De Drentse gemeente Noordenveld heeft een wereldprimeur! Vanaf woensdag zullen daar flitscamera’s in werking treden die automobilisten op de bon slingeren als ze langzamer rijden dan 70 km/h. Uiteraard zullen snelheidsovertredingen nog steeds opgemerkt worden en zo komen we steeds dichter bij een Big Brother Dystopie. De flitsers hebben ook nog een aantal andere leuke functies.
Wie vanaf woensdag op N372 rijdt en iets te dicht op zijn of haar voorganger zit maakt kans ook geflitst te worden. De nieuwe camera’s zijn namelijk uitgerust met bumperkleefherkenning. De SciFi achtige flitspalen maken onderscheid tussen verschillende voertuigklassen. Tractoren mogen daarom wel langzamer rijden op de 80-km weg.
Ook wil de gemeente Noordenveld op sommige trajecten de snelheid verhogen tot 100 km/h als de omstandigheden dit toestaan. “We gaan hier proeven mee doen. We willen voorkomen dat automobilisten bij flitspalen op de rem trappen of snelheid minderen. Dat is zeer gevaarlijk voor achteropkomend verkeer. Ook zien we dat langzame rijders roekeloze acties uitlokken, zoals bumperkleven en gevaarlijk inhalen. De nieuwe flitspalen zorgen ervoor dat het verkeer vlotter doorstroomt en verminderen de kans op ongelukken”. Aldus Rinkema van bureau Handhaving Verkeersveiligheid Drenthe.
In totaal worden er 5 nieuwe flitspalen geplaatst die per stuk ongeveer 100.000 euro kosten. De verwachting is dat het aantal verkeersboetes verdrievoudigt vanaf woensdag. De palen beschikken over een draadloze internetverbinding en bij vandalisme worden er foto’s gemaakt welke direct worden doorgestuurd naar de politie.
Ook de belastingdienst doet mee want de kentekengegevens van alle passerende voertuigen worden geregistreerd waardoor fraude gemakkelijk kan worden opgespoord. Resistance is futile.
Trouwens, welke datum is het aanstaande woensdag!?
Nieuwe camera flitst bij te langzaam rijden.
Roden – 30 maart 2009 – De Drentse gemeente Noordenveld neemt nieuwe flitspalen in gebruik die ook flitsen bij te langzaam rijden. De gemeente gaat hiermee de verkeersveiligheid en de doorstroming verhogen.
Maar liefst vijf extra flitspalen zijn geplaatst aan de N372 die de dorpen Tolbert, Roden, Peize en Hoogkerk verbindt. De bijna vier meter hoge witte palen flitsen digitaal en onzichtbaar. Autobestuurders die harder dan 80KM/u of door rood licht rijden krijgen automatisch een boete toegestuurd. Dat zijn de bewoners van de gemeente Noordenveld inmiddels wel gewend: er stonden al acht flitspalen langs deze weg.Handhaving doorstroming
De nieuwe palen bieden tal van innovaties zoals bumperkleefherkenning en trajectcontrole. Automobilisten die te weinig afstand houden, of tussen twee flitspalen in te hard rijden krijgen ook een boete toegestuurd. De primeur is dat de zogeheten speed enforcement cameras ook flitsen bij te langzaam rijden. Deze aanpak moet tot een betere doorstroming en meer acceptatie bij automobilisten leiden. Harme Rinkema van bureau Handhaving Verkeersveiligheid Drenthe:“Onnodig langzaam rijden is één van de grootste ergernissen van automobilisten op B-wegen. Je hebt het recht om tachtig te rijden, maar een voorganger dwingt achteropkomend verkeer zijn langzame tempo aan te houden. Als er geen beperkende omstandigheden zijn dient men zich in het belang van de doorstroming aan de maximum snelheid te houden. Voortaan krijg je een boete voor het onnodig ophouden van andere weggebruikers. Een bestuurder heeft niet het recht de snelheid van een ander te bepalen.”
Voertuigklassen
De intelligente flitspalen maken onderscheid tussen verschillende voertuigklassen. Personenauto’s, vrachtwagens en bussen moeten minimaal 70KM/u en mogen maximaal 80KM/u rijden. Tractoren en volgend verkeer mogen wel langzamer rijden. Bij bijzondere weersomstandigheden zoals mist en sneeuw maakt de camera automatisch uitzonderingen. Het is mogelijk een uitzondering voor kentekens aan te vragen zodat bijvoorbeeld politiewagens en ambulances niet worden geflitst. Ook kan men de snelheid dynamisch op afstand wijzigen.“Op enkele trajecten is het veilig om 100KM/u te rijden als de omstandigheden dit toestaan. We gaan hier proeven mee doen. We willen voorkomen dat automobilisten bij flitspalen op de rem trappen of snelheid minderen. Dat is zeer gevaarlijk voor achteropkomend verkeer. Ook zien we dat langzame rijders roekeloze acties uitlokken, zoals bumperkleven en gevaarlijk inhalen. De nieuwe flitspalen zorgen ervoor dat het verkeer vlotter doorstroomt en verminderen de kans op ongelukken. Soms zien we een lint van auto’s kruipend achter een trage weggebruiker. Durft men de door de wegbeheerder aangegeven veilige snelheid niet te rijden, dan kan men zich afvragen wat men op de weg doet. De bus is dan een prima alternatief”; aldus Rinkema.
Verdrievoudiging van boetes
De nieuwe IDEE flitspalen van het Amersfoortse bedrijf PEEK Traffic Solutions zijn vorige week door Imtech geplaatst. Het Nederlands Meetinstituut heeft de palen gecertificeerd op een maximum afwijking van 3KM/u tot 100KM/u en drie procent daarboven. De flitspalen worden aanstaande woensdag officieel in gebruik genomen. De kosten per paal bedragen ongeveer honderdduizend euro. Deze kosten kunnen echter makkelijk worden terugverdiend. Proeven in Gelderland leverden een verdrievoudiging van het aantal boetes op. Met de inkomsten uit de boetes wordt onder andere de busbaan langs de N372 gefinancierd.Prioriteiten
Het nieuwe beleid komt door voortschrijdend inzicht vertelt Rinkema: “In het verleden werd schijnveiligheid boven doorstroming gesteld, vaak door politieke druk. Dat leverde veel frustratie bij automobilisten op, maar ook bij de politie. De hoogste prioriteit in het verkeer is natuurlijk wel de doorstroming. Men wil zo snel mogelijk en ongehinderd van A naar B kunnen reizen. Als overheid moeten we daar dienstbaar in zijn en niet de burger bestraffen die maar een paar kilometer te hard rijdt op een verder lege weg. Met deze nieuwe aanpak verbeteren we de doorstroming terwijl we de veiligheid vergroten. Omwonenden en milieu zijn gebaat bij een snelle doorstroming. Daarom overwegen we om de busbaan tijdens de spits voor automobilisten open te stellen.”Alarmen
Om vandalisme tegen te gaan is het systeem uitgerust met diverse alarmen die brandweer en politie direct via de vaste en draadloze internetverbinding op de hoogte stelt. Bij hogere temperatuur, rook, trillingen of scheefstand schiet het systeem foto’s en stuurt deze direct naar de politie. Ook zal IDEE worden uitgerust met kentekenherkenning zodat van elk voertuig de bewegingen kunnen worden vastgelegd. Deze data kan vervolgens worden gedeeld en gecombineerd. De belastingdienst kan bijvoorbeeld fraude opsporen. Een huisarts kan een lijst doorgeven van kentekens van patiënten aan wie medicijnen zijn voorgeschreven die het rijgedrag beïnvloeden. Voertuigen van personen die verdacht worden van alcohol-, drugs- of medicijngebruik, betrokkenheid bij een ongeval, overval of terrorisme worden direct gesignaleerd en gemeld.
creative zegt
een half miljoen €??!?!
Ties zegt
-edit: thanks, fixed-
TheJoker zegt
Mijn kalender geeft me een 1 april-alert!
mrp zegt
Belachelijk, Big Brother is watching you!
Laurens zegt
Dystopie, die kende ik niet :-) Afgezien van de datum, lijkt het me qua techniek geen enkel probleem.
OT: komen de Prius rijders weer mooi weg, en krijg ik een bekeuring voor bumperkleven :lol:
Of flitsen de camera’s ook van voren?
ManicManiac zegt
Hmm, dat van die foto’s die direct doorgestuurd worden : da’s een eitje hoor. Even een wifi-blocker in je broekzak, paal molesteren en uiteraard wel de harde schijf of whatever er ook in zit eruit slopen.
“De verwachting is dat het aantal verkeersboetes verdrievoudigt vanaf woensdag.”
Kwestie van toch zeker break/even te draaien, nietwaar? (sic)
Mathijs zegt
1 april
Dit vind ik wel een mooie uitspraak:
“Durft men de door de wegbeheerder aangegeven veilige snelheid niet te rijden, dan kan men zich afvragen wat men op de weg doet. De bus is dan een prima alternatief”
Alle slome mensen op de weg moeten maar met de bus gaan: Camiel maak er maar een wet van!!
Oly zegt
dit is geen wereldprimeur want het was ook al in italie
Klojum zegt
“Ook zien we dat langzame rijders roekeloze acties uitlokken, zoals bumperkleven”…
Pardon? Hoe krijgt iemand het voor elkaar om met 70km/u (of minder) te gaan bumperkleven?!?
Oscar zegt
Lijkt me wel l*llig, rijdt er iemand 60 voor je krijg je een boete voor te langzaam rijden en bumperkleven en bij de volgende paal voor gevaarlijk inhalen :p
Jens zegt
hah, klojum denk es een secondje na: de wagens die achter die auto rijden die 70 rijdt zullen hoogstwaarschijnlijk gaan bumperkleven…
en voor de rest, dat ze maar doen ! heb daar geen probleem mee dat er zo’n camera’s komen
Sorcerer zegt
Wel een erg serieus en uitgebreid nieuwsbericht. Alleen het laatste stukje (matchen op kenteken/patiëntenlijst) is sowieso totale bullshit.
Dit soort palen zou wel mogen worden ingevoerd op sommige trajecten trouwens. Wel erg strikt, minimaal 70 maximaal 80, dan heb je toch wel min of meer cruisecontrol nodig.
MDA zegt
juist ja… Remmen bij overstekend wild: BOETE
Langzaam rijden in de mist: BOETE
84 km/u op een lege weg met helder weer: BOETE
Ik vind het ook wel mooi dat de gemeente niet meldt dat het aantal ongelukken met een factor 3 omlaag zullen gaan met deze geweldige uitvinding, of dat de verkeersveiligheid ermee gebaat is… nee… het is veel belangrijker om te melden dat het aantal boetes verdrievoudigd. Is het meteen helder waar het de gemeente om te doen is… Treurig.
Jochempie zegt
En als je achter een traktor rijdt?
RA999 zegt
Dit is geen primeur inderdaad.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/02/only-italy-boetes-voor-te-langzaam-rijden
Maargoed, eerst maar eens zien wat ervan waar is :)
alberto de piento zegt
1 woord: LOL
10km/u speling, nice try…
je bent er 2 dagen te vroeg mee ;-)
Habibi zegt
Vraag me af hoe ze mensen willen gaan beboeten voor de minimumsnelheid.. Aangezien er volgens mij nergens in de wet staat welke minimumsnelheid je dient aan te houden.
Op de nederlandse (snel)wegen gelden geen minimumsnelheden, maar mag er alleen verkeer rijden wat harder kan dan 60 km/u.
Dus volgens de wet mag je er gewoon 30.
Of dit wordt toegestaan is natuurlijk een tweede, dikke kans dat je een art 5 van oom agent krijgt.
Blijft natuurlijk wel dat je gewoon de maximumsnelheid aan moet houden.. anders ben je ook alleen maar een last voor anderen..
Richano zegt
Das bale als je op de snelweg moet zoeken en even niet op je meterteller kijkt.
Habibi zegt
Volgens mij is t idd gewoon een dikke 1 april grap..
Michiel zegt
Vast zo’n weg waar je niet mag inhalen. Dus als er iemand voor je rijdt die 65 rijdt, krijgt de hele slinger erachter allemaal een boete. Daarbij met een beetje pech ook nog een boete voor bumperkleven omdat je de auto vanwege Het Nieuwe Rijden rustig laat uitrijden tot je voorgaanger (waardoor je er af en toe net wat te dicht op komt).
Denk niet uitvoerbaar dus, ik zeg 1 april grap!
Stilo zegt
Eindelijk die kl*te brommobielen van de wegen. Of die mogen ook gewoon blijven rijden?
Thijs zegt
Ik weet dat het 1 april is, maar de volgende dingen kloppen al niet. Je mag op een gewone N weg (dit is volgens het artikel nog geen 100 weg) minimaal 40 rijden. Als de verkeerssituatie het toelaat natuurlijk. Dus als ik op een zondagnacht lekker 40 naar huis wil rijden daar mag dat officieel en zal ik dus niet geflitst worden.
Dat de belastingdienst gegevens mag gebruiken van flitspalen en dergelijke is ook nog steeds niet goed gekeurt, dus dat gaat ook al niet op.
Toch weer mooi artikel ;) Ik moet nog een grap bedenken voor woensdag.
autoblogger zegt
@Habibi: je meent het…
Toch nog veel mensen die hier serieus op ingaan ;)
JanJansen zegt
Briljant! Max snelheid 80, minimum 70.
Het is bijna jammer dat dit een Broodje Aap is gezien ik me vaak erger aan mensen die met 30 invoegen op een 80 km weg.
Daemon zegt
Moet een 1 april grap zijn, er is namelijk geen minimum snelheid regel, alleen een maximum. Anders zouden we allemaal boetes krijgen tijdens een file. :)
tss68nl zegt
Ik zie die ambtenaren al zitten piekeren waar ze geld vandaan kunnen halen in deze krappe tijden nadat het halve vermogen van de gemeente verdween op een niet nader te noemen ijslandse bank.
Overal zit al belasting op, behalve files, maar zelfs de bewoners van kantoortuin Geranium 1 & Geranium 2 zagen in dat dat maatschappelijk niet zo schnell geaccepteerd zou worden. Dus nu maar zo :)
Nu moeten ze nog even zo gehaaid worden in het bedenken van 1 April grappen, want dit verhaal is echt te flauw. Ik verbaas me dat mensen er serieus op in gaan ;)
Ary zegt
1 april grap ha ha ha
alsof zon kleine gemeente zon high-tech flitser kan aanschaffen…………
JordiB zegt
1 april, kikker in je bil
timberleek zegt
op zich is het flitsen voor langzaamrijders wel ok.
maar
1: niet met zo weinig speling (70-80)
2: alleen als de situatie dat toelaat (bijv mist, tractor voor je, etc)
zet het langzaam=flits maar naast de snelweg neer(met auto uitschakel functie bij file ;-) ). krijgen die “oh ik rij anders nog prima met mijn 84 (= <100km/h) luitjes er ook eens van langs.
meerijden of niet rijden.
Laurens zegt
Google maar eens op naam product en bedrijf. Kun je de dingen tevens herkennen in de toekomst ;-)
BG 75 zegt
Een ambtenaar die leuk probeert te doen is nooit grappig!
hans zegt
1 april grap of niet het mag gezegd worden:
. “We gaan hier proeven mee doen. We willen voorkomen dat automobilisten bij flitspalen op de rem trappen of snelheid minderen. Dat is zeer gevaarlijk voor achteropkomend verkeer.”
ow ja? probeer eens helemaal geen flitspaal te plaatsen?
dat werkt nog veel beter en goedkoper ook
“Ook zien we dat langzame rijders roekeloze acties uitlokken, zoals bumperkleven en gevaarlijk inhalen”
eensch
Gert zegt
Eerste gedachte van deze kant is inderdaad ook: 1 april…
geelhoed zegt
Geen bronvermelding en google vindt ook niets.
Als je een 1-april grap verzint dan moet je er geen hints bij zetten natuurlijk…. :roll:
Larrs zegt
Dit is de perfecte manier om de crisis te lijf te gaan. Kunnen ze net zo goed het rekeningrijden invoeren, dan moet ook iedereen betalen.
Ramshoek zegt
1 april of niet, het is een feit dat veel ongelukken op 80 km wegen veroorzaakt worden doordat mensen (bejaarden?) het nodig vinden om er met een gangetje van 70 of minder voort te sukkelen het geen (gevaarlijke) inhaalacties uitlokt.
Daar zouden ze inderdaad iets aan moeten doen…
geelhoed zegt
Google voor de grap eens op:
“bureau Handhaving Verkeersveiligheid Drenthe”
Juist! NEXT!
Scurftie123 zegt
Dit is een nachtmerrie voor de oudjes op de baan. Goede zaak wat mij betreft.
donkie zegt
na de laatste zin begon ik anders te denken…
marruk zegt
Hahahahaha nou inderdaad :P
Tiger zegt
Ze proberen alles te vinden om geld van de bevolking te jatten..
Stelletje “pieieieiep”!!
Laus zegt
flitskasten, vros-auto’s, trajectcontroles zijn per definitie onwettig.
ze ontberen 1 ding: inzicht.
when does the hurting stop…
Motje zegt
1-april lijkt me
erikkie39 zegt
1 april. Is wettelijk nooit in te voeren. Je kan moeilijk iedereen flitsen mocht daar een file ontstaan, of een ongeluk gebeuren oid. En bumperkleven is ook nooit te bewijzen, wellicht is het iemand die aan het inhalen is, en dat de camera dat net niet heeft gezien
Robbert zegt
overduidelijk een 1 april grap ;). Alsof doktoren de kentekens weten van hun patienten ;).
Mao zegt
RVV 1990 – Artikel 42
1.
Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
2.
Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.
En nu een minimum snelheid van 70 voor een 80 weg, beetje ongeloofwaardig of heel heel heel erg dom :)
Rinban zegt
Vet goeie zaak, maar wat dan als er file is? Dat zijn een hoop centjes voor de overheid dan!
pasc@l zegt
1 april!
Er is namelijk geen minimale snelheid in de wet vastgelegd.
Wel is vastgelegd dat een voertuig dat op de snelweg wil minimaal 60km per uur moet kunnen. Dit is voornamelijk bedoelt om landbouwvoertuigen te weren.
Te langzaam rijden en daardoor hinder veroorzaken is wel strafbaar, maar kan nooit met een automatische camera vastgelegd worden.
Leuk geprobeerd, maar helaas!!!
VivelaFRANCE zegt
Waarom bestuurt de overheid zelf niet alle auto’s? Oh nee, dat bestaat al, namelijk een trein…
VivelaFRANCE zegt
correctie: trein –> OV
Luc zegt
Sinds wanneer is te langzaam rijden wettelijk strafbaar?
kevin zegt
ik woon daar.. en aan die weg staan al zo’n 5 flitspalen waar er maar 2 het doen dus idereen rijdt er ook als een idioot.. maar ik denk dat er maar weinig te langzaam rijden xD
wilco zegt
1 april.
LJ zegt
op zich een goed idee die nieuwe flitspalen alleen jammer dat ze ook door de fiscus gebruikt worden..idd big brother is watching you (eh… us natuurlijk:|)
Gizzi zegt
Wacht even… Hij herkent dus een traktor als langzaam vervoersmiddel.. Rij jij er toevallig achter *flits*..
File *flits*..
Iemand maakt een stomme beweging, je remt *flits*…
Kan niet anders dan een 1 april grap zijn
BananaFlip zegt
Zou wel een goed idee zijn, voor de automobilisten met een ietwat sportievere rijstijl dan de gemiddelde automobilist…
Maar dan moet de te-hard?>flits-functie er wel af.
Ik verdenk autoblog ook sterk van een 1 aprilgrap maar de laatste zin is wel een overduidelijke knipoog naar woensdag, dus het zal wel niet.
luis zegt
zou kunnen dat het een grap is
100000 voor z`n ding egt nie hoor
Wapwap zegt
1 april grap of niet, ze hebben vorige week wel een aantal van die digitale flitspalen neergeplant langs de betreffende weg.
nico zegt
Zijn de flitspalen uitgerust met een harde schijf
Zo ja
iedereen een Grote magneet bij zich in de auto
en eens langs wrijven :p:d
cia Nico
WieAndersDasAuto zegt
Haha 1 april! Wel grappig dat sommige mensen in het begin er echt op in gingen en niks door hadden ;)
mashell zegt
De minimum snelheid is al jaren geleden afgeschaft dus flitsen mag, bekeuren niet :)
Het lijkt erop dat er ook een crisis is in het niveau van 1 april grappen.
guzmann zegt
Hoe lang duurt het nog voordat we kunnen worden geflitst omdat we zitten te bellen achter het stuur?
Jaap zegt
Er staan echt een hoop flitspalen!
En er wordt inderdaad altijd slooooooooooom gereden door opa’s en oma’s.
Haha, ik zeg minimaal 80 en maximaal 100 en dan is iedereen blij.
Jaap zegt
By the way, effe gegoogled, die flitspalen zijn echt eng. Trajectcontrole en bumperkleven klopt. Zie de brochure: http://www.peektraffic.nl/page/381
Turan zegt
“De verwachting is dat het aantal verkeersboetes verdrievoudigt vanaf woensdag.”
Jah zo kun je de crisis ook doorkomen…
Gert zegt
Waarschijnlijk worden ook de mensen die geen gordel dragen geflitst;-). Een van de meest hardnekkige 1 april grappen die ik ken….
Timmie zegt
Een traagheidsovertreding… Als je daarop gepakt wordt, moet je gewoon zeggen: alles en iedereen heeft last van de traagheidswet…
Warrie zegt
wanneer staat er iemand op om al die zooi te slopen?
begint behoorlijk irritant te worden al die camera’s. Ik snap ook wel dat je je aan de regels moet houden, maar hier en daar moet je iemand inhalen of bij bijzndere omstandigheden toch een beetje buiten de regels treden. Daarnaast vind ik het grote geldverslinding.
Michaël zegt
Wat is ook alweer de datum a.s. woensdag!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rick zegt
“de snelheid verhogen tot 100 km/h” ????
Haha, 1 april ;)
timberleek zegt
@ nico
SSD’s hebben daar geen last van ;-)
voor die prijs mogen ze dat er wel in bouwen
maar het zal wel een hoax zijn. genaamd 1 april
Mpower zegt
heeft een? ok geen wereldprimeur maar wat dan wel?
Zilver Inkoop zegt
Deze grap is ook pas 3 jaar oud….
http://www.kuikens.com/other/bmwad.html
Rene zegt
1 April. Er is namelijk geen minimale snelheid meer op de Nederlandse wegen.
Jan C. zegt
snelheidverhogen…. als dit geen HOAX is… in Nederland de maximumsnelheid verhogen als de toestanden het toelaten dat is zoiets als sneeuwballen in de Sahara… zeer zeldzaam.
anti-politie zegt
Die politie hierzo zijn zo iritant . Ik heb gister boete gehad omdat ik snachts dimlicht+voor mislicht aanhad. Dat mag toch wel? kan ik bezwaar indienen wie kan mij hierbij helpen?
RA999 zegt
@anti-politie
Voor als je het nog niet wist; mistlicht is voor in de mist niet zomaar voor ’s nachts…
anti-politie zegt
RA999@ maar mislicht(voor) kan je toch ook snachts aan zetten bij slecht zicht? Want dat had mijn rijinstructeur verteld 4jaar terug… Hmm hoe zit dat precies wie weet dat?
RA999 zegt
Het heet niets voor niets een mistlicht lijkt me. En ander zou je ook geen boete krijgen…
dekster zegt
Dagje te vroeg met de grappen?
Volvo745Driver zegt
zover ik weet mag elke auto die minimaal 60 km/h kan de snelweg op. dit is dus pure oplichting!!!