Saab blijkt toch niet zo onverkoopbaar als we dachten. Ook al komen er momenteel niet bijzonder veel auto’s uit Trollhattan, de restructurering van het merk is in volle gang. De Zweedse rechtbank heeft vandaag bepaald dat Saab de komende tijd nog even beschermd wordt tegen schuldeisers, dus ze kunnen voorlopig hun gang gaan. Ondertussen hebben er al zo’n twintig partijen interesse in het merk getoond.
Daarbij zitten ongetwijfeld een paar sheiks en Chinezen; Dongfeng is in ieder geval één van de gegadigden, maar ook een aantal Zweedse industriële bedrijven (Ikea-auto?) zijn geïnteresseerd. De verwachting is dat er met een van de partijen in juni een akkoord wordt bereikt. General Motors wil per 1 januari 2010 van Saab af zijn, dus dat lijkt zomaar goed te komen
De schuld die het merk bij GM heeft openstaan bedraagt zo’n €900 miljoen, maar daar komen ze vast wel uit, toch? Het schijnt dat Saab er met en kapitaalinjectie van slechts $1 miljard weer helemaal bovenop kan raken. Wij wensen ze in ieder geval succes: bloggers for Saab! (via automotive news)
En er zijn meer mensen in Nederland met vertrouwen in Saab. Terwijl de autobedrijven links en rechts omkukelen is in Apeldoorn gewoon een Saab-dealer opgestaan. In zijn oude vorm ging het bedrijf vorig jaar failliet, waarna de twee eigenaren de merken Alfa en Seat hebben laten vallen om met alleen Zweedse auto’s in hun showroom verder te gaan. Op 1 april (geen grap) hebben zij hun deuren geopend, en ze mogen zich vooralsnog verheugen op veel lokale belangstelling. Is dat passie voor Saab, of is dat passie voor Saab?
Laurens zegt
Ik las ergens, 20 kopers voor een Saab, en dacht, dat schiet niet op :lol:
vwpassat3.2 zegt
Laten we het beste hopen voor Saab.
ZeRoo zegt
Bij de Saab-dealers hier in de buurt (zuid-holland-zuid) is het anders zo goed als altijd angstvallig stil!
Laue zegt
Erg goed nieuws. Saab is zon merk waar je niet alle modellen mooi van vind maar gewoon recpetk voor hebt :)
RRPhantom zegt
Volgens NU.nl is de schuld vele malen kleiner.
De autofabrikant heeft nog meer dan 10 miljard kroon (930 miljoen euro) aan schulden uitstaan, waarvan 9,7 miljard kroon bij GM.
http://www.nu.nl/economie/1944720/twintig-kopers-voor-saab.html
-edit: check, rekenfoutje… ;-) –
RRPhantom zegt
Wel mooi als dit allemaal waar is, ik zou het erg jammer vinden als SAAB failliet zou gaan, altijd toffe auto’s gebouwd.
Roderick zegt
@ Laue,
Vind jij de 9-7X mooi dan?
Roderick zegt
@ Laue,
Auw voor mij, verkeerd gelezen… :P
niels zegt
respect hoor, je moet wel een erg grote fan zijn als je dat nu gaat doen.
Vinny_93 zegt
Waar is Svenska Aeroplan AB eigenlijk, die had ik al verwacht?
Anyway, kunnen ze dit ook niet doen met Opel dan?
Ton zegt
Svenska Aeroplan AB kom d’r maar in!
tripple zegt
uitstel van executie
johan zegt
mooi om te zien dat er saab ervoor wil gaan!
mooi merk!
sonett zegt
Mag ik mij hier als 21 ste kanidaat melden ?
johan zegt
Wie weet komt het dan toch nog goed met Saab. Hopelijk wordt een Rover-scenario afgewend, en kunnen ze zonder GM op creatieve wijze mooie waggies bouwen.
Henk zegt
Denk dat Saab het wel gaat overleven, anders had o.a. de Zweedse regering nooit surseance toegestaan en hadden de schuldeisers de stekker eruit getrokken vandaag als het niet haalbaar zou zijn.
WieAndersDasAuto zegt
Toch nog wel leuk om te lezen dat sommige dealers er voor kiezen om koste wat het kost Saab te gaan verkopen. Die hebben er volop vertrouwen in. Laten we maar hopen dat Saab weer gezond wordt.
jorn_v_v zegt
wie op dit moment saab rijdt, rijdt exclusief 8)
nix zegt
Rijdt al meer dan 25 jaar Saab en zonder enig probleem. Saab wordt hopelijk weer Saab en niet meer aan de leiband van GM. Niet voor niets zijn Saab rijders opgestaan om via Rescue Saab het merk een steuntje in de rug te geven. Is een merk dat je ligt of niet, maar ik persoonlijk geniet nog regelmatig van mijn “oudje” dat het na 36 jaar nog perfect doet. Turbo techniek die gewoon door blijft gaan.
Enfin, het komt wel goed. Nu eens de wat negatieve berichtgeving uit de “media” krijgen en gewoon stug doorgaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kijk eens aan!
Zomaar een positief Saab bericht op ab.nl!
Thanks Ruben!
Zo kan het dus ook…
Bij het eerste bericht ‘saab is onverkoopbaar’ meldde ik al dat dat onzin was. Saab stond toen nog niet eens te koop! Er is met name interesse in Saab omdat er erg veel kennis zit, die op dit moment relevant is. Saab had in de ’70’s al gedownsizede motoren, is een van de eersten met Bio brandstoffen geweest en is nog steeds een van de grootste Turbo-ontwikkelaars in autoland.
Er moeten nog wat dingen goed gaan natuurlijk, maar ik wist het allang: het komt goed met Saab!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Over Saab Apeldoorn staat hier nog een mooi verhaal: http://www.automotive-online.nl/home/5906-nieuwe_saabdealer_in_apeldoorn.html
Ik kende het verhaal al, de voormalige bedrijfsleider wilde door, en een klant van het bedrijf (!!!!!!!!!!!!), met geen enkele ervaing in de autobranche financiert het verhaal!
Zeer uniek! En alleen daarom al een schitterende actie…
Ik wens ze dan ook alle succes van de wereld
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik kende trouwens het verhaal van Saab Apeldoorn ook al…
De voormalige bedrijfsleider wilde graag verder, en vond in een klant (!!!!!!) , die geen ervaring heeft in de autobranche, zn financiële partner!!
Uniek verhaal! En alleen daarom al wil ik alle succes wensen
hape zegt
Hé Svenska…
Niet gelijik TE enthousiast worden hè ;-)
mashell zegt
“Ze staan in de rij voor het nieuwe Saab”
Welke nieuwe Saab? Saab verkoopt toch alleen klassiekers?
Ik hoop dat Saab een goede doorstart kan maken en weer met een echte Saab op de proppen kan komen.
Citrofiel zegt
Prachtig en heerlijk nieuws. Een niet door iedereen gewaardeerd merk is voor mij des te leuker. Dus het is goed te horen dat Saab zo goed als zeker zal blijven bestaan.
realist zegt
@ svenska…
waar haal jij dat ‘expertise verhaal’ vandaan? Als dat het geval is: waarom heeft saab dan die zogenaamde expertise niet gebruikt om de motoren niet alleen krachtig (dat kan elke fabrikant), maar ook zuinig en betrouwbaar te maken?
Volgens mij is veel van de expertise sinds de overname door GM (begin jaren 90) langzamerhand verdwenen. De 6 cylinders en de diesels werden en worden nog steeds extern ingekocht.
Sinds het verdwijnen van de eerste generatie ‘900’ heeft saab zelf geen modellen ontwikkeld. De 9000 stamt immers van het tipo 4 project en de tweede generatie was op basis van de vectra….
Ga er maar vanuit dat de autobranche (zijn de potentiele andere merken die saab zouden kunnen overnemen) al lang het gehele portfolio van saab hebben doorgelicht en heeft bekeken of het interessant is dit merk over te nemen. Er wordt dan met name naar unieke technologie of unieke kennis gekeken. Nu: dat is niet aanwezig, dus is het merk daarom niet interessant om over te nemen.
Of je het merk om de (relatief) sterke merknaam moet overnemen, is een geheel andere discussie.
VivelaFRANCE zegt
Ik hoop echt dat SAAB blijft bestaan, fantastische auto’s! Het zou echt zonde zijn als ze failliet gaat doordat ze zinken met GM.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ realist: dat haal ik uit de realiteit…
Die kennis zit er echt bij Saab, en de laatste 3 jaar kreeg Saab ook meer een meer R&D budget van GM om het downsizen (wat letterlijk al in de ’70’s in de Saab-folders staat) nog verder te ontwikkelen. De tijd heeft dat alleen ingehaald.
Verder is Saab erg ‘embedded’ in de Zweedse cultuur als opleidings-instituut van bijv. de gerenomeerde technische universiteit van Gothenborg.
Daarnaast heeft GM niet (zoals bij Opel) alle patenten overgekocht van Saab, dus die kennis is er en blijft er.
Er is zelfs sprake geweest dat Saab puur als engineeringsbureau voor andere merken zou gaan werken… Maar daar wil Saab zelf niet aan om begrijpelijke redenen, ze houden de kennis liever in huis, in een eigen modellenlijn.
Time will tell, maar ik denk dat Saab je nog zal verbazen de komende jaren!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ hape: ja, dat komt omdat die reacties zo traag doorkomen de laatste tijd…
Was niet de bedoeling hoor!
;)
Toms zegt
Het merk saab is sterk. Sterker dan de auto’s als je het mij vraagt.
Maar ik denk dat menig leaserijder liever met een saab logo rijdt dan met een vw logo. Het probleem is dat saab concureert met bmw en audi en dat niveau van merkbeleving halen ze net niet.
Met een nieuw model en de merkpositionering van volvo zouden ze prima zaken kunnen doen lijkt me.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Toms: Het merk sterker dan de auto’s? Dan is het merk wel heeeeeeeeeeel sterk! Volgend de Dekra en Adac is de 9-3 de meest betrouwbare auto in de middenklasse… Kun je nagaan!
;)
Voor de rest heb je natuurlijk helemaal gelijk. Alleen zou ik ‘merkpositionering van Volvo’ willen veranderen in ‘modellengamma van Volvo’…
nix zegt
Sterk? och, 680.000 km met een 900i, 300.000 met een 9000i automaat, 310.000 met een 9-3 diesel and still going strong?
Kan dat niet zeggen van een XC90 die met 135.000 km afgestoten moest worden vanwege allerlei ellende….. Om maar niet te spreken over een Passat TDI die meer brandstof pompen vrat dan ik boterhammen….