Da’s ook niet aardig. Alleen de Italianen kunnen Chrysler namelijk nog redden. Maar Fiat-topman Sergio Marchionne heeft nu aangegeven niet met het Amerikaanse bedrijf in zee te gaan als de vakbonden geen loonsverlaging willen accepteren.
Marchionne acht de kans op een mogelijke samenwerking tussen de twee merken op dit moment niet hoger dan 50-50. Tegen een Canadese krant zei hij:
“We cannot commit to this organization [Chrysler] unless we see light at the end of the tunnel.” (…) “From what I can tell from a distance, the Canadian Auto Workers may have taken more rigid positions. The dialogue is out of sync. I think they need to see what state the industry is in. Canada and the U.S. are coming in as the lender of last resort.”
Fiat wil na een lange afwezigheid terugkeren op de Amerikaanse markt en kan een alliantie met een bedrijf als Chrysler daarom goed gebruiken. Ze zijn er daarom ook niet op uit om het bedrijf na een faillissement ‘leeg te plukken’, maar willen daadwerkelijk auto’s met ze gaan verkopen. Marchionne gaf aan dat de kans zelfs bestaat dat hij uiteindelijk Chryslers CEO wordt.
“Fundamentally, that’s possible, but the title isn’t important. What’s important is that they hear me. It’s possible that I will have to divide my time between running Fiat and running Chrysler.”
Maar zover is het nog lang niet. Vóór 30 april moeten Fiat en de vakbonden eruit zien te komen, wil de samenwerking een feit worden. Als dat lukt krijgt Chrysler een lening van $6 miljard toegewezen van de Amerikaanse regering. Zo niet, dan ziet het er niet zo best uit voor het merk. (via automotive news)
Laurens zegt
Vakbonden. Ze zijn er voor hun leden. Maar niet meer voor de werknemers in het algemeen. Jammer dat ze dat in een land als Nederland (en blijkbaar ook in Amerika) nog wel claimen :-)
Mathijs zegt
Het komt hier op neer:
óf minder verdienen
óf duizenden werklozen
Dan is de keuze toch snel gemaakt!?
lincoln zegt
vakbonden geven teminste gratis T-shirts ..
of wilden ze een Italiaan wijsmaken dat vakbonden NIET maffia gerelateerd zijn ..
weinig kans Chrysler ..
Eric zegt
Ook in België blazen de vakbonden altijd hoog van de toren. Hun kun je in de huidige conjuctuur nog hoge eisen stellen. Ook bij Opel in Antwerpen en VW(nu Audi) in Vilvoorde waren ze er als de kippen bij om te staken. Het kleinste mankementje moest gebeuren en de bonden stijgerden. Bezin voor je onzin uitkraamt.
Dennis zegt
tis kiezen of delen, sinterklaas komt uit spanje niet uit italie ;-)
Darahan zegt
[offtopic]
Blame Canada! Blame Canada!
[/offtopic]
Klaas zegt
@Dennis: Sint Nicolaas ligt begraven in Italië hoor.
gekke turbo zegt
en komt oorspronkelijk uit Turkije.
Floryn zegt
vakbonden een soort reptiel dat nog steeds denkt dat ze erg veel te zeggen heeft, maar dat absoluut geen nut meer vervuld in de huidige samenleving. Nu moeten ze eens leren hun mond te houden en te slikken.
blokker5 zegt
twijfel, twijfel…
op sinterklaas reageren of ontopic blijven…
op sinterklaas reageren of ontopic blijven…
op sinterklaas reageren of ontopic blijven…
Is sinterklaas begraven? arme kinderen….
C6.R zegt
Vakbonden laten liever de werkgever ten onder gaan dan benefits in te leveren! Goed bezig jongens!
Gert zegt
@lincoln: En dan in het bijzonder die in de USA. Had verhalen gehoord over beurzen daar die gecontroleerd worden door de vakbond. Je zou zo $30,- betalen per vervoerde kilo. (van loading dock naar stand, toch al snel 400 meter. Dat mag uiteraard niet zelf!!) Dat verhaal zal wel overdreven zijn.
Maar neen, een paar deense karren met beursstand en nog wat spullen, inderdaad maximaal 200 meter verreden door die klojo’s. Volgende dag ligt er vrolijk een rekening van $5000,-!!! Als antwoord op de vraag waarom dat toch zo duur moest zijn het verweer: Maar dat is ook van de stand naar het loading dock terug…. Maar nee hoor geen maffia. *kuch*
Esprit_de_Flandre zegt
Het is de enige kans die Chrysler heeft. En voor Fiat zijn er ook niet veel (betaalbare) alternatieven om om de Amerikaanse markt te raken. Ze komen er wel uit.
bmw zegt
Jippie, we hebben weer een reden gevonden om de vakbonden lekker te bashen. Allez jongens, ga er maar voor, scheld en tier nog maar wat. Het artikeltje is vooral ook niet tendentieus opgesteld…
Wil je de rekening maken van de vakbonden? Doe er dan eens deftig wetenschappelijk (meta-)onderzoek naar en geef onderbouwde conclusies. Voor de rest praten we hier op autoblog best gewoon over auto’s, aangezien de bezoekers daar meer verstand van hebben.
LPJ zegt
Redelijk eens met bmw eigenlijk (brr wat klinkt dat raar). Bovendien is dit niets meer dan de druk wat opvoeren natuurlijk, een onderhandelingstactiek die zowel de Italianen als de vakbonden gebruiken.
RenesisHP zegt
Vakbonden.. Oh, wacht ff. Dat zijn die mensen die je nog net niet dwingen om lid te worden. Dit gaat dan onder het mom; Zonder vakbond mag/kan je niet klagen. :?
Turbo zegt
De vakbonden graven hun eigen graf met het vasthouden aan een oude situatie die allang niet meer bestaat. Dan maar werkeloos.
Mercedes zegt
Volgens mij is de echte sinterklaas uit turkije nog van griekse afkomst ook….
Oeps!
Synecdoche zegt
@gekke turbo: waar toen nog helemaal geen Turken woonden. Die zijn pas eeuwen later uit Midden-Azië afgezakt, toen al op zoek naar Europa.
VivelaFRANCE zegt
1-0 voor Fiat! Als men bij Chrysler zijn baan wil houden, dan zouden ze akkoord moeten gaan met de loonsverlagingen. Fiat zit dus in een win-win-situatie. Als ze Chrysler niet kopen dan verliezen ze niks, kopen ze Chrysler dan winnen ze veel geld!
Wollie zegt
Toch wel bij vertellen dat de lonen bij Chrysler exorbitant hoog liggen. Dan kan je niet verwachten dat Marchionne als CEO-in-spe zou toelaten dat die lonen op hetzelfde niveau blijven. Tenslotte moet hij dit ook nog kunnen verdedigen bij de achterban in Italië, Polen en Servië waar Fiat fabrieken heeft.
Chrysler betaalt bijna 20 dollar per uur méér dan vergelijkbare fabrieken in Europa of Japan. Dat zegt wel genoeg.
claudio zegt
Sinterklaas was een dief…en een piraat net zoals vele autofabrikanten.
Hij ligt begraven in Italie en het is een Turk.
Alleen kon men in Europa het ware verhaal moeilijk vertellen aan de kindjes.
Vinnie zegt
Ben trouwens benieuwd is hoeverre Chrysler in staat is te veranderen naar de wensen van de Italianen, Daimler heeft 10 jaar geleden dezelfde inschattingsfout gemaakt.
W115 zegt
Chrysler is stout geweest, volgende jaar beter Chrysler! :D