In Turijn zien ze het wel zitten om naast een fusie met Chrysler ook een alliantie aan te gaan met GM-onderdelen in Europa en Zuid-Amerika. Al deze bedrijven/afdelingen samen verkochten in 2008 7,05 miljoen auto’s; hiermee zou de Fiat Groep na Toyota de grootste autoproducent ter wereld zijn.
Het zou niet gaan om de Europese activiteiten van Saab en Chevrolet; specifiek kijkt Fiat naar Opel/Vauxhall. GM was toch al van plan om dat onderdeel af te splitsen; er hebben zich reeds zes potentiële investeerders voor de merken gemeld.
Ironisch genoeg was het negen jaar geleden andersom: toen kocht GM een aandeel van 20% in Fiat Auto voor $2,4 miljard. Uit deze samenwerking werden onder andere de Fiat Grande Punto/Opel Corsa-tweeling en de 1.3 turbodieselmotor geboren die beide merken momenteel gebruiken. In 2005 werd het contract, waarin stond dat GM de overige 80% van Fiat ook moest overnemen, voor $2 miljard verbroken. (via automotive news)
CHIPS zegt
O nee he??!! Fiat+GM= veel auto’s langs de snelweg met pech!
shrink zegt
In economisch slechte tijden is dit de manier om marktaandeel te winnen…..
Stef zegt
Was Volkswagen niet de grootste autoproducent? Nog voor Toyota…?
Raar verhaal dit.
W1ck3D-78 zegt
@ Stef: idd dacht dat VW Toyota voorbij gestoken was.
145 zegt
vindt het maar niks !!!
ben grote fan van fiat maar zeker niet van opel!!!
VonStroke zegt
Ik ga mee met 145!
Robert zegt
Goed plan. De samenwerking die er tot enkele jaren geleden was, heeft wel zijn vruchten afgeworpen, dus ik denk dat beide merken erbij gebaat zijn.
VivelaFRANCE zegt
Haha, die Italianen toch :D ! Nee, ik hoop gewoon dat Fiat bij zijn lees blijft en mooie auto’s blijft bouwen. Chrysler gaat nog wel, maar ook nog GM? Nee, dat is wel erg veel!
super zegt
corvette multi-jet?
lincoln zegt
dus Bob Lutz is weg .. en ze gaan het weer proberen .. slim hoor ..
robert zegt
Toyota blijft de grootste, vw is alleen op beurswaarde groter…
Gm en fiat tja dat zal dan wel eens de grootste kunnen worden. Maar goed, zelf vind ik het knapper van toyota die het doet met een paar merken dan vw en fiat met al die losse merken.
hoop trouwens wel dat gm blijft!
Citrofieleviltwin zegt
Fiat heeft toch al iets met GM gehad? De Saab 9000 stond op hetzelfde onderstel als de Fiat Croma, de Lancia Thema en de Alfa 164 toch?
dudeDB zegt
wel leuk en aardig deze post, maar jullie schrijven een paar berichten hierboven dat het volkswagen concern nu de grootste ter wereld is en hier schrijven jullie dat het toyota is?! hoe zit het nu precies??
SvenT zegt
leuk om te weten dat die 1.3 cdti een fiat blok is dus :)
Mr.Abarth zegt
De moderne turbodiesels zijn allemaal grotendeels Fiat.. Die hebben nl. de moderne diesels ontworpen.
Noem het maar TDi, Cdi, TDIJE)i en pak t alfabet er maar bij; het zijn allemaal motoren met door Fiat (samen met Bosch) ontwikkelde techniek.
CommonRail, MultiJet..
Hier en daar zit er wat meer afwijking in misschien, maar Volkswagen heeft de eigen pompverstuivers ook in de ban gedaan.
En ik zie liever ook geen Opel bij Fiat, maar als het voor Fiat goed uitkomt, mogen ze van mij, maar dan geen Opel techniek in de Fiats.
@CHIPS: zijn de auto’s van Gm dan zo slecht, dat ze altijd pech hebben? :P
Dirk zegt
@ CHIPS
Domme reactie jongen, ga maar weer met de knikkers spelen.
topless zegt
Dirk rijdt een karretje van Fiat of GM.
Mr.Abarth zegt
Iedereen kan wel lacherig doen over Fiat, maar ze lopen met veel dingen wel voorop en bovendien een van de weinige autofabrikanten die de crisis goed doorkomen.
Opel wordt meegesleurd door GM en verder doen de exoten t nog goed (logisch, de helft gaat naar de Arabieren en de rest naar de graaiers die de crisis veroorzaakt hebben).
F.I.A.T. Flitsend In Auto Techniek / En ja, ik rijd dus in n Fiat.
Lan_Evo zegt
Hmm ja dit kan goed of slecht uitpakken denk ik als ze dit zouden doen. Het is wel een grote gok natuurlijk, want voor hetzelfde geld blijft de krediet crisis aanhouden en/of wordt nog erger en dan heeft Fiat wel al overal met geld lopen smijten, terwijl ze er dan nog geen rendement uithalen. Aan de andere kant zouden ze in principe nu relatief goedkoop hun marktaandeel kunnen uitbreiden natuurlijk, maar dat is de gok. ;)
FrankypankyV8 zegt
@Mr. Arbarth,
Ik dacht dat de meeste dieselmotoren voor auto’s afkomstig waren van (eveneens Italiaanse) VM???
Spiderman zegt
Ik hoop dat Fiat haar hand niet overspeelt en haar Italiaanse karakter weet te behouden met dit soort partners. Zie het voortschrijdend inzicht met de Alfa 159, Brera en Spider: die krijgen nu gelukkig weer pittige Italiaanse motoren, ipv die Opel en Holden-based motorisering tot nu toe.
Laat Fiat liever een helpende hand bieden aan Saab (voor een prikkie over te kopen van GM) en daarmee samen weer een nieuwe grote auto ontwikkelen (opvolger van de Alfa 166 bijvoorbeeld). Eigenzinnige auto’s, dat hebben we nodig, geen Italiaanse Opeltjes!
mashell zegt
“De moderne turbodiesels zijn allemaal grotendeels Fiat..”
Nou, dat is zo kort door de bocht dat je Panda op z’n kant gaat. Common rail in combinatie met motormanagement is ontwikkeld door Magneti Marelli, Fiat en het onbekende Elasis. En is vervolgens aan Bosch verkocht die het serie rijp gemaakt heeft en aan iedereen doorverkocht. Stellen dat elke moderne diesel motor goeddeels Fiat is, is net als stellen dat autogordel van Volvo komt, elk airbag stuur van Mercedes, etc.
Fiat en Opel zijn een gouden combinatie. De Grande Punto en Corsa zijn alleen door de Swift en nieuwe Fiesta overtroffen.
Benjamin1 zegt
@Mashell
Dat eerste stukje klopt als een bus, maar de Corsa/Grande Punto zijn toch echt betere auto’s dan een Swift/ Fiesta.
w0o0dy zegt
Het lijkt me dat Fiat met beide partijen gesprekken heeft aangeknoopt omdat er bij beide interessante deals te sluiten zijn waar Fiat group beter van wordt. Chrysler vooral vanwege het betreden van de noord amerikaanse markt en de licentie opbrengsten en nu GM vanwege productiefaciliteiten in Zuid Amerika en Europa. Dat Fiat uiteindelijk met beide in zee gaat of een grote overname doet, lijkt me niet zo heel erg waarschijnlijk.
Ik denk dat ze vooral op zoek zijn naar een goede deal om de eigen producten brede in de markt te krijgen. De deal met GM over bijvoorbeeld Opel zou een optie zijn omdat Opel meer succes heeft met middelgrote auto’s dan Fiat en er een boel platform-sharing mogelijk is en de merken toch niet heel erg dezelfde doelgroep in het vizier hebben.
Benjamin1 zegt
@W0o0dy
Je bedoelt dat Fiat goed is in de kleine autootjes en Opel in de gezinscontainers?
w0o0dy zegt
@Benjamin1: ik bedoel dat Fiat groep goed is in het maken van leuke en goede auto’s en dat men bij Opel auto’s weet te maken die goed genoeg zijn om een grote groep klanten in het middenklasse (kleine middenklasse) aan zich te binden…. ook al zijn de auto’s niet zo briliant. (da’s ook een talent).
Benjamin1 zegt
Ja maar ook qua klasse past het goed in elkaar. Corsa/Grande Punto zie ik dan even als dezelfde auto. Daaronder doet de 500 het supergoed. Daarboven zit de Astra heel stevig etc etc.
w0o0dy zegt
Ongeveer dezelfde klasse/maten is natuurlijk wel handig als je platformen en motoren enzo wil delen. Toch zijn de groepen klanten nogal verschillend, dus wel kostenbesparen, maar tegelijk (relatief) weinig kanibalisme.
In de klasse boven de Astra (zafira en vectra/insignia) daar komt Fiat eigenlijk niet aan de bal. Alfa wel, maar die auto’s zitten nogal ver van de Opel modellen en ook Lancia zou in die klasse kunnen gaan zitten zonder dat er klanten tussen de merken zouden switchen.
The Honda spirit zegt
niette slechte….die bodem
Esprit_de_Flandre zegt
@stef & W1ck3D-78:
Nee, VW is even de grootste geweest in MarktKapitalisatie. Dit wil gewoon zeggen dat alle VW-aandelen samen meer waard waren dan alle GM-aandelen samen of alle Toyota-aandelen samen. Ik denk dat het nu niet meer zo is, maar ben het toch niet zeker.
Het gaat dus niet over de grootste in verkoopsaantallen, dat is nog altijd Toyota. En het was ook maar omdat Porsche de prijs van de VW-aandelen omhoog dreef met zijn overnameplannen. Niets permanent dus.
heidekonijn zegt
Pissing contest hier. Maarreh, grootheidswaanzin bestaat niet. Grootheid, waanzin, en grootheidswaan wel.
Rick-dos zegt
Eén of andere grote pipo (of heette hij toevallig Pipo?) bij FIAT riep toch al dat hij verwachtte dat er 5 of 6 autofabrikanten overbleven? Nou dan. Logisch gevolg dit dus…
De vraag is of het verstandig is in zoveel verschillende opzichten, gezien de staat van GM en Chrysler…
Ilquadrifoglio zegt
@ Rick-dos
Als het alleen om Opel gaat, is er toch niets aan de hand? Zeker gezien Opel redelijk veel trouwe klanten heeft. Opel is ook simpelweg toegankelijker voor het grote publiek. Ik denk dat dit niet als een risico gezien moet worden, maar als opportuniteit. Zeker gezien het feit dat Opel momenteel voornamelijk door de economische crisis, goedkoop binnen te halen is.
De Chrysler-deal kent alleen maar opportuniteiten, en absoluut geen risico’s.
Citrofiel zegt
@ VivelaFrance; Bekijk het eens zo: Geld kan verdiend worden met de massa’s saaie GM-bakken, waardoor er geld over is om gewoon in kleinere oplagen mooie Fiats te bouwen! :D
Citrofiel zegt
@ Stef en W1ck3D; Dat waren nog geen officiële cijfers, en nog slechts van het eerste kwartaal. Dus zeker is het allerminst.
@ Esprit; Nietes. ;)
HyperTeHK zegt
@145
Back at ya maar dan omgekeerd.
Grote Opel fan die wil ik niet gemengt zien met die vangrailtouristrommel van FIAT.
Fiat + Chrysler daarentegen prima, of er komt iets moois uit of ze gaan bijden failliet, it’s all good!