Als allerlaatste test voordat de V12 Vantage definitief in productie gaat leek het Aston Martin wel leuk om met de auto mee te doen aan de 24 uurs race op de Nurburgring die eind mei verreden zal worden. Achter het stuur zal onder andere Ulrich Bez, de baas van Aston Martin, plaatsnemen.
En dat is trouwens niet voor het eerst. Want ook toen de V8 Vantage uitkwam deed Aston Martin al een keer hetzelfde. En ook met de V8 Vantage N24 hebben ze meerdere malen deelgenomen aan deze slopende race. Uiteindelijk heeft dat ons ook de V8 Vantage N400 opgeleverd.
De V12 Vantage die gebruikt zal worden in de race is slechts aangepast op punten die volgens de regelementen verplicht zijn. Hierbij moet je denken aan veiligheidsvoorzieningen. Ook is de auto iets lichter gemaakt en de onderstelafstemming iets aangepast. En uiteraard staat de auto op slicks.
Andere opvallende auto’s die dit jaar deelnemen aan de 24 uurs race zijn Volkswagen Scirocco’s GT24 op aardgas, maar liefst 4 Audi’s R8 LMS en 2 Lexus LF-A’s en de BMW M3 GT4. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg in totaal doen er meer dan 150 auto’s mee aan deze ene race.
Aston Martin returns to Nürburgring 24-hour race with new V12 Vantage
Gaydon, Warwickshire 24 April 2009. Aston Martin will return to the starting grid of the legendary Nordschleife for the fourth consecutive year at the 37th ADAC Nürburgring 24-hour race on 23/24 May 2009 with the new V12 Vantage. Joining the marque’s latest model will be ‘Rose’ the yellow V8 Vantage that was first entered into the race in 2006.
Headlining this year’s factory effort and aiming to repeat Aston Martin’s untarnished record of finishing the 24-hour race, will be the marque’s new V12 Vantage in near-standard specification driven by Aston Martin Chief Executive, Dr. Ulrich Bez and representatives from the company’s engineering team. Premiered at the Geneva Auto Salon in early March, the V12 Vantage is the ultimate incarnation of the Vantage range featuring a 6.0 litre V12 engine producing 510 bhp (517 PS) and 570 Nm (420 lb.ft) of torque. With just minor modifications, the standard car is being readied to compete in the most demanding of endurance races.
Dr. Ulrich Bez who will be driving in his fourth consecutive 24-hour race, said: “This is the final engineering durability test for the V12 Vantage programme. We will be subjecting the car to the toughest assessment yet under public scrutiny as we successfully did with the Vantage N24 programme.
“We already have a proven track record at the Nürburgring racing our road cars with limited modification and in 2009 we also celebrate our 50-year anniversary of winning the ADAC Nürburgring 1000 km with a DBR1.”
The V12 Vantage race car will be close to production standard with only essential safety modifications, reduced weight and re-tuned suspension with no additional aerodynamic enhancements. Production tyre partner Pirelli has specially selected P Zero Circuit Racing slick tyres to enhance performance, ensuring consistency and to provide a tangible performance link to the V12 Vantage road car.
Aston Martin is expecting a number of customer teams to join the V12 Vantage on the starting grid. ‘Rose’, the yellow V8 Vantage and original inspiration behind the N24/GT4 programme will also be making a return to the Nordschleife having now clocked up four 24-hour race finishes and more than 20,000 endurance miles.
Aston Martin’s Head of Motorsport, David King said: “The Vantage N24/GT4 programme has been a huge success to date. Since its inception in 2006, no standard N24 from the factory or customer team has failed to finish a 24-hour endurance race in 13 starts around the world – a remarkable testament to the durability of the Vantage.”
The 37th ADAC Nürburgring 24 hour race will take place on 23/24 May 2009.
ferrari zegt
gaaf dat de grote baas wederom zelf achter het stuur kruipt. heb deze wagen op de auto rai zien staan. is wel een imposante verschijning. stel je eens een ferrari 430 voor met een enzo motor, dan heb je bijna hetzelfde verhaal.
Stefan-Venema zegt
Alleen het geluid is het al waard te gaan kijken 8)
Gb-Aston/Jag zegt
op zich wel mooi zo’n dikke motor in zo’n relatief kleine auto, en ook nog in een donders mooie auto:)
Citrofiel zegt
“is slecht aangepast”
Ik mag toch hopen van niet… :P
-edit: check :D –
RenesisHP zegt
@Citrofiel.
En al zeker niet op veiligheidsvoorzieningen. :lol:
RenesisHP zegt
Ulrich Bez is een slimme baas. De leuke dingen doet hij lekker zelf. :D
rikkon zegt
Moet je bij zijn!
Voor de spreekwoordelijke scheet en 3 knikkers toegang tot het hele circuit, rennerskwartier en de pits, fantasche auto’s .
http://adac.24h-rennen.de/uploads/media/Vorlaeufige_Starterliste_21_04_2009.pdf (pdf alert)
Het hele circus is present: Viper en GT3 RSR’en tussen oude Mini’s, Manta, 190 Evo2, Astra Caravan, Evo X, kuddes BMW’s van alle bouwjaren en godweetwat…
Amigo zegt
@ Stefan-Venema: helemaal mee eens.
robbie zegt
UPDATE Persbericht!
F1Ferrari zegt
MOOI
ik gung het aston martin om deze race te winnen.
BananaFlip zegt
Altijd leuk, nog even een paar rondjes Ring meepakken voor de productie.
PS:
Scirocco rocks!
dymf zegt
@ MX5Owner, ik zou als baas ook zelf willen rijden in zo’n race, en zeker met die auto.
mooi ding, komt daar ook weer een straat/race versie van zoals bij de vantage n400
Cantago zegt
Wacht even, ze doen even mee? Dat is al gaaf, maar dat de Big Boss zelf meerijdt is echt geniaal:P!
veyronlover zegt
ik vind hem heel gaaf hij kan zeker weten heel snel!!!!