De FIA staat op het punt om weer eens lekker in de regels van de F1 te roeren. Het lijkt er op dat vanaf 2010 de teams op budget gaan rijden. Er is al gesproken over maximaal 30M per seizoen. Dat betekent fiks snijden in kosten en ontwikkelingen. De competitie kan er echter fiks mee groeien. Lola, Aston Martin, Prodrive en verschillende GP2 teams schijnen al sterk groeiende interesse in deelname te hebben. Aan de andere kant lijkt Mclaren-Mercedes op de rand van de afgrond te balanceren en rijden zij mogelijk niet meer mee volgend jaar.
Er staat op dit moment grote druk op Mclaren. Op 29 april moeten zij zich gaan verantwoorden tegenover de mondiale autosportraad. Dit in verband met het verstrekken van twijfelachtige informatie, in Melbourne. Door onduidelijke of foute informatie van Mclaren heeft Jarno Trulli uiteindelijk een tijdstraf gekregen. Een aantal sponsoren staan al op het punt om de banden met Mclaren los te snijden als dit verder uit de hand loopt. Mercedes geeft daarbij aan in verband met de Carmageddon toch al sterk te twijfelen over deelname aan de Formule 1.
Prodrive had twee jaar terug al plannen voor F1 deelname. Op het laatste moment werd echter de stekker uit het project getrokken. Met een aangepast reglement, en vooral met vaste budgettering, Prodrive nu de mogelijkheden groeien. Bovendien zouden de eerdere voorbereidingen dan niet voor niets zijn geweest en vormt dit eerder een goede basis voor een 2010 start.
Lola ziet ook al grootse succesverhalen voor zich. Ze hebben al een leuk Le Mans team en zouden kennis daar opgedaan prima door kunnen trekken naar de F1. Verder heeft Aston Martin aangegeven ook heil in het F1 verhaal te zien én werken deze twee samen met de nieuwe Aston Martin Gulf LMP1. Zolang de merken de kosten in de gaten houden en niet allemaal tegelijk failliet gaan, is een budget een prima ontwikkeling. Lola heeft hier in 1997 minder goede ervaringen mee gehad. Net als vroeger wordt de strijd nu wel weer net zo hard in de pits, de garage en de organisatie uitgevochten als op het circuit. Het enige wat dan nog mist is die goeie ouwe V12!
FOne zegt
F1 = F1 niet meer
wotevajjjj zegt
zou wel goed zijn voor de sport maar sommige reglementen zijn gewoon kanker
wat is er mis met een v12 een grote achterspoiler een wings op de carroserie ?
FGZ zegt
heb geen trek in die budget beperkingen.
Neluz zegt
wat is er dan nog leuk aan :s al die goede teams met historie van de F1 die gaan allemaal weg omdat ze er geen winst meer uit halen en dan krijgen ze er weer andere merken voor terug oftewel er blijven dan gewoon evenveel teams :p
www.1001webshops.nl zegt
Ik hoop dat die 30M vast budget exclusief het salaris voor de rijders is, anders blijft er wel erg weinig over voor de auto. Misschien zelfs zo weinig dat er helemaal geen auto is en het een hardloopwedstrijd wordt.
FGZ zegt
f1= f1 niet zonder mclaren en Ferrari
tt zegt
is het niet zo dat mclaren zich moet gaan verdedigen voor de laatste wedstrijd in melbourne, en niet die van “vorig” jaar zoals in de tekst staat?
Didier zegt
“Mogelijk gaat Prodrive onder de naam Aston Martin meedoen aan de F1”
dus niet 2 afzondelijke teams zoals hierboven beschreven
Jochempie zegt
@wotevajjjj: wát zijn sommige reglementen? :x doe effe normaal man
blabla zegt
Mja mclaren weg gaat en ferrari die ook al niet meer een topteam lijkt
vroeger zagen we nog spanning in Formule 1 sinds dit groot schadaal van mclaren bijna 2 jar geleden begint topteams steeds in te zakken wat blijft er nog mooi aan de F1
Bart zegt
slordig artikel, maar wel een leuke ontwikkeling in de F1!
daan zegt
Teams mogen ook boven het budget zitten, maar dan krijgen ze bepaalde beperkingen. En het is 30M Pond excl. rijderssalaris
gerjan zegt
mclaren er uit dan komt mercedes zelf wel met een auto maar dan zonder de naam mclaren. Stel mclaren mercedes doet volgend jaar niet meer mee hoe gaat het dat met die 2 andere teams met mercedes motoren ?
Thomas zegt
jammer dit!
dat f1 zo veranderd
meer heb ik er niet over te zeggen:(
Fova zegt
Alwood, je bent USGPE, het team uit the States, vergeten!
CowboyHenk zegt
Wat een farce was dat toen zeg, dat lola team in melbourne toen. Ik geloof dat de snelste van de 2 lola’s toen een twaalftal secondes langzamer was dan de polesitter.
BMW Freak zegt
Het gaat zich om Melbourne dit jaar, niet over vorig jaar;)
-edit: damn it, thanks ;) –
gekke-turbo zegt
Het is net hardlopers vast ketenen en laten sprinten. Zal je zien dat na het ‘gelijk trekken’ van de kansen de tijden behoorlijk achteruit zullen gaan.
Zoals gewoonlijk zijn de grootste teams niet de grootste verliezers, maar de sport.
JPM zegt
Haha wat een onzin autoblog. Kom op Mclaren op rand van afgrond? Er is leven na Mercedes hoor. Nee even serieus McLaren is financieel nog nooit zo gezond geweest als nu. Dat Mercedes door de crisis wat moeite heeft om erin te blijven zegt natuurlijk niets over McLaren. Wel raar eigenlijk dat een team als Ferrari meteen de grond in wordt gepraat als het even niet gaat. Sommige mensen hebben het al over stoppen in de F1. Meestal zijn dat 18 jarige kinderen die enkel en alleen het Schumacher tijdperk hebben meegemaakt. Vergeten jullie soms de jaren 80 en 90? Toen had Ferrari pas echt een probleem. Ik zie geen probleem als je wereldkampioen in 2001, 2002, 2003, 2004, 2007 en 2008 bent geworden.
HDM zegt
Nou fijn, zo hou je MB alleen nog over in de DTM voor zover ik weet.
Larrs zegt
En dadelijk gaat Porsche ook weer een Formule 1 auto maken.
Nee, dit is wel jammer dat dit niet meer echt de klasse blijft wat aan de top van de racerij zit. Het wordt steeds meer afgezwakt.
CowboyHenk zegt
@JPM, ook in de jaren ’80 en ’90 had Ferrari ook niet echt een probleem. Hoogstens wanneer je puur kijkt naar het aantal kampioenschappen. Financieel zat het altijd goed en ze zaten een aantal keer knap tegen de titel aan.
CAFAN zegt
ben ik dan de enige die dit een goede zaak vind?
misschien is F1 F1 niet meer, dat maakt mij opzich niks uit. er rijden tegenwoordig net aan 20 auto’s rond. vroeger wel bijna 35 en hadden we nog pre-kwalificaties. Meer teams maakt de F1 alleen maar leuker. en misschien kun je nog rare dingen verwachten aangezien de teams creatief moeten zijn met 30 miljoen.
en btw is zoals hierboven geschreven Formule 1 geen Formule 1 meer met teams als McLaren, Ferrari en Williams…
maar Formule 1 kan/kon ook niet zonder Lotus, Tyrell, Brabham, March etc…
Prisma zegt
Teams zoals Toyota, Mclaren, Ferarri en BWM moeten dan enorm hard snoeien in hun personeel. Gaat hem ook om die mensen. deze 4 hebben gezamelijk een budget van 1 miljard euro…
CowboyHenk zegt
Maar het is volgens mij niet zo dat de teams zich hoeven te houden aan het limiet. Die teams die zich er aan houden krijgen in ruil daar voor meer technische vrijheid. En zo zit het dan ook weer.
northspotting zegt
Goeie ouwe V12? Leuk fantasietje, maar dan gaan we van een mogelijke 13 teams terug naar 6 :lol:
Oom Agent zegt
Ik ben heel erg benieuwd naar de mening van mensen die door de huidige en voorgestelde regel wijzigingen de F1, F1 niet meer vinden.
Het probleem in de formule 1 de afgelopen tien jaar is juist de onbegrensde groei in team budgetten.
Dat hoeft op zich geen probleem te zijn als je daar 22+ wagens mee op de grid kunt zetten.
Alleen zag je juist dat teams afhaakten omdat ze niet langer op konden boksen tegen de monster budgetten van de fabrikanten.
Dan moet je als fan ook niet klagen wanneer het toekomstig Formule 1 startveld bestaat uit 16 of 14 bolides.
Prisma zegt
Waar ik wel voor te vinden ben is dat ze de limiet opleggen, maar dat de teams toch boven dat limiet mogen gaan tenzij ze hun nieuwe technologien vrijgeven aan het einde van het sijsoen. Maar dan moeten wel alle technologien open zijn + de FIA mag dingen eisen zoals verplichte KERS
Kyanite zegt
Budgettaire beperking houdt dus ook in dat de technische ontwikkelingen in de F1 redelijk stil komen te liggen, wat dus tot gevolg heeft dat de normale autoindustrie verstoten zal blijven van technische ontwikkelingen die de F1 met zich meebrengt. Uit sportief oogpunt snap ik de FIA wel, uit technologisch oogpunt is dit een doodsteek.
F1Ferrari zegt
ik heb er geen moeite mee als er meer teams bijkomen!
Frank zegt
F1 wordt gewoon hernoemd tot A1GP of misschien A2GP? Ik stel voor dat we gewoon van F1 afstappen en direct A1GP gaan kijken want het is nu al interessanter door al die nieuwe F1 regeltjes. F1 gaat om hightech en ‘might makes right’ en niet om gelijke kansen voor iedereen. Fuck iedereen. Laat Ferrari en de grote jongens lekker geld in de sport pompen om de vetste, snelste bak op dat circuit te zetten.
Thibaut zegt
Aston Martin gaat in de F1 d.m.v Prodrive
het 3e team is USF1,
markieanta zegt
Laat Ford maar weer terug keren in de Formule 1.
Ilquadrifoglio zegt
Ik hoop Maserati en Alfa Corse weer terug te zien…
Oom Agent zegt
@Kyanite
12 jaar geleden stroomden technologische ontwikkelingen uit de Formule 1 ook door naar de gewone autoindustrie, zonder dat daar de belachelijke budgetten van tegenwoordig voor nodig waren.
@Frank
Dat was Formule 1 15 jaar geleden ook! Ook zonder de monster budgetten van tegenwoordig.
In mijn ogen zijn deze budgetten niet langer geoorloofd als je dreigt terug te vallen naar een startveld van 16 of 14 bolide’s. Daar moet je toch niet aan denken!
Peter zegt
Een budgetbeperking zal jammer genoeg ook de technologische ontwikkelingen afremmen, wat toch voor een stuk de aantrekkingskracht en de publicitaire waarde van F1 is voor autoconstructeurs.
Baztrd zegt
Hmm, Lola… wat voor motoren gaan die gebruiken?
Ferrari?
Team Lola Ferrari?
Peter zegt
@Oom Agent
Ik denk dat er nu veel meer geld wordt uitgegeven aan aerodynamische ontwikkeling en testritten op de racecircuits. Zo hebben de top-teams bijna een specifieke auto voor iedere race. Dit rendeert beter dat 5pk extra motorvermogen of een versnellingsbak die 0,01 ms sneller schakeld. Misschien moet men zich met de budgetbeperking daarop richten maar de zuivere technische ontwikkeling vrij laten.
Relief zegt
Ik vind het prima. De nieuwe regels van de F1 beginnen zijn vruchten af te werpen. Ik bedoel hoe lang geleden was het dat de F1 zo spannend was als dit jaar het geval is? :D
mashell zegt
Ik sluit me aan bij Relief, de F1 is inderdaad weer leuker geworden, de auto’s veel lelijker maar in de races gebeuren nu eindelijk wat onverwachte dingen. F1 gaat om de beste techniek, niet om wie het meeste geld heeft. Als Ferrari echt zo goed is kunnen ze ook met een beperkt budget de beste auto maken.
6C Jordy zegt
Hulde voor de FIA!
Ben dit jaar weer voor het eerst een wedstrijd gaan kijken.
Dit jaar is nu al interessanter dan voorgaande jaren. En iedereen maar janken op de regels van de FIA. Wel heeeel toevallig dat juist dit jaar met die nieuwe regels zo interessant aan het worden is. Hulde.
En mensen vergeten effe dat juist de regels ervoor zorgen dat teams gaan inoveren in techniek.
Mercedes weg? Who cares? Terug naar de tijd met Jordan/Minardi/Arrows/Ligier/Prost/Forti-Corse/Lotus/Benetton/Pacific.
ferrari zegt
er zijn veel te veel regels waar men mee kan spelen en op een eigen manier kunt lezen.
de formule 1 moet een veel strakker kader krijgen opdat er nog meer gelijkwaardig gestreden kan worden.
een budget voor elk team van 50 tot 75 miljoen euro en een standaard chassis/aerodynamica/banden (slick, wet en full wet banden). niet de keuze uit soft, super soft en harde compound meer.
alleen de wielophangingen (schokdempers-veren/geometrie/materiaal) en motoren/versnellingsbakken moeten ze dan zelf ontwikkelen. wel met een standaard ECU voor elke auto. minder mensen in de pitbox, bijvoorbeeld maar 2 om de banden te wisselen (1 per kant van een auto) en 2 om te tanken (maximaal 1x halverwege de wedstrijd) en 1 voor de lollipop en 2 voor de brandblussers. verder 3 man aan de pit-wall, die de hele meut aansturen en communiseren met de rijders. je hebt 1 voor elke rijder en 1 voor de pit-crew.
kijk terug naar 1975 en vergelijk dat beeld eens (qua aantallen mensen) met wat er nu allemaal rondloopt. minder mensen is ook goedkoper en voor het kijkende publiek veel spannender.
dat hele “kers”- verhaal is ook maar een luchtballon.
FIA; wijs 1 bedrijf aan die het voor alle teams maakt met dezelfde toegevoegde waarde/kosten.
zo is het ook veel makkelijker en interessanter voor kleine bedrijven zich te meten in de formule 1 met de “grote” bedrijven.
het moet meer op de rijders aan komen en minder op de techniek. nu bepaald de techniek en het budget nog veel te veel waar het team staat op de grid. (al heeft het hele Kers verhaal de gridopstelling goed door elkaar gegooid!) en het schakelen moet gewoon weer met het voetje en een schakelpook, niet meer met die flippers aan het stuur.
over stuur gesproken; weg met al die functieknoppen. je moet alleen nog de rijhoogte (voor in de regen, eenmalig mogelijk), motormanagement (voor in de regen) en een powerknop (voor het inhalen) en een balansknop (voor de rembalans) nodig. en een knop om te kunnen praten met de pit en om te kunnen drinken. verder moet er een knop komen voor de blusinstallatie en een knop om alles uit te zetten, meer niet. dat zijn er opgeteld 8 knoppen op en rond het stuur, i.p.v. wat er nu op zit, tegen de 30! ook geen info displays meer. alleen rijdje LEDjes voor het schakel moment. (i.p.v. een toerenteller!)
J. zegt
McLaren gaat echt niet weg uit de F1, ze zullen misschien een nieuwe motorenfabrikant moeten zoeken maar daar blijft het dan ook bij.
De core business van McLaren is op dit moment F1, en daar zullen ze dan ook zolang ze kunnen actief in blijven.
Verder vind ik het wel positief dat er nieuwe deelnemers mee willen gaan doen. Budgetbeperking vind ik geen probleem, het is namelijk vrijwillig! Teams die 1 miljard per jaar uit willen geven mogen dat doen, voor hun gelden dezelfde regels als de regels van dit jaar.
Voor de teams die wel meedoen aan de budgetbeperking (waar het salaris van de coureurs overigens NIET in zit) gelden wat vrijere technische regels. Zo mogen ze bijv. de motoren blijven doorontwikkelen en krijgen ze wellicht een wat hogere toerenlimiet.
De definitieve set regels die voor deze teams gaat gelden is nog niet helemaal af, maar het doel is om er voor te zorgen dat het veld competitief blijft, en dat we gaan twee kampioenschappen naast elkaar gaan krijgen (geldverslinders en budgetteams).
bramwillemse zegt
Berg zeikerds weer :P De f1 is sinds jaren weer écht spannend en verrassend, dat is prachtig! Wat het ook bewijst is dat McLaren & Ferrari niet constant kunnen domineren (Wat sommigen wel van ze verwachten).
Ik zeg: heel goed! Meer teams, meer vreugde & plezier :)
Oom Agent zegt
@Peter
Er is sinds dit jaar ook al flink gesneden in het aantal beschikbare testdagen hè.
Je wilt anno 2009 echt geen testcoureur meer zijn. :P
Ook de aerodynamische ontwikkeling probeert men aan banden te leggen door het verbieden van alle vleugeltjes, chimneys en andere flapjes die je de laatste jaren in toenemende mate zag.
TSI zegt
@ blabla,
ferrari dat geen topteam meer lijkt?
alleen omdat ze nu zo’n slechte seizoenstart hebben?
ga jij ff lekker een eindje fietsen.
Joost zegt
Ben mijn interesse in de F1 allang kwijt. Kijk liever naar de A1, waar het echt om skills van de coureur en crew draait.
BananaFlip zegt
Dat wordt het lekker druk!
Als iedere mongolische oliesjeik zn eigen tiempje kan bouwen.
Frankypanky zegt
@ferrari,
Met een paar ( :roll: ) leestekens was je betoog enigszins te volgen…
Maar de F1 in 1975 is niet te vergelijken met de F1 nu (D’oh)…
Immers zaten er geen computers en andere elektronica in de auto’s van 1975, waardoor je anno 2009 hele andere technici nodig hebt!
Wel ben ik het met je eens dat het e.e.a. dient te worden ‘gedownsized’. Je noemt het aantal mensen dat bij de pitstop mag worden betrokken.
Wat je echter niet noemde, was het zogeheten klantenchassis!
In 1975 had je bijvoorbeeld vier teams die rondreden met een chassis van March, terwijl men een motor kon kopen van Cosworth of een andere onafhankelijke bouwer!
Die eenvoudigheid zou ik graag terug willen zien in de F1.
Enne, schakelen met “het voetje en een pook”?!?
Hey, this is 2009!!!
Jij hebt zeker nog nooit in een Golf GTi met DSG-versnellingbak gereden? :D
Heerlijke kracht-explosief, als je het gaspedaal vloert en zo snel schakelt geen mens!
Ben het wel met je eens dat KERS gewoon stierenschijt is! En een geldverslinder eerste klas voor de teams!!
Niet alles vroeger beter, ‘ferrari’!!!
Savipe.com zegt
f1 is zoals velen al zeggen het zelfde niet meer
ik vind dat de koning der raceklasses geen limieten moet opgelegt worden
mss qua vorm van de wagens een beetje maar zeker al niet zoals dit jaar
V12’s +20000 toeren en extreme snelheden dat moet er komen en vooral geen budget limiet. want budget is evolutie zowel in racerij als de gewone autowereld!
Humber zegt
“Met een aangepast reglement, en vooral met vaste budgettering, Prodrive nu de mogelijkheden groeien.” Mist een werkwoord in de zin.
Met de vaste budgettering, de nieuwe regels (zie de achtervleugel) en het eventuele nieuwe puntensysteem wordt de F1 er niet interessanter op. Voor eenheidsklasses kan je nu al op zoveel plaatsen terecht. Juist deze dingen maakten de F1 leuk.