Het eerste kwartaal van 2009 is achter de rug, dus tijd om even een tussenbalans op te maken. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er 125.542 nieuwe personenauto’s verkocht en dat zijn er bijna een kwart minder dan in in het eerste kwartaal van vorig jaar toen er 163.871 nieuwe auto’s een eigenaar vonden.
Brancheorganisaties Bovag en RAI houden vooralsnog vast aan een optimistische verkoopprognose van 475.000 personenauto’s voor heel 2009. Echter een aantal grote importeurs zijn een stuk minder positief en houden voor dit jaar rekening met 360.000 nieuwe auto’s.
De roep vanuit de autobranche om een regeling was al luid, maar deze wordt iedere dag luider. Het meest verwacht men van een sloopregeling. In andere landen heeft deze de autoverkoop een positieve impuls gegeven. Hoe hoog de slooppremie in ons land zal zijn, is nog onduidelijk, maar een mager bedrag van 700 euro is al genoemd. Wellicht dat dit nog kan worden opgerekt naar 1.500 euro. Hierover gaan de brancheorganisaties met het ministerie van VROM in onderhandeling.
In deze moeilijke tijd verkoopt Volkswagen de meeste auto’s. In het eerste kwartaal werden er 14.723 Volkswagens op kenteken liet zetten, gevolgd door Ford met 12.509 auto’s en Toyota met 11.514 wagens. (via: telegraaf)
Jan Rap zegt
Een kwart minder?
Ik moet zeggen dat dat me nog best meevalt. Ik had gedacht dat het zolangzamerhand veeel erger zou zijn.
Met al dat gezeik dacht ik dat de verkopen zolangzamerhand met de helft gedaald waren.
Bob zegt
Wat kunnen die gasten altijd zeuren, zijn echt niet de enigste branche waarin het slecht gaat.
Arnold_GT zegt
En toch blijft VW verkopen he! Al was die daling wel te verwachten natuurlijk…
BTW: Jullie mail nog gelezen? had volgens mij wel een leuke link doorgestuurd, gisteren dat dan wel, maar ’t was geen flauwe grap ;)
Sjappoo zegt
Valt me echt nog wel mee!
Maar hou er wel rekening mee dat deze auto’s met een grotere korting de showroom hebben verlaten! Dus de winst ligt nog wel een stuk lager…
Benjamin1 zegt
Valt inderdaad nog wel mee. Dat betekent dat 75% nog gewoon verkocht wordt.
Linkje met de verkoopcijfers per maand:
http://www.automotive-online.nl/verkoopcijfers/
Laurens zegt
Gisteren bij Pauw & Witteman liep een of ander “figuur” ook van alles te roepen over auto’s die al 5 jaar in de haven staan. Probleem is dus al iets ouder?
Bottom line, er is overcapaciteit, er zijn fabrieken met een te hoge kostprijs, als er al geld in de branche moet zou ik het daar aan besteden. Anders is het dubbel pech voor de industrie, eerst als overheid de consumptie tijdelijk aanjagen en dan geen geld meer hebben voor het oplossen van de echte problemen.
Jesper zegt
Ik vind het allemaal nog wel meevallen. De Aygo’tjes, Avensissen, en strijkijzers tikken lekker door bij ons. Crisis? Waar dan? :P
JPM zegt
De autoverkopen zijn gestegen in de VS, Nissan stijgt ruim 30% op de beurs! Autoverkopen beginnen weer langzaam aan te trekken.
Laurens zegt
@jesper
zelfkennis bij de Toyota verkoper, ik begin dat merk te waarderen ;-)
Jan C. zegt
Wat velen al schreven, ik vind het wel meevallen, een kwart minder. 125.542 x4=ongeveer 502.000 auto’s. De 475.000 lijken me dus niet eens zo heel erg positief in dat licht bezien.
autoblogger zegt
@Arnold_GT: thanks, we hadden em gezien;)
misschien dat we er een dezer dagen nog iets mee doen..
Benjamin1 zegt
In maart waren de verkopen beter dan in februari, kan natuurlijk met heel veel dingen te maken hebben, misschien een stijgende lijn?
freek zegt
“Toyota met 11.514 wagen”
Jullie bedoelen vast: Toyota met 11.514 PRIUS’en
markieanta zegt
Goh Freek, je had komiek moeten worden….
markieanta zegt
Is er al een verkooplijst per model beschikbaar trouwens?
Sorcerer zegt
Valt mij ook nog flink mee… Ik vermoed trouwens dat vooral het aantal leasewagens afneemt.
VW heeft natuurlijk baat bij een nieuwe Golf en de Scirocco, die je beide steeds vaker ziet.
Benjamin1 zegt
@ Freek
Als je nou Prii had gezegd had nog soort van grappig geweest….
ronan zegt
Verkoop per model en merk:
http://www.bovag.nl/smartsite.shtml?id=72480
David zegt
@Jesper
Het gaat enorm slecht met de Japanse fabrikanten.
Dat er op micro-niveau enkele autotjes worden verkocht doet daar weinig aan af.
de sjonnies zegt
De pers gelobvend (dus never nooit) had ik verwacht dat er tussen de 15 en 23 auto’s verkocht zouden zijn in Nederland, dit valt me nog niet eens zo zwaar tegen, vergeet immers niet dat de levensduur van de gemiddelde auto veel en veel langer is dan de fabrikanten ons willen laten geloven, wij hebben hier een stapel voertuigen die de 300000 km grens al ruim gepasseerd zijn en waar niets aan betrouwbaarheid op af te dingen valt.
Ik geloof eerder dat de moderne auto tot mode accessoire is gedevalueerd !
BananaFlip zegt
In deze tijden wil natuurlijk iedereen een Golf VI…
Of een Focus RS (<zonder sarcasme!)…
Of een iQ (<met sarcasme, gezien die belachelijke prijs)…
VivelaFRANCE zegt
Dit valt inderdaad best mee. Dat door een daling van 25 % veel dealers (o.a. Kroymans) en autoproducenten in de problemen vind ik op zich wel raar. Dat zou betekenen dat de marge en flexibiliteit van de vraag/aanbod vrij klein is.
Wollie zegt
De beurs liet het niet aan zijn hart komen. Fiat steeg bijna 27% vandaag.
Ototaal zegt
Er zit een verschil tussen de statistieken van verkochte auto’s en het aantal geregistreerde. Een auto die vandaag verkocht wordt, komt pas over enkele maanden (levertijd) in de statistieken. Da’s namelijk op het moment als het kenteken aangevraagd wordt.
Veel merken kennen nog steeds een levertijd van tussen de 6 en 12 weken. De cijfers die in dit artikel genoemd worden betreffen dus voor een groot deel auto’s die eind 2008 en in januari 2009 verkocht zijn. De verkoop in de maanden februari en maart waren echt een stuk slechter dan de genoemde terugval van 25%. Er staat ons dus nog heel wat te wachten als deze auto’s over enkele weken opduiken in de statistieken….