Afgelopen maandag ging de telefoon: Autoblogger aan de lijn. “Heb je zin om een Audi te gaan testen?” -“Altijd, maar had je niet twee mooi-boys met een camera voor dat soort reisjes?” “Ja, maar die testen al wat anders, en bovendien hebben we een echte ruige kerel nodig voor deze Allroad.” Dus kwam ondergetekende uit zijn zolderkamer gekropen en trok naar een guur Ingolstadt om Audi’s nieuwste A4-variant eens aan een kritische blik te onderwerpen.
De Audi A4 Allroad onderscheidt zich van de A4 Avant door een grotere bodemvrijheid (met 180 mm is deze slechts 20 mm lager dan de Q5), RVS beschermplaten onder de voor- en achterbumper, stukken lelijk grijs plastic op de verbrede wielkasten, dakrails, en een chromen grille. Naast de langere veren is tevens de spoorbreedte van de Allroad voor en achter met 20 mm vergroot, voor net dat beetje extra stabiliteit.
De A4 Allroad wordt geïntroduceerd met een drietal motoren, die allemaal van directe injectie en drukvulling gebruik maken. Naast de 211 pk sterke 2.0 TFSI heeft de koper de keuze uit een tweetal notoire VAG-zelfontbranders, de 2.0 TDI en de 3.0 TDI, met respectievelijk 170 en 240 pk. De viercilinders hebben beiden een C-label meegekregen, over het label van de dikste dieselaar hullen de Duitsers zich in een stilzwijgen. Audi verwacht de eerste modellen eind mei uit te leveren en in het najaar wordt er een 143 pk-variant van de 2.0 TDI toegevoegd, om het motorenpalet naar onderen uit te breiden.
Tijdens het testprogramma voelden we beide beschikbare vierpitters aan de tand. Als eerste was de 2.0 TDI aan de beurt, gekoppeld aan een handbak met zes verzetten. Deze commonrail dieselmotor verbruikt 6,4 liter per 100 kilometer en beschikt (naast de eerdergenoemde 170 pk) over een maximaal koppel van 350 Nm, waardoor je nooit het idee hebt vermogen of trekkracht te kort te komen. Nou ja, nooit….De Allroad is onderin het toerenbereik aardig tam te noemen, en wanneer je het toerental onder de 1500 toeren laat zakken (het nieuwe rijden, weetjewel?) en vervolgens wilt accelereren ontkom je niet aan een terugschakelactie. Maar als je in ogenschouw neemt dat je een behoorlijk forse, zware auto onder je kont hebt is dit eigenlijk niet raar te noemen.
Na de lunch werd er van auto gewisseld, en konden we ervaren of de geblazen 2.0 TFSI, die al meermalen tot ‘Engine of the year’ is uitgeroepen, zijn reputatie ook in de A4 Allroad waar kon maken. Met 211 pk heb je in ieder geval voldoende power tot je beschikking, de sprint naar de honderd in binnen 7 tellen geklaard.
Het maximale koppel van (eveneens) 350 Nm wordt uitgesmeerd over een toerengebied van 1.750-4.200 rpm, wat er toe leidt dat je bij een normale rijstijl altijd het maximale aantal Newtonmeters bij de hand hebt.
Aan de 2.0 TFSI hangt een zeer soepele zeventraps S-tronic versnellingsbak, met dubbele koppeling, die zowel volledig automatisch als handmatig te bedienen is. In het laatste geval kan dit met een stel stuurflippers, waardoor je je door de vele verzetten soms een echte ‘pinball wizard’ waant.
In de automatische stand verlopen de schakelbewegingen zijdezacht en vlot. Pas wanneer je de Audi in een lage versnelling echt lomp aanpakt wordt de bak hakerig. Bij een licht rechtervoetje wordt rap omhoog geschakeld. Bij snelheden van 60 km/u zit de Audi al in de zesde versnelling. Ronduit indrukwekkend is de punch die dan nog voorhanden is zonder dat er teruggeschakeld moet worden.
De lage toerentallen zorgen er voor dat de benzinemotor slechts 8,1 liter per 100 kilometer verbruikt. Tijdens het testrijden werd dit cijfer bij lange na niet gehaald, omdat de kickdown uiteraard ook getest moest worden. Wanneer je je voet naar de grond hamert gaat de TFSI in één ruk door naar snelheden die je in Nederland zendtijd in Wegmisbruikers rijker, en een roze papiertje armer, zouden maken.
Helaas was het slechte weer in Beieren hier een spelbreker. Sneeuw/regen en lage temperaturen zorgden ervoor dat het enthousiasme een beetje beteugeld moest worden. Je wilt per slot van rekening de auto aan het eind van de dag het liefst weer met de glimmende kant boven inleveren.
De A4 Allroad heeft een behoorlijk diepe zit, de zetels zijn comfortabel en bieden veel steun. Ook is duidelijk dat er over de ergonomie is nagedacht: al het noodzakelijke is binnen handbereik. Het interieur van de testauto’s was luxueus, zoals je mag verwachten van persmodellen. Bij deze wagens wordt nooit beknibbeld op opties, dus het was goed toeven tussen het Alcantara- en anderssoortig leer. Ook degene die graag met knopjes speelt zou hier wel even zoet zijn. Het MMI-systeem is de spil van de middenconsole en laat zich (na wat uitvogelen) gemakkelijk bedienen.
Een minpuntje was het navigatiesysteem. De uitgestippelde route werd vertegenwoordigd door een dikke blauwe lijn die de kaart er omheen wat overheerste. Af en toe was het dus even goed kijken of je nou de ene afslag moest nemen, of de afslag 300 meter verderop.
Zoals we van Audi inmiddels haast wel verwachten is de rijbelevenis zeer solide, maar af en toe was de communicatie met het wegdek mij iets te weinig aanwezig. Door de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging wordt je stuurwiel bij voetstaps rijden belachelijk gevoelloos licht. Dit is grotendeels te verhelpen door je rijsetting van ‘comfort’ naar ‘dynamic’ om te zetten.
Het weggedrag zelf is, dankzij de permanente quattro-vierwielaandrijving, veilig en voorspelbaar. Hoewel de auto niet bepaald de eerste keus is voor een gooi- en smijtpartij weert hij zich kranig wanneer je de grenzen opzoekt. Bij flink pushen in lange doordraaiers laat de Allroad zeer duidelijk weten wanneer je je gas een tikje moet liften. De auto neigt in dit geval flink naar buiten te stappen, maar zonder daarbij onvoorspelbaar gedrag te vertonen. Een kleine correctie is hier genoeg om de auto recht de bocht uit te krijgen.
Tot slot belanden we aan bij een toepassing van de auto die waarschijnlijk door geen van de kerverse eigenaren gebruikt zal worden: zijn offroad-kwaliteiten. Om deze te demonstreren had Audi een mooi parcours uitgezet, dat door het beroerde weer een waar modderfestijn werd. En hoewel het geen Camel Trophy was, zaten er een aantal steile stukken in, waarbij de bodemplaten erg makkelijk aan de grond werden gereden.
Op het parcours stelde de Allroad geen moment teleur. Pogingen om het de auto moeilijk te maken werden moeiteloos opgevangen door de elektronica. Hierbij kon Offroad Detection (ORD) zichzelf bewijzen. Dit systeem herkent de ondergrond en past de werking van het ESP hierop aan. Ga je offroad, dan laat het meer wielspin toe dan op een verharde weg, waardoor je net dat laatste zetje extra krijgt om een heuveltje over te komen.
Na de A4 Allroad op verschillende stukken weg losgelaten te hebben (snelweg, binnendoorweggetjes, onverhard) werd het tijd de terugreis in te zetten. Toen ik aan het eind van de dag de Audi-medewerker tijdens het overhandigen van de sleutel verzekerde dat ik ondanks het slechte weer toch zeker ‘Freude am fahren’ gehad had die dag, wierp deze me een vuile blik toe, heel vreemd…
Audi’s nieuwste model beleeft zijn Nederlandse primeur op de AutoRAI. De prijzen variëren van €51.850,- voor de 2.0 TFSI tot €63.600,- voor de 3.0 TDI. De 2.0 TDI hangt hier tussenin met een vanafprijs van €53.700,-. Een bak geld, maar je moet er wat voor overhebben om premium te rijden.
BmwMseries zegt
Iet er wel heerlijk uit :D
Autofans.be zegt
Ik verwachtte veel van deze wagen. leuke rijtest
Benjamin1 zegt
Goh, dat las lekker weg! Ook leuk dat er een stukkie offroad inzit;)
btw, komt wouter vanavond nog op tv of niet?
freek zegt
Potjandikkie, geen video :(
Gelukkig komt de test van de Z4 er snel aan :mrgreen:
Bartje zegt
Eigenlijk zou ‘k zo een wagen eerder kopen als een SUV, deze heeft meer karakter vind ‘k.
Vlot geschreven :) leuke review!
Al kijk ik al héél hard uit naar de volgende van Wouter ;)
‘Freude am fahren’ -> zalige humor!
BmwMseries zegt
@bartje
Nou idd ik verheug me er ook graag op :)
jelamo zegt
“Toen ik aan het eind van de dag de Audi-medewerker tijdens het overhandigen van de sleutel verzekerde dat ik ondanks het slechte weer toch zeker ‘Freude am fahren’ gehad had die dag, wierp deze me een vuile blik toe, heel vreemd…”
haha vet mooi xD
markieanta zegt
Wat een boel geld voor een kleine middenklasser eigenlijk.
Robert zegt
duidelijk gevalletje http://www.sprayonmud.com/ hebben we niet nodig!
sab zegt
@meneer rookveel
“Bij deze wagens wordt nooit beknibbeld op opties, dus het was goed toeven tussen het Alcantara- en anderssoortig leer.”
Alcantara is een stof, geen leer.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Leuke test Smokalot!
Alleen niet zeuren over een beetje regen en sneeuw hoor!! Daar is deze auto toch voor gemaakt????
;)
Erik zegt
Voetstaps rijden?
Paul zegt
@Sir: Ik heb met veel plezier het commentaar gelezen. Humor en toch serieus, ga zo door!!
Wouter zegt
“btw, komt wouter vanavond nog op tv of niet?”
Nee, we zijn zo geschrokken van alle kritiek van jou. Dat durven we dus niet meer aan.
Laurens zegt
Goede test, goed geschreven. Duidelijk wat de voor- en nadelen van dit concept (Allroad) zijn.
Nog even en mijn autoblaadjes kunnen de deur uit, in ruil voor een nog snellere internet verbinding :lol:
bramwillemse zegt
@Sir_Smokalot: leuk testverslag! Er zijn dus meer mensen die ze weten hoe ze een goeie rijtest moeten schrijven. Niet dat Wouter en Ruben het slecht doen, verre van zelfs , maar variatie is altijd leuk! Ook omdat Wouter & Ruben allebei een vrij specifieke smaak hebben :)
De auto zelf wordt ik verder niet echt heet of koud van…
lotte zegt
lol @ ruige kerel
RubenBaeten zegt
De grote vraag is natuurlijk: voldoet de asbak een beetje? :-)
///M zegt
‘Freude am fahren’ :p bij Audi moet je gewoon “”Vorsprung Durch Technik” zeggen :D
Solstice zegt
Ik vind de Allroad een beetje een vreemd gemuteerd gedrocht en dat terwijl de ‘gewone’ A4 Avant één van de mooiste Audi’s van het moment is voor mij. Het effect van teveel make-up op een mooi meisje… zoiets.
Die rode quattro in de achtergrond op de derde foto daarentegen… mmmm :D
Solstice zegt
btw: Offroad Detection… dat meen je niet!?! LOL
mashell zegt
We weten allemaal waar deze auto’s terecht komen en hoelang het kan duren voordat die Vinex wijken fatsoenlijk bestraat zijn. Ik voorzie een grote markt voor deze auto.
En ook erg handig, deze auto wordt flink mooier als er wat modder op zit, dus nooit meer dat dure en vervelende autowassen!
damster zegt
Where did Tonka go wrong?!?!?
Ben ik nou de enige? Wat een ontzettend lelijk hok. Er zitten allemaal dingen opgeplakt. Een soort verzameling blinkende frutsels waar een gemiddelde kraai een moord voor zou doen.
Dit is echt de beste audi voor die kerstboomverlichting. Je veegt een hoop duitse grundlichkeit op een hoop. Perst er vervolgens een gedrocht van, met een lelijk-lijnenspel wat je regelmatig onderbreekt door een hoop extra plastiek (dakrail, frontspoilert, etc.) en slaat hem vervolgens plat. Dan hoog je em weer een stuk op zodat die zeer nodige (?) blank staal / alu covers er onder kunnen, om bak en de uitlaat te beschermen. Waar maakt je het mee af? Juist, de kerstboomverlichting (= audi leds). Het zal best acceptabel rijden hoor, daar niet van.
Ik snap wel waarom deze test geen foto’s van opzij bevat: Het ziet er niet uit!
jdm zegt
saaie a4 met wat fabrieksaf tupperware, nou leuk hoor -1
Guido zegt
Wauw, een broodtrommel :)
Grote Smurf zegt
‘k zou graag eens een kruising zien van de “ofroad detector” van deze allroad en de “open timer” van de mini cooper cabrio – om de totale tijd bij te houden dat je niet op asfalt hebt gereden.
Lijkt me namelijk een leuke gadget om de eigenenaars van deze wagens eens flink me uit te lachen.
Tommy zegt
@jdm: Omdat je hem zelf nooit zult kunnen betalen zeker?
Lekker geschreven en alles komt aan bod, mooi! Dat interieur is schitterend, ken geen enkele middenklasser die dit kan evenaren! Trouwens die “Engine of the year”-award was de vorige 2.0 TFSI, niet deze nieuwe dus dat klopt niet.
René zegt
@Tommy: als jij Audi geil bent en anderen niet zegt dat dan dat jij de auto kan betalen en die anderen niet???? Rare jongens, die Audi-fanaten…..
Interieur vind ik dus helemaal niet mooi met die overdaad aan toeters en bellen in het interieur. Buitenkant vind ik wel aardig. Niet spectaculair maar dat is de normale A4 ook niet.
BananaFlip zegt
Door het vooroordeel dat door verschillende bloggers voorheen al dikwijls onderstreept is, dacht ik toen ik deze rijtest opende:
“Zal wel niks doen, zo’n Allroad op terrein.”
Maar zo blijkt maar weer dat niet alle vooroordelen kloppen.
De E63 AMG wordt ook zeker geen taxiwagentje.
Verder ziet deze auto er prima uit, en zo te lezen doet hij het meeste precies hoe het zou moeten en af en toe zelfs een beetje beter dan dat.
Freude am Fahren!
Simpson zegt
hest mooi doan mienjong!
Maarre, ik zou hem ook laten staan, dan liever een tweedehands A8
Tommy zegt
@René: Ik vind de buitenkant juist weer erg lelijk, al dat plastic en het is ook nog eens een stationslee. Ik zou zoiets nooit kopen, doe mij maar een dikke A4 sedan voor dat geld, of liever: een S4! Maar wel met dit interieur.. :D
Citrofiel zegt
Deze auto moet wel precíes de juiste kleur hebben, wil dat plastic een beetje aardig uit komen. Lees: Nauwelijks te zien zijn. Maar goed, dat willen de eigenaars niet, die willen juist graag dat we dat ‘stoere’ plastic zien. :|
disco3 zegt
hahahahaha @ BmwMPower
BmwMPower zegt
Autoblogger aan de lijn. “Heb je zin om een Audi te gaan testen?”
Heet die echt Autoblogger?
Wie noemt zijn kind nou zo?
;)
smoke zegt
@all
Bedankt voor ’t positieve commentaar! I hope it was as good for you as it was for me :).
@Lotte
Je kent me toch? Laten we die andere 2 toppers een lekker Spaans zonnetje gunnen, dan spring ik wel met mijn houthakkershemd in de Audi om door de modder te ploegen.
@BmwMPower
’s toch handig! Hoef je in ieder geval nooit een beroepskeuzetest te doen!
@Simpson
Bedankt mien jong! Moieee!
@Rubinho
Ik was bang dat ik naar huis had moeten lopen als ik er een Smoke-mobile van had gemaakt. In Duitsland leeft het antiroken ook al aardig, jeweettog?
autoblogger zegt
Nog een filmpje voor de mensen die de auto willen zien:
http://www.autojunk.nl/clips/view/154690
Hugo zegt
Waar is die foto met die rode oerquattro in een showroom genomen?
smoke zegt
@ Hugo
Op het offroad-terrein, een stukje buiten Ingolstadt. Audi heeft daar voor de gelegenheid (op de kiezels ernaast) een glazen kubus neergezet met daarin de Oerquattro en de nieuwe Allroad.
Windhoos zegt
Ondanks het feit dat dit model volledig nutteloos is, denk ik wel zeker dat hij best mooi kan zijn. Maar dan bv wel in het wit met donker kunststof, en niet in het poepbruin met lichtgrijs kunststof….
BMW liefhebbert zegt
De plastic “bodykit” kan af fabriek ook meegespoten worden, volgens de Audi optielijst. Dat ziet er beter uit mi.
Windhoos zegt
Nee, dat ziet er ook niet uit BMW liehebbert. Gewoon zwart kunststof nemen, en niet dat lelijk grijs kunststof. Het is en blijft natuurlijk wel een allroad