Nederland heeft van de Europese Commissie uitstel gekregen om aan de Europese normen voor luchtkwaliteit te voldoen. In plaats van in 2010 kan hoeft pas in 2015 aan de normen voor stikstofdioxide te worden voldaan. Voor de normen voor fijnstof is uitstel tot midden 2011. Brussel is akkoord met het verzoek om uitstel, omdat Nederland “maatregelen” treft om bestaande overschrijdingen van de luchtkwaliteit op korte termijn aan te pakken.
Dit Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) – totale waarde bijna 2 miljard euro – behelst onder meer de subsidie op roetfilters in auto’s en op luchtwassers in de veehouderij, maatregelen op het wegennet zoals snelheidsbeperkingen en schermen, en lokale maatregelen zoals milieuzones in binnensteden en autobussen op aardgas.
De kilometerheffing is ook in het programma opgenomen. Dat milieuvoordeel valt „voor een heel klein gedeelte weg” nu minister Eurlings (Verkeer, CDA) de invoering gaat vertragen, zo schrijft het NRC.
Nederland is het eerste land dat uitstel heeft aangevraagd en gekregen. De meeste EU-lidstaten hebben moeite de normen te halen, dus die zullen ongetwijfeld volgen…
Milieudefensie gaat Europa om herziening van het besluit vragen. Meta Meijer, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie: “Met dit besluit wordt de Nederlandse overheid beloond voor jarenlang niets doen.”
Voor het verkrijgen van uitstel was een degelijk en integraal luchtkwaliteitsplan nodig dat voldoende zekerheid biedt, dat de lucht na het verstrijken van de termijn wél aan de eisen zou voldoen. Minister Cramer beweert dat het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) hier aan voldoet. Milieudefensie deelt die mening niet. Meijer: ”Het NSL is een samenraapsel van landelijke en lokale goede voornemens waarvan nu al duidelijk is dat een groot deel van de plannen zal sneuvelen, later wordt ingevoerd en minder effectief is dan gehoopt. Anderzijds bevat het NSL tal van projecten die de luchtkwaliteit verslechteren, maar die door hun vermelding in het plan alvast een aflaat voor hun overschrijding hebben gekregen.” Een van de belangrijkste pijlers onder het NSL was de Kilometerheffing. Zoals vandaag bekend is geworden, zal deze op z’n vroegst ná het verstrijken van de uitsteltermijn in werking treden.
De Algemene Rekenkamer heeft afgelopen week de vloer aan geveegd met vrijwel al het overige luchtkwaliteitsbeleid. Het is te weinig, niet effectief, versnipperd, te laat en onvoldoende om op tijd de normen te halen. Zelfs als alle geplande maatregelen op tijd worden ingevoerd en maximaal maatregelen effectief zijn, is de kans dat de normen gehaald worden heel klein. Meijer:”Het jarenlange getreuzel met het nemen van maatregelen en de focus op het het wijzigen van de regels rond bouwprocedures en metingen heeft niet geleid tot schonere lucht. De gezondheidsschade door luchtvervuiling wordt niet minder als de regels voor fijnstof worden opgerekt, in tegendeel.”
Milieudefensie zal bezwaar maken tegen het derogatiebesluit. Op basis van het Verdrag van Arhus kunnen milieuorganisaties herziening van genomen besluiten aanvragen. Nieuwe informatie, zoals het uitstellen van de kilometerheffing en het bekend worden van de gebrekkige effectiviteit van het huidige beleid, kan hierin worden meegenomen. Meijer: “Het wordt tijd dat Nederland serieus aan de slag gaat met luchtkwaliteit. Het is een gezondheidsprobleem, geen bouwprobleem.”
Jaap zegt
Ik doe graag een bijdrage aan het enkeltje Verweggistan voor Milieudefensie.
Catch2 zegt
boo-fucking-hoo milieudefensie
ligt er niet ergens een kikker bij een nieuwe weg?
C6.R zegt
Ja, wat een eikels die mensen van Milieudefensie! Een beetje opkomen voor het milieu en de volksgezondheid! Boeien dat er duizenden mensen per jaar vroegtijdig aan overlijden!? Toch?
timberleek zegt
@ c6.r
het klopt dat er mensen aan overlijden. maar als je het nu alsnog in 2010 door wil gooien krijg je onnodig hoge kosten. en slecht doordachte plannen. bovendien halen we het toch niet waardoor we een boete zouden krijgen van brussel. (ook lekker goedkoop)
ik snap wel dat milieudefensie het er alsnog met 2010 doorheen wil hebben. maar dat gaat toch niet meer. ze moeten dan ook redelijk zijn. en dat zijn ze nu niet
Merry zegt
We zouden eens een dikke vinger naar brussel moeten trekken!
Laat eerst maar eens heel zuid europa en alle oostblok landen op ons niveau komen.
Dan gaan we verder praten.
Laurens zegt
Hoe heet de sharia bij de milieu talibaan ;-)
OT: of korte termijn lapmiddelen, of langere termijn structurele maatregelen.
Als kiezer en belastingbetaler weet ik wel waar een besparing te behalen is in deze tijden, namelijk op mijn “milieudefensie” lidmaatschappen.
Graaiers, in de bak ermee :lol:
Bmw325iCoupe zegt
@ Merry; Juist! en niet alleen hun, maar ook de VS, China, Brazilie. DAN praten we pas verder, dan hoeven we tot 2050 niks meer te doen. Wat zal ons dat een geld schelen.
900T-R zegt
Wat heet ‘vroegtijdig overlijden’? De levensverwachting is ondanks alle verhalen over de luchtkwaliteit en hoeveel levens dat wel niet kost, nog nooit zo hoog geweest als nu en die trend lijkt voorlopig niet te keren. Uiteindelijk gaan we érgens aan dood. Moeten we met alle geweld ernaar streven door een autoritaire model-staat te creëren waarin de burger niets meer mag, de gemiddelde levensverwachting nog eens met één of twee jaar te verlengen? of mogen we ook nog een beetje leven zonder overmatige bemoeienis van allerlei (overheids)instanties? En waarom wonen al die mensen die klagen over geluidsoverlast, verkeer, luchtkwaliteit et cetera altijd in de dichtst bevolkte gebieden terwijl in Oost-Groningen rust en ruimte in overvoled is. Zou dat niet iets met de economische bedrijvigheid te maken hebben waar men graag zelf een graantje van meepikt, zonder de consequenties ervan te accepteren?
Milieudefensie kan van mij de boom in.
Roy zegt
Milieudefensie is in dit geval in ons voordeel, zij komen op voor onze gezondheid en daar ben ik ze in ieder geval dankbaar voor. De lucht is sterk vervuild in ons land vergeleken andere landen, zoek maar eens op fijnstof in de grote bosatlas.
Simpson zegt
milieudefensie wordt al jaren beloond voor slap ouwehoeren. zo
en dat die waarden in ons land het hoogst zijn zou ook best kunnen liggen aan het ruhrgebied plus oostenwind.
900T-R zegt
“De lucht is sterk vervuild in ons land vergeleken andere landen, zoek maar eens op fijnstof in de grote bosatlas.”
We zijn op Japan na dan ook zo’n beetje het dichtst bevolkte land. Toch hebben Nederlanders – op Japanners na – de hoogste levensverwachting, en brengen zij de meeste jaren in goede gezondheid door. Hoe ver wil je gaan met alle inwoners je wil op proberen te leggen uit naam van ‘het milieu’?
Carmaster zegt
@ 900T-R
Inderdaad.
Woon zelf ook in Groningen(stad).
Nauwelijks last van files, en gewoon een algemene rust.
Waarom wonen de klagers altijd op de plekken waar het gebeurt?
Zandvoort: klagers geluidoverlast
Assen: idem dito
Schiphol: zelfde verhaal.
Vaak is het ook zo dat de klagers mensen zijn die er net komen wonen en er na een weekje of wat erachter komen dat er toch wel erg veel lawaai is van die vliegtuigen. No shit! Het is een vliegveld. Ga er dan ook niet wonen en ga ergens anders heen. Met klagen verminder je het probleem, het gaat nooit helemaal weg. Vliegtuigen zullen toch moeten vliegen…
C6.R zegt
Waarom wonen klagers altijd op de plekken waar het gebeurt? Haha, dat is een mooie! Ja, waarom zou dat zijn, omdat het daar gebeurt misschien? “Ja, dan moet je maar op een hutje op de hei gaan wonen!” Krijg je dan steevast te horen, heerlijke drogreden ook! Als er ergens overlast is dan moet je niet zeiken maar oprotten!
Wat betreft de levensverwachting: ja die is hoger dan ooit, maar dat zegt niets over de luchtkwaliteit natuurlijk. We worden nu gemiddeld ouder dan een paar decennia geleden, airbags dan maar weer gaan afschaffen? Scheelt allicht in de aanschafprijs!
Over hoe en wanneer het probleem aangepakt moet worden hebben jullie gelijk, liever nog even wachten en echte maatregelen nemen. Maar daar komt de frustratie van milieudefensie natuurlijk ook vandaan. Het is niet zo dat Nederland nu pas weet dat ze in 2010 aan bepaalde normen moeten voldoen.
Simpson zegt
@carmaster: wat ja veul grunnegers ja! We kunnen wel reuneren :)
900T-R zegt
“Waarom wonen klagers altijd op de plekken waar het gebeurt? Haha, dat is een mooie! Ja, waarom zou dat zijn, omdat het daar gebeurt misschien? “Ja, dan moet je maar op een hutje op de hei gaan wonen!” Krijg je dan steevast te horen, heerlijke drogreden ook! ”
En daarom moet de rest zich maar aanpassen aan al die beroepsklagers die altijd wat te z**ken hebben? Hebben we al geen regeltjes genoeg in Nederland? Feit is: we leven met 16.5 miljoen op de oppervlakte van een postzegel. Als we alles gaan verbieden waar iemand last van heeft c.q. kan hebben, dan kunnen we nu net zo goed gelijk tussen zes plankjes gaan liggen want dan kan en mag er dus gewoon niets meer in Nederland (tenzij het te maken heeft met een geloofsovertuiging – dan kan ineens alles). En wat gezondheid en veiligheid betreft zijn we nu toch wel op het punt aanbeland waar de wet van de verminderde meeropbrengst zich keihard doet gelden – het punt waar nog slechts marginale verbeteringen bereikt kunnen worden ten koste van draconische ingrepen in de burgerlijke vrijheden en/of maatregelen die een disproportionele impact hebben op de economie. Lekker in de bosjes staan met je camera op die punten waar je nog een beetje kunt doorrijden. Ja, we weten ook wel dat het niks meer te maken heeft met verkeersveilighied, maar het is voor de luchtkwaliteit. Dus dan betaal je twee keer milieubelasting – een keer in de vorm van accijns en een keer in de vorm van een onzinboete. Da’s net zo iets als wanneer het energiebedrijf bij mij over zes weken een boete van zestig euro in de brievenbus stopt omdat ik vanmorgen langer dan vijf minuten onder de warme douche stond. Een crimineel mag je niet twee keer voor hetzelfde berechten, maar de gewone burger kennelijk wel.
Ja jongens, iedereen verplicht tien airbags en ESP in zijn auto. Goh, dat motorrijden is nu toch relatief wel erg gevaarlijk geworden. Verbieden dan maar. Oh sjips, dan moet je deltavliegen, wielrennen en amateurvoetbal eigenlijk ook in de ban doen. Enzovoort, enzovoort. Roken in café’s verbieden terwijl er mij niemand met een pistool op mijn hoofd een café in duwt. Dan wil zestig procent van de nederlanders ook nog het roken in de EIGEN auto verbieden. Ik spuit mijn modeltreinen met een airbrush en daar komt thinner aan te pas. Zal ook wel verboden worden.
Vrije keuze? Eigen verantwoordelijkheid? Nooit van gehoord. Alleen de cijfers doen er nog toe, en we hebben berekend dat we op jaarbasis toch zomaar xx levens kunnen redden door iets te verbieden en er vervolgens vijfhonderd controle-ambtenaren op te zetten.
Oh, en door het eindeloze getraineer van niet-gekozen clubs als Milieudefensie sta ik elke dag minstens anderhalf uur in de file op de A4 (en dat is dan nog relatief gunstig omdat ik ’s ochtends om 06.00 vertrek tegenwoordig) – om die verloren tijd ’terug te winnen’ moet de luchtkwaliteit toch behoorlijk fors verbeteren… ;)
Ik geloof dat het – of all people – Margaret Thatcher was die niet zolang geleden over de huidige politiek zei: ‘1984’ was een waarschuwing, geen handleiding’ Kun je nagaan – de autoritairen van dertig jaar geleden zijn de vrijzinnigen van nu.
clubbtraxx zegt
@900T-R
Mooi gesproken man, had het zelf niet beter kunnen zeggen.