Dat is veel geld he? Maar nog lang niet zoveel als de 72 miljoen euro die ze vorig jaar verloren. Kunnen we dus spreken van een verbetering? Feit is dat Spyker in elk geval verlost is van de molensteen om de nek die Spyker F1 heet, verder heeft het merk zich in 2008 voornamelijk gericht in het weer op orde krijgen van de productie (43 auto’s ipv 26 stuks) en het productieklaar maken van de C8 Aileron. En daarvan hebben we in middels ook al het resultaat mogen aanschouwen. Toch blijf ik het knap vinden hoe een bedrijf in staat is om slechts een omzet te draaien van 7,8 miljoen en toch 24,8 miljoen verlies te maken.
Zullen we vanaf nu dan maar niet meer naar het verleden kijken en de blik op de toekomst richten? Spyker maakte vandaag bekend dat ze sinds 1 januari van dit jaar tot en met vandaag 11,6 miljoen euro hebben ontvangen van Snoras om de boel draaiende te houden en om de C8 Aileron, C8 Aileron Spyder en D8 Peking-to-Paris te ontwikkelen in 2009. Mocht er meer geld nodig zijn dan zullen ze dat in elk geval krijgen.
C8 Aileron Spyder
Spyker zegt verder dat ze momenteel in de laatste ontwikkelingsfase zitten van de C8 Aileron Spyder (met semi-automatische softtop). Dit model zal onthuld worden op het Pebble Beach Concours d’Elegance (12 tm 16 augustus).
D8 Peking-to-Paris
En hoe zit het dan met die SSUV, de D8 Peking-to-Paris? Volgens Spyker zal de ontwikkeling daarvan in 2009 eindelijk goed op stoom komen en zullen eind dit jaar de eerst (test?) exemplaren gebouwd gaan worden en in 2010 zullen de eerste auto’s aan klanten afgeleverd worden.
En dat het echt serieus is bewijst wel het feit dat Lotus (op basis van een Land Rover Defender) al een mule heeft gebouwd. Deze auto heeft de looks van een Defender, maar onderhuids is al de techniek te vinden van de nieuwe D8 P2P. Alleen is er nog steeds geen duidelijkheid over welke (Amerikaanse?) motor er voorin te vinden zal zijn.
Samenwerking met Lotus
We hoorden al eerder in 2008 dat Spyker de banden met Lotus flink heeft aangehaald en uit het vandaag vrijgegeven persbericht blijkt dat Spyker en Lotus onder andere samenwerken op de volgende gebieden: Parts and Platform Commonality Agreement (PPCA), oftewel het delen van bepaalde onderdelen en het delen van een platform. Parts and Accessories Supply Agreement en een concept Design and Engineering Agreement. Het komt er dus kortweg op neer dat Spyker gebruik gaat maken van de ontwikkelingscapaciteiten en dat ze off-the-shelf onderdelen van Lotus kunnen gebruiken (scheelt in de kosten).
Hieronder alle cijfertjes voor de accountants onder ons:
Het complete persbericht kan je HIERRR lezen.
Gnermo zegt
Belachelijke cijfers. Hoe kan dit nou dan, dat heb ik nooit gesnapt. Hebben ze nou geld verloren dat ze nooit hebben gehad?
Headhunterz zegt
werd tijd ook met die ssuv die is namelijk UBER! :D en die samenwerking met Lotus is ook niet misselijk ;)
924gtr zegt
dan zal de koers op de beurs morgen ook wel met een 24% dalen.
Laurens zegt
Die moeten ze gaan bouwen. Lekker goedkoop, alleen vlakke platen en popnagels.
OT: wie zegt dat Nederlanders niet winstgevend een autofabriek kunnen runnen :-)
johnny t-jet zegt
Spyker moet eens naar Donkervoort kijken en die doen maar een ding : autos maken ( en niet de patsers uithangen …)
miniV8 zegt
nee de koers zal morgen niet hard gaan dalen. hij zal gewoon redelijk gelijk blijven en in de loop van de week verwacht ik juist een zacht stijging.
Het is juist goed wat spijker dit jaar heeft bereikt. kan natuurlijk beter maar t is heel wat beter dan 2007
miniV8 zegt
wel dik trouwens die defender op die manier :D
ali abdul en de zeven dwergen zegt
Die aandelen zijn nog goedkoper dan een kikkertje op de hockeyclub! Wat een aanfluiting zeg!
bmwx6 zegt
Ze moeten beginnen met een auto te maken die het volk mooi vindt. Net zoals een ferrari. En niet te overhaast beslissingen nemen!
lincoln zegt
ach man ..
Aston Martin heeft de eerste 40 jaar ook verlies gedraait ..
in leven gehouden door mensen die graag van hun geld af wilden ..
dus .. waar lullen we over ..
Erik... zegt
Nou, het is een rijkeluisspeeltje, de auto’s EN het bedrijf.
Voor de rest valt dat reuze mee, aangezien Arabieren er toch geld in blijven steken omdat ze het mooie auto’s vinden, en de verliezen nog reuze meevallen als je ze vergelijkt met de verliezen van Amerikaanse bedrijven.
JanJansen zegt
D8 mule ziet er heerlijk uit, net een Bowler.
hugo zegt
Leuk detail dat ze 242 auto’s hebben geproduceerd en dat er daarvan nog 69 staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Dat is bijna 30%!
romanzy zegt
Misschien had Spyker de wagen met nog wat meer ornamenten moeten versieren, mogelijks de naam en de bloedgroep van de eigenaars in blikkende chroom. Dat is zelfs in serie mogelijk, want het zijn alleen maar Johnnys en Marinas die zo’n kitch bak kopen :))
Baan zegt
Bij het zien van de MUL Paris-Paking dach ik “Das leuk, zo`n grap. Zal wel van een crea bea Amerikaan wezen!!” Staat die ook in het persbericht. Ik zeg: MAKEN !!! :)
i123456789 zegt
die defender wordt de nieuwe topspot!
BART! zegt
Heeee…..eindelijk een mooie Spijker!!
BART! zegt
@ mezelf:
Spyker dus
julien zegt
Gnermo > OMZET is niet zelfde als KAPTIAAL….
er kan dus meer geld zijn in de KAS of op de BANK dan dat de omzet van een bedrijf is…
Dat geld in de kas kan dus bijvoorbeeld komen van liefhebbers of van LENINGEN, die wel eens kunnen leiden tot zo’n verlies… Die wrsch zelfs niet reëel is maar virtueel…
Daarinboven, weet men niet van WELK bedrijf die cijfers nu zijn.. Wrsch zijn er verschillende rechtspersonen per activiteit.
Bijvoorbeeld als je rijk bent kan je een bedrijf hebben om je geld te verdienen, 1 bedrijf hebben om je auto’s te beheren en 1 bedrijf hebben om je huizen te beheren… geen probleem…
alle efkes kort, willen zeggen dat die cijfers wel kunnen, en niet altijd onmiddellijk naar een faillisement leiden…
ben zegt
Die Parts and Platform Commonality Agreement (PPCA) zal waarschijnlijk het leveren zijn van blinkende Spyker chroom ornamenten (naam en bloedgroep van de rijders, wat vleugeltjes, nog meer chrrom vleugeltjes, …). Spyker zal eindelijk wat meer gaan verdienen :)
Amar zegt
Als ze dit jaar weer eens gewoon auto’s maken en stoppen met dat F1 gezeik worden ze echt wel weer winstgevend. Een van de mooiste merken ter wereld mag niet failliet gaan!
robbie zegt
@Amar, het F1 team is al een tijdje geleden verkocht hoor ;)
Holländer zegt
Spyker is gewoon theater, ieder verkocht stoeltje moet het dubbele aan subsidie bij…
Citrofiel zegt
Is het doel van een mule niet om niet op te vallen? ;) Ik bedoel, als het alleen om het verbergen van het uiterlijk gaat, dan kunnen ze ook een hoop plastic er overheen plakken (zoals de Fransen), en hadden ze geen concepts moeten bouwen. Nou ja, ze mogen inderdaad wel eens opschieten met die SSUV. Wanneer was er nu het eerste bericht dat hij zou komen? In 2005. Toen is de ontwikkeling gestart, en in Genève in 2006 stond hij er al. Toen was de grove basis er dus. Waarom duurt het zo lang!?
Holländer zegt
Misschien vonden ze 24.8 miljoen verlies dit jaar voldoende..
RenesisHP zegt
Zoveel verlies draaien en nog steeds mogen meespelen?… Het is dus een echt liefhebbersmerk geworden. :D
Bob zegt
Men steekt nog steeds veel geld in de ontwikkeling en de verkoop ligt nog te laag. Standaard eigenlijk bij een startup
frank zegt
erg gave mule, daar kun je er zo een paar van kwijt in het midden oosten lijkt me
en als je de productieaantallen optelt en de verkochte auto’s in mindering brengt kom je op ongeveer 70 auto’s die in de loop der jaren wel zijn gemaakt, maar niet zijn verkocht, waar staan die allemaal? in de rotterdamse haven?
drakie zegt
Hoezo een auto bouwen die het volk mooi vindt?
Deze auto’s zijn ‘het volk” niet te betalen.
En als niemand hem mooit vind….verkopen ze ook niets, en laat dat nou net niet het geval zijn.
Dus wat wil je dan…een spyker waar heel nederland in rijdt of een spyker die exclusief blijft.
Want heel eerlijk er rijden al genoeg ferrari’s rond en porsche. Maar hoe vaak zie je een spyker op de weg????
Jorden zegt
de huidige C8 is natuurlijk niet meer aan de straatstenen te slijten…
De gebouwde exemplaren die niet verkocht zijn kan je wel voor 50% afschrijven.
Ik denk dat de nieuwe C8 mooi weer gaat brengen!
dagobert zegt
Ikhad gehoord dat die Muller familie van Kloymans is?? Dan snap ik deze cijfers ook wel…. Het volgende pyramide spel met andermans centen. Wedden!
Oscar zegt
Ik ben geen accountant ofzo maar volgensmij is het anders: de uitgaven zijn 24,8 mln, maar daarnaast komt er wel weer 7,8 mln binnen is een verlies van 17 mln. Nogsteeds veel, maar al iets minder. Daarnaast wordt de cashflow meestal als totaalresultaat gezien een die staat op -19,5 mln. nogsteeds minder dan 24,8 mln dus. maargoed zoals ik al zei ben ik geen accountant en van een autobedrijf runnen heb ik al helemaal geen kaas gegeten dus correct me if I am wrong.
Robin zegt
@ robbie
“Toch blijf ik het knap vinden hoe een bedrijf in staat is om slechts een omzet te draaien van 7,8 miljoen en toch 24,8 miljoen verlies te maken.”
Hoewel de 2 aan elkaar gerelateerd zijn is de hoogte van de omzet niet bepalend voor de grootte van het verlies dat geleden kan worden. Zeker in het geval van Spyker zitten de heren met enorme overhead kosten opgescheept terwijl de verkoopcijfers gewoon te laag zijn. Daarnaast zijn veel van de relaties met derde partijen ook relatief duur te noemen, hoewel in het geval van spyker kwaliteit altijd boven kwantiteit zal staan (en terecht) is dit wel een spanningsveld waarin nog altijd een zekere balans in zal moeten worden getroffen.
Robin zegt
@ Oscar
Dat je geen accountant bent moge duidelijk zijn, nou ben ik ook niet linea recta een accountant, maar wat basis elementen zie je toch echt over het hoofd. 7.8 is nog altijd omzet geen winst en die 1 op 1 van het verlies aftrekken is een no-no.
Daarnaast moet je de cashflow meer als een beeld van de liquiditeit en solvabiliteit van Spyker zien, zeker gezien de logge, kapitaalintensieve, operaties die in een autobedrijf om kunnen gaan. Nou moet dit wel enigszins genuanceerd worden omdat de eigenaren en belanghebbende bij dit bedrijf zich wel enige economisch slechte prestaties (met name slechte kapitaalsposities) kunnen veroorloven. Hoewel de negatieve cashflow minder is dan het verlies maak ik me hier (indien ik een belangehebbende zou zijn) meer zorgen over dan het verlies wat geleden wordt.
Bart zegt
Ahhhh – dit geluid maakt alles weer goed:
http://www.vimeo.com/spykersquadron/videos
Bol zegt
Gave filmpjes, wil echt een keer zo’n race meemaken