Je kunt lullen wat je wilt, maar één ding staat vast: in het Amerikaanse Californië gaan ze de CO2 problematiek creatief te lijf. Er is namelijk een wetsvoorstel ingediend om zwarte (en donkere) auto’s te verbieden om zodoende de CO2 uitstoot te beperken.
Het is namelijk zo dat hoe donkerder de auto is, hoe meer zonnewarmte de auto opneemt. In de doorgaans zonnige staat Californië zorgt dit ervoor dat de airco’s van auto’s veel harder moeten werken en daardoor voor veel meer CO2 uitstoot zorgen.
Fabrikanten van autolak is het nog niet gelukt om minder hitte-absorberende verf te ontwikkelen. Uit testen is gebleken dat de voorgestelde eis van minimaal 20 procent lichtreflectie in 2016 bij veel donker gekleurde auto’s nog lang niet wordt gehaald.
Door aan een modderbruine verf de juiste pigmenten en chemicaliën toe te voegen is het gelukt om een donkere kleur te ontwikkelen die voldoet aan de eis, maar niemand zit op zo’n afzichtelijke kleur te wachten. Vanaf 2012 zullen ook voorruiten, achterlichten en zonnedaken worden voorzien van een reflecterend laagje.
Absoluut creatief bedacht, want het stimuleert fabrikanten tot vernieuwingen, maar een verbod is natuurlijk nogal bizar. Ik geloof ook nooit dat een dergelijk voorstel werkelijk zal leiden tot een verbod op donkere auto’s. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat men wellicht op enig moment de belasting gaat differentiëren naar kleur. We shall see.
UPDATE: Zoals ik al schreef, kon ik het mij niet voorstellen dat dit tot een verbod op donkere auto’s zou leiden. CARB is geschrokken van de commotie die is ontstaat en heeft laten weten dat het nooit de intentie had om auto’s met donkere lak te verbieden.
Supermug zegt
Dat kan alleen in Amerika.
Die zijn daar goed zot geworden door de warmte.
RA999 zegt
Ze kunnen ook gewoon airco verbieden ik donkere auto’s :)
Thom Holwerda zegt
Dus Amerikanen gaan zwarte auto’s verbieden.
Okidokie. Jesse, doe er wat aan!
Emile_Benz zegt
Wit wordt de nieuwe rage…
dakloos zegt
Geweldig plan! en dan toch in in zwarte (prius) rondrijden om te showen dat ’t je geen ruk kan schelen en dat je er graag extra belasting aan kwijt wilt.
Rick dos zegt
And once again we turn our heads towards America, and what do we see? F*cking idiots.
cardesigner@USA zegt
Wat zal Obama ervan zeggen?
Robert B zegt
Kunnen we allemaal wel grappen over maken, maar in Arizona kunnen ze dus alleen al aan de kleur van een auto zien of iemand van ‘out of state’ is. Daar gaat namelijk niemand een zwarte auto kopen, omdat je eruit gebakken wordt.
Kleur scheelt namelijk heel veel mbt warmte. Op Hawaii ook, bijna alleen maar licht-gekleurde auto’s.
Ricardo zegt
Scheelt zo’n 5 graden volgens de Mythbusters test…
cardesigner@USA zegt
Het is ook maar een voorstel. Maar een witte i.p.v. een zwarte auto scheelt inderdaad wel heel veel “gazz”.
Hanico zegt
Ja kan er om lachen, maar in een witte auto zitten inplaats van een zwarte scheelt veel hoor als de zon flink opschijnt.
@ RA999 Dat is ook een manier om het verkoop van zwarte of donkerder kleuren te ontmoedigen. Niemand in Californië wilt een auto zonder een airco.
DavidZ zegt
Vermoeiend dat 1 april gezeik.
mrcarfreak zegt
binnenkort, mogen mensen niet eens meer zelf bepalen wat voor kleur auto ze rijden, of moet je extra belasting betalen als je een donkere auto rijdt.
Volvo_440_turbo zegt
Mijn vorige auto was zwart, rechter ruitmechanisme ging niet, en het linker ging steeds stuk, geen opendak, geen airco, met een hittegolf was dit zweten hoor :s
Nu ben ik beter af, vier werkende ruiten, opendak én airco :p
rakim zegt
dan zou ik er bijna geld voor moeten krijg want de mijn rx-8 is harstikke wit
Geert Schoots zegt
Wit is het nieuwe zwart….
lincoln zegt
in nederland zijn we (esmissie gewijs) net zover als California 30 jaar geleden al was .. dus waar lullen we over ..
De Wonderslof zegt
Dan maar in de schaduw rijden!
obama zegt
gelukig is het ni zo warm in belgie :D
tog vind ik zwart shik!
VivelaFRANCE zegt
Is dat niet discriminatie ;) ?
BMW e30 7BH(ex-Corrado vr6 slc) zegt
Racisme…!
timberleek zegt
wit mag dan wel het nieuwe zwart zijn.
doe mij maar gewoon zwart.
Rob USA zegt
@Rick Dos: Nee, een voorstel om SUV’s te weigeren in Nijmegen (of welke plaats dat ook was) dat was wel heeel snugger. En zo zijn er nog een honderd tal absurde proefballonnen ontploft hier.
Wel een heerlijke auto die Mustang trouwens zo in streetmode. :)
lincoln zegt
o.k. ..
wie van jullie woont in California ??
wie van jullie heeft een zwarte auto ??
wie van jullie woont in California en heeft een zwarte auto ??
mooi .. dan gaan we het nu weer hebben over roken in de auto ..
Rob USA zegt
@Lincoln: ok
Ik ga naar California op vakantie in sep.
Ik heb een zwarte auto.
Ik huur een zwarte Viper in California.
Zo wat een heerlijk vooruitzicht! :)
Jipino zegt
Wat voor datum is het overmorgen of de dag daarna??
Laurens zegt
Een van de gratis maatregelen om de eventuele opwarming van de aarde tegen te gaan! Soort van in extremis toepassen van het “pinch energy saving” concept.
OT: hier op tegen zijn, betekent dat bijvoorbeeld BMW wel kan stoppen met het Efficient Dynamics programma. En dat programma levert en minder brandstofverbruik, en betere prestaties op, zonder dat het de auto duurder maakt.
Een betere ontwerper zegt
We weten dus allemaal wat dit betekend…
…massaal zwarte auto’s kopen.
joost1990 zegt
Wit en zwart zijn officieel geen kleuren, dus waar praten we over?
@ Rob USA:
Het is een shelby…
OT: Ik dacht eerst dat de het deden om de mensen geen auto meer te laten kopen, maar ze alternatieve vervoersmiddelen te laten gebruik. Maar de echte reden vind ik eigenlijk heel erg logisch. Het is echt heel slim!
BananaFlip zegt
Only in America…
Zal de Sultan van Michigan blij mee zijn…
Al heeft ie vooral geile waggie’s met een ander hip kleurtje.
Kunnen ze dan niet gewoon alle wagentjes bij Mansory langs laten gaan voor een laagje carbonfibre?
Ook zwart… maar ik weet niet of dat minder hitte absorbeert…
Dit veroorzaakt misschien wel een revolutie van hippe kleurtjes als banaangeel, kersenrood enz…
corvette z06 zegt
je kan lullen wat je wilt lincoln heeft gelijk, ze zijn daar een stuk verder met de eisen en emissie dan hier , dus check dat eerst even. want de kaaskopjes hier zijn zo fantastisch alwetend natuurlijk.
Jochempie zegt
Ik zou zwarte mensen verbieden, die verbruiken meer water doordat ze meer zonnewarmte opnemen! Wat een belachelijk voorstel weer.
pieterjanhendrik zegt
ze kunnen beter gewoon zuinigere auto’s maken.. of iets normalers. dit is zo vergezocht.
Laurens zegt
@jochempie
verdiep je eens in Darwin, kijk naar de omstandigheden waarin die evolutie heeft plaatsgevonden en denk dan nog eens na over je opmerking ;-)
@corvette
lezende je naam viel die opmerking voor me uit de lucht. Zo zie je maar dat je nooit op uiterlijk moet afgaan :-)
OT: Amerikanen lopen weer eens 30 jaar op ons voor, niet zo gek als je bedenkt dat ze daar al heel wat langer “welvaartsziekten” hebben.
RenesisHP zegt
@Rakim.
Wit? :o
Shinka editie?
RenesisHP zegt
@Rakim.
Of dezelfde als Ceacil. Een 40th Anniversary Edition Arachneweiss Metalic 2008?
Benjamin1 zegt
LOL, rx-8 owner helemaal gelukkig dat er nog een rx-8 owner is :P
Ik vind deze maatregel wel een beetje overdreven. Zwarte auto’s zijn gewoon cool.
Laurens zegt
@rakim
je bedoelt qua financiering legaal ;-)
six-trey zegt
1) die wet zal alleen toegepast worden op nieuwe wagens
2) die wet zal er de eerste 5 jaar nog niet doorkomen
3) binnen 10 jaar mag je hier niet meer met een auto in de bebouwde kom rijden… wie heeft er het “kut land” dan?
RenesisHP zegt
@Benjamin.
Ik heb daar nog steeds mijn twijfels bij. @Rakim heeft nog nooit een vraag van mij beantwoord. ;)
Benjamin1 zegt
LOL
Hij heeft zn RX-8 op zn bureau staan denk ik.
jij maakt er nog droge filmpjes mee in een tunnel enzo.
Rood staat m trouwens best goed. Meestal zie je zilvergrijs of blauw toch?
heb jij de 231pk versie of de 192pk versie?
RenesisHP zegt
@Benjamin.
Wij(vriendin en ik) hebben een HP(high power,231pk). Ik heb dus de volledige 9400 toeren beschikbaar. :twisted:
Wij hebben iets meer vermogen dankzij een Mazdaspeed cold air intake.
Over de kleuren kan ik weinig zeggen. Ik zie ze niet al te vaak en meestal in verschillende kleuren.
Zwart doet het schijnbaar ook goed op een rx8. ;)
Paragon zegt
Bizar!
Ik heb een uitzending van de Mythbusters gezien waar het verschil tussen een witte en een zwarte auto slechts* een paar graden fahrenheit was. 1 of 2 graad Celcius dus.
Daar komt bij dat de airco ‘slechts’ voor een klein deel van het brandstofverbruik verantwoordelijk is (10% oid). Dus met het verbieden van donkere auto’s bespaar je een klein deel van een klein deel van het totale brandstofverbruik. Vrijwel niets dus. Je kunt beter ‘nutteloze kilometers maken’ of die belachelijke pick-ups verbieden.
* cabinetemperatuur na 2 uur in de zon oid
Dit sluit volledig aan bij mijn eigen ervaring. Ook een zilvergrijze auto wordt echt LOEIheet in de zon. En zilver zou de best-reflecterende kleur moeten zijn.
Emile_Benz zegt
Alle kleine beetjes helpen…
Laurens zegt
@paragon
1. het gaat eigenlijk om reflectie. Ga maar eens achter een spiegel zitten, het is dan net alsof je in de schaduw zit, terwijl de spiegel niet veel warmer wordt dan de omgevingstemperatuur.
Sommige Renaults hebben iets dergelijks al op de voorruit. HR isolatieglas doet hetzelfde.
2. wat je zegt over “nutteloze kilometers” en belachelijke pickup’s klopt op zich natuurlijk wel, maar als je die zaken kunt doen met een lager brandstofverbruik, scheelt het toch.
Het beste voor warmbloedigen om een laag energieverbruik te behalen is de winterslaap. ’s Zomers is het waarschijnlijk het beste om op je kruk bij je lokale onderwater barretje te blijven zitten ;-)
Mardec zegt
OMFG
Dit is retarded.. Weten ze ook dat een zwarte auto sneller opwarmt, maar ook sneller afkoelt dan een witte auto?! Als een witte auto en een zwarte auto 8 uur in de bloedhete zon staan. En dan een frigo in, zal de zwarte sneller koelen om zwart een betere straler is dan wit.
Die mensen die dit bedacht hebben moeten ze neerschieten met 2 kogels in de kop en één in het hart ergens in een donkere steeg. Waste of time and money en je ambeteert er waaral de arme, maar duidelijk slimmere, werkende mens mee. Wie geeft eigenlijk zo een idioten zo een job?
six-trey zegt
@Laurens
belachelijke pickups? Amerikanen gebruiken hun pick up zo als ze hier bestel wagens gebruiken, En stel nu dat je 3km moet rijden door de Woestijn/rotsen/bossen om tot aan een verharde weg te komen geloof me doe het een week met je golf en je zal smeeken om een 6L V8 Truck.
Ik zelf rij ook met een “belachelijke” Ram, ik heb een auto nodig waar je een aanhang wagen aan kan hangen om andere auto’s weg te slepen. Om 2 crossmotoren mee te kunnen vervoeren en er moet plaats over zijn om een toolbox in te kunnen steken om onderweg reparaties aan andere auto’s te kunnen doen. Heb jij mij een beter alternatief dan een 5.7L grote Dodge?
vla zegt
Down on the black
mancar! :lol: En dat allemaal terwijl ze niet eens weten wat precies de klimaatsverandering veroorzaakt. :roll: Het is zelfs gewoon een natuurlijk fenomeen!lincoln zegt
@Paragon ..
@Laurens ..
kijk eens voor de gein naar je eigen voertuig .. probeer het maar eens ..
en noem alle troep eens op die je mee sleept als je je eigen cadaver ergens naar toe wil brengen ..
tel ook eens de kilometers die je eigenlijk helemaal niet had hoeven maken ..
wijs gewoon eens in de spiegel ..
ipv naar mensen aan de andere kant van de planeet ..
tis niet echt leuk en misschien wel confronterend ..
maar probeer het gewoon eens ..
Laurens zegt
@six trey
lees:
@Paragon schrijft:
29 March 2009 om 15:25
OK? Weer afgekoeld :lol:
lincoln zegt
@Laurens .. geld ook voor mij dan zeker ??
Paragon zegt
Chiiiiiill mannen!
Niet verder vertellen hoor, maar ik heb ook nog eens geen spaarlampen :-D
BTW, in een normale ‘Europese’ auto kun je ook het nodige kwijt. Niks mis met de bergruimte in een Volvo.
Paragon zegt
Over kleine auto’s versus Amerikaanse bakbeesten gesproken:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3592024/__Dode_bij_botsing_Rotterdam__.html?p=17,2
Holy fok. Van dat Astratje oid is echt niets meer over en die Hummert heeft vrijwel niets…
Laurens zegt
@lincoln
je begrijpt me niet of kunt niet lezen?
Voor jou dus speciaal een heel letterlijk antwoord op je vragen:
1. “loos” gewicht: een ruitenkrabber, een zonnebril, een stratenboek. Reserve wiel zou thuis kunnen blijven. Ik kan ’s idd ’s zomers de zonnebril ruilen voor de ruitenkrabber, goeie tip. In mijn klassieker sleep ik gereedschap en een reserve tankje benzine mee, daar zou je begrip voor kunnen hebben als medeliefhebber? Mijn biergordel, die zou er ook nog afkunnen.
2. kilometers: alles wat men ook met landgebonden OV kan doen, doe ik met de auto. Maar lokaal fiets ik. Afgezien van af en toe “vullis” transporteren, doe jij ook toch in je auto!
Mijn klassieker kilometers zijn soms wel voor de lol. Maar vaker als vervanging voor de andere auto kilometers.
Ik heb overigens ook nog wel een ’68’er buitenspiegel voor je, gratis. Kun je jezelf eens heel goed bekijken terwijl je een krant of iets dergelijks leest, of je instructieboekjes :mrgreen:
lincoln zegt
@Paragon .. kom eens uit de jaren 80 suffe ..
het gemiddelde gewicht van een auto van een europeaan .. is niet lager dan van een amerikaan ..
en overpowered V8 blokken zijn voornamelijk van europa / japanse fabrikanten ..
en niet elke hollander loopt op wooden shoes ..
Fortuna zegt
Kunnen ze beter parkeren in de zon verbieden, of de ruiten de eerste vijf minuten na het starten open te laten gaan, zonder de airco op te zetten.
Laurens zegt
@lincoln
misschien zit je het nog te schrijven, maar zelfs een redneck als jij weet zijn plaats en wat dan te doen.
Idem die andere “six trey” :lol:
Zand erover, kan gebeuren op autoblog ;-)
lincoln zegt
@Laurens .. sorry je naam stond er ten onrechte bij ..
ik kijk uit naar de C-Cactus van Citroen ..
dat gaat de essentie van een auto showen ..
dan moet je er wel met z,n 4en inzitten anders neem je als nog 3/4 te veel mee ..
lincoln zegt
@Laurens .. (tip)
vette onderdelen van je oldtimer in je vaatwasser ..
een overdosis van die powerballetje erbij knikkeren ..
echt .. ik zou willen dat mijn hele auto erin paste ..
lincoln zegt
@Laurens .. 16:27 ..
Laurens zegt
Dude,
1. ik heb geen vaatwasser
2. het vet is er al af.
lincoln zegt
@Paragon ..
tja .. bewegende deeltjes botsen nu eenmaal ..
en ,t is niemand zijn insteek om te gaan botsen ..
vooral niet voor iemand die een hummer heeft ..
want die heeft em alleen maar voor het uiterlijk .. (in nederland) ..
Laurens zegt
@lincoln 16:56
toen was ik net ontploft…. soort Jongerius’je af en toe.
’t is ok weer hoor, weet dat je meestal wel erg goed leest, dat doe ik met veel plezier ook bij jou! En het schrijven van goede posts kost ook wat tijd.
corvette z06 zegt
@ laurens dan lees je niet goed en gelukkig oordeel je ook niet want dat gaat j blijkbaar niet goed af, als je leest zag je dat ik er mee bedoelde dat de nederlandse mentaliteit van veel lullen maar niks doen hier wel van toepassing was. groetjes van in blijkbaar jou ogen ook een redneck.
lincoln zegt
@Laurens .. geen vaatwasser ?? tssssss milieufreak ..
corvette z06 zegt
@ laurens en wat me opvalt is dat jij meestal scherp en doordacht je mening geeft , maar blijkbaar was j vandaag even offline , lol
Emile_Benz zegt
@ Paragon: Ja, dus? Had ook ’n Audi Q7 o.i.d. kunnen zijn i.p.v. iets van Amerikaanse makelij… :roll:
Denk dat ik maar ’n G-klasse neem als ik dat zo zie… Die Astra o.i.d. had ook ’n sedan of cabrio kunnen zijn… :?
lincoln zegt
whaaaaa .. lekker he jongens ..
zo,n oud-hollandsche autoblog.nl family-hug ..
Laurens zegt
Goddamn,
ik als “modern gentleman” tegen de “no substitutes”.
Let op het subtiel bedoelde “op zich” in mijn post van 15:46 ;-)
lincoln zegt
als ik de gouveneur van California was zou ik alle inwoners een injectie toedienen zodat ze zouden transformeren naar nachtzoogdieren ..
maar dan wel met hele scherpe ogen zodat ze s,nachts geen licht hoeven te verbruiken ..
en ik zou ze allemaal een garage schenken zodat overdag de auto niet kan op warmen .. dan zou niemand daar meer een airco nodig hebben ..
en kan iedereen daar in eeuwige vreugde leven ..
zelfs als ze een zwarte auto bezitten ..
kijk .. zo simpel zou je een probleem ook op kunnen lossen ..
Laurens zegt
@lincoln
daarom willen veel reïncarnatie believers als kat terugkomen :-)
OT: linksom of rechtsom ontkomen we er niet aan, maar mits slim uitgevoerd heeft het CO2 gebeuren ook voordelen. Aan ons de taak dat te bewerkstelligen.
Rick dos zegt
Als ik gouverneur van Californië zou zijn dan zou ik Americains spreken met een Duits accent. Gadver…
Laurens zegt
@mezelf
eigenlijk is het 1 op 1 kopiëren van wat BMW aan het doen is ook een heel effectieve strategie. Of F.K. Piëch, toen die het nog voor het zeggen had. Waarom zijn die jongens hier niet gebleven ;-)
lincoln zegt
@Rick dos .. en als je burgemeester van rotterdam zou zijn ??
Rick dos zegt
@lincoln
Dan sprak en schreef ik beter ABN dan jij… :lol:
Laurens zegt
@rick dos
:mrgreen:
lincoln zegt
dat is een beetje de enige kwalificatie die nodig is ..
+ een kop die goed staat bij een BA barracas ketting ..
Bob zegt
Ach .. in Nederland willen ze auto’s ouder dan 25 jaar verbieden omdat ze vervuilend zijn. Ik kijk over mijn schouder in de VS en zie fucking idiots in Nederland ;)
Rick dos zegt
Lincoln, Bob kijkt naar je… :lol:
Laurens zegt
@bob
jullie Yanks beweren wel vaker dingen……. maar ik kan er mee leven :-)
lincoln zegt
@Bob ..
hoeveel zwarte auto,s zijn er in Californie ??
zal het 0.2% zijn ..
wij in nederland zijn namelijk al bezig met kamervragen over de situatie aldaar .. niet om wijzen naar een ander hoor ..
maar meer om interne blunders te verdonkeremanen ..
morgen een demonstratie op de dam .. met @Rick dos als gastspreker ..
Sorcerer zegt
Het is ook echt een enorm meerverbruik bij je airco hoor… Het schijnt dat vooral komende woensdag de absorptie hoog zal zijn vanwege de stand van de aarde op haar baan rond de zon…
WieAndersDasAuto zegt
Op zich slaat het helemaal nergens op. Hoe kun je nou een bepaalde kleur op een auto verbieden?
anderS zegt
Quote van een Amerikaans industrieel Henry Ford:
Any customer can have a car painted any colour that he wants as long as it is black.
lincoln zegt
@anderS ..
en als je ook weet waarom hij dat zei ..
dan sla je de spijker op zijn kop op dit topic ..
smeck zegt
en het is alweer ontkracht:
http://www.autoblog.com/2009/03/29/follow-up-carb-says-just-kidding-about-banning-black-paint/
smeck zegt
sorry voor de dubbelpost
maar was dit bericht ook niet al enkele weken bekend (wat ook verklaard waarom het ook onderdehand alweer is ontkracht
Laurens zegt
@smeck
zo kan je ook een gerucht de wereld in helpen!
Beetje hoog Rene Froger Bananasplit gehalte in dit draadje :lol:
Oom Agent zegt
Ho wacht even dit is de omgekeerde wereld. Een heet klimaat dat voor meer CO2 uitstoot zorgt. Kunnen we toch weer extra blij zijn met de sterke afkoeling van de laatste maanden.
Citrofiel zegt
Eigenlijk heb ik er nog nooit bij stilgestaan dat de kleur van de auto ook een factor is die de uitstoot verandert. Interessant om te weten. In zijn totaliteit zal het ook wel uitmaken, en het is goed dat er ontwikkelingen zijn die ooit zorgen voor een lagere uitstoot, maar de effecten verwacht ik van zo’n kleine aard dat het niet tot ingrijpende maatregelen zal komen.
@ Thom Holwerda; Lol! :D
@ lincoln; Leuke discussie om te lezen. ;)
timberleek zegt
@paragon
die opel heeft eerst de vangrail gekopt. je weet niet hoe hij daar al vanaf kwam. bovendien is de bestuurder van de hummer opgepakt. dus die zal er wat mee te maken hebben gehad. hij kan er wel extra hard op in gereden zijn. dan mol je een auto zowiezo. ook als het ipv een hummer een vectra was geweest.
six-trey zegt
dit kan nu idioot klinken aangezien het uit de mond van een “redneck” komt,
maar spoten ze in de jaren 70 de motorkap van hun muscle car niet zwart om dat de kans zo kleiner was dat je met een koude motor stond? Dus, bij een witte auto is de motor kouder en moet hij eerst opwarmen en dat is dan ook vervuilend voor het milieu…
en nu ga ik wat moonshine drinken, mijn nicht versieren en misschien nog eens gaan zwemmen http://www.dailywaste.com/images/redneckswimmingpool.jpg … The south will rise again!
ricardo zegt
LOL @ six trey.
Moonshine for the win!
Laurens zegt
@six trey
lees ik dat je een nicht gaat versieren? Brokeback Redneck dus?
OT: sinds wanneer is een redneck geïnteresseerd in zijn koude motor. Misschien had hij die motorkap wel nodig om zijn knullig opgevoerde torretje in een standaard carosserie koel te houden :lol:
Maar de oorsprong van de zwarte motorkap is het minder verblinden van de bestuurder door zonlicht als gevolg van een lichte kleur auto (als ik me niet vergis).
@citrofiel
als je 0.99 tot de macht 100 vermenigvuldigd, kom je heel ver qua CO2 reductie, oftewel alle beetjes helpen (= ED BMW).
Laurens zegt
@mezelf
oeps, sorry @six trey, het is ook al wat later.
anderS zegt
@Lincoln:
Waarom denk je dat ik hem aanhaal ;-)
RenesisHP zegt
Amerikanen zijn gewoon racisten. Een beetje zwart gaan verbieden. :roll:
Citrofiel zegt
@ Laurens; Tot de macht? Volgens mij mag je het bij vermenigvuldigen laten hoor.
Maar goed, natuurlijk heeft het uiteindelijk wel nut, maar omdat het gewin per auto/gebruiker zo klein is, verwacht ik dat er weinig steun zal zijn onder de bevolking. En dat is toch wat elke regering nodig hoort te hebben.
Laurens zegt
@citrofiel
als we over een paar jaar honderden euro’s per gram CO2 uitstoot ga betalen als de auto boven een bepaalde norm uitkom, dan kan ik het daar wel niet mee eens zijn, maar kies ik misschien toch voor een andere kleur.
Ik ben tenslotte net als velen niet in staat om de auto die ik echt wil hebben te betalen, maar kan wel proberen erbij in de buurt te komen. Alhoewel, ben best tevreden met wat ik heb.
Ben het wel met je eens dat die wat zijn het 3 miljard Chinezen meer zullen uitmaken dan de kleur van je motorkap, maar als die kleur het verschil is tussen rijden en niet rijden?
Citrofiel zegt
@ Laurens; Natuurlijk is het hele verhaal bij zeer strenge maatregelen niet van toepassing, daarbij verandert namelijk ook een factor die ik in mijn reactie al noemde: “het gewin per auto/gebruiker”. Goedkoper met andere kleur –> gewin groter –> steun groter. Wat ik bedoelde, is dat het in de huidige markt weinig steun zal trekken.
Laurens zegt
@citrofiel
geen idee, er zijn mensen die heel veel geld over hebben voor een kenteken, dus waarom geen geld voor een “milieukleur”. Kijk om je heen, hoe vaak zie je niet een auto rijden waarvan je misschien wel denkt, dat je daar je geld aan uitgegeven hebt :-)
OT: fabrikanten zijn bezig een kleur zwart te ontwikkelen die de 20% reflectie norm wel haalt. Next.
Citrofiel zegt
@ Laurens; Ehm, ja, natuurlijk zijn er mensen die er het geld wel voor over hebben, en die lekker in een zwarte auto blijven rijden. Je punt was? (ik geloof dat ik een beetje de draad ben kwijtgeraakt… ;) )
Bob zegt
@Lincoln .. misschien wat zwarte Escalades .. maar idd … de meeste zijn, wit, beige of creme kleurig ;)
@Sixtrey .. die zwarte motorkap was inderdaad om reflectie tegen te gaan en werd natuurlijk niet altijd op musclecars toegepast:
tss68nl zegt
Hoe kan je nou een zwarte lak meer licht laten weerkaatsen en toch zwart houden? Zwart is zwart, omdat het bijna alle kleuren licht opneemt.
Rare chinezen, die amerikanen.
Laurens zegt
@tss68nl
misschien is dit een leuk linkje http://www.architectenwerk.nl/architectenpraktijk02/Vuur .
De kleuren die wij zien zitten qua golflengte in het door het oog waar te nemen gebied.
Maar misschien heb je wel eens opnames gezien van soldaten met infrarood kijkers. Die zien in het pikkedonker toch echt wel iets.
De in ontwikkeling zijnde verf toegepast op de toekomstige auto’s zullen dan nog beter te zien zijn! Overigens heeft het toepassen van een dergelijke coating op gebouwen e.d. waarschijnlijk nog veel meer effect. Militaire voertuigen zullen juist een omgekeerde verfsoort hebben, reden waarom onze Amerikaanse vrienden vaak airco in de Humvee hebben!
Leuk hoe creatief de markt is als die een uitdaging krijgt voorgezet :lol:
Laurens zegt
Oeps, misschien krijgen we juist allemaal wel “stealth” auto’s. Lullig voor dat Benz nachtkijksysteem, rij je juist net wel tegen die geparkeerde auto aan :lol:
jodocus zegt
Zéér goed idee om zwarte wagens voortaan van de weg te bannen, te verbieden, verplicht wit te spuiten en zwaar hoger te taxeren!
Als dat een CO2 – min – uitstoot oplevert is dat toch prima meegenomen…
– en reken maar dat airco’s behoorlijk wat verbruiken bij Californische 40° én méér temperaturen. Dan moet je als ollander niet afkomen met draai 5 minuutjes voor je vertrekt ff je raampjes naar beneden ! –
MAAR, de reden waarom zwarte wagens van de weg moeten – én dat is wel wit op zwart – bewezen: omwille van de VERKEERSVEILIGHEID.
Statisch zijn zwarte wagens méér betrokken in ongevallen én ernstiger ongevallen dan witte wagens !
Alleen al daarom !
pontiac2000 zegt
ik vind dit dit stom van californie” waar slaat dit op?
Shelby3000 zegt
Typisch Californië weer, hé? (sorry voor de mensen die er wonen…)
pontiac2000 zegt
okey ik kan het meer volgen eers knight rider weg en nu en zwarte auto verbod amerika is crazy
Shelby3000 zegt
@pontiac2000: HOOOO! Wait a minute! AMERIKA heeft toch nu een ZWARTE, Zwarte, zwarte Ford Stealth Interceptor gemaakt?! En dat ook nog voor de Wegmisbruikers! Mensen, het is een ZWARTE POLITIEAUTO!! En hij rijdt ook in Californië, kweet het zeker! ZWART!!! Californië was toch TEGEN de zwarte auto’s?! Wat is dit voor BULLSHIT?!
Shelby3000 zegt
Tik dit maar in op autoblog.nl:
Ford Stealth Interceptor voor de Amerikaanse wegmisbruikers.
Ik weet meer dan genoeg! Dit klopt niet, hoor, wat Californië van plan is.
robbie zegt
@Shelby3000: Snuggere Henkie, die Ford Stealth Interceptor is een CONCEPT CAR! Die gaat dus niet in productie…
Shelby3000 zegt
@robbie: Sorry, heb te snel gelezen. Maar dan nog hij is wel in Amerika.
Shelby3000 zegt
Best wel achtelijk! Zo zie je overal zwart. En dan opeens niet meer! Dat lukt California nooit! En de bekleding is toch ook zwart? Nog even en dan word dat ook al afgeschaft!