snel wordt er dan getankt? Haha ik heb geen zin om daar een half u te staan.. Haha dan blijf ik wel gewoon een lekkere volle benzintank opslurpen totdat het dan niet meer kan.. Benzine die hard!! :P
marc zegt
Mensen vergeten vaak wat een elektrische auto kan en wat ie kost.
Een elektrische Fiat Doblo kost 55.000 euro. Een diesel uitvoering ongeveer 12.000. Wie betaald deze voertuigen als de marketing hype voorbij is?
Peushovel zegt
Er is toch ook al een keer een onderzoek gedaan waar uitkwam dat een Hummer goedkoper en beter voor het milieu is dan een Prius als je het bekijkt van het produceren tot en met het vernietigen van een auto.
Martin zegt
Elektrische auto’s zijn niet de oplossing voor het mileuprobleem.
Want hoe wordt elektriciteit gemaakt? Als je een beetje heb opgelet op school weet je dat dit op een niet al te mileuvriendelijke manier gebeurd.
Het is beter om in andere alternatieven te gaan investeren.
Maar ik zeg niet dat ik er negatief tegenover sta!
Melvin zegt
Leuk.. en wat als je naar het buitenland gaat met je ‘elektrische’ auto, en je batterij is op? En het land waar je je bevind heeft gewoon geen oplaadgebeuren?
Of zit ik er nu naast?
Anyway, dit zal nog heeeel lang duren voordat we elektrische gebakkies hebben.
Merry zegt
Uhmmm Honda CFX clarity???
Wat heeft het in godsnaam voor zin om plug-in electro auto’s te gaan rijden?
En weet je wat zo mooi is wat waterstof?je kan het ook als gas in je verbrandingsmotor gooien.
wilco zegt
Moet je denk ik wel de hele dag in de buurt van het oplaadpunt blijven. Hopelijk vinden ze iets waarmee je sneller je accu s kunt opladen. Tot die tijd kijk ik liever naar andere alternatieven.
danny zegt
elektrisch rijden vind ik geen zinvol alternatief, je zit dan binnekort met massaal veel batterijen die ooit eens vervangen moeten worden , je krijgt dan een massale afvalberg volgens mij en niet goed voor het mileu.
Als ze dan nog de kerncentrales willen sluiten en je deze verhoogde behoefte aan stroom dan moet opvangen met windenergie en zonne-energie, dat lijkt me niet haalbaar
danny zegt
zonnecellen op het dak van de auto ? niemand aan gedacht ?
Michiel zegt
Ach, als we nou vooral zuinige auto’s gaan rijden op de hele wereld, zeg maar de 1.4 turbo’s en vooral de zuinige diesels, dan hebben we echt nog voor heeeeeel lang genoeg olie op aarde. We hebben dan genoeg tijd om nog veel efficiëntere electromotoren, zonnepanelen en accu’s te maken.
RutgerK zegt
Danny, je bedoelt de Solarrace of bijvoorbeeld de Solarschuifdaken bij Audi?
Het aparte is dat juist de NS heel erg geinteresseerd is in het plaatsen van oplaadpunten voor elektrische auto’s.
De NS heeft een landelijk elektrisciteits netwerk met een hoge capaciteit. Die capaciteit is ingericht op de ‘piekbelasting’ en daarom wordt er buiten de piekuren op het spoor redelijk inefficient gebruik gemaakt van de bovenleidingen. Met oplaadpunten bij stations kan de NS een deel van die overcapaciteit verkopen aan oplaadpunten.
Diederik zegt
Dit is volgens mij een leuke deal om binnen te slepen als elektriciteitsleverancier. De grootste afnemer is momenteel de NS (grotendeels geleverd door Essent en daarna Nuon).
Maar het is met de huidige techniek niet haalbaar om èn de normale consumptie van elektra èn de auto-consumptie van elektra op te vangen met windmolens. Momenteel is het niet eens mogelijk om de groei in vraag naar elektra op te vangen door nieuwe windmolens.
Dat wil niet zeggen dat ik pertinent tegen windmolens ben of tegen elektrisch rijden, want als de vraag toeneemt zal men gaan zoeken naar nog efficientere oplossingen.
Tot die tijd: kernenergie. Bouw in Nederland één goede, grote kerncentrale en we zijn voorlopig even klaar. Als er dan een leverancier is die groene stroom aangevuld met kernenergie levert ben ik iig klant.
En dan nog ben ik meer voor die Honda die op waterstof rijdt. Oke, waterstof wordt ook met elektra gemaakt, maar dat tank je tenminste “even”. En het scheelt een hoop schadelijke batterijen.
Ow ja en ik mag BMW ook niet vergeten die ook jaren druk met waterstof bezig is. En natuurlijk nog anderen, maar Honda heeft er nu tenminste eindelijk één op de markt gebracht.
Pixed zegt
Pedalen à la Fred Flinstone is volgens mij de meest milieu vriendelijke oplossing, en vooral bergaf zeer handig…
super zegt
@M-Power schrijft
En hoe hoog denk jij dat de efficiency van een verbrandingsmotor dan ligt? Daarnaast heeft een elektromotor zowel vanuit kosten als vanuit performance oogpunt zeer veel potentieel.
@schumi
heb jij het rendement van een elektriciteitscentrale wel eens vergeleken met die van een verbrandingsmotor? daar zit namelijk nogal een groot verschil tussen.
F1Ferrari zegt
lekker handig als je het eenigste land in europa bent met die dingen
Jandepandaman zegt
Ik zeg:
Lantaarnpalen…!
Aan elke lantaarnpaal in de straat een stopcontact en een soort pincodetoestand- Je parkeert je auto, legt je eigen draadje van auto naar paal, rammelt je pincode in Presto- Auto vol terwijl je geparkeerd staat en de rekening krijg je later thuis.
…Tja, nu al zie je soms Campers of caravans aan de straatkant met een stiekum draadje naar een lantaarnpaal lopen, dus waarom dat dan niet gelegaliseerd…?
Pieter_H zegt
@ Jandepandaman
Is het dan mogelijk om elektriciteit af te tappen van lantarenpalen?
sjazz zegt
@alle criticasters van elektrische auto’s:
* De rendementen van centrales op kolen zijn tegenwoordig super hoog. Hierdoor gaat er veel minder zooi de lucht in dan wanneer je met je oude zespitter rondknort.
SPK zegt
Ja, voor al die elektrische auto’s die de komende jaren in Nederland verkocht gaan worden. Ehh… welke ook al weer? Er is nog geen één fatsoenlijke betaalbare elektrische auto te koop en die zal er ook niet komen de komende jaren.
Diederik zegt
@ Pieter_H
als je er maar een stopcontact op zet lijkt me dat wel mogelijk. Lantaarnpalen werken tegenwoordig op elektra ;-) (geintje)
Niet eens zo een gek idee.
Ik zit alleen te wachten op de eerst slimmerik die wegrijdt terwijl de “stekker” er nog in zit… Filmpjes kunnen naar Autoblog neem ik aan? :D
Matt zegt
Oei oei, wat doen de petrolheads een moeite om vast te houden aan hun oude gewoontes. Net een stelletje bejaarden met verkalkte hersenen.
We spreken elkaar over tien jaar nog eens, als ik – dan al negen jaar – rondrijd in mijn Fisker die ik oplaad bij mijn huis (Greenchoice groene stroom) en mijn bedrijf (Nuon natuurstroom) en jullie bij de pomp staan te tanken voor 4 euro per liter.
En nee, door het elektrisch rijden zal de diesel/benzine niet goedkoper worden… Daar zorgen de 2,5 miljard – tegen die tijd 3 miljard – Chinezen en Indiërs wel voor.
Robert B zegt
In tegenstelling tot al die mensen hierboven, vind ik elektrisch rijden een geweldig alternatief en wel hierom;
– Stroom valt milieuvriendelijk op te wekken. Als je ziet hoeveel ontwikkeling er is in de zonnecellen…
– Elektrische aandrijvingen hebben veel minder onderhoud nodig en nauwelijks slijtage
– Accu’s zijn prima te recyclen
– Stil ! Zeker in de stad van belang, het is bijzonder ergerlijk als er in een gewone woonstraat weer eens een bosmongool tot de 7000 toeren doortrekt.
– Schoon, fijnstof is nauwelijks een issue meer, waardoor plekken waar nu bouwvergunningen niet verleend werden, weer op gebouwd kan worden.
– Onafhankelijkheid van de oliesjeiks en hun ‘hidden agenda’
six-trey zegt
@M-Power
weer lekker anti amerikaans bezig he, je moet eens in Arizona of zuid californie rijden, je zult hectares zonnepanelen zien, en al die rivieren in de VS zitten vol met dammen, De Las Vegas stript word voledig verlicht met de stroom van de Hooverdam en de meeste centrales die ik heb gezien in de VS zijn kern centrales hoor… dus ze zijn wel degelijk groen bezig
@Relief
Als de olie op is… binnen 300 jaar dat zijn dus jouw achter achter achter achter achter achter achter achter achter achter achter klein kinderen (ja 10x achter) als 10 generaties mensen en 300 jaar aan nieuwe technologie nog altijd geen oplossing vinder voor verbrandings motoren verdienen ze om zonder olie te zitten.
Ontopic, ik zie mij zelf nooit een elektro wagen rijden… het zal handig zijn voor de mensen/ hippies die er een willen zeker
lincoln zegt
@M-Power .. rij voor de gein eens van Las Vegas naar Los Angeles ..
staat de halve woestijn vol met windmolens en solar-panelen ..
al 10 tallen jaren ..
in tegen stelling tot wat we hier hebben staan ..
zijn die dingen daar wel rendabel en productief ..
dus geen laffe subsidie troep zoals hier ..
weet je wat .. doe maar niet ook ..
ga jij dit jaar maar weer gezellig naar de camping ..
super zegt
@six-trey
geloof je echt dat er nog voor 600 jaar aan kost-effectieve winbare olie is?
Laurens zegt
@lincoln
Amerikanen hebben ook subsidieregelingen, zeker in Californië. Net zoals ze sociale zekerheid hebben. Het is allemaal wel wat meer gericht op veranderen/verbeteren. De vaste kern van uitkeringstrekkers zoals we die kennen in Nederland, zitten daar dan weer in de bak. Waar ze dan wel moeten werken :lol:
six-trey zegt
@super
de olie bronnen in het midden oosten 3-4 maal groter zijn dan dat de OPEC toegeefd, De oceaan zit vol met olie bronnen, aan de braziliaanse kust zit een van de grootste oliebronnen die tot nu toe gevonden zijn maar die pompen we niet op omdat het niet voor de hand liggend is. in Canada kunnen ze van de teer rijke grond ook olie maken maar dit doen we niet om dat het niet winstgevend is. We hebben nog geen enkel idee van wat er onder Antartica zit ben jij zeker dat er daar geen oliebronnen zitten? En we hebben ook nog amper naar olie gezocht in Afrika. Dus hoe veel jaar hebben we nog 200-300 maar doe wat jij wil…. een prius kopen ofz ;)
super zegt
@six-trey
“kost-effectieve winbare olie”, olie zit niet in een groot vat dat langzaam leeg loopt, het wordt steeds moeilijker en duurder te winnen.
Ik weet niet op wat voor een bronnen je je stelling over OPEC baseert? bovendien zijn er ook redelijk betrouwbare bronnen waaruit zou blijken dat de reserves van OPEC veel kleiner zijn dan ze zeggen.
en dat over brazilie is onzin, zeker niet een van de grootst winbare bronnen die er gevonden is en bovendien worden die velden in tegenstelling wat jij zegt wel in productie genomen, ik kan het weten want oa daar verdien ik m’n brood mee namelijk.
antarctica; als je niet weet wat daar zit, waarom neem je het dan mee in je 600 jaar planning? en weet je hoe verschrikkelijk duur het is om olie te winnen in dat soort gebieden?
In Afrika geen olie gezocht? wie heeft je dat nou weer wijs gemaakt?
oliezanden, ja daar zijn er redelijk wat van, maar weet je hoe duur het is om dat spul eruit te krijgen en wat een enorme milieu-impact die winning heeft?
verder nogal kortzichtig om iedereen (mij?) die niet in je zeer optimistische olie voorraad cijfers gelooft als een prius rijder te bestempelen.
M-Power zegt
@super;
het rendement van een goede benzinemotor is hoger als het gecombineerde rendement van electriciteitcentrale & electroauto. Benzinemotor zo rond de 25 a 30% en elektro rond de 20%
@Licoln & Six-trey;
Kijk eens even naar het volgende plaatje zou ik zeggen (of zoek zelf zo’n plaatje);
http://www.greentechmedia.com/greentechmedia/cms/RenewableEnergyUp5inUS_medium_image1_985.jpg
Dan hebben jullie dus net op die ene plek in de US gereden waar die whopping 0,44% !! windmolens staat. in principe maak je daarmee een goed punt; ook al staan er ziljoen van die dure, lelijke dingen dan nog heb je maar een fractie aan groene stroom in het grote plaatje. En solar is zelfs te zielig om te kunnen zien.
Dus trek je geitenwollensokken nog eens lekker op Lincoln en ga maar fijn windmolens tellen..
xjs678qr zegt
ff, zonder stroom gevallen? Dan ga toch gewoon ff een Jerrycan stroom tanken ;)
fedor316i zegt
waterstof is mijn betreft een beter alternatief als stopcontakt auto
BananaFlip zegt
Uiteindelijk zal het helemaal niet zoveel uitmaken.
En aangezien verbranden leuk is, en een lekkere sound geeft kan iedereen beter benzine en diesel blijven rijden.
Maar dan wel premium en zuinig, natuurlijk ;) .
Danny zegt
Fantastisch! niet alleen 10000 extra plekken om op te laden, maar men kan natuurlijk ook thuis en of op de zaak opladen ect. Mijn volgende auto is op stroom. Hieronder veel goede informatie over hoe en wat over de auto op stroom en het opladen.
http://www.olino.org/articles/2009/04/20/grootschalige-introductie-van-de-elektrische-auto
six-trey zegt
@super
Mijn excusses als het niet klopt dan,
ik wil wel niet dat je mij nu ziet als die BMW fanboys die altijd dingen zeggen over amerikaanse wagens waar niets van waar is ;)
maar ik zie mij toch nooit van mijn leven in een elektro auto rijden, en ik denk ook niet dat ik het zal mee maken dat olie op is.
@Danny
Wat ben jij een subtielerd ;) een reclame in de vorm van een comment plaatsen, en waarom een auto op stroom? Het rijd minder comfortabel, Het is moeilijker om te tanken, Het maakt geen mooi lawaai en ik kan echt niet mijn leven toevertrouwen aan een stuk elektronica, en als er iets mis gaat is het probleem zo complex dat je bij een ingenieur ofzo moet gaan… Nee geef mij maar een good ol’ peace of mechanica :D
six-trey zegt
piece of mechanica that is
JaJa zegt
@M-Power: Nooit opgelet tijdens de natuurkunde lessen? Het rendament van een elektromotor ligt velen malen hoger dan een verbrandings motor. Kijk maar bij dit voorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nuna_3 . Al kijkt je bij de specificaties dan staat daar toch echt: Rendament aandrijfmotor: 97%. En normale elektromotoren 87%.
Ik ben trouwens voor de zo snel mogelijke invoering van een elektrisch oplaad netwerk voor je auto. Er zullen dan meer elktrische auto’s ontwikkeld worden en hoe meer er gemaakt worden hoe goedkoper ze worden.
Ook is het zonde om al het aardolie op te stoken, laten we het laatste beetje nou overhouden voor de volgende generaties. Plastic is is toch best wel handig matariaal, het zou zonde zijn als we dat niet meer kunnen gebruiken.
Brem zegt
hoezo praten mensen hier over 16 uur laden voor een accu? Zelfs op z’n langzaamst zit een auto accu in 10 uur vol. Met een fatsoenlijke thuis aansluiting al in 4 uur. De oplaadpunten in het land (bij je werk, in het winkelcentrum etc.) laden ook je auto in minder dan 4 uur vol. Op die manier hoef je nooit met een lege accu te staan.
@super;
het rendement van een goede benzinemotor is hoger als het gecombineerde rendement van electriciteitcentrale & electroauto. Benzinemotor zo rond de 25 a 30% en elektro rond de 20%
Ehm… dit is niet correct. Zelfs met de huidige elektro auto’s (niet die in de nabije toekomst komen gaan) zijn al 2x zo efficient als een huidige ultra zuinige diesel. Dan ga je uit van met kolencentrales opgewekte energie.
Ik rij via mijn werk af en toe met een elektrische auto. Het rijdt perfect!
M-Power zegt
@six-trey;
Hoho dat voelt als een dolksteek in de rug. Ik zeg geen nee tegen een dikke fastback, dikke rat-look charger of mijn altime favoriet meage blerrende 7 liter cobra, of de nieuwere versie; een RT10, daarnaast is een Corvette (zeker een ZR1) ook prima. Bovendien is de US voor mij heilig. Alleen elektrcische auto’s ZUIGEN.
@JAJA;
een elektrische motor is wel redelijk efficient maar je zult toch echt stroom moeten opwekken met in de US 30%!! rendement (inc transportverliezen), accu laden ligt rond de 85%, ontladen 85%, hoog vermogens elektronica wordt aardig heet en dat is niet gratis oftwel zo’n 90%, dan de motoren, ga dat maar eens even vermenigvuldigen..
@Brem;
zelfde als hierboven
Jandepandaman zegt
@ Pieter H- Ja sinds enige jaren gaan lantaarns niet meer op aardgas, kolengas of kaarsen, maar op het moderne elektriek. ;-)
Aan veel lantaarnpalen zit een soort onderhoudsluikje onderop. Daar heb je zo’n speciale sleutel voor nodig om die te openen. Die mag je niet hebben, dat mag je niet doen, maar tja… Soms….
Hier is het geopende luik goed te zien:
http://brandweer-gem-rheden.nl/site/images/stories/inzetten/2008/rheden/23-10_ongeval/auto_neemt_lantaarnpaal_mee_rhe_.jpg
En hier nog eentje met de ingewanden eruit stekend.
Als je dus verstand hebt van illegale dingen en electrotechniek, dan is dat dus mogelijk ja.
En mijn gedachte om zaken te combineren is niet zó vreemd: In Zoetermeer zijn vanaf 2006 een aantal lantaarnpalen met internet-interface geplaatst met touchscreen.
Jandepandaman zegt
Oh die 2e link wilde niet meekomen.
Nou ja, aan de lantaarnpaal van Berlage kun je onderin een soort kastje zien. daar mag je dus niet wezen :-P
http://farm4.static.flickr.com/3599/3414882217_e7df032e3e.jpg
six-trey zegt
@M-Power
met mensen als jou bedoel ik geen fanboy :P maar ik heb het over die mensen die bij elke amerikaanse wagen die gepost word zeggen hij kan zeker geen hoek om…
Jandepandaman zegt
@six-trey – He? Wat bedoel jij nou weer?? Wou je nou gaan beweren dat je met Amerikanen anders dan rechtuit kan dan…?
:shock: Joh doe niet zo gek!?!?! :?: Heb ik dan al die tijd voor niets een rolkrik meegenomen…?
Cantago zegt
Fuck oplaadpunten, echt, en pak gewoon een 63A krachtstroomaansluiting! Die zijn er in Nederland nu al veel meer dan tankstations. Simpel, effectief, goedkoop.
Merel Moistra zegt
Lachen dit. Wat een inzicht verschaft dit. Dit is dus de stroom van domheid waar we tegen oproeien. Luister eens petrolhead.
Merel Moistra zegt
Lachen is dit. Wat een inzicht verschaft dit. Dit is dus de stroom van domheid waar we tegen in roeien. Luister een petrolheads. Je word GENAAIT. Door de auto industrie en de olie producenten. Er wordt grof geld verdient aan jullie tunnelvisie.
De benzinemotor is nu wat de platenspeler drie jaar geleden was. Je lult als iemand die 10 jaar geleden nog beweerde dat je het best je gras kunt maaien met een stoommachine.
En je praat als iemand die over tien jaar zal zeggen:”Echt nooit gedacht dat ik elektrisch zou gaan. Maar wat een genot. Die stilte. De prijs. De lage kosten van onderhoud. Het gemak waarmee je batterijen wisselt en de schone lucht die ik inadem.
Tot over tien jaar schatjes….
Dikke zoen!
M-Power zegt
@Merel;
Heel mooi omschreven, maar ik denk dat je beter kan gaan dichten of zo want techniek is waarschijnlijk niet aan je besteedt.
Weet je wat het probleem van dit soort discussies is op fora, mensen schieten lukraak met hun eigen mening die vaak op vaag gelul is gebasseerd. Ik zie bijn aniemand met getallen of bronnen komen en hoewel die ook geen 100% zekerheid geven, heb je dan iets meer houvast voor een degelijke discussie. Ook dat gezwets van jou is dus niets waard..
Laurens zegt
Leuk, Merel is een zingende travestiet.
Als je al zo onzeker over je eigen identiteit bent, zal de potentiële ondergang van onze aarde veroorzaakt door petrol heads je wel helemaal opwinden :lol:
Vooral dat electrisch gaan kan ik me in Merels geval levendig voorstellen, en een snel wissel systeem voor batterijen :-)
RenesisHP zegt
@Merel Moistra.
Ik word bewust genaaid. Ik weet het en ik accepteer het(soort van).
Noem het maar autoliefde. Momenteel kan een Prius mijn autoliefde niet bevredigen. Als hij/zij/het(wat is het nou?) dat ook kan bevredigen kijk ik wel verder. Tot die tijd is Sodomie een betere optie.
Merel Moistra zegt
@ schatjes van merel,
Autoliefde kan ik begrijpen en er zal altijd plaats zijn voor liefde. Ook voor de liefde voor auto’s en ook voor stoommachines en platenspelers. Niemand wil je dat afnemen. Je kunt dus gerust ademhalen ik misgun je niks.
Maar het is vervuilende en verouderde techniek die niet duurzaam is dus hij zal verdwijnen. Net zoals de stoommachine de platenspeler, de cd speler, de beeldbuis of de grijze telefoon met een draaischijf.
Maar bedenk wel dat de auto-industrie en olieindustrie er baat bij hebben jullie geluksdronken auto fanatici van non-informatie te voorzien. Opdat ze jullie nog een paar jaar langer naar de pomp kunnen sturen. Maar ik begrijp van de mx5 owner (that’s a chick car dude) dat hij dat lekker vindt. Respect!!! Voor seksueel geperverteerden kan ik natuurlijk niets anders dan begrip opbrengen. Ik ben zelf wat dat betreft ook een rare.
En inderdaad is mijn mening ook maar een mening, maar ik zeg nooit iets zonder er goede argumenten voor te hebben. Tenzij het gewoon grappig bedoelt is natuurlijk. Merel maakt wel eens een grapje. ha ha ha ha
Verder is een zingende transseksueel (travestiet is weer iets anders) natuurlijk net zoiets exotisch als een elektrische auto. Dat kan eng zijn. Maar als je er meer over wilt weten wil ik je best voorlichten. Net zoals ik je graag vertel waarom je niet moet janken als iemand oplaadpunten voor elektrische auto’s aan wil leggen.
Als je mijn artikel “schuim op de bek” had gelezen op http://www.ecarnow.nl dan had je geweten dat ik spuug op de prius. Dat is een auto voor multi domme boomknuffelaars. Fijn!! Dat is dus iets waar we het over eens zijn.
Maar een Tesla roadster is dus een ding waar Merel wel geil van wordt. Smaken verschillen.
En als je niet weet wat je moet zeggen zeg dan maar gewoon mevrouw tegen me.
Dag fans….
Laurens zegt
@merel
leuk, je hobbies.
Of die Tesla zo goed voor het milieu is valt te bezien. De accu heeft een levensduur van 400 keer op- en ontladen, of 5 jaar (wat het eerste komt). Daarna mogen er voor zo’n 10.000 Euro weer 6831 nieuwe laptop batterijen in. Ik zoek er nog 2 voor mijn eigen laptop, die vind ik niet voor minder dan 50 Euro per stuk, maar goed.
De Tesla wordt vooral gekocht door liefhebbers. Praktisch nut heeft het ding nauwelijks, probeer er maar eens in- en uit te stappen als het dakje erop zit. De bagage voor een weekendje weg kan er misschien net in.
Consequentie van een en ander is dat er meestal maar weinig kilometers per jaar mee gereden wordt, maar dat het ding wel heel oud zal worden. Mijn eigen klassieker is nu ruim 40 jaar. Was het een Tesla geweest, dan was ik toe aan mijn 8e accupakket.
Het is dan hartstikke leuk dat de Tesla op stroom rijdt. En lage verbruikskosten heeft. Die heeft mijn klassieker ook trouwens, iets van 4-5 ct per km, als ik de accijnzen op brandstof weglaat. Bij de Tesla komt er naast de stroom voor een tripje naar Parijs nog zo’n 75 Euro bij voor afschrijving accu. Bij mij heet dat accijnzen. Daar betaalt de overheid onderwijs van.
Je kunt als alternatief ook een standaard Lotus Elise kopen. En het geld wat je dan bespaart besteden om je huis beter te isoleren, ecologischer geproduceerd voedsel te kopen, minder te werken (waardoor je minder reist) en ga zo maar door.
Aan jou de keuze. Maar huil niet als je medebelastingbetalers wat moeite hebben met het subsidiëren van je aantoonbaar geen milieuvoordeel opleverende Tesla, en het sponsoren van 10.000 oplaadpunten daardoor ook wat onzinnig vinden.
Heet geen auto liefde, maar gezond verstand.
Merel Moistra zegt
@Fan Laurens,
Waar schrijf ik dat de tesla ecologisch is? Ik vindt het een gaaf ding, en als je tesla zegt dan sla ik je gelijk een hoop argumenten uit handen. De argumenten die je dan nog overhebt zijn nogal zwak maar wel humoristisch.
Zoals de levenduur en afschrijving op de accu. Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha. Wacht even. Ik moet even bij komen van het lachen. Ha ha ha ha ha ha. Ik weet waar jij je informatie vandaan haalt.
Je bron is vervuild door de auto industrie die jou, geheel in lijn met je geaardheid (je bent een liefhebber dat is duidelijk), in je reet neukt. Jij vindt dat lekker. Ik vindt het moedwillige oplichting en misdadige vervuiling.
Het is de taak van de overheid om infrastructuur te sponsoren. Net zoals ze dat doen bij het spoor, en de wegen die jij nodig hebt om met je klassieker van a naar b te komen.
En de dombo die daarom gaat liggen janken als de overheid een paar oplaadpunten sponsort, zou ik graag een jaartje zijn riolering ontnemen. Dan mag je een jaar lang in een emmertje schijten. Misschien ruikt je dan dat je leeft in je eigen afval.
Ga jij nou maar lekker de uitlaat van je klassieker pijpen……….
Pffffffffffffffff. Oke ik ben uitgeraast.
Ik geloof trouwens dat we helemaal niet zo ver uit elkaar liggen. We zijn allebei wel denkende mensen die ook nog eens een argument kunnen formuleren. Ik wil dat je weet dat ik al je standpunten respecteer en als ik ze zo nu en dan belachelijk maak is dat ook alleen maar om dat ik dat kan.
Niet om jou belachelijk te maken maar om het standpunt te ridiculiseren waar jij je uit liefde mee identificeert.
Het komt goed met die accu lieverd echt waar. En niemand vraagt je je klassieker op te geven. 10 tegen 1 dat ik je auto een prachtig exemplaar vindt waar ik graag ik rond gereden zou willen worden.
Ik ben zelf te trotse eigenaar geweest van twee amerikanen en die dingen reden 4 op 1. Olie. Ik ga me daar niet voor schamen hoor.
Ik vond het gewoon gave dingen en dat vindt ik nog. Maar die elektrische auto die komt er gewoon hoor. De specs zijn tegen ons.
Waarschijnlijk ben jij ook net zo toekomst gericht als ik en val je mij alleen maar weer aan als representant van een gemeenschap boomknuffelaars waar ik geen deel van uit maak en waarvan jij verwacht dat ze je het genot van je klassieker willen ontnemen. Ik representeer niks. En jij ook niet. Het was leuk met je te babbelen. Groetjes
Merel
RenesisHP zegt
@Merel Moistra.
“Maar ik begrijp van de mx5 owner (that’s a chick car dude) dat hij dat lekker vindt. Respect!!!”
Kijk jij eens onder mijn naam. Buiten dat de rx8 een leuk tegenwicht geeft is onze mx5 verre van vrouwelijk gebleven. Ik zou zeggen, kijk even. ;)
Maar goed, hij oogt verwijfd, hij rijd zeer mannelijk.
Laurens zegt
@merel
zit niet zo in je wereld, ben jij een “chick met een dick” die mij in mijn reet wil neuken? Mag ik daarvoor bedanken?
Google eens op li-ion of laptop accu, en vraag je af waarom er een markt is als de dingen het eeuwige leven hebben. Lachen! Het hoeft trouwens helemaal geen overheidstaak te zijn, infrastructuur te sponsoren, want Enexis, dat is toch ook geen overheid?
Ik ben sceptisch tav de milieu beweging. Geworden omdat problemen waar ze zo fanatiek voor strijden, meestal na verloop van tijd niet meer blijken te bestaan. Kruisraketten, kernenergiestraling, gat in de ozon laag, zure regen, door gaswinning veroorzaakte bodemdaling in een modderverzamelbak, Brent Spar, jezus, er wordt zoveel gelogen zonder enige onderbouwing door dat soort clubs. Het is hun dagelijks brood, maar dan nog. Bankiers moeten verontschuldigingen aanbieden?
De ervaringen maken dat ik het broeikasverhaal ook niet helemaal als zo’n groot probleem zie. Maar als het een probleem is, vind ik wel dat ik als belastingbetaler mag vragen om oplossingen die de hoogst “bang per buck” hebben of, in jouw wereld, gepijpt te worden voor weinig ;-)
Er zijn daarom ook echt wel toepassingen van EV’s te verzinnen waar ik wel achter kan staan. Taxi’s in drukke binnensteden bijvoorbeeld. Maar net niet die toch al weinig autorijdende binnenstadbewoner wegpesten die in het weekend met de kinderen naar opa en oma, of een pretpark gaat, of verder weg op vakantie, en verder fietst.
Verder ben je wel ok hoor! Je bijdragen zijn in ieder geval onderhoudend.
Merel Moistra zegt
@ Laurens
Ik heb niet de minste behoefte om je te naaien lieverd. Ik ben net als jij sceptisch.
Maar dan is het verstandig om de geld stromen in de gaten te houden. Wie heeft waar belang bij. De olie producenten willen dat iedereen in plofmoter aangedreven auto’s blijven rijden en doen ALLES om te voorkomen dat de elektrische auto het maakt.
En hoever jij je kop ook in je eigen reet steekt, het kan je niet zijn ontgaan dat er uit de uitlaat van je plofmotor auto een niet al te lekker gasje komt. Nee? Moet je de garagedeur eens dicht doen en je moter laten draaien. En dan timen hoe lang je het uithoudt. Nou de wereld is de garage en met genoeg auto’s (en de aantallen groeien kwadratisch) is het hier binnenkort dus niet meer uit te houden. Dan ben je geen eco freak. Dan denk je na.
Even voor de duidelijkheid. Denk je nou echt dat ik “groene stroom” heb?
Hoe weet ik nou of mijn stroom groen is? Dat zijn de nieuwe kleren van de keizer daar doe ik niet aan mee. Zie je altijd de ogen open.
Ik kijk naar die film van Al Gore EN ik kijk naar de documentaire die heet : “the great global warming swindel”. En ik denk er het mijne van.
Maar het is dus wel een taak van de overheid om infrastructuur aan te leggen. Net zoals het een taak is van ouders is om hun kinderen op te voeden en een politie agent controleert of mensen zich wel aan de wet houden.
En electrisch is de bang per buck. Wat zou het anders moeten zijn. Laten we het daar dan over hebben.
Verder vindt ik verwijzingen naar het feit dat ik transeksueel ben zo off-topic dat ik er niet op kan en wil reageren. Voor vragen [email protected]
Laurens zegt
Lieverd,
ik weet niet wat je bent want ik ken je helemaal niet.
Moderne ICE’s zijn zo schoon, dat zelfs ik niet dood ga in de garage. Geldt minder voor die klassieker overigens. Hoe wordt electriciteit opgewekt volgens jou, en verdient een andere “olie” producent daar dan geen geld mee. Je wordt toch genaaid! Niet door mij nog steeds trouwens ;-) Maar als ik tank, kan ik in ieder geval kiezen. Straks met stroom ook nog?
Besteedt dat geld dat je klaar hebt liggen voor die EV (en dat wordt een hele dure hobby, want alle eventuele subsidies betalen we ook zelf) lekker aan allerlei dingen die wel milieu rendement opleveren. Misschien doe ik dat ook over een jaar of 20-30, als de EV wel rendabel is (?). Tot die tijd gaat mijn geld naar het verhogen van de dijken, als de zeespiegel stijgt (moet nog wel beginnen) dan is dat een 100% zekere uitgave.
Grappig trouwens dat je wel beseft dat stroom geen kleur heeft, en dan in een adem voor een EV pleit. Die logica kan ik niet volgen.
RenesisHP zegt
Moraal van het verhaal.
We willen best wel aan het milieu denken mits de oplossingen bewezen effectief zijn. Momenteel zijn er nog te veel vraagtekens en onwaarheden met betrekking tot de milieuproblematiek. Dat is het gene waardoor mensen zich afkeren tegen de treehuggers en alles wat daarbij hoort. Mensen zijn de leugens zat en ze weten ook niet meer wat wel te geloven. Wat vandaag als goed wordt gezien is morgen weer slecht en andersom.
@Laurens heeft een heel goed punt waar ik het helemaal mee eens ben.
“Ik ben sceptisch tav de milieu beweging. Geworden omdat problemen waar ze zo fanatiek voor strijden, meestal na verloop van tijd niet meer blijken te bestaan. Kruisraketten, kernenergiestraling, gat in de ozon laag, zure regen, door gaswinning veroorzaakte bodemdaling in een modderverzamelbak, Brent Spar, jezus, er wordt zoveel gelogen zonder enige onderbouwing door dat soort clubs. Het is hun dagelijks brood, maar dan nog. Bankiers moeten verontschuldigingen aanbieden?”
Dit is dus gewoon waar. Geld niet alleen voor de milieuproblematiek. Dit zie je met andere wereldproblemen(zoals terrorisme wat weer als sneeuw voor de zon is verdwenen) ook heel erg goed.
Ik weet niet meer wie ik moet geloven of vertrouwen. Ik kies dus voor mijn eigen pad(zouden meer mensen moeten doen). ;)
Merel Moistra zegt
“Moderne ICE zijn zo schoon dat ik niet dood ga in de garage.” Ja en de smog die boven LA hangt is gewoon mist……
Ja hoor met stroom kan je heel erg goed kiezen. Als er over een jaar of 10 een miljoen van die karren rijden buitelen de aanbieders over elkaar heen. Die 10.000 punten is nog maar het begin.
Als men nu 10.000 punten aanlegt voor een auto die nog niet bestaat, wat denk je dat dan de prognose is…. Dit wordt groot. Je weet wel 1 plus 1 en zo.
En al die elektriciteit moet duurzaam worden opgewekt anders gaan we er op den duur allemaal aan. Dus zon en wind lijkt me een goed idee. Misschien moet je je eens verdiepen in zonne-energie. Die ontwikkeld zich op dit moment net zo snel als de batterij techniek. Het is niet verwonderlijk dat je achter loopt want die ontwikkelingen gaan nu zo hard dat als je een jaar niet oplet je niet meer weet wat er te koop is.
“Mensen zijn de leugens zat”
Ja dat liegen daar moesten die stouterds mee ophouden foei.
Zodra je ergens een beetje verstand van hebt dan weet je wanneer je wordt voorgelogen.
Zo zit de wereld een beetje in elkaar lieve laurens.
Domme mensen worden voorgelogen. Daar is namelijk geld mee te verdienen. En jullie worden voorgelogen door de auto en benzine industrie. En jullie vinden dat lekker, want dan blijft alles zoals het was.
Nou jongens veel plezier met je platenspeler je grijze telefoon met draaischijf en natuurlijk de typemachine. Merel moet er vandoor.
Oh ja jongens. Er is helemaal niks om bang voor te zijn. De toekomst is al begonnen en hij ziet er geweldig uit.
Laurens zegt
@merel
dan zijn we het eens! In de toekomst gaan we erop vooruit, altijd al zo geweest :lol:
RenesisHP zegt
@Merel Moistra.
“Domme mensen worden voorgelogen. Daar is namelijk geld mee te verdienen. En jullie worden voorgelogen door de auto en benzine industrie. En jullie vinden dat lekker, want dan blijft alles zoals het was.”
Laatste zin is zeker niet correct. Ik heb al vele malen mijn ongezouten mening over dat onderwerp los gelaten. Ik schiet er alleen vrij weinig mee op en ga dat dus zeker niet herhalen. Probleem van al het genaai is dat wij er vrij weinig aan kunnen doen.
Daar hebben wij de mogelijkheden misschien wel voor, de middelen ontbreken echter.
Dus ook al weet je de waarheid, hoe ga je hem aanpassen?
Ik zie echter nog geen goed alternatief voor mijn voertuigen. Dat is persoonlijk. Heeft niets te maken met niet willen. Eerder met voorkeur.
Vanuit dat oogpunt kom je weer terug op mijn eerdere comment over bewust genaaid worden. ;)
Merel Moistra zegt
De oplossing is terug naaien en elektrisch gaan. Massaal. En ik zet in dat het gaat gebeuren. Binnen 10 jaar. En dat doe ik op basis van mijn kennis van batterijen, oplaad-techniek, en de stand van zaken bij het opwekken van elektriciteit met behulp van wind en zon. En of ik uit me nek lul, dat zal de tijd leren jongens. Ik heb ook alle antwoorden niet.
Alleen bedoel ik met naaien door de auto en benzine industrie niet dat auto’s die op benzine rijden niet zuinig zijn of dat je teveel betaald voor benzine. Dat is waar, jammer en schandalig maar het is niet wat ik bedoel.
Ik bedoel dat jullie de door deze industrie verschaftte non-informatie geloven die je de tunnelvisie geeft die je doet geloven dat er geen alternatieven zijn.
Die zijn er wel en daarom zal het hard gaan.
Maar wees niet bang. Het komt allemaal goed.
gerhard zegt
achterlijke oplossing in een land waar het in de winter vriest en je stroomvreters als achterruitverwarming stoelverwarming en inerieuerverwarming gebruikt en dit zeker allemaal op een gewone accu die je aan een paal laat drinken.
neen de toekomst is nog steeds aan de ev met een methanolgestookte rangeextender die 1 op 100 loopt zo heft hij op een tank een actieradius van 1200 km deze webasto thermotop verwarmt ook nog het interieur efficient