Het zijn goede tijden voor beunhazen. Hoe zwaarder de merkdealers het krijgen, hoe meer werk er is voor de kleinere garages. En terecht! Bij zo’n groot bedrijf staan een paar dozijn monteurs die 80 a 90 euro per uur kosten, die bedrijven vallen nu om. De consument zoekt vervolgens een goedkopere optie… dus hoe meer merkdealers er verdwijnen, hoe drukker de universele garages het krijgen.
De universele garages zitten ze ook helemaal niet te wachten op een sloopregeling. Laat iedereen maar in die oude bakken blijven rijden. Dat is gunstig voor de kleinere garages en autoherstelbedrijven. Verschillende garagehouders geven aan het werk niet aan te kunnen.
Marketingdocent Max Kohnstamm vindt het niet raar dat er veel dealers omvallen, in het Financieel Dagblad (papieren versie, geen link) van vandaag laat hij weten: “Er zijn zo’n 2700 dealers, vier keer meer dan er Albert Heijns zijn. Dit jaar worden waarschijnlijk zo’n 300.000 auto’s aan particulieren verkocht. Dat zijn er twee per week. En daarmee moet je dan winst maken met zo’n glazen paleis langs de snelweg. Onmogelijk!”
Solstice zegt
Als die grote bedrijven nou een beetje slim op de vraag inspringen en twee keer zoveel reparaties doen voor zeg maar tweederde van het uurloon dat ze nu vragen… of ben ik nu een beetje naïef? ;)
gogogomagazine.com zegt
Prima! het wordt het tijd voor een kleine opruiming in de bedrijfstak. De slechten verdwijnen, de gezonde blijven overeind. Zo hoort het, en niet dat kunstmatig in leven houden van bedrijven met leningen.
Jeroen Bartelen zegt
@ Solstice
Ik weet het niet, je zou gelijk kunnen hebben, maar als het echt zo was dan zouden die grote bedrijven vast wel geanticipeerd hebben. Het ligt voor grote bedrijven immers niet zo snel simpel. Toch vind ik het niet slecht gevonden van je.
nix zegt
Als al die grote glimmende paleisboeren eens ook zich zouden bekommeren om de wat oudere uitvoeringen van het merk (Zoals Mercedes Benz is gaan doen, waarvoor hulde) dan hadden de klanten zich nog steeds begeven naar de glimmende paleizen.
Ik persoonlijk ben het meer dan zat iedere keer als ik bij een dealer kwam, het gezever te horen over dat ik mijn auto maar eens in zou moeten ruilen. Dom van ze, ik ben dat niet van plan, maar mijn auto heeft wel vaker onderhoud nodig. Lijkt me een geval van omnzet weggooien, nietwaar? Dus ga ik naar de specialist, goede service, ascherpe tarieven en een oldtimer die het altijd doet.
Wom zegt
Grappige kop: Crisis bij universele garages: ze kunnen het werk niet aan!
Maar nergens in de tekst staat de de universele garages het werk niet aankunnen, alleen dat ze het wat drukker krijgen. LOL
Wat is/was überhaupt de verhouding # auto bij dealergarage/universele garage?
Hoe vaak gaan/gingen deze auto’s naar de dealergarage/universele garage?
Om een beetje een idee van de verschuiving te krijgen….
Laurens zegt
Mijn oldtimer dealer netwerk is allang failliet! De specialist (en ikzelf) kunnen het ding trouwens veel beter onderhouden, want kennen de specifieke problemen en hoeven geen tijd te besteden aan uitzoekwerk.
Verkoop via internet, onderhoud bij universele garages. Importeurs verzorgen distributie en eventuele afstemming van auto’s voor lokale eisen (die er eigenlijk nauwelijks meer zijn) en wensen. Klant profiteert, want kan goedkoper auto rijden. Eventueel die besparing stoppen in verplicht strengere milieu keuringen.
OT: die glazen pakhuizen, is dat niet iets als bejaardenhuis. Die mogen graag wat leven zien in de “straat” ;-)
RenesisHP zegt
Zelfs bij merkgarages onderling is er teveel verschil.
Met de rx8 ben ik altijd goedkoper uit als ik er 400km voor rij(R’dam-Almelo en terug) dan dat ik in de buurt ga kijken.
Vooral Mazda Nooteboom weet z’n uurkosten lekker hoog te houden. Daarbij werken ze uitermate traag bij simpele dingen. Het risico tot hogere rekeningen is daardoor altijd aanwezig. In Almelo ben ik altijd (veel)goedkoper uit dan volgens afspraak. Daar werken ze precies andersom.
Over het verschil van service en klantvriendelijkheid zullen we het maar niet hebben. Bij Nooteboom denken ze schijnbaar dat ze een Bugatti dealer zijn.
Laurens zegt
@mx5/rx8owner
lease je die rx8, en wil je hem einde contract overnemen ;-)
RenesisHP zegt
@Laurens.
Lease?? You must be joking.. :shock:
Gewoon volledig afgerekend om hem af te raggen tot wij hem zat zijn.
Jaap zegt
*komt bij zijn garage nooit zulke werklui tegen*
Spuit11 zegt
“In het Financieel Dagblad” moet In het Financieele Dagblad zijn lijkt me. Voor de rest zijn alle garages boeven :D
AutoInformatief zegt
Ik had het hier toevallig laatst nog met een taxichauffeur over. Zijn bedrijf rijdt voornamelijk met de nieuwe Sprinters rond.
Een lampje voor die wagen kostte iets van 10 euro, als ze het lampje bij de dealer lieten vervangen kregen ze een rekening van 70-90 euro…….
Dat hebben ze ook niet lang gedaan, ze kopen de lampjes nu zelf en zetten die dingen er zelf wel in.
Het probleem bij de dealers is dan volgens mij ook dat ze sneller kortingen geven op de auto’s en dan maar hopen met belachelijk dure reparaties de kosten terug te verdienen. En dan gaan de meeste natuurlijk naar de universele dealer die hetzelfde werk voor de helft van de centen ook wel wil doen!
j zegt
Wat hebben kleine garages met beunhazen te maken ik begrijp het niet
RenesisHP zegt
@AutoInformatief.com.
“Het probleem bij de dealers is dan volgens mij ook dat ze sneller kortingen geven op de auto’s en dan maar hopen met belachelijk dure reparaties de kosten terug te verdienen.”
Klopt. :D
De garage waar ik mijn voordeel uithaal is niet echt van de kortingen op auto’s. Onderhoud is daardoor nog net geen lachertje.
AutoInformatief zegt
@ mx5/rx8owner
Die garages heb je dan ook weer natuurlijk ;)
Maar een vriend van me kocht zijn eerste auto bij een garage waar hij zonder inruil of niets ik meen 4000 euro korting kreeg op de auto!
Daarna is hij nog één keer teruggegaan voor de APK van die auto, toen hij daar de rekening van zag is hij er nooit meer geweest……
En toevallig hoorde ik zondag dat die dealer vorige week ook gesloten is! :lol:
Dat vond ik dan ook niet zo gek natuurlijk.
Dus het slimste om te doen, zoek een dealer die veel korting geeft als je de auto koopt. En doe het onderhoud bij een garage waar ze vrijwel geen korting geven op de auto’s maar het onderhoud geen drol kost ;)
AutoInformatief zegt
@ mx5/rx8owner
Als je de rx8 dan gekocht hebt bij een dealer die veel korting gaf verdien je er dubbel op :lol:
creative zegt
link naar die plaatjes van de dame-in-het-rokje-bij-auto astublieft..
autoblogger zegt
@creative: http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/28/bijna-porno-roadside-ass-sistance-feat-sasha-grey
creative zegt
@autoblogger.. dank u!
Bassie zegt
Totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken..
Als je niets weet moet je ook je mening niet geven, dan lijkt je een beetje dom voor de rest/mensen met zakelijk verstand.
Doorgaans weet de dealer iets meer (lees: 10x zoveel) dan zo’n buurtgarage, die kunnen trouwens binnenkort toch niets meer als de laatste ouwe karretjes zijn opgeruimd. te veel merk specifieke electronica.
Is heel goed te doen hoor, acceptabele prijzen, tevreden klanten en je boterham verdienen.
GerreLekker zegt
Ik heb het helemaal niet op dat soort merken garages: ’s morgen je auto mooi binnengeven, zo’n magnetische kubusje op je dak kleven en ’s avond mag je er om komen:
– je bent de hele dag je auto kwijt
– je bent een nummertje in hun klantenbestand, ze kennen je niet bij naam
– je weet niet wat ze allemaal met je auto doen en wat ze vervangen en telkens is het wel iets: de remblokken vervangen, zaken die je niet op voorhand weet enz
De kleine ‘universele’ garage waar ik vroeger ging daar:
– kenden ze me bij naam
– stond ik er bij toen het onderhoud aan mijn wagen werd gedaan
– werden extra’s besproken of zaken waar je rekening moet mee gaan houden (de uitlaat zal binnenkort eens vervangen moeten worden oid)
– zag je wat ze er aan deden en waarom
– kon er wel iets in het zwart geregeld worden
– na 45 minuten was je al terug op de baan
Paragon zegt
Sasha Grey checkt de olie :-D
Ja ja, Paragon is een pr0nkennert.
RenesisHP zegt
@GerreLekker.
Op die laatste 2 punten na heb ik dat prima voor elkaar. :)
@AutoInformatief.com.
Als je het een beetje slim aanpakt kun je dat wel stellen. ;)
zwarteband zegt
@Bassie
Of je bent erg naïef of je moet nog een boel leren? Maar je bent wel vreselijk kortzichtig….
Laurens zegt
@bassie
mis je adriaan ofzo?
Universele garages hebben dezelfde informatie als dealers, niet voor niets afgedwongen door de EU om de dealer kartels te doorbreken. Ik geef toe, de wat oudere eenpitter zal zijn/haar kennis niet altijd op orde houden, maar dat geldt ook voor dezelfde monteur bij die dealer van je.
Garantieschema’s zoals 7 jaar/100.000 km zijn ook alleen maar bedoeld om de klant gedwongen vast te houden.
Doe gewoon je werk goed, en leer van de reacties hier van tevreden ex-dealer consumenten. Als jij die dealer bent, die de uitzondering lijkt te worden, ga door, en je klanten zullen trouw zijn.
RenesisHP zegt
@Laurens.
Ja en nee.
Voor een compressietest heb ik maar 2 opties in Nederland.
Dit is echter dusdanig specifiek en vrij weinig nodig.
Buiten de motor kan ik echter bijna overal te recht.
danny zegt
als die dealers niet kunnen overleven, dan moesten ze nooit een garage geopend hebben, je moet toch een beetje op voorhand wat martkonderzoek doen
danny zegt
ik vind het ook niet kunnen de garantie maar wettelijk 2 jaar bedraagt, dit moet minstens 5 jaar zijn en 250.000km
zo een auto kost echt wel wat geld, en dan moet je niet nog eens betalen als je dure reparaties hebt ofwel moet je zoals de meeste, als een bang haasje maar zo weining mogelijk kilometers proberen te maken
406_v6 zegt
Ja die prijzen hier bij “de dealers” zijn volstrekt belachelijk.
Ik betaal in frankrijk bij de officiële Mercedes dealer € 42,50 per uur, in NL minstens het dubbele. Kijk dan kun je wel goedkoop gaan tanken in Luxemburg maar die dubbeltjes per liter wegen niet op tegen ff een beurt bij de franse MB dealer.
Meer bekenden van me die zo hun vakantie gaan vieren; naar de camping in Frankrijk, auto ff 1 dag naar de franse merkdealer voor een standaard onderhoudsbeurt en je bent voordeliger uit dan wanneer je via Luxemburg ging om te tanken :mrgreen:
Rob zegt
Ik had een BMW 7 serie van vier jaar oud, de kosten bij de officiële BMW dealer liepen zo uit de hand dat ik offertes ben gaan opvragen voor exact dezelfde ‘behandeling’ dus inclusief onderdelen en uren. Drie keer raden, ik was in ALLE gevallen zo’n 50% goedkoper uit dan bij de BMW dealer.
Ik heb vrienden aangeraden om precies hetzelfde te testen en ook zij waren zonder uitzondering de helft goedkoper uit! Niet te geloven wat een oplichters, en ja dat mooie pand is duurder maar zet de werkplaats dan maar op een goedkoop industrieterrein neer, het maakt de klanten echt geen fuck uit.
lincoln zegt
cause and effect misschien ??
wel leuk voor ze ..
kunnen ze uitbreidden ..
en mensen aannemen ..
en stagelopers plaatsen ..
en er een merkje bij verkopen ..
en dan ook 80 euro man/uur vragen ..
en dan ook naar de klote gaan ..
topless zegt
@”…..Doorgaans weet de dealer iets meer (lees: 10x zoveel) dan zo’n buurtgarage,…”
Ik heb mijn auto tweedehands bij een merkdealer gekocht. Er moesten in de garantieperiode 2 kleine storingen worden verholpen. Daarvoor ben ik in totaal 6 keer bij de garage geweest. Toen de garantie was afgelopen ben maar snel naar een universele garage overgegaan.
Esprit_de_Flandre zegt
De vergelijking van merkdealers met AH loopt toch ferm scheef hoor. Is weer een gast die interessant probeert te doen met dwaze vergelijkingen waar bijna iedereen intrapt (van het soort Hummer vs. gelijk wat)
Er zijn namelijk meer supermarktketens dan alleen AH. Als je alle dealers van alle verschillende merken samentelt, moet je dat dan ook maar doen voor alle vestigingen van alle warenhuisketens, als je de twee wil vergelijken.
Nu ja, ze zijn wel duur de merkdealers. En hun claim dat ze zoveel beter zijn, daar geloof ik ook niet veel van. Liever een vakman in zijn eigen kleine garage die zijn best doet om zijn klanten tevreden te houden, dan een merk waar de mecaniciens werknemers zijn (dus minder betrokken bij de klant) en waar men zich ‘beter’ voelt dan een merkloze garage. Bij een universele zit je veel beter.
six-trey zegt
@Bassie
yep six trey is een idioot die 10x minder weet dan een merk dealer.
maar je moet eens een nieuw onderdeel bestellen voor je cadillac bij een GM dealer
1) die is failliet (zie kroymans)
2) je zal zien dat je bij mij 50% goedkoper af bent
anders wil ik ook wel eens je officiele Ford dealer een supercharger zien plaatsen op een Model A uit de jaren 30 zo dat je kan drag racen met je oldtimer…. nope hij zal het niet kunnen dus dan moet je wel bij een ‘kwakzalver’ zo als ik komen
six-trey zegt
dat je 50% goedkoper afbent bij mij moet dat zijn :D
edit knop annyone?
rick zegt
dealers zijn oplichters / onderhoud is veel te duur / verkopers zijn arogant omdat ze denken dat ze monopolist voor hun merk zijn. Laat ze aar failiet gaan ik ga echt niet met mijn bmw naar een megadure story in waardenburg!!
Midas zegt
Ik vind de uurlonen ook niet normaal. Natuurlijk kost een garage veel geld. Ik sprak een VW/Seat/Skoda dealer die Audi er niet bij doet. Waarom niet vroeg ik. Nou dat bleek 2,5 ton extra te kosten aan garage uitrusting. Een ring/steek setje is er niet meer bij! Die kosten moeten natuurlijk terugverdiend worden.
Maar ik herinner mij nog dat ik 4 jaar geleden bij een ingenieursbureau als HBO-er stress engineer 60 euro per uur kostte. Dan zijn uren van 50 tot 90 euro voor een monteur volkomen gestoord. Ik breng de Toyota familiebak wel naar de dealer vanwege het onderhoudsplan en de stempeltjes, maar het doet af en toe wel pijn! Mijn hobby auto doe ik dus zoveel mogelijk zelf of anders naar een kleine lokale garage.
Bob zegt
Uurtarieven van tegen de 100euro, ik vroeg laatst aan zo’n monteur wat verdien je hier nu eigenlijk….1400euro netto!