Camiel Eurlings heeft de introductie van de kilometerheffing tot nader order uitgesteld. Deze zou in december 2011 voor vrachtwagens worden ingevoerd, maar de risico’s zijn volgens de verkeersminister te groot. Eurlings is herhaaldelijk gewaarschuwd dat er grote risico’s kleven aan een te snelle invoering. Die goede raad negeert hij niet en heeft aangegeven in het vervolg enkel nog met plannen te werken waarin rekening gehouden wordt met de betreffende risico’s…
Nu de kilometerheffing voor vrachtwagens dus niet eind 2011 van kracht wordt, is daarmee ook de introductie voor personenauto’s in 2012 voorlopig van de baan.
Verschillende belanghebbenden zullen hier allerminst gelukkig mee zijn. Er was na lang gesteggel eindelijk een breed draagvlak voor de kilometerheffing. Hoe knullig het allemaal ook moge zijn, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Persoonlijk vind ik dat het respect verdient dat Eurlings het aan durft om de introductie uit te stellen en niet onder politieke druk stug de plannen doorzet. (via: nos)
Niels zegt
Ik begin die man steeds meer te mogen… ;)
Laurens zegt
Eerst maar even wachten op verder nieuws, voor ik hier op ga reageren. Want dit is een late 1 april grap?
Jochempie zegt
@ Laurens: scepticus.
freek zegt
goede zaak dat het uitgesteld word.
Maar zou deze hele regeling niet gewoon de prullenbak in moeten??
Ik ga er namelijk vanuit dat autofanatisten graag en veel rijden in hun bolides, dat zou betekenen dat ze meer belasting moeten betalen..
Citrofiel zegt
Oef, nou zeg. Een beetje valse verwachtingen wekken… Eurlings kwam inderdaad gelijk met sterke plannen, en met een termijn die voor overheidsinstanties onmogelijk lijkt te zijn. Ondanks waarschuwingen bleef hij doordouwen: Eindelijk een minister met daadkracht! Dat hij dan uiteindelijk toch nog toegeeft zie ik als een zwaktebod. Natuurlijk, het is nodig, maar had hij niet gewoon eerder kunnen bekennen dat zijn planning te strak was?
autoblogger zegt
Inderdaad, fucking fail! Het blijft immers een ambtenaar.
sacha zegt
We kunnen geen spoorlijntje aanleggen van R’dam naar Duitsland. We kunnen geen tunneltje aanleggen in Limbabwe. We kunnen geen metrolijntje aanleggen in Mokum. Die Km-heffing komt er nooit. Let op mijn woorden mensen: NOOIT.
Laue zegt
@ Sacha
Vergeet de OV chipkaart fail niet…. inderdaad als het om investeringen gaat kan de overheid het maar beter laten.
robbie zegt
Heeft ie eindelijk naar zijn voorgangers geluisterd ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/27/oud-ministers-kilometerheffing-werkt-niet
mashell zegt
“Er was na lang gesteggel eindelijk een breed draagvlak voor de kilometerheffing.”
Waar dan? Er was namelijk helemaal geen draagvlak, er was berusting omdat we wisten dat het ons toch wel door de strot ….. hoe hard we ook piepten en kermden. Nu komt het gewoon wat later. Ik zet in op 2025.
kyanite zegt
Goed kilometerheffing uitgesteld, nu die vervloekte BPM en houderschapsbelasting nog afschaffen en we kunnen in Nederland weer normaal auto rijden wat de rest van Europa ook doet.
RenesisHP zegt
Ik heb liever dat men terugkrabbeld voor het te laat is. Goed gedaan Eurlings.
Hij lijkt 1 van de betere ministers van de laatste tijd. Hij lijkt in ieder geval te willen leren. Dat hebben we in het verleden met sommige koppige ministers anders gezien.
RenesisHP zegt
@sacha.
De kennis is het probleem niet bij zulke, de vriendjespolitiek wel. Elke betrokken partij graait, rekt en prutst er bewust op los. Puur door de belachelijke budgetten die onvoldoende gecontroleerd worden.
Werken aan overheidsprojecten is een regelrechte goudmijn als je de weg kent. :D
RenesisHP zegt
=>zulke projecten.
sacha zegt
De implementatie van de Km-heffing wordt een technologische FAIL waar alle voornoemde technische FAILS bij in het niet gaan vallen. Het gaat een godsvermogen kosten (ra-ra wie gaat dat betalen) en zal pas gedwongen live gaan als de elektrische auto gemeengoed is (als accijnzen en BPM niet meer te innen zijn). De fraude en misbruik van het systeem zal het zwartrijden in de OV (wat met chipkaart-FAIL ook geen enkel probleem is) doen verbleken.
Jimmie zegt
Wordt de regeling dat auto’s na ’86 niet wegenbelastingvrij kunnen worden dan ook uitgesteld?!
lincoln zegt
mooi .. van uitstel komt afstel ..
en de belanghebbende .. wie zijn dat dan ??
de electronicaboer die het voor 20 miljoen allemaal zou regelen .. om er halverwegen nog eens 30 miljoen uit te slaan ..
en de kwibus die er voor 5 ton een internet-site voor zou maken ..
want we hebben het niet over de gebruiker .. toch ??
die moet gewoon zijn bek houden en betalen ..
creative zegt
de gebruiker betaalt klinkt logisch.. mer km=meer heffing..
bpm eraf kilometerheffing erin.. laat maar komen!
Jochempie zegt
@ Sacha: ik denk dat je daar gelijk in kan hebben. Het rijden met elektrische auto’s betekent het vervallen van de BPM en hopelijk houderschapsbelasting. Als men er voor kan zorgen dat het aantal kilometers wordt bijgehouden zonder dat je daarmee kan cheaten (bijvoorbeeld verplicht inloggen op je oplaadpaal, anders herkent je accupakket de aansluiting niet, of toch maar gebruik maken van waterstof) moet dat gaan werken.
Ja nu ik er over nadenk, als je de kilometerheffing via de brandstof wil verrekenen (wel zo makkelijk) dan is waterstof een betere optie dan direct electriciteit. Waterstof kun je namelijk niet zomaar aftappen.
Fred zegt
Dit wordt een drama in de categorie Betuwelijn…uitgestelde planningen…extreme budgetoverschrijdingen..technische mankementen.
En de belastingbetaler betaalt de rekening!
STOP VOORDAT HET TE LAAT IS!!!!!
CvD zegt
@Jochempie: We betalen al belasting via de brandstof, met onze onge-evenaarde hoge accijns op benzine.
Simpson zegt
@creative: GPS kastjes in je auto die registreren waar je langs gaat en hoe hard je hebt gereden, overal flitskasten om te zien of je het GPS kastje niet bedondert, omrijden voor een file doen de mensen niet meer, da’s te duur.
En wat dacht je van de extra kosten bij een omleiding? da’s dan lekker vangen.
Oh, de staat heeft ff wat centjes nodig. De A28 is twee maanden afgesloten voor herbeplanting van paardebloemen.
Laurens zegt
Uitstel omdat de planning te krap is, geeft weinig ambitie aan. En vooral, slecht project management.
Het systeem in Duitsland was aanvankelijk ook wennen, maar werkt nu wel.
Ik vind meer betalen voor schaarste een heel goede manier om, zoals bijvoorbeeld in het geval van het gebruik van een weg, iets te regelen. Jammer.
Jochempie zegt
@CvD: inderdaad. En die moet dan nog hoger worden, opdat de overige belastingen verdwijnen. Als het goed is ga je er alleen op achteruit als je veel rijdt. En als je dat naar je werk doet vergoedt je baas dat.
RenesisHP zegt
@lincoln.
De gebruikers staan daar compleet buiten. Die mogen de boel uiteraard wel betalen als het fout loopt. Spreekt eigenlijk voor zichzelf.
Die 2 voorbeelden van belanghebbende heb je zelf al opgenoemd. Die partijen spelen ook mee.
Dit gebeurt bij de meeste grote projecten. Helemaal wanneer er grote bedrijven bij betrokken zijn.
Beetje Verward zegt
a) In Nederland kunnen we geen projecten voor elkaar krijgen omdat er altijd weer 1 joker opstaat die denkt dat hij het beter weet.
b) In Nederland zijn we allemaal vrekken. Wel willen rijden maar niet willen opdraaien voor de maatschappelijke kosten.
c) Ik zie de reacties al opwellen.
super zegt
Het grappigst vond ik nog het commentaar van de PvdA; die vroegen iets in de trant van “hoe Eurlings dan wel die files dacht op te lossen”. Kennelijk denkt de PvdA nog dat de files op te lossen zijn, maar misschien moet dat me niet verbazen gezien de grote hoeveelheid andere waanideeen die ze er op nahouden.
Het is uiteraard goed om files te bestrijden en alles te doen wat redelijkerwijs files reduceert, maar om nou te denken dat het probleem “oplosbaar” is…
Mo zegt
Wat lullen jullie steeds over belasting betalen en dat “wij ervoor opdraaien”. Wij zijn de staat stelletje zeikerds. Ga lekker stemmen op de partij die wel je belangen behartigt of begin zelf een partij. Lekker makkelijk dat passieve gezeik van Nederlanders, wat een strontvolk is het ook.
Freez zegt
@Mo, Er is wel degelijk een breed gedragen weerstand tegen kilometerheffing, echter probeer maar eens een ‘normale’ (lees niet Wilders) partij te vinden die diezelfde kilometerheffing niet in zijn partijprogramma heeft staan. Daar waar de haagse politiek zich volledig heeft gefixeerd op het feit dat dít de oplossing voor het fileprobleem moet zijn, is de publieke opinie iets anders van mening.
Sterker nog, in Den Haag doet men niet zo heel veel tegen de file’s; “Dat hebben we toch al opgelost? daarvoor komt de kilometerheffing.” Fantastische oplossing, we hoeven nu niets meer te doen, en de gekozen oplossing gaat de eindstreep door de vele technische obstakels niet halen. Maar de financiële afbouw is al begonnen. De BPM wordt nu afgebouwd en overgeheveld naar de HSB. Leuk de BPM over mijn auto heb ik al betaald, en dat doe ik nu nogmaals door de HSB verhoging. Mag ik daar mischien even over “zeiken”.
Remon zegt
Allemaal leuk en aardig maar laten we niet vergeten dat het de Overheid nooit geld zal gaan kosten.
Ze hebben immers de wegenbelasting al verhoogd ter compensatie omdat dat straks zal vervallen wanneer de km heffing ingevoerd zal worden.
Maar nu dat nog niet gebeurd, denk je echt dat we dat ooit terug zien..
De wegenbelasting zal alleen maar omhoog gaan.
Lang leve de dictatuur die NL heet!
lincoln zegt
@Mo ..
dat het wat kost maakt geen flikker uit .. echt niet ..
maar dat er geen problemen mee opgelost worden is nu al duidelijk ..
er is maar 1 antwoord en dat is asphalt ..
en geen fraude gevoelige electronica ..
dat weet Eurlings ..
dat weet jij ..
dat weet ik ..
blokker5 zegt
Gisteren is er een spoeddebat geweest. De meerderheid is vóór de kilometerheffing. Alleen de pvv de sp en de vvd zijn tegen. Google maar eens bij nieuws op kilometerheffing. Overigens vind ik het wel een beetje raar als je nu je stemgedrag zou laten beïnvloeden als autoblogbezoeker. Je stemt dan namelijk wel op een partij zonder standpunt (lees: pvv)