Vorsteiner, een tuner uit het Amerikaanse Californië met een voorliefde voor Duitse auto’s, heeft een lichtgewicht aero kit voor de BMW M3 sedan ontwikkeld.
De kit bestaat uit een carbon voorspoiler die moet zorgen voor extra downforce en geeft de M3 een iets agressievere smoel zonder over het randje te gaan. Van achteren monteerden de heren een carbon diffuser. De klep van de kofferbak kreeg een geïntegreerde spoiler. Deze zorgt voor meer downforce en is een derde lichter dan de standaarduitvoering. Het 4,0 liter V8 blok met 420 pk en 400 Nm koppel vond Vorsteiner potent genoeg en liet men ongemoeid.
De tuner doet geen uitspraken over wat het effect is van de ingreep op de uiteindelijke prestaties. Wat het geintje moet kosten is evenmin bekend, maar behandelingen met carbon tikken altijd lekker aan. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het de investering waard zal zijn, maar het ziet er wel netjes uit.
Dirk zegt
Tja, voorkant is nog mooi, maar die achterkant is echt lelijk. Die bult op de achterklep past niet eens bij de auto…
mrp zegt
Di achterkant is idd erg lelijk… Ze hadden beter de achterklep van de e46 M3 CSL kunnen kopieeren!
Benjamin1 zegt
Hij wordt er vast veel zuiniger door, daar ging het natuurlijk om.
vwpassat3.2 zegt
Ouch, gewoon van afblijven! stomme amerikanen!
Laurens zegt
Dit lijkt me zinnige tuning, je kunt wat verder gaan dan de fabrikant, omdat je klantendoelgroep specifieker is. Op een track day zal je het effect merken.
Het verbeteren van een al zo hoog getuned BMW blok is zo duur, dat de kosten/baten niet in verhouding zijn. Afblijven dus.
Roy zegt
Dat is toch geen diffusor? je moet gewoon dat ding van de Zonda R eronder hangen, flinke splitter voorop, carbon bodemplaat en kneiterlaag houden die auto. Dat is downforce!
MDA zegt
Als je hem echt lichter wil maken… monteer dan een plastic achterruit, plastic ruiten achterpassagiers (alleen dat niet bewegende stukje) en een carbon motorkap (wel netjes wit spuiten…). Al die ruiten zitten boven het zwaartepunt van de auto, dus het gewicht gaat omlaag, maar ook het zwaartepunt.
GOD zegt
beroerde photoshop.
ze twijfelen zelf waarschijnlijk ook nog over die boot lip.
eerst effe de reacties van kenners afwachten totdat ze echt hun dremelsetje en polyesther matjes pakken.
hier een reactie van een kenner: kill your self
audi a5 zegt
In de categorie spreekwoorden en gezegden:
‘Een lelijke eendje wordt nooit een mooi zwaantje’.
babbaloerie zegt
@audi a5
Al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding
Al vind ik dat hier niet echt van toepassing. Zo’n ducktail spoiler a’la CSL is heel mooi, al is die hier niet nog niet af lijkt het wel.
Michiel_vd_Brink zegt
Die diffusor is niet meer dan een carbon sierstukje.
Wanneer een diffusor niet tot ver onder de bodem doorloopt, heeft hij geen enkel nut. De diffusor zoals we die op veel racewagens kennen is namelijk slechts het eindstukje van een compleet gladde bodemplaat met een oplopend en breed uitwaaierend gedeelte. Zodra de bodemplaat wordt onderbroken door een rommelig gevormd uitlaatsysteem, differentieel, wielophanging of kentekenplaat, dan wordt het effect van onderdruk door de wervelingen van die storende elementen geheel teniet gedaan.
Let daar voortaan maar eens op als een tunert de zoveelste ‘nieuwe’ en ‘aerodynamisch verbeterde’ diffusor monteert. Als deze geen geheel vormt met een gladde bodemplaat, zijn alle praatjes over ‘aerodymanische verbeteringen’ totale onzin.
Laurens zegt
@audi a5
nog een: “als je het doet, doe het goed!”
In jou geval, koop het origineel :lol:
GOD zegt
@ Michiel van den Brink
idd, je kon het niet beter zeggen.
audi a5 zegt
@Laurens
En nog eenDje:
´Wie een bal kaatst….´
;-)
Michiel_vd_Brink zegt
Dus voortaan bij iedere auto met een zogenaamde diffusor eerst even onder de auto gaan liggen om te zien of er geen rommelige techniek te zien is. Je zal versteld staan hoeveel moderne sportieve auto’s een nep-diffusor hebben!
GOD zegt
@ audi a5
nog eenTje dan
“Wie tegen de wind spuwt, krijgt een vuile baard”
;)
Laurens zegt
@audi a5
kwak ;-)
@michiel
allemaal, tenzij het sportauto’s zijn.
Diffusor en kofferbakruimte zijn onverenigbare begrippen.
CSL zegt
Supervet.
Moet je die banden zien. In het echt zal die nog veel bruter zijn natuurlijk.
Carbon=Welkom
JH zegt
En is het niet zo dat een diffusor pas goed begint te werken bij snelheden die de meeste auto’s met zo’n diffusor toch nooit halen ;)
Michiel_vd_Brink zegt
En bij legale snelheden al helemaal niet…
@ Laurens: er zijn zelfs sportwagens die een geheel of gedeeltelijk disfunctionele diffusor hebben. (psssst….. audi R8… Corvette C6…)
Laurens zegt
@jh
verbieden dan maar, alles sneller dan een Aygo?
OT: leuk voor een imago. Maar welk?
Majinstar zegt
Totaal mislukt. Bij een tuner verwacht je op z’n minst dat ze wat extra pk-tjes uit de motor weten te persen. Met zo’n geïntegreerde spoiler zullen mensen snel denken dat je een beginnende tuner bent, al helemaal met die achterhaalde blackline achterlichten van 2007 die je voor ongeveer 500€ inclusief montage bij de gewone Bmw dealer kan halen.
Het is inderdaad een investering niet waard. Jammer dat ze Bmw daarvoor hebben gebruikt.
Guido zegt
Dus kortom, het heeft geen nut, geen meerwaarde voor je auto en de kit is lelijk. afblijven dus aub M3 rijders ;)
bartholomeo zegt
ik snap het niet, iets toevoegen om de auto lichter te maken?
Als je je auto wil lichter maken val dan zelf eerst 20kg af ( indien mogelijk natuurlijk) . Veel makkelijker dan alles uit je auto te slopen :)
Michiel_vd_Brink zegt
@ bartholomeo: Inderdaad! Vroeger, in mijn fanatieke wielren periode, leerde ik ook dat, in plaats van €300,- meer aan een lichtgewicht fiets uit te geven, het vaak lonender was om voor iedere wedstrijd eerst even goed naar de WC te gaan. Scheelt al gauw het gewicht van een volle bidon. ;)
sebastianchubasco zegt
jammer dat auto’s die er prat op gaan lichter gebouwd te zijn er vaak zwaar uitzien… als je naar een alfa romeo 1600 GTA kijkt dan heb je ook het gevoel dat de auto licht is…
Laurens zegt
@sebastianchubasco
Hoe kan ik dat als min of meer Alfist vergeten zijn :-)
@audi a5
Voor het origineel moet je bij Alfa zijn!
Henk zegt
@Laurens voor de rommel moet je bij alfa zijn
BananaFlip zegt
Dat ziet er inderdaad uiterst netjes uit.
En dat wit weer he…
Wit is alleen hip op een M3.
M-lover zegt
duidelijk nagemaakt op de M-csl! vanvoor, ok, vanachter…BAH
monk zegt
hij is lekker dik geworden. hij is redelijk subtiel gewijzigd, naar mijn mening is dit toch wel een van de mooiere bmw spoiler-kits.
RVH zegt
Waarom hebben ze nou niet de facelift-versie gedaan??
Hmm… ik vind hem matig
bmw sloper/killer zegt
het blijft een slechte tank!