Vlak voordat de AutoRAI van start gaat heeft Seat de Nederlandse prijzen bekend gemaakt van de compleet nieuwe licht gefacelifte Leon, Altea & Altea XL bekend gemaakt. Prijzen starten bij € 17.495,- voor de Leon en Altea en € 18.895,- (1.4 liter, 85 pk) voor de Altea XL Stationwagon. Dieselen kan al vanaf € 23.895,- (1.9 TDI, 105 pk Ecomotive Reference).
De vernieuwde modellen zijn per direct leverbaar, dus als je (toevallig) op zoek bent naar een nieuwe auto (we moeten de industrie natuurlijk wel een beetje steunen) dan ben je meer dan welkom bij de Seat dealer.
Vanaf juni zijn de Leon, Altea & Altea XL trouwens ook leverbaar met het XDS-syteem. Dat is een ingenieus systeem waarbij een elektronisch sperdifferentieel in combinatie met ESP zorgt voor verbeterde prestaties bij gripverlies.
SEAT onthult prijzen nieuwe Leon, Altea & Altea XL Stationwagon
Leusden, 31 maart 2009 – Recent heeft SEAT de eerste details van de compleet nieuwe Leon, Altea en Altea XL Stationwagon prijsgegeven. De drie modellen staan binnenkort in de Nederlandse showrooms en onderscheiden zich nog nadrukkelijker dankzij het nieuwe, kenmerkende SEAT-design en een omvangrijkere standaarduitrusting. Voor SEAT is nu het moment aangebroken om de prijzen van de drie nieuwe modellen bekend te maken. Die beginnen voor de Leon en Altea bij € 17.495,- en voor de Altea XL Stationwagon bij € 18.895,-. Daarmee onderstreept SEAT nogmaals de scherpe prijs/kwaliteit-verhouding die het Spaanse merk zo populair maakt bij het Nederlandse koperspubliek.
De nieuwe SEATs Leon, Altea en Altea XL Stationwagon, die nu op de markt verschijnen, zijn uiterlijk ingrijpend gewijzigd. Ze zijn te herkennen aan de vloeiende, nog elegantere lijnen, waarbij een aantal prominente aanpassingen direct in het oog springt. Aan de voorzijde vallen de nieuwe grille met het kleinere SEAT-logo en de grotere koplampen op. Nieuw ontworpen buitenspiegels en lichtmetalen wielen benadrukken de elegantie van het koetswerk in combinatie met chromen accenten. Aan de achterzijde trekken de grotere achterruit, gewijzigde achterklep en opnieuw gestylde lichtunits de aandacht. Bovendien wordt het nieuwe voorkomen ondersteund door een compleet vernieuwd interieur en een nog uitgebreidere standaarduitrusting, waarbij de nadruk ligt op comfort, dynamiek en veiligheid.
Nieuwe motoren en de introductie van common-rail dieseltechniek
De uitgebreide reeks beschikbare motoren voor de nieuwe Leon, Altea en Altea XL Stationwagon bestaat uit negen verschillende varianten – vijf benzine- en vier dieselversies. Diverse motoren zijn ingrijpend gewijzigd en alle kenmerken zich door betere prestaties, een gereduceerd brandstofverbruik en lagere emissiewaarden. Op het gebied van energielabels kan worden gesteld dat over de gehele linie het aanbod een stuk ‘groener’ is geworden. Ook zijn de geluidsisolatie en trillingen in het interieur gereduceerd.De dieselreeks start bij de 1.9 TDI met 105 pk (die ook aan de basis staat van de Leon Ecomotive). Verder is ook een 2.0 TDI met 140 pk beschikbaar. Het topmodel binnen de dieselreeks is de 170 pk sterke 2.0 TDI common-rail die ook leverbaar is in de nieuwe SEAT Exeo. Voor de Leon is deze nieuwe common-rail turbodiesel leverbaar in de FR-versie; in de Altea en de Altea XL Stationwagon is de 170 pk sterke 2.0 TDI te selecteren voor de Style- en de Sport-uitvoeringen.
Bij de benzinemotoren zijn twee nieuwe varianten te vinden: een 160 pk sterke 1.8 TSI en een 2.0 TSI met 211 pk, waarbij de laatste exclusief is voor de Leon FR.
De nieuwe 1.8 TSI en de beide 2.0 TSI’s alsmede de nieuwe 2.0 TDI common-rail voldoen reeds aan de strenge EU-5 emissieregels.Alle motoren, met uitzondering van de 1.6 en de 1.9 TDI (Ecomotive), zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De DSG-transmissie met zeven versnellingen is nu ook leverbaar op de 1.8 TSI met 160 pk. Alle benzine- en dieselversies die zijn voorzien van de zeventraps DSG-transmissie beschikken (vanaf juni) standaard over schakelflippers achter het stuur (met uitzondering van de 1.9 TDI DSG).
Binnenkort introduceert SEAT bovendien een schakelindicator voor alle uitvoeringen met motoren die voldoen aan de EU-5-standaard én voor de Leon Ecomotive. Deze schakelindicator adviseert de berijder in welke versnelling de motor optimaal presteert.
Maximale tractie met het XDS-systeem
Met de introductie van het XDS-syteem (leverbaar vanaf juni), verhoogt SEAT de veiligheid en rijdynamiek van de Leon, Altea en Altea XL Stationwagon aanzienlijk. Dit elektronische sperdifferentieel zorgt in combinatie met ESP voor verbeterde prestaties bij gripverlies. Dit ingenieuze systeem garandeert samen met het karakteristieke Agile Chassis Concept voor een goede wegligging in iedere situatie, waarmee het sportieve karakter genoemde modellen nog beter wordt ondersteund.Omvangrijke standaarduitrusting
Met de komst van de 2009-uitvoeringen van de Leon, Altea en Altea XL Stationwagon heeft SEAT de uitrusting van alle drie de modellen naar hetzelfde niveau gebracht. Alle versies beschikken over eenzelfde, omvangrijke standaarduitrusting voor de Basis, Reference, Style en Sport.Tevens is de lijst van standaardvoorzieningen en opties aanzienlijk uitgebreid. Naast het nieuwe XDS-systeem (elektronisch sperdifferentieel) debuteren ook Hill Hold Control, bi-xenon koplampen met AFS en dagrijverlichting, een nieuw systeem voor de klimaatregeling, mistlampen vóór met bochtrijverlichting en parkeersensoren aan de voor- en achterzijde.
Business Line pakketten
Met de introductie van de nieuwe Leon, Altea en Altea XL Stationwagon lanceert SEAT in Nederland direct ook twee aantrekkelijke Business Line pakketten, die met name gericht zijn op de veeleisende zakelijke rijder.Het Business Line pakket is gebaseerd op het Style uitrustingsniveau en voegt hieraan toe:
• SEAT Media systeem met 5” kleurenbeeldscherm, navigatie en touchscreen, acht speakers, een SD Card reader en een Benelux CD
• BlueTooth incl. DOT-matrix
• Parkeersensoren achter
• Ruiten donker getint (vanaf B-stijl)
• Regensensor
• Automatisch dimmende binnenspiegel
De meerprijs voor het Business Line pakket ten opzichte van de Style bedraagt slechts € 295,-.Het Business Line High pakket brengt dat luxueuze karakter op een nog hoger niveau. Dit pakket is gebaseerd op de Business Line en voegt hieraan toe:
• Bi-Xenon koplampen met AFS
• Parkeersensoren vóór
De meerprijs van het Business Line High pakket ten opzichte van het Business Line pakket bedraagt slechts € 700,-.Concurrerende prijsstelling
SEAT heeft een zeer goede reputatie wat betreft competitieve prijzen voor sportieve modellen met een zeer complete standaarduitrusting. De nieuwe Leon en Altea met 1.4-liter (85 pk) benzinemotor vormen zeker geen uitzondering op die filosofie en zijn al leverbaar vanaf € 17.495,-. De extra ruime Altea XL Stationwagon met dezelfde krachtbron kent een vanafprijs van € 18.895,-. Daarmee zijn de nieuwe versies scherper geprijsd dan de directe concurrenten.De SEAT Leon 1.9 TDI (105 pk Ecomotive Reference) wordt leverbaar vanaf € 23.895,-, de Altea 1.9 TDI (105 pk Reference) heeft een vanafprijs van € 24.395,- en de Altea XL Stationwagon met dezelfde motor en uitrusting is er vanaf € 25.795,-.
De prijzen van de Leon en de Altea zijn vanaf heden gelijk aan elkaar (met uitzondering van de voordeligere Leon 1.9 TDI Ecomotive dankzij een ‘groener’ energielabel). Het prijsverschil ten opzichte van de Altea XL Stationwagon bedraagt doorgaans € 1.400,-.
De nieuwe SEAT Leon, Altea en Altea XL Stationwagon zijn per direct leverbaar.
Sven zegt
als je in de tekst moet gaan zoeken wat er nu aangepast is aan de auto bij de facelift dan mag je het wat mij betreft al geen facelift meer noemen.
Benjamin1 zegt
Nou, een versie met 300pk voor 30.000 euro is value for money hoor.
tss68nl zegt
Nou ik rijd zelf een Leon, maar deze FR verschilt nauwelijks van mijn huidige.
Uiteraard wel een leuke optie, dat XDS systeem, mits een beetje goed afgesteld kan dat veel bijdragen aan de handling in bochten. Maar om dit nu een complete facelift te noemen?
Ik ben eerlijk gezegd uitermate teleurgesteld. De weg die ze met de ibiza zijn ingeslagen door hem scherpere lijnen te geven vond ik een welkome aanvulling. De aanpassing van de Leon is te minimaal vrees ik om daadwerkelijk een zelfde succes te maken van de auto als de huidige generatie was voor Seat.
Peter zegt
Wat is er nou veranderd? Het stuur en dat was het??? Slecht merk Seat die DSG-bakken deugen al helemaal niet.
CupRacer zegt
Outside:
Hertekende voorbumper met nieuw rasterprofiel
Hertekend radiatorrooster (langer, minder lamellen en een kleiner Seat logo)
Lichtjes hertekende koplampen (+ nieuwe Xenon beschikbaar met DRL)
Hertekende buitenspiegels (New Ibiza + Exeo style)
Hertekende kofferklep
Grotere achterruit
Nieuwe dak”spoiler”
Mistlampen met cornering functie
Alle velgen vernieuwd
inside:
Nieuw stuur (VW Passat CC + Golf 6 + Scirocco)
Nieuw instrumentenbord met andere verlichting
Nieuwe airco en klimaatregeling met pianolak(VW “)
Nieuwe radio en mediasystem met pianolak(vw rcd310…)
Alle zetels in nieuwe bekleding
Toch heel wat gewijzigd zou ik zeggen.
Het XDS systeem ben ik geen voorstander van want dat gaat gepaard met de 3rde generatie van het ESP van Bosch, welke niet meer uitschakelbaar is… (reeds toegepast op de New Ibiza, VW Golf 6 en de Scirocco)
CupRacer zegt
Outside ook hertekende achterlichten
grtz
BananaFlip zegt
Niet echt vreselijk spannend…
@ Peter
Die hele DSG-bak is geen uitvinding van Seat maar van VAG.
@ CupRacer
Allemaal van die veel te kleine onbelangrijke wijzigingen…
En aan je lijstje te zien zijn ze ook nog allemaal al eens eerder gebruikt in een ander VAG-product.
robbie zegt
@BananaFlip, het is zelfs geen uitvinding van VAG. DSG (double clutch) is bedacht door BorgWarner en VAG mocht er als eerste gebruik van maken.
Volkswagen produces a DCT transmission (model DQ250) under license from Borg-Warner for use in transverse powertrain installations
http://en.wikipedia.org/wiki/Twin-clutch_gearbox
Solstice zegt
Hoezo facelift? De lelijkste auto in het Nederlandse straatbeeld is nog steeds even lelijk. Hoewel er mensen schijnen te zijn die daar anders over denken.. ;)
tss68nl zegt
@Solstice
;) Haha, ja zo dacht ik er ooit ook over, maar ben em toch wel gaan waarderen. Je went eraan zullen we maar zeggen ;)
@CupRacer
Ja, die waslijst heb ik ook gelezen, maar op zicht zie je er welgeteld bijna niets van terug. Jah, de lijnen lopen op sommige plekken iets anders, en oh gut, we hebben pianolak op de klimaatcontrole….
… die klimaatcontrole zit in het dashboard, en dat dashboard is nog even lelijk als vanouds….ik kan het weten, ik kijk er dagelijks tegenaan ;)
Nee, een seat rijd je voor de rijeigenschappen / prijs verhouding, en laat het nou net op dat gebied zijn dat er weinig toegevoegd is.
Solstice zegt
@tss68nl
Ik ben er nog steeds niet aan gewend en vrees dat dat ook nooit zal gebeuren. Meest schizofrene automerk, als je mij vraagt. Nu weer pianolak, in een merk dat sportiviteit moet uitstralen (Het Alfa van de VAG-groep)? Schiet mij maar lek… :?
el español zegt
heb de nieuwe en de oude nou al meerdere malen naast elkaar mogen “bewonderen”, en dan vind ik de gefacelifte er van achteren zeker op vooruit gegaan. ziet er toch weer een stuk frisser uit vind ik.
In het interieur is duidelijk te zien dat ze met zo weinig mogelijk geld de grote fout die ze in het begin met het dashboard gemaakt hebben, proberen weg te poetsen. is maar deels gelukt.
maar al met al vind ik het een zeer puike wagen. Zeker als je er in rijdt.
Robin zegt
@ Peter: Dsg deugt niet? Ik heb nu een jaar in een Leon Supercopa geracet en geen enkel probleem hoor;)
Vroegerrrr!!! zegt
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe Leon Aerodynamic kit er uit gaat zien. De “oude” was bij een zwarte toch wel erg dik: http://www.souldesign.nl/seataccessoires/product_info.php?pName=aerodynamic-kit-2