We zijn nog niet klaar met de raceversies van straatauto’s deze ochtend. Komt door de FIA GT testdagen, die gisteren en vandaag plaatsvinden op Paul Ricard en waar nogal wat lekkers wordt onthuld. Wat te denken van deze Nissan GT-R GT1, compleet met 600 pk V8 en achterwielaandrijving?
Nissan wilde dit jaar al in Europa gaan racen met de GT-R, dus het was een kwestie van tijd voordat we dit brute geval te zien kregen. Toch zal het waarschijnlijk niet voor 2010 zijn dat de auto aan de start van GT1-races verschijnt, al start Nissan dit jaar wel in vier races (buiten het kampioenschap) om te kijken hoe de auto presteert.
De 5.6 V8 drijft zoals gezegd enkel de achterwielen aan. Een Ricardo-zesbak zorgt voor de overbrenging. Onder andere dankzij een koolstofvezel bodykit en plastic ramen weegt de GT-R GT1 amper 1.250 kg, dus die zal best vooruit gaan. Tot stilstand komt hij weer dankzij keramische remmen met zes zuigers voor en achter.
De prijs voor dit alles? ¥65.000.000, oftewel €484.000. Yikes! (via motorauthority)
R35 NISSAN GT-R to the 2010 FIA GT1 Regulation
Type of engine: VK56DE
Displacement: 5552 cc
Max. horsepower: 600hp according to the 2010 regulation
Max. torque: > 650Nm
Clutch: 5.5″carbon triple plate
Type of gearbox: Ricardo 6 speed transaxle Overall length: 4730 mm
Overall width: 2040 mm
Wheelbase: 2780 mm
Track (front): 1670 mm
Track (Rear): 1710 mm
Weight: 1250kg according to the 2010 regulation
Brake (front): 6 piston caliper with carbon disc and pad
Brake (rear): 6 piston caliper with carbon disc and pad
Type of suspension (front): Double wishbone suspension
Type of suspension (rear): Multi-link suspension
Drive system: RWD
Wheel (front): 13.0J×18
Wheel (rear): 13.0J×18
Tire (front): 31/71-18
Tire (rear): 31/71-18
Als bonus een paar video’s van de tests op Paul Ricard. Klinkt goed!
creative zegt
hmmm… doe dan toch maar de maserati.. een half miljoen voor een japanner ies viel!
arokh zegt
ricer > racer. verder ultiem ding, maar mijn hart gaat er niet sneller van kloppen…
Larrs zegt
Een raceauto is geen ricer. :)
Maar dit is een interessante GT-R. Ben benieuwd hoe deze gaat presteren tijdens een race.
Subaru zegt
Wat fijn dat ze de bijrijdersstoel eruit hebben gehaald. Dan kun je er toch nog boodschappen mee gaan doen.
En ricer moet inderdaad racer zijn. Het is geen Honda Civic.
C6.R zegt
We zijn nog niet klaar met de raceversies van straatauto’s deze ochtend.
Dus straks komt er nog een item over de Ford GT GT1! :D
fiagt.autoblog.nl, goede zaak!
Rik3 zegt
Wat een gedrocht is het toch he.
CrazyHenkie zegt
Weet je wat zo vreemd is? Al die gewichtsbesparingspogingen ten spijt, laten ze de xenonkoplampen nog gewoon zitten! Dat zijn best zware installaties, incl. hoogteverstelling (die weliswaar afwezig zal zijn) wegen ze zo´n 20 kg per lamp. Dat laat je toch niet zitten? DTM-auto´s hebben niet voor niets halogeenlampen..
Waxweazel zegt
Waarom denkt iedereen hier dat het gaat over een straatversie van een GT-1 racer ??
Dit is gewoon de auto die meedoet in de GT-1 races van de FIA en deze is gehomologeerd voor die races, NIET voor straat gebruik dus !
Die lichten zullen dus wel nodig zijn als deze wil meedoen aan 24u races.
Laue zegt
ongetwijfeld een supercar… maar doe mij maar een american muscle V8
VolvoT5 zegt
@CrazyHenkie
Ik heb een aftermarket xenonkit in mijn auto en als die meer dan 800 gram per lamp weegt inclusief trafo is het veel… daarentegen is de extra lichtopbrengst fenomenaal, en kan me voorstellen dat in een raceauto die 40% beter zicht opweegt tegen die astronomische 1600gram?
rikkon zegt
@ Arokh en subaru
Een fiets is een fiets, een stoel is een stoel en een ricer is een ricer. Is toch niet zo moeilijk?
Gnermo zegt
Rikkon snapt het niet helemaal.
iceberg zegt
Dit is toch geen ricer?? Is een pure racewagen..
Jan Rap zegt
Doe me een lol en hou op met dat “GeenStijl-taalgebruik”.
Als ik onzinwoorden voor verstandelijk zwakkeren wil lezen, kijk ik wel op Geen Stijl.
Kees zegt
Dit is toch geen ricer, kom op.
Dit is een hardcore raceauto.
RubenBaeten zegt
@Jan Rap: Doe me een lol en verklaar je nader.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Ruben!
Nu we het toch over lol hebben…
:D
sebastianchubasco zegt
uit het land van de rising sun…
titel: +1
RubenBaeten zegt
Zoekresultaat ‘ricer’ op Geenstijl.
Zoekresultaat ‘ricer’ op Autoblog.
Hoe verzin je het.
peter - italia zegt
aparte zet om hem voor GT1 te homologeren… aston martin en corvette stappen eruit… zo is het lekker makkelijk om kampioen te worden.
maar hij ziet er flink ‘draggy’ uit… vergeleken bij de corvette iig.
Laurens zegt
Leuke woordspeling! Verder valt op, weinig reclame op de auto, is dat een trend?
OT: een straat versie met de standaard motor, alleen achterwielaandrijving en een lekkere handbak hoeft toch niet zoveel te kosten. O, dat is een 370Z, die is idd veel waar voor het geld, en ziet er na de “facelift” op een of andere manier nog lekker uit ook!
Laurens zegt
@ruben
open zenuw?
Gewoon niet op reageren, anders is het einde zoek. Ga door!
RubenBaeten zegt
@Laurens: True. Ik ben klaar hoor. ;-)
ManicManiac zegt
Ik hou het toch ook eerder op ‘ricer’… Een coole ricer, dat wel. Maar toch een ricer. :P
jdm zegt
een poorsche 911 gt2 is dan ook een ‘ricer’
Casey zegt
Ik dacht:
Ricer = raceauto uit het land van rijst….Dus….
Hmm..voor mij is het dan ook een soort van maandag (gisteren vrije dag)…
Tinus zegt
Eten die gasten geen rice?
Lassie tover rice met V8
Maarten zegt
Ik dacht dat vanaf 2010 de GT1 klasse niet meer bestaat. Het zou te duur worden.
RenesisHP zegt
Ricer is een wannabee racer a la Need for Speed ellende.
Je weet wel, brullende bumperkitjes met wielen die harder klinken dan rijden.
Dit is overduidelijk een racer. :twisted:
edgar zegt
daar gaan je interessante verkooppraatjes: het fourwheeldrive systeem/computer is eraf dus de wegligging zal niet makkelijk zijn.
en…De Nissan GT-R was goedkoop en dat is deze zeker niet dus laat maar gaan. Dit word niks!
hoefijzer zegt
waarom v8?
bozewolf zegt
Het is een raceauto, who cares wat het kost? Ook al had je 5 ton in een ouwe sok, niet alsof je even de dealer binnenloopt.
CrazyHenkie zegt
@ VolvoT5
Oh oké, in dat geval is dat dus niet zo.
Volgens een Skoda-verkoper zat een deel van de 100 kilogram gewichtsverschil (althans, dat wat op het kentekenbewijs werd weergegeven) tussen een Octavia Combi 2.0 TDI (met gewone koplampen) en een Octavia RS Combi 2.0 TDI (standaard xenon) mede daarin. Het leek me ook wel logisch, aangezien er ook hoogteverstelling en sproeiers bijhoren, en omdat ze meer hitte geven dan conventionele lampen (dus meer ingekapseld zitten).
Maar bij een racewagen zit er natuurlijk geen was- en hoogteverstellingsinstallatie op :P
STJ zegt
Die respectloze titel mag wel veranderd worden!
JWZZZZ zegt
€ 489 450 Om Precies te zijn volgends de koers .
Off : Heerlijke auto :|
zet em maar voor mijn deur
guzmann zegt
Kijk! Mooie toevoeging voor de huidige startrij. Wellicht in de toekomst ook in de LMS/ALMS?
En vet geluid trouwens! Beetje a la Panoz/C6.R.
dave zegt
Volgens mij is hier niemand die deze ricer eventueel zou kunnen kopen, dus shut up..
dave zegt
daarnaast denk ik dat de mensen die hier het hardst ricer schreeuwen zelf geen fatsoenlijke auto onder hun kont hebben…
van die klote golfjes of astraatjes met inderdaad de schreeuwende wielen en bodykitjes die je 10 pk meer geven..
sebastianchubasco zegt
@dave heb laatst nog een riceburner gekocht…
heej geintje, man…
sebastianchubasco zegt
sebastianchubasco zegt
@ ruben beaten
gaat weer lekker met de plaatjes…