Chrysler dat nog altijd haastig op zoek is naar constructie om te overleven, is voor een vijfde deel (19,9 procent) eigendom van het Duitse Daimler. Van dat laatste plukje aandelen willen de Duitsers al een poosje af, maar kan het met Cerberus -de investeringsmaatschappij achter Chrysler- niet eens worden over de voorwaarden. Hoewel de top bij Daimler niet wil speculeren over de gevolgen van een faillissement van Chrysler, maken de aandeelhouders zich ernstige zorgen.
Als Chrysler over de kop gaat, zou dit Daimler als mede-eigenaar minstens een miljard dollar kunnen kosten aan pensioenrechten en mogelijke claims van grote toeleveranciers. Topman Dieter Zetsche heeft de aandeelhouders ietwat kunnen geruststellen dat het belang in Chrysler, evenals de uitstaande leningen aan Chrysler, in de boeken al met miljarden zijn afgewaardeerd tot zo goed als nul.
Dat enorme verlies is dus al ingecalculeerd, maar dat staat los van de mogelijke claims die nog kunnen volgen en daar worden de aandeelhouders erg zenuwachtig van. Zetsche zegt de alliantie tussen Fiat en Chrysler te steunen en hoopt daarmee stilletjes dat het voor Daimler met een sisser zal aflopen. Only time will tell. (via: automotive news)
Laurens zegt
De snor kan daar niets aan doen. Het was Juergen Schremp die dit bedrijf naar de rand van de afgrond gebracht heeft. Diens voorganger was ook aardig de weg kwijt trouwens.
Het is nu weer een ingenieursbedrijf, hopen dat ze het overleven, maar BMW en Audi slaan ze continue om de oren, met Lexus erbij bovendien.
Benjamin1 zegt
Jammer voor Daimler, maar dat heet nou risico management.
RCA zegt
Schremp heeft wel meer om zeep geholpen. Remember “De nacht van de Kroketten” met Koos Andriessen (einde Fokker Aircraft).
Laurens zegt
Fokker toen = GM nu.
Verouderde producten, tegenzittende conjunctuur (dollar koers/krediet crisis), imago (overengineered/benzine slurpers) en ga zo maar door. Goed dat NL er geen geld in gestopt heeft, de sector floreert als nooit tevoren.
DASA bestaat nog steeds, trouwens.
Sub-Zero zegt
@Laurens… ik denk dat jij niet helemaal weet waar je over praat.. Audi heeft bijna geen geld meer voor marketing stunts, en BMW?? tja… als je naar Nederland kijkt en dat doen de meeste boeren lijkt het allemaal heel wat maar wereldwijd gezien?
Tja..ze verkopen minder, maar ze hebben al zoveel kennis in huis dat het ontwerpen veel minder geld kost dan de “concurenten” en dus levert dat geld op. En dan heb ik het niet eens over de vrachtauto’s en dergelijke.
Laurens zegt
Je hoort me toch niet zeggen dat het vrachtauto’s zijn, dat gaat zelfs mij te ver. Alhoewel de dingen wel vaak een trekhaak hebben :lol:
OT: kennis ter zake, als ik het zou hebben, was ik rijk?
PfBee zegt
@Sub-Zero
Leuk dat je meteen een boeren referentie erbij haalt maar BMW veegt weldegelijk al een aantal jaar de vloer aan met Daimler/Mercedes en is ook buiten Nederland de grootste ‘premium/luxe autofabrikant’. Daarnaast kan het zo zijn dat Audi weinig cash heeft maar ook zij groeien de afgelopen jaren sneller dan Mercedes.
Natuurlijk produceren zij meer verschillende producten dan Audi en BMW maar op de markten waar zij concurreren is BMW toch echt overduidelijk de baas en wint Audi snel terrein op Mercedes.
Off topic; heb vandaag voor het eerst de nieuwe E klasse gezien, moest me inhouden om niet midden in de PC Hooftstraat over mijn nek te gaan, maakt voor mij meteen duidelijk waarom ze in dat segment verliezen van de concurrentie.
Ramshoek zegt
In Italie zitten een aantal FIAT mannetjes zich in de handen te wrijven.
Ze zijn een leuk pokerspelletje aan het spelen, zonder het risico te verliezen.
Mocht het gescharrel met Chrysler tot vaste verkering leiden, hebben ze een extra afzetgebied voor hun (mooie) technologie, profiteren ze van schaalvoordelen, krijgen ze een flink pakket aandelen van Chrysler en, middels het chrysler dealernetwerk, toegang tot de amerikaanse markt.
Intussen bestaat de kans dat Daimler ook nog eens de nodige honderden miljoenen in Chrysler zullen moeten steken om te voorkomen dat ze tzt een paar miljard verlies lijden.
Ik kom voor FIAT tot een win, win, win, win, win situatie (maar misschien zit ik er wel 1 of 2 win’etjes naast)
Laurens zegt
@ramshoek
min of meer dezelfde redenering werd gebruikt om de “fusie” Daimler/Chrysler goed te praten. Ik hoop dat de Italianen beter uitkijken/relatistischer zijn.
Sub-Zero zegt
@PfBee, ik ben het niet helemaal met je eens.
Klopt dat Audi mee gaat tellen, maar dit gaan ze zeker niet volhouden. Elk merk heeft z’n periode maar bel eens de gemiddelde leasemaatschappij over de restwaarde van de Audi A4,A6,A8…dit zijn hele nare berichten en krijgt dus nog een staartje.
BMW doet altijd mee en wint terrein maar als je goed kijkt is MB bezig met veel modelwijzigingen en wint weer veel terrein terug! (ze hebben immers al ruim 100 jaar ervaring)
Iedereen is wild van de nieuwe E!! (ik kan het weten) en wordt overal in de wereld goed ontvangen! ik denk dat we ff moeten wennen aan de nieuwe trend die MB inzet zoals gewoonlijk.
Sub-Zero zegt
@PfBee, ik ben het niet helemaal met je eens.
Klopt dat Audi mee gaat tellen, maar dit gaan ze zeker niet volhouden. Elk merk heeft z’n periode maar bel eens de gemiddelde leasemaatschappij over de restwaarde van de Audi A4,A6,A8…dit zijn hele nare berichten en krijgt dus nog een staartje.
BMW doet altijd mee en wint terrein maar als je goed kijkt is MB bezig met veel modelwijzigingen en wint weer veel terrein terug! (ze hebben immers al ruim 100 jaar ervaring)
Iedereen is wild van de nieuwe E!! (ik kan het weten) en wordt overal in de wereld goed ontvangen! ik denk dat we ff moeten wennen aan de nieuwe trend die MB inzet zoals gewoonlijk.
Laurens zegt
Gaat dit topic ontaarden in de zoveelste fanboy Audi/BMW/Mercedes/Lexus/Infiniti en wat heb je discussie.
Dan haalt een droge titel misschien wel weer het “Hete discussies deze week” lijstje, voor de zekerheid voeg ik dan ook het woord Premium toe :lol:
OT: fallisement Chrysler kan Daimler een vermogen kosten. Het marktaandeel van de S-klasse is al heel lang niet meer wat het geweest is.
Twee vrij droge constateringen. En Gordon en René rijden er in. De 3e “topper” ook?
Mao zegt
@Subzero
“Terug naar Audi, dat merk haalde namelijk een recordomzet van bijna 34,2 miljard euro in 2008. De nettowinst ging maar liefst 30,4 procent omhoog! Ja mensen, voor Audi is dit het dertiende jaar op rij waarbij men een groei ziet van het aantal verkochte nieuwe auto’s. Voor het eerst zijn er meer dan een miljoen Audi’s wereldwijd verkocht (1.003.469 units): een stijging van 4,1 procent.”
“Audi AG investeert rond de € 2 miljard per jaar in de ontwikkeling van nieuwe producten, volgens een scenario dat is uitgezet tot en met 2015. In die periode groeit het aantal modellen van 28 naar 40. ”
“Daarom voeren wij, in tegenstelling tot enkele van onze concurrenten, in 2009 geen personeelsstop in. Sterker nog: in het eerste kwartaal trekken we 150 nieuwe experts aan voor productontwikkeling’, aldus Stadler, die spreekt van een anticyclische benadering waarvan in de toekomst de revenuen worden verwacht”
Audi is juist aan et investeren in heel veel nieuwe modellen, ze hebben net het meest winst gevende jaar ooit achter de rug, en verwachten ook voor 2009 ook zwarte cijfers dus ja et is maar hoe je de zaken interpreteert zullen we maar zeggen he.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/12/premium-battle-audi-heeft-topjaar-winst-bmw-keldert-78
Mao zegt
let niet op de dubbele ook :)
Laurens zegt
Waar rijdt Angela in?
Want die is goed in het uit elkaar houden van kemphaantjes! Heeft ze kunnen oefenen op die maffe jagerspetjes in lederen hosen.
OT: kom op, naar de 100!
PfBee zegt
@ Sub-Zero
De nieuwe E-klasse mag dan goed ontvangen worden (voor mij nog vele malen moeilijker te doorgronden dan kwantumfysica maar dat is een andere discussie) maar het is gewoon een feit dat BMW meer personenauto’s verkoopt dan Mercedes en bovendien op engineering gebied hoger aangeschreven staat dan Mercedes. Je lijkt je argumenteren te baseren op enkel hoe mensen over de modellen denken en niet de cijfers, en uiteindelijk bepalen de cijfertjes of je het goed doet of niet als bedrijf.
OT: Ik zie Chrysler dit hele gebeuren niet overleven eigenlijk. Volgens iedere objectieve economische beredenering is dat bedrijf, net zoals GM overigens, rijp voor de schroothoop. Ik zie ook niet in hoe de grote verlosser een bedrijf kan zijn dat zelf enekel jaren terug nog op de rand van de afgrond balanceerde. Dus Daimler kan maar beter beginnen met zich voorbereiden op een fiks verlies want ondanks Obama al zijn mooie plannen zie ik dit niet meer goed komen.
Lustigson zegt
Ik hoorde vanmorgen op het Radio 1-nieuws dat Daimler het laatste beetje aandelen in Chrysler aan Cerberus verkoopt. De schuld die Chrysler nog bij Daimler heeft, wordt kwijtgescholden.