Je ziet em steeds vaker in het normale straatbeeld en dat bevestigt het feit dat de nieuwe Ford Fiesta een koppositie heeft in de Europese verkoopstatistieken. Dit alles ten koste van de Volkswagen Golf. In maart verkocht Ford in Europa 52.805 Fiesta’s, Volkswagen verkocht in diezelfde maand slechts 46.415 units van de welbekende Golf.
Ford zag een stijging van 15,5 procent ten opzichte van diezelfde maand in 2008., terwijl de verkoop van de Golf met 0.,1 procent daalde. Zo zegt JATO Dynamics, een Brits bedrijf dat zich specialiseert in autodata. Volgens Ford komt de stijging mede door de slooppremies in diverse Europese landen. In Duitsland had de Fiesta zelfs het hoogste aantal verkopen sinds 1998.
De rest van de top 10 bestaat uit de Opel Corsa (40.346), Peugeot 207 (39.499), Volkswagen Polo (38.316), Fiat Punto (37.337), Ford Focus (35.398), Fiat Panda (33.593), Renault Clio (31.938) en Opel Astra (27.236).
victortje zegt
zozo, dat word dalijk nog eens kwartaal winst! we logisch want ik vind het een erg mooie auto!
Relief zegt
Op foto’s ziet de auto er goed uit. Maar in het echt valt hij me toch een beetje tegen. Ik mis iets aan de Fiesta…
Jan Rap zegt
Heel terecht.
Het is een erg leuk otootje. Ziet er leuk uit, relatief ruim van binnen, goeie uitrusting en prijs.
JANUS zegt
Ik vind de Fiesta een geslaagd model hoor. Leuker dan zo´n saaie burgerGolf, Heb er echter toch wat moeite mee om te geloven dat ALLE winst van de Fiesta ten koste gaat van de Golf.
WieAndersDasAuto zegt
Het is duidelijk merkbaar dat kleine auto’s helemaal in zijn. Jammer dat de Golf niet meer op nr. 1 staat maar dat geeft niet. De Fiësta is een hele leuke auto. Hij ziet er zeker goed uit.
Brokkenpiloot zegt
Gave auto. Dash is origineel ontworpen.
BasRS zegt
Zeker verdiend!
@ brokkenpiloot: De Fiesta heeft zeker een mooi dashboard!
Ik vind de Fiesta een stuk sprekender dan de Golf, Zeker verdiend!
lincoln zegt
leuk voor Ford ..
en de fiesta is inmiddels wel een volwassen auto ..
tis geen kleintje meer iig ..
snel nog effe duimen dat de Ka het beter gaat doen dan de 500 ..
BmwMPower zegt
Terecht, is een harstikke mooie wagen.
Zelfs in dat paars, wat je wel eens op de reclame van de Fiesta ziet.
Hier in de buurt rijdt zelf een erg mooi paars exemplaar met zwarte velgen van Loder Design.
Kyanite zegt
De Fiesta ziet er niet alleen goed uit, maar rijdt ook nog super goed.
Bart zegt
Leuke auto die Fiesta. Verrasend dat de 207 ook gewoon mij doet in het lijstje, loopt toch al weer even mee.
vla zegt
Wat verwacht je, met al die media-aandacht en product placement.
DenM zegt
Beter voor Ford! De Fiësta ziet er ook erg lekker uit!
lincoln zegt
wel leuk van al die machtsovernames ..
die we toch een beetje te danken hebben aan de huidige crisis ..
de fiesta aan top .. wie had dat ooit gedacht ..
Wollie zegt
@lincoln
Grappig dat je hoopt dat de nieuwe Ka het beter zal doen dan de 500, want onderhuids is het een quasi identieke auto, gebouwd op hetzelfde platform, in dezelfde fabriek, en met Fiat-motoren. Ford leent hier gewoon de Fiat 500 omdat het teveel investeringen zou vergen om zélf met een volwaardige Ka-opvolger te komen.
Entwicklung88 zegt
Terwijl de Golf toch een klasse groter is dan de Fiesta!
Tommy zegt
En nu maar hopen dat het niet meer van die rotzooi is die ze nog niet zo heel veel jaar geleden produceerden… De tijd zal het uitwijzen of de motorblokken nu wel heel blijven.
sven zegt
pff, een fiesta, hoe mooi, hoe goedkoop of hoe goed hij ook wordt… een auto met een blauw ovaal komt NOOIT in mijn garage!!! Liever een 30 jaar oude golf dan een nieuwe fiesta, sorry ford!
lincoln zegt
@Wollie .. grappig .. grappig !!
dat is inderdaad de grappigheid die ik voor ogen had ..
en het mooie is dat Fiat er altijd iets aan verdient ..
slimme zet van Ford om op die manier toch de Ka te behouden ..
Wollie zegt
@Lincoln :
En dan de volgende vraag : zou het niet logischer geweest zijn dat Fiat met Ford in zee ging ipv Chrysler ? Ford moet zich bijzonder sterk voelen dat ze absoluut alleen willen verder gaan.
lincoln zegt
@Wollie ..
Ford is nog steeds een soort van familie bedrijf .. dat zegt genoeg lijkt me ..
google maar eens bij “henry ford quotes” dan zie je dat het geen fijne lui zijn om mee samen te werken ..
om voor ze te werken lijkt me geen probleem iig ..
samenwerken iets minder ..
victortje zegt
@sven, een echte heikneuter!
@lincoln, hoe kan lincoln dan wel “samenwerken(want ze zijn toch eigenlijk van ford?)” met ford?
VivelaFRANCE zegt
Wel apart dat de Fiesta de bestverkochte auto is: ik zie veel vaker een Golf dan een Fiesta op straat.
Walrus zegt
Hoe vaker ik hem in het echt zie, hoe meer ik het een kiwi op wielen vind… jammer. Het ontwerp en het lijnenspel suggereren een sportief en modern uitziende auto, maar het is het allemaal net niet! Het mist zijn uitwerking.
yns zegt
eerst vond >iedereen< fiesta spuug lelijk maar na dit ”nieuws” zijn ze allemaal fiesta fans geworde :S
RRenault zegt
Ik begrijp het goed hoor, ik vind de Fiesta er erg leuk uitzien, een van de mooiste van zijn klasse. En die klasse wordt, zeker nu ten tijde van de economische crisis, steeds populairder.
Benjamin1 zegt
Dash is mooi, rijgedrad is goed, maar de buitenkant is foeilelijk. Dat wordt ook over de 207 (die ik juist wel mooi vind) gezegd en toch staan ze allebei hoog in de top 10.
Vreemd……
Citrofieleviltwin zegt
Wow die tittel klopt niet helemaal. De Ford Fiesta was idd wel de besverkochte auto in maart maar in het hele kwartaal is de VW Golf nog altijd de best verkochte auto.
Stukje van autointernationaal:
Op kwartaalbasis is de nummer-1 positie echter nog in handen van de Volkswagen Golf, waarvan in de periode januari t/m maart 119.651 exemplaren werden verkocht. Dit waren er 3,9 procent minder dan in het 1e kwartaal van 2008. De Ford Fiesta kwam tot 113.576 orders, een toename van 15,7 procent ten opzichte van vorig jaar.
Eigenlijk zou de tittel moeten zijn:
Ford Fiesta volgt VW Golf op als bestverkochte auto in de maand maart. :)
six-trey zegt
In de VS is het de F150 hier de Fiesta, wat zijn wij europeanen cool !
rakim zegt
waarom staat er geen mazda2 bij ik lees vaak dat die ook zo goed verkocht wordt
FIAT127 zegt
probeer de 1.2, rijdt erg prima.
lincoln zegt
@Victortje .. da,s geen samenwerking ..
net als met Aston Martin .. en Jaguar .. en LR .. en Volvo .. en Mazda ..
heeft Ford strak de touwtjes in handen en moeten ze gewoon doen wat er gevraagt wordt .. met financiele hulp van Ford .. en technische ondersteuning ..
(behalve Mazda dan .. daar hebben ze geen totale zeggenschap) ..
BananaFlip zegt
En helemaal terecht.
Mooie auto, niet saai en gewoon niet duur.
Keep up the good work!
Ik vind het overigens wel heel erg dat er nog steeds “streeds” staat hoor…
Janjaapkarelkees zegt
Hmm ik snap niet dat mensen dat dashboard mooi kunnen vinden… Zulk lelijk zilverkleurig plastic :S
T zou mooi moeten zijn omdat t glimt denk ik. Doe mij dan maar lekker een ‘saai’ maar strak en kwalitatief goed VW dashboard.
Lustigson zegt
Good job, Ford. En hoewel ik de nieuwe Fiësta graag zie, vind ik de nieuwe Ka nog iets geslaagder. ‘k Kan niet per se benoemen waarom, maar toch. En ook die Mazda 2 – toch minstens een halfzusje van de Fiësta — mag er ook zijn.
Rik3 zegt
Moeilijk he, stam + t?
ik bevestig
jij bevestigt
hij/zij/het bevestigt
VW Lover zegt
Je moet met deze gegevens niet een Fiësta gaan vergelijken met de Golf maar met auto’s uit zijn klasse en dan is het logisch dat ‘ie op 1 staat, want het ding smoelt gewoon aardig.
Kijk je naar de Golf dan verplettert ‘ie zo ongeveer alle concurrenten in zijn klasse! (en dat voor een ‘opgewaardeerd’ modelletje, he boys!! ;) )
mashell zegt
De nieuwe Fiesta is gewoon op precies het goede moment op de markt gekomen. Zoals we tegenwoordig van Ford mogen verwachten is het een lekker smoelende, originele, subliem rijdende en gewoon kwalitatief goede auto. Eigenlijk is Volkswagen is gewoon te laat met nieuwe Polo. Maar nu die eindelijk komt kan VW daarmee wel hard terugslaan.
Conclusie: het B-segment is het leidende autosegment geworden.
VW Lover zegt
@ Mashell : en dat sluit als een bus!
Citrofieleviltwin zegt
‘Groen’ is de Fiesta niet echt. De 1.6 TDCI ligt al in de Fiesta vanaf 1999/2000 en heeft geen partikelfilter. De meeste van zijn motoren voldoen dan ook niet aan de Euro 5-normen. :?
Midas zegt
Toch is de nieuwe golf ook best leuk; hele verbetering tov de voorganger in ieder geval
Nick_FordVerkoper zegt
De nieuwe Fiesta kan niet groener zijn…
1.6 TDCI econetic 98gr CO2, 3,7l/100 km met behoud van de beste rijeigenschappen die er in het B-segment te vinden zijn…
RX-7owner zegt
kan iemand mij vertellen hoe je je profiel invult ik kan het nergens vinden
Freez zegt
@Citrofieleviltwin
Huh? de 1999/2000 had een 1.8 Ford turbodieseltje, de 1.6 TDCI is een PSA blok die ook in de Citroëns terug te vinden is. Gek genoeg krijgt Ford met de Econetics hetzelfde blok veel zuiniger geclassifiveerd dan Peugeot/Citroën.
Probeer maar eens een Peugeot/citroën diesel te vinden voor een 20% bijtellingstarief.
Freez
Gummen zegt
Niet zo verwonderlijk dat Ford met de Fiesta in maart de No 1 positie overneemt van VW met de Golf. Maart is een exceptionele maand in verkopen (net als September) in de UK en laat nu net daar de Fiesta erg sterk zijn. Koppel dat aan opkomst in Duitsland door abwrackpremie, dan is het beeld compleet. Situatie zal in April wel weer anders(om) zijn.
Brokkenpiloot zegt
Ik vind het juist knap van Ford omdat de Golf één van de populairste lease auto’s is en de Fiësta daar nooit heeft gescoord. Downsizing bij de fabrikanten is mooi, het terug zien in de verkoopcijfers is beter.
de vries zegt
goede auto die fiesta,beter dan die burgelijke golf,
misschien dat vw nu ook iets aan de prijs gaat doen.