Maar wat is die prijs dan?
Nou, die begint bij 24.990,- euro en heeft daarmee dezelfde basisprijs als die van het uitgaande model.
De nieuwe Toyota Prius is met afstand de zuinigste benzineauto op de Nederlandse markt, gecombineerd met de laagste CO2-emissie. De Prius wil zichzelf graag onderscheiden van de Honda Insight (19.950,- euro) en noemt zich duidelijk geen compacte vierzitter maar een volwaardige D-segment middenklasser.
De nieuwe Prius kan worden besteld in vier verschillende uitvoeringen, naast de Comfort edition is er een Aspiration, Dynamic en Executive. De Aspiration kost 27.990 euro, de Dynamic kost 31.290 euro en de Executive kost 34.290 euro.
Full Hybrid is uniek voor Toyota
In tegenstelling tot de andere ‘hybride concurrenten’ kan de Toyota Prius door zijn indrukwekkende koppel van 546 Nm (voorheen 400 Nm) niet alleen tot 50 km/h volledig elektrisch rijden, maar ook vanuit stilstand op uitsluitend de elektromotor krachtig accelereren. In stedelijke gebieden en files zijn de voordelen van deze Full Hybrid techniek extra onderscheidend ten opzichte van Mild Hybrids, zoals de Honda Insight en Civic IMA. Met de Prius kan men immers wèl kilometers lang volledig elektrisch rijden met nul uitstoot.
Wereldwijd 1,2 miljoen verkocht, afgelopen jaar in Nederland 6.500
De specificaties van de nieuwe Prius laten er geen twijfel over bestaan: de derde generatie van Toyota’s succesmodel – waarvan er wereldwijd ruim 1,2 miljoen verkocht zijn – zet opnieuw de maatstaf voor hybride rijden. Nog meer dan voorheen, is de Prius een echte reisauto die zich niet alleen thuis voelt in de stad, maar zeker ook op de snelweg. Dat komt niet alleen door de sterk verbeterde zitpositie en de verder geoptimaliseerde ergonomie, maar ook door de volledig nieuwe aandrijflijn, met onder meer een nieuw ontwikkelde
1,8 liter VVT-i Atkinson benzinemotor (voorheen 1,5 liter) en de voor 90% vernieuwde hybride technologie. Daarnaast zorgt het verbeterde weg- en stuurgedrag voor meer fun to drive.
Krachtig & extreem lage uitstoot
Het totale systeemvermogen van de nieuwe Prius nam met ruim 22 procent toe van 113 pk naar 136 pk. De berijder weet zich hierdoor altijd verzekerd van ruim voldoende kracht voor een vlotte en daarmee veilige (tussen)acceleratie. Bovendien assisteert de elektromotor op die momenten met een dermate fors koppel (maximaal 546 Nm), dat de voordelen van de hybride techniek nadrukkelijk merkbaar zijn. Dankzij dat surplus aan vermogen accelereert de Prius in bijvoorbeeld 10,4 seconden naar 100 km/h.
Veiligheid ten top
Aan veiligheid heeft Toyota uiteraard veel aandacht besteed. Niet alleen wordt de Toyota Prius standaard geleverd met ABS, elektronische remkracht verdeling (EBD), Brake Assist, Traction Control en Vehicle Stability Control + (stabiliteitssysteem), geventileerde schijfremmen, anti-whiplash hoofdsteunen vóór en noodstopverlichting. Ook is elke Prius voorzien van gordelspanners en zeven airbags, waaronder een knieairbag, dual stage airbags voor de chauffeur en zijn passagier en curtain airbags over de volledige lengte van de auto. Wie voor de Executive uitvoering kiest, krijgt bovendien Adaptive Cruise Control (ACC) en een Pre-Crash Safety system (PCS) met proactieve gordelspanners vóór.
Full Hybrid Prius is ruimer, comfortabeler en luxueuzer
De Prius is niet alleen de meest populaire hybrideauto van Nederland, maar ook met afstand de meest royale die onder de 25.000 euro leverbaar is. Dankzij de forse wielbasis van
2,70 meter is de binnenruimte ongekend ruim. Bood de vorige generatie al voldoende plaats aan vijf volwassenen, door nóg slimmer met de ruimte om te gaan en het cab-forward design, nam de leefruimte in de Prius verder toe. De beenruimte werd niet alleen vergroot, de achterpassagiers kregen bovendien meer hoofdruimte doordat de daklijn werd verlengd.
Beter zitten
De zitpositie achter het stuur is eveneens aangepast. En dat is prettig voor veelrijders. De berijder profiteert bovendien van een in hoogte verstelbare stoel en een elektrisch verstelbare lendesteun. Ook is het stuurwiel uitgebreid in hoogte en diepte verstelbaar.
Volwassen dashboard
Het dashboard is een oase van rust en heeft dynamische uitstraling. Niet alleen ligt de versnellingspook van de door Toyota in eigen huis ontwikkelde CVT-transmissie letterlijk onder handbereik, ook zorgt een heldere, rustige en overzichtelijke clustering van de instrumenten voor een eenvoudige bediening en goede afleesbaarheid. Het (uitschakelbare) standaard Head Up Display zorgt er bovendien voor dat de chauffeur zijn blik niet van de weg hoeft te halen om zicht te houden op bijvoorbeeld de navigatie en de snelheid. Dat komt de veiligheid alleen maar ten goede.
Meer bagage
Bagage meenemen is in de nieuwe Prius ook geen enkel probleem. De kofferruimte nam toe met 37 liter tot 445 liter. En wie de achterbank plat legt, krijgt zelfs een laadruimte van
1.120 liter. Ook werd extra aandacht besteed aan opbergruimtes in de auto zelf. Zo is onder de laadvloer van de bagageruimte veel ruimte vrijgemaakt voor zaken die aan het zicht moeten worden onttrokken.
Leverbaar in 4 uitvoeringen
De nieuwe Toyota Prius kan worden besteld in vier verschillende uitvoeringen: Comfort edition, Aspiration, Dynamic en Executive.
Comfort edition – 24.990 euro
Onder meer: Eco Drive Support Monitor, Head Up Display, Climate Control, EV schakelaar (elektrisch rijden), Smart Key, Multi Info Display, Radio met CD speler, MP3 aansluiting en 6 speakers, multifunctioneel in hoogte en lengte verstelbaar stuurwiel met bediening voor audio, airco en Multi Info Display, bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar en elektrische verstelling lendesteun.
Veiligheid: actieve anti-whiplash hoofdsteunen vóór, ABS met elektronische remkracht verdeling (EBD), noodstopbekrachtiging (BA), noodstop verlichting, Vehicle Stability Control (VSC+), Traction Control (TRC), Brake-by-wire (ECB), mistlampen vóór, 7 airbags (inclusief knieairbag bestuurder), gordelspanners met spankrachtbegrenzers vóór.
Aspiration – 27.990 euro
(meeruitrusting t.o.v. Comfort)
Bluetooth®, Cruise Control, regensensor, velours bekleding, lederen stuurwiel, 8 i.p.v. 6 speakers, lichtmetalen velgen met 215/45R17 banden.
Dynamic – 31.290 euro
(meeruitrusting t.o.v. Aspiration)
Full Map HDD navigatiesysteem met parkeerhulpcamera achter, Intelligent Parking Assist, verlichting in voetruimte voor, LED koplampen, koplampsproeiers, automatisch dimmende
binnenspiegel, automatisch inschakelende dimlichten, waterafstotend glas in twee voorste portieren.
Executive – 34.290 euro
(meeruitrusting t.o.v. Dynamic)
Lederen bekleding met stoelverwarming, Adaptieve Cruise Control, Pre Crash Safety system, proactieve gordelspanners vóór.
RenJie zegt
Hij is wel lelijker dan de 1G.
Gnermo zegt
Nou wat zijn we blij…
VivelaFRANCE zegt
Wat de prijs is? Lelijkheid… ;)
Bart zegt
Schitterende auto, schitterende techniek!
Brian zegt
Ik vind deze er wel strakker uitzien, maarja, ik denk dat we dan ook praten over de €34.290 kostende Executive uitvoering, en tsja, wie heeft dat hier voor over?
Bart zegt
de 14% bijtelling doet wonderen Brian
Stak zegt
Heb met de vorige gereden, als je even moet inhalen en de benzinemotor moet zich inschakelen, verbruikt dat ding meer als 13 liter…
SimonMc zegt
546Nm koppel waarschijnlijk vanaf 0 toeren beschikbaar, en dan nog 10,4 seconden naar de 100?
Chris zegt
ik heb een een week of 2 geleden al gezien :D..ziet er stuk beter uit dan vorige..maar als nu pas de prijzen bekend, waarom rijdt er dan al iig 1 rond?
Jip zegt
De techniek en de bijtelling zijn prima, alleen jammer dat het zo’n afschuwelijk lelijk hondenhok is. Waarom kunnen ze niet een mooi carrosserie bouwen op een hybride?
Een betere ontwerper zegt
Dankzij dat surplus aan vermogen accelereert de Prius in bijvoorbeeld 10,4 seconden naar 100 km/h.
Me dagelijkse dosis humor is hiermee ruimschoots overschreden. Well done Toyota! (Tomorrow weer es?)
Tom307 zegt
wat hij kost ,je waardigheid :P
Arie zegt
@SimonMc
Een prius koop je niet omdat je sneller wil zijn dan de buurman.
JanJansen zegt
De prijs is …dat je je baard mag laten staan en met nordic walking stokken mag lopen.
@ Bart
Nou, qua geld kost dat financieel niet duur
Bart zegt
Een prius is voor mensen die een auto niet nodig hebben als statussymbool, wat mij betreft verdienen die een dikke pluim!
Bart zegt
@JanJansen
Wat bedoel je met “qua geld kost dat financieel niet duur” ?
vla zegt
De politie in Gent zal het uitschreeuwen van plezier! :P
RenJie zegt
@JanJansen
qua geld?? Wat dacht je dat er met het woord financieel bedoeld wordt dan?
en het is “kost veel” of “is duur” -> kost duur is een contaminatie.
mr. Kritiek (met kritiek) zegt
bedoel je met compacte tweezitter niet compacte vierzitter?
SJ zegt
“Het totale systeemvermogen van de nieuwe Prius nam met ruim 22 procent toe van 113 pk naar 136 pk.
…
Dankzij dat surplus aan vermogen accelereert de Prius in bijvoorbeeld 10,4 seconden naar 100 km/h.”
Onze Touran met 140 pk 1.4 TSI motor doet er 9,8 seconden over, en is een stuk zwaarder en logger. Zo knap is dat dus niet.
En bovendien, is een Prius er niet om het *kuch* milieu te sparen in plaats van stoplichtsprintjes te doen?
En 0 uitstoot per km? Wacht maar tot de sloopregeling op de eerste generatie Priussen effect gaan hebben. Gelukkig is accuzuur makkelijk spul. Gewoon op de grond gooien, dan bijt het zichzelf wel een weg naar beneden en ben je er meteen vanaf…
mr. Kritiek (met kritiek) zegt
booooooooooooooooooooooooring.
SJ zegt
SimonMc schrijft:
26 March 2009 om 18:55
546Nm koppel waarschijnlijk vanaf 0 toeren beschikbaar, en dan nog 10,4 seconden naar de 100?
Als je al die Nm vanaf 0 of de andrijfas loslaat kun je meteen onderdelen oprapen vanonder je auto.
Vinny_93 zegt
Lol @ Vla!
Best duur nog voor zo’n slechte rotauto die niemand wil.
En dan heb ik het kaartje nog niet eens bekeken.
Damn, echt duur.
Guido zegt
Ach, ik zou ‘m wel willen :D
Brian zegt
@ Bart
Yeah, ur right
Raptor zegt
Zooo veeeel voor zo’n lelijk ding?
Voor die prijs kan je een 3 serie krijgen, die niet alleen beter is, maar ook nog sneller en even zuinig. :-)
Marc zegt
Deze lelijker dan de 1G? Denk het niet hoor ;)
http://www.toyotapedia.org/wp-content/uploads/2008/05/firstgen-prius.jpg
Plof@ zegt
Ik voorspel een einde van de hybride hype..
YaSo zegt
Kut auto’s :x wat haat ik die dingen, echt lelijk. snap niet dat mensen dáárin dúrven te rijden
willie zegt
@Plof@: ook enig idee waarom je dit denkt?
willie zegt
@YaSo: een reden zou kunnen zijn dat er geen lomperikken als jezelf in rond rijden.
caddyhater zegt
wat worden toyotas en renaults toch steeds lelijker! vooral deze prius en de nieuwe laguna en scenic !
WiseGuy zegt
Al kreeg ik geld toe zou ik niet in dit hypocriete hippygedrocht rijden.
///M zegt
Hybrides zijn lelijk, en ik vind de Renault Megane coupe helemaal niet verkeerd :D
M-lover zegt
als ik die prijzen zie… doe mij dan maar een bmw 118d!
Paulus zegt
Ongelofelijk deze reacties. Dan valt wel weer op wat het niveau is van de gemiddelde autoblog lezer…
Toyota: Gefeliciteerd en veel verkopen gewenst met deze prima bak voor een prima prijs.
Snuf zegt
De Tesla “S” is inderdaad mooier …. maar nog niet te koop. Deze wel. En wat de pubertjes van de Prius vinden is niet zo relevant.
cardesigner@USA zegt
Wat de prijs is: je ogen,
je vrouw,
je waardigheid,
je baan,
je sociale vaardigheden en 25k :)
marco zegt
De mensen die in dit soort auto’s rijden zijn zo lekker naïef…. ze gaan voor de 14 % bijtelling, maar als er morgen een geheel elektrische auto word uitgevonden, dan komt er echt wel een belasting op het hebben van een hybride
Of zal de overheid alle accijns kunnen missen ?
Als de batterij na 7 jaar op is wat kost deze dan ? vast een halve echte auto…..
BananaFlip zegt
“De nieuwe Prius heeft een prijs…”
Ach ja, je meent het.
De Prius wordt toch helemaal platgegooid door subsidies door mensen als Femke?
Wat daartegenover staat is wel dat je bijvoorbeeld geen girl-magnet bent en behoorlijk voor lul staat bij de plaatselijke Mac.
marruk zegt
Ik geloof niet dat een Prius in het D-segment geschaald kan worden, al helemaal niet als je ziet hoe ze die ruimte op de achterbank hebben gecreëerd. Voorin passen alleen mensen van 1 meter 65 of kleiner!
Hij is wel wat mooier dan de oude, maar ik vind de Honda mooier.
Toch zou ik nog steeds de voorkeur geven voor een Golf BlueMotion met achteraf een mooi setje velgen en middagje langs de chiptuner.
Beetje Verward zegt
Zo. Vandaag weer 500km gereden met mijn Prius. Veel regen, files en tussendoor flink doorknallen. Genieten van de snelle tussenaccelaratie van 80-130). 1 op 17. Zou met een normale benzineauto 1 op 13 gedaan hebben.
Tussendoor ook nog 2 meetings gedaan. Heerlijk uitgerust terug (N.B. heb er wel 2 Scheel stoelen in en dat scheelt).
Fantastische auto. De III is nog veel beter als ik de eerste Amerikaanse testen mag geloven. Ziet er ook strak uit. Ik verheug me er al op.
En iedereen hier kan lullen wat íe wil.
JanJansen zegt
@ RenJie
Meen je dat joh? Het niveau is hier voor Sesamstraat iha niet zo hoog maar zou ik dat stiekem niet expres zo hebben geschreven?
marruk zegt
@Yaso: eh, die Tesla Model S is best mooi? En meneer Rouvoet rijdt tegenwoordig ook in een hybride… maar wel één van de mooiste van dit moment, een Lexus GS-h. Als je die ook lelijk vindt, ga dan maar in iets rijden wat je zelf niet kunt betalen. Die Prius is gewoon zo (ook de achterkant) om functie te hebben, en nee dat is niet mooi. Maar Toyota wil het echte werk, en niet iets halfbakken als BlueMotion of Econetic. En daar krijgen ze 14% bijtelling voor en sommige mensen kiezen daar voor. Het is niet de keus van autoblogbezoekers, maar ja… autoblog is wel voor een groot gedeelte een nieuws-site en daar hoort dit ook bij.
sorry voor dubbelpost.
Flaxis zegt
Proficiat aan Toyota om al deze techniek voor zo’n geld te kunnen verkopen. Er klaagt anders vrijwel niemand over de prijzen die Porsche durft vragen voor zijn wagens (niet dat ik iets tegen Porsche heb).
Joost1990 zegt
@ Vinny_93:
Een auto die niemand wil? Kijk eens wat een doorslaand succes de huidige generatie is/was. Ik denk dat dit een nóg grotere hit gaat worden, aangezien er nu ook geen BPM en wegenbelasting betaald hoeft te worden. En voor de lease maar 14% bijtelling. Iemand die zich ook maar een beetje met auto’s bezighoudt, weet dat daar een verbinding tussen ligt tegenwoordig ;). En dan is dit model ook nog eens mooier, zuiniger én sneller. De stoelen zitten hoogstwaarschijnlijk beter en dat geldt denk ik ook voor de rij-eigenschappen.
Heb ik je overtuigd? Mooi.
Laurens zegt
Een spaarvarken voor gierige types. That sums it up for me :-)
Ik zou hem zo leasen als ik in die klasse zocht. Dat dan wel, steun van de staat, hoe vaak geven ze meer terug dan je betaald in dit land? Hoe noemt Agnes het ook al weer, “we hebben toch betaald voor een AOW met 65”.
Ik zal zelfs de overheid een bedankbriefje sturen, dat zijn we niet gewend van de gemiddelde uitkeringstrekker.
Of nee, doe die Insight maar, net wat slimmer want zelfde resultaat met veel minder complexe techniek. Kan ik alleen de kat van mijn buren niet besluipen in “silent mode” ;-) En nog minder bijtelling!
Maar het liefst lease ik natuurlijk een qua CO2 uitstoot gelijke, maar qua bijtelling om onbegrijpelijke reden niet, autogenoot met ok, we doen “groen”, een Euro6 diesel. Met een setje spaarvelgen als het dan moet, en standaard een setje goede stoelen aan boord, maar dat spreekt vanzelf bij de “merken”.
Laat de discussie maar weer beginnen :lol:
Skiewer zegt
Zojuist bekeken bij de dealer introductie bij de importeur, wat een plaat van een auto, in het echt is het een super auto met technieken waar andere auto bouwers alleen nog maar van kunnen dromen om dat in massa productie te maken. Echt deze auto gaat het helemaal worden voor Toyota.
Op naar de nr.1 positie
Beetje Verward zegt
Ach weet je laurens, Ik heb voor mijn Prius 370.000km in snelle diesels van 1 van “de merken” gereden. Erg veel plezier mee gehad hoor. Zag in het donker vaak de roetpluim in de snel kleiner wordende lichten van de achterligger.
Maar met de Prius heb ik evenveel plezier. Veel schoner en veel minder gelazer.
En ik ga verder geen discussie aan. Ik kies mijn eigen keuze.
Carmaster zegt
@ Beetje Verward
Je naam spreekt boekdelen.
Priusss…bleh bluch uche uche bleh bleh uche…
Shit ga k al weer over mn nek als ik dat typ…
Laurens zegt
@verward
Maar betaal hem dan ook zelf! Vrek.
Carmaster zegt
@ Vinny_93
Het is niet zo dat neimand deze auto wil.
De vorige versie kwam ik ook overal tegen.
Alsof het zich verspreidde, als een virus ofzo….
Komt allemaal door het fiscale voordeel en het geitenwollensok gedeelte van Nederland….
Zucht….
kattoor zegt
Overlaatst reed er een prius naast me en ik reed op de fiets, wat me direct opviel was dat de auto geen geluid maakte. De prius lijkt me toch een grote stille auto waar je de stad mee kunt rijden. Een auto waar je toch veel plaats hebt niet zoals die andere kleine stads auto’s. Ieder zijn keuze ofwel koop je nen kleine auto met weinig ruimte en evenveel verbruik dan een ruime prius.
Laurens zegt
Quote uit FD artikel:
Het Nederlandse steunpakket heeft vorig jaar duidelijk effect gehad op de verkoop van kleinere auto’s en vooral van hybrides. Zo verkocht Honda in 2007 nog geen 1500 exemplaren van de Civic Hybrid en verkocht Toyota 2225 Priussen. Afgelopen jaar waren dat er respectievelijk 5000 en 6500.
Ik zou een clubje oprichten. Rondje ranja iemand? Alleen als we het rietje delen, zegt @verward met een zuiniig mondje :lol:
Beetje Verward zegt
Het niveau van laurens spreekt boekdelen. Is erg laag. Schelden doet geen zeer. Ga maar gewoon door jochie.
jeroen zegt
sorry hoor maar een honda hybride vergelijken met een prius kan niet.
Honda is bij verre zeker nog z’n 10 jaar verwijderd kwa techniek waar toyota nu al is mijn zijjn hybride. Het is wel mooi om te zien dat ieder merk iets wil mee pikken van het succes van de prius, zelfs smart nu een variant ”hybride” terwijl ze alleen een start knop aan/uit hebben. Prachtig om te zien dat andere merken de consument proberen te verleiden.
honda komt dicht bij maar als je naar de techniek kijkt kan geen een massa merk zich vergelijken met toyota. Geen een auto kan onder de 50 km volledig op electra rijden, prius wel!
jeroen zegt
@sj
Kansloos, kom eens uit je golf syndroom en verdiep je eens in de techniek!
Cantago zegt
De nieuwe Prius is nog steeds lelijk!
Klassiekerrally zegt
Hmm… Ik dacht ‘Gay car of the Year’ ;)
Rovvel zegt
@Laurens: ga je dan ook een clubje oprichten voor veelrijders met een diesel? Want volgens jouw redenering subsidieert de overheid diesel ten nadele van benzine, niet?
Benjamin zegt
Voor die 200 euro per maand bijtelling gaan heel veel mensen dit leasen, grappig omdat ze op de snweg totaal niet zuinig zijn.
masta_rittzio zegt
Toen ik een tijdje geleden achter een prius reed werd ik redelijk gefrustreerd door de eikel die ermee reed. Ik rij nl. met een Audi A4 2.0 TDI, wat vrij goed bolt. Nu die eikel voor me deed alsof hij alleen op de weg reed (zigzaggen aan 25km/h!!). En toen ik een poging deed om in te halen ging die eikel op zijn gaspedaal staan (megauitsoot bij het optrekken), tot ik niet meer kon inhalen (bebouwde kom) en terug achter die eikel ging rijden ging die terug lekker 25km/h rijden.
Ik ging ervan uit dat Pruisrijders verstandige, hoffelijke, natuurvriendelijke mensen zijn, maar dat is nu anders.
Als de betreffende Priusrijder (zwart-grijs en rijdend in Oostakker, Gent) dit leest. Pas op als ik u nog eens tegenkom! Ik hou niet van eikels op de weg!Blijf gewoon thuis!
masta_rittzio zegt
OOh, voor ik het vergeet! Die eikel reed de hele tijde met z’n arm door het raam met zijn sigaret in de hand…
Yellomello zegt
Ik ga als mijn huidige auto aan het eind van de leasetermijn is ook een 14% auto leasen, scheelt gewoon bakken met geld. En het is toch alleen maar om naar je werk te rijden, waarbij je veel in de file staat.
En ik ben geen sandalendrager die op Femke stemt…
De Honda Insight is voor mij ook een optie, maar ik heb het concept ‘ gave auto van de zaak’ dan ook volkomen achter me gelaten. Hiermee bedoel ik zakelijk: zo goedkoop mogelijk, prive: een leuke auto.
Want: waarom de hoofdprijs betalen voor een auto die toch niet van jezelf is?
Bert zegt
Quote uit een (Canadees, vandaar die liters en km) testverslag :
Put to the test, the new Prius retains its miserly status at the pumps. The drive from downtown San Francisco, over the Golden Gate Bridge and north on Hwy. 101 to Sonoma generated 4.6 litres per 100 kilometres. Later, a run up Hwy. 29 from Yountville to Calistoga and back down the scenic Silverado Trail saw an average of 3.9 L/100 km.
More than fuel economy was the improvement to the steering and braking systems. The former was light yet direct while the latter lost much of the wooden feel that was part and parcel of the second generation’s regenerative system. It made me forget I was driving a hybrid.
But it was when Toyota chief engineer Satoshi Ogiso issued a challenge to beat his recorded average of 3.3 L/100 km on a predetermined 60-km route that my driving partner and I pulled out all the stops. Carefully monitoring the instrumentation, driving well under the posted speed limited and switching to EV-Drive with a couple of kilometres to go, we triumphed with a Scrooge-like average of 2.95 L/100 km.
Is ie lelijk? ‘k Weet niet. Is een BMW mooi? Voor mooie auto’s moet je enkele decennia terug gaan. Nu rijden er enkel door het productieproces gedicteerde kopies rond (of je moet ver boven mijn budget gaan). De Prius is in elk geval anders – net zoals de Multipla. Je moet maar durven.
Bron : http://network.nationalpost.com/np/blogs/posteddriving/archive/2009/03/25/2010-Toyota-Prius.aspx
Vroegwakker zegt
Van dit model word ik helemaal vrolijk. En dan voor die prijs en met die prestaties. Geweldige prestatie van Toyota, daar kan zelfs Honda niet tegenop.
jeroen zegt
Het ontwerp is incl de ruimte die toyota minimaal wilde in de prius het best gestroom lijnde ontwerp wat er is. De prius heeft dan ook meer dan 1000 uur in de windtunnel doorgebracht.
Goed nu kunnen smaken verschillen maar toyota gaat er echt geen ander ontwerp van maken.
Dat het het beste ontwerp is zie je aan de concurrentie, honda komt ook gelijk met hetzelfde ontwerp (zijn er ook achtergekomen)
Voor alle andere leken op DE PRIUS site van NEderland kan je alles terug vinden en worden alle misverstanden de wereld uit geholpen http://www.john2211.nl
JH zegt
@Jeroen: de Prius heeft een Cw waarde van 0.25; de nieuwe Mercedes E-klasse Coupe een Cw waarde van 0.24 maar die ziet er daarvoor 10x beter uit…1000 uren in de windtunnel of niet.
Vroegwakker zegt
JH. De Mercedes E-klasse ziet er niet eens zo raar uit, zeker niet voor een Mercedes. Maar persoonlijk vind ik deze Prius veel mooier.
Citrofiel zegt
Vreemd… Ik kan die hybrides ook qua uiterlijk steeds beter accepteren…
Laurens zegt
@prius rijders en soms ook bezitters
er wordt mij soms verweten niet inhoudelijk te zijn :-) En dat ik “persoonlijk” reageer op mensen die dat volgens zichzelf wel zijn :lol:
Als dat zo is, dan is de oplossing toch duidelijk. Kom eens met argumenten om te onderbouwen dat het logisch is dat je buren via belastingheffing een privé hobby financieren met zo’n 5000 Euro over 4 jaar, terwijl de bereikte milieueffekten (door uitgespaarde CO2 rechten) over dezelfde periode maar zo’n 100 Euro zijn.
Het lijkt me dat die 5000 Euro per exemplaar (zeker in deze crisistijd) veel beter te besteden zijn. Misschien toch eens wat minder egoïstisch aan een ander gaan denken, in plaats van altijd maar die BPM subsidie en het 14% bijtellingstarief? En het effect op je besteedbaar inkomen te compenseren door idd ranja te drinken met je prius vrekken club :lol:
Vroegwakker zegt
Laurens, je hebt het over 5000 euro maar volgens mij gaat het om 6000 euro. Die overigens niet door de overheid gefinancieerd wordt, er wordt alleen minder door de overheid gestolen.
Hoe kom je er trouwens bij dat de “euro” de eenheid van CO2 uitstoot is?
En hoe onderbouw je dan het getal 100?
Waarom zou een Prius rijder moeten onderbouwen, waarom hij/zij van een heel fijn vervoer middel wil genieten.
Laurens zegt
Ach, @vroegwakker
ik zucht maar weer eens diep.
Je eerste opmerking: min x min = plus, oftewel “minder stelen” is een soort van “ontvangen”?
Regel 2: http://www.energieportal.nl/Nieuws/Emissie/Prijs-emissierecht-CO2-naar-recordhoogte-499.html Het getal is verschil CO2 uitstoot per kilometer (t.o.v. een vergelijkbare benzine of diesel auto) x kilometers x prijs CO2 heffing (dat heb ik je al eens uitgelegd trouwens)
Regel 3: dat de auto je bevalt, prima. Ik zou ook best met het ding kunnen leven, zeker versie I omdat die nog echt voor de liefhebbers is. Een Honda Insight I lijkt me nog leuker. Maar mijn auto bevalt me ook. En daar betaalt mijn buurman toch ook niet de wegenbelasting, BPM korting en belastingvoordeel van? Hij ziet me aankomen, zeikt al als de VVE bijdrage een 10’tje omhoog gaat :lol:
Je blijft overigens mijn favoriete Prius rijder hier, vanwege die versie I die je bezit. Oprechte belangstelling in technische vooruitgang kan ik waarderen!
Beetje Verward zegt
Ik kan me voorstellen Laurens dat je je erg opwindt over die subsidie op hybrides. Is inderdaad een bak geld. Je windt je er zo over op dat je je verlaagt tot gescheld. Jammer. Want soms heb je wel iets zinnigs te melden.
Wat mij opvalt is de enorme productie van teksten die je op dit forum aanbiedt. Ook over ander topics. En dan laat ik buiten beschouwing dat je wellicht ook nog op andere fora actief bent of onder andere namen. Moet haast een dagtaak zijn. Dus je bent OF werkloos OF je schrijft deze stukjes in de tijd dat je behoort te werken of te studeren. Natuurlijk ben je daar geheel vrij in. En ik zal je geen profiteur noemen, want we zijn allemaal mensen. Maar in alle gevallen kost je de maatschappij klauwen vol geld zonder dat hier een waardevolle prestatie tegenover staat.
Jan C. zegt
Wat is het verbruik dan van de Prius?
Bert zegt
In’ t echt rond de 1 op 20 (5l per 100km). De gemiddelde Priusrijder hangt ergens tussen de 1 op 18 en de 1 op 22. Als Jeremy Topgear ermee rijdt, dan ligt het rond de 1 op 10. De nieuwe schijnt zonder te moeten hypermilen vlot over de 1 op 25 te gaan. (volgens de Amerkiaanse testverslagen. Links naar die verslagen vind je op http://priuschat.com/news/2010-prius-review-round ). ‘k Moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Ook van de eenvoud van de aandrijflijn van de Prius trouwens : zeven tandwieltjes en twee electromotoren vervangen de koppeling/versnellingsbak. Nu begrijp ik waarom de Prius bovenaan staat in alle betrouwbaarheidsonderzoeken.
Potver7 zegt
@ Laurens: Dat de overheid een was inconsequente belastingregeling heeft gemaakt voor hybride auto’s, geeft jou nog niet het recht om degenen die daar gebruik van maken uit te maken voor ‘vrekken’ en ‘gierige types’. Dat zijn gewoon mensen die gebruik maken van een voor hun aantrekkelijke regeling.
Ik durf te wedden dat als jouw auto op wat voor manier dan ook aantrekkelijker belast zou worden (terecht of onterecht), dan zou je hier niet zo lopen kankeren. Sterker nog, je zou iedereen belachelijk gaan lopen maken die om wat voor reden dan ook er géén gebruik van maakt.
Ik zou zeggen, hou op met zeuren en koop/lease een Prius, Insight of wat voor hybride dan ook. Je hebt je punt wel gemaakt.
bmw zegt
@beetje verward: moet dat echt, Laurens een profiteur noemen omdat hij hier veel berichten post? Jij post toch ook? Wat is dat voor een kromme redenering? Ik zeg niet of ik met Laurens akkoord ga, maar je maakt jezelf echt belachelijk met dat soort verwijten.
De Prius is niet meer dan een poging, een goede poging, om iets aan de CO2-uitstoot te doen bij benzine-auto’s. Dat sommige mensen zichzelf er een bepaalde status mee willen geven is irritant. En dat het gesubsidieerd wordt, is au fond niet verkeerd, maar in NL is er in die subsidies discriminatie tov de diesels, door die gestoorde “labels” die jullie hanteren. Dat, terwijl er voor een fiets geen subsidie is. Die stoot nochtans geen CO2 uit.
Laurens zegt
@beetje verward
ik ben niet zo hypocriet dat mijn tijdsbesteding ten koste van anderen gaat. Ik kan ook gaan golven, maar posten op deze site vind ik veel zinvoller. Ik vraag me wel af hoe jij je bezoeken aan deze site aan je klanten uitlegt, tenzij je een hybride lobbyist bent :-)
@potver7
waarom mag ik niet een mening geven over hoe onze overheid omgaat met ons belastinggeld. Daar stemmen we toch elke 4 jaar voor en betalen we een groot ambtelijk apparaat voor, om het maar niet te hebben over het lobby circuit wat daar weer omheen hangt. Tuurlijk, dat kan efficiënter in een dictatuur, maar het kenmerk van een democratie is dat het eenieder vrij staat een mening te geven als deze maar onderbouwd wordt. Anders wordt het inderdaad een laag niveau van “schelden”, waar jullie mij gek genoeg van betichten!
Rovvel zegt
@bmw: voor een diesel is er ook een forse subsidie. 0.336 euro per verbruikte liter, om precies te zijn.
Bron: http://www.minfin.nl/Onderwerpen/Belastingen/Kostprijsverhogende_belastingen/Accijnzen_en_verbruiksbelastingen/Feiten_over_belasting_op_brandstof#internelink2
Als je bv. een Alfa 159 diesel met benzine vergelijkt, dan vangt de diesel tijdens zijn levensduur (300000 km op 10 jaar) een ‘subsidie’ van ongeveer 11000 euro. Minus het verschil in motorrijtuigenbelasting komt dat nog op 5400 euro. Iets meer dan een Prius dus.
Betekent dat dan dat diesels plotseling onzin zijn? Net zoals een Prius plotseling een onzinnig product blijkt omdat een overheid er 5000 euro minder belasting op heft?
The honda spirit zegt
Super !!! nu gaat lekker iedereen aan de Honda Ínsight. Wat een super auto, gisteren zag ik er drie op een trailer staan in Duiven. Hij is toch mooier dan op de foto’s.
Laurens zegt
@rovvel
Dank je voor een inhoudelijke bijdrage, leuke link!
Verklaart niet waarom pas sinds de 14% regeling de hybride echt populair geworden is, juist omdat de auto nu door leaserijders gekozen wordt.
De derving van accijnzen op diesel wordt gecompenseerd door een hogere wegenbelasting voor dat soort auto’s, idem voor LPG auto’s. Leasebedrijven brengen kosten in rekening met een winstopslag, dat is de door de werkgever in “loon in natura” uitbetaalde leaseprijs. De hoogte van dat leasebedrag staat vast voor een functieniveau.
Ik zie geen reden om een onderscheid te maken tussen de diverse soorten brandstof als het om het “broeikas effect” gaat.
Er is ook geen reden om, voor een klein land als Nederland, afwijkende eisen te stellen ten aanzien van door auto’s toegestane milieu verontreiniging, want dat heeft geen effect door de beperkte omvang van onze afzetmarkt en doordat vervuiling geen grenzen kent.
Op dit moment bedraagt het aantal lease hybrides maar zo’n 6000 per jaar, en kost de regeling zeg zo’n 30 miljoen. Maar als je sec naar de bereikte CO2 besparing kijkt is het een heel dure maatregel. Dat zou te verdedigen zijn als een soort van hybride ontwikkelingssubsidie, maar nogmaals, daar zijn we als markt te klein voor.
De hybride is ontwikkeld voor de Amerikaanse markt, omdat men daar een aversie tegen dieselmotoren heeft. En wordt daar (volgens mij) helemaal niet gestimuleerd door de overheid, maar kopen mensen hem omdat ze geld over hebben voor een “beter milieu”. Net zoals vaak de privé kopers van een hybride in Nederland.
Dat gevoel is een keuze, maar heeft nauwelijks effect op de totale man made CO2 uitstoot, laat staan het aandeel van CO2 op het “broeikaseffect”. Grappig genoeg is de BMW 118D in Amerika verkozen tot Green Car of the Year 2008 http://www.autobloggreen.com/2008/12/12/world-green-car-of-the-year-nominees-announced-autobloggreen-wi/
30 miljoen voor een goed gevoel voor 6000 mensen, kunnen we dat geld niet beter in het Nederlandse Elftal stoppen :lol:
Beetje Verward zegt
Zo, het weekend begint.
Het gaat dus om de vraag of de subsidie voor hybrides te verdedigen is.
Rovvel heeft duidelijk gemaakt dat diesel minder belast wordt dan benzine, zelfs na aftrek van de extra motorrijtuigenbelasting. Dat maakt de subsidie op hybrides alweer wat makkelijker te verdedigen. Maar toch kan ik me voorstellen dat er meer argumenten gevraagd worden.
Welnu: er zijn veel meer zaken die hybride systemen interessanter maken dan diesel. Het gaat daarbij helemaal niet alleen om de CO2 uitstoot. Want daar scoren diesels ook. De andere voordelen zijn:
– minder energieverbruik, wat iets anders dan liters per 100km (bij normaal rijden 30%, zie ook de ervaringen van Vroegwakker). Niet onbelangrijk wanneer de voorraden opraken.
– minder roet (zelfs een modern roetfilter houdt niet de kleinste deeltjes tegen en die zijn het gevaarlijkst, dringen het diepst door)
– minder NOX (ook niet leuk)
– en ook niet onbelangrijk: minder lawaai, juist in de stad (buiten de stad maakt het weinig uit; da’s vooral bandenlawaai).
Wat zijn de maatschappelijke kosten van deze factoren? Ik weet het niet. Misschien wil iemand anders daar eens op studeren?
In elk geval heeft Financien democratisch besloten dat het de subsidie dubbel en dwars waard is (zie het interview in Autoweek).
Laurens zegt
@beetje verward
of die subsidie gehandhaafd blijft, zal ook weer afhangen van de volgende verkiezingen?
Maar een verzoek: reken eens na wat @rovvel beweerd? Of @rovvel, zou jij dat willen doen?
Mag wel een keer, de “tegenpartij” wat werk laten doen, hoop ik? Niet facturabel :-)
Rovvel zegt
Assumpties:
30000 km/jr
10 jaar
benzineprijs 1.335 eu’s/l
dieselprijs 1.031
(http://www.minfin.nl/Onderwerpen/Belastingen/Kostprijsverhogende_belastingen/Accijnzen_en_verbruiksbelastingen/Feiten_over_belasting_op_brandstof#internelink2)
Alfa 159 1.8: 7.6 l/100 km, 155 euro/kwartaal
Alfa 159 1.9 jtd: 5.9 l/100 km, 325 euro/kw
(www.autoweek.nl)
Berekening: (#km/jr*#jaar*l/100km*brandstofprijs)/100)+belasting*4*#jr
Resultaat: benzine: 36638 euro, diesel: 31248 euro.
Verschil: 5389 euro in het voordeel van de diesel.
Voor 40000 km/jr loopt dat verschil op tot 9500 euro, voor 50000 zelfs tot 13500.
Laurens zegt
Wat gebeurt er als je BPM en BTW over aanschafprijs van de auto’s meeneemt?
Laurens zegt
Heren (neem ik maar aan),
het is weliswaar weekend, maar jullie hebben het “druk”.
Lijkt me dat overal het sommetje voor de overheid is:
leaseprijs over looptijd x 35% vennootschapsbelasting -/-
accijnzen benzine/diesel +/+
14/20/25% cataloguswaarde x belastingschijf berijder +/+.
Auto’s dienen als geheel vergelijkbaar te zijn qua uitstraling, prestaties, comfort, ruimte (inclusief kofferbak) etc..
Bijtelling is ter compensatie van privé gebruik, een gemiddelde auto rijdt iets van 16.000 km per jaar privé.
De hele berekening is vast door Jan Kees de Jager al eens gedaan, op grond waarvan de regeling tot stand gekomen is. Iemand een linkje naar een rapport ter zake?
Als jullie het willen uitrekenen, be my guest.
Denk dat mijn methode om het te benaderen van de andere kant slimmer is: de verkoop van hybrides is na invoering van 14% regeling toegenomen (terwijl het aanbod van auto’s niet gewijzigd is: Prius II, Civic Hybrid).
In tegenstelling tot sommigen hier denk ik dat het hybride zijn zelf niet het verschil maakt in de leasemarkt. De VW Diesel oid wordt (zeker in de btb zakenwereld) als net zo aantrekkelijk ervaren. En is door sommigen al naar tevredenheid gereden.
De 5000 Euro bonus die ik noemde, was volgens @vroegwakker zelfs 6000 Euro. Dan kom ik zelfs op 40 miljoen “hybride subsidie” uit.
De waarde van de andere door @verward genoemde maatschappelijke kosten weet ik ook niet, maar zijn denk ik voor de gemiddelde leaserijder als nul te stellen. Het is meer in de categorie cognitieve dissonantie in te schalen, leuk voor een feestje, maar bijvoorbeeld geluid maakt niet uit als de andere auto’s in de straat het wel maakt.
30 a 40 miljoen derhalve voor 6000 mensen.
Investeer dat bedrag maar als overheid voor het winnen van de wereldcup, de wereld verbeteren doe ik wel door wat minder te vliegen :lol:
Mijn stem gaat in ieder geval niet naar “linkse hobbyprojecten”.
Yellomello zegt
die ‘subsidie’ is inderdaad gewoon minder BPM-diefstal, dus je bent gewoon gek als je bewust kiest voor vrijwillig extra belastingbetalen…
Tenzij je een statusmasochist bent.
Vroegwakker zegt
Laurens,
Bedankt voor je linkje naar http://www.energieportal.nl/component/option,com_smf/Itemid,86/topic,1865.msg3648/#msg3648
Deze website profileert zich als wetenschappelijk.
In dat stukje waar je link naar verwijst, wordt het Dust to dust rapport er als wetenschappelijk bijgehaald. Lees de reactie van “Hummerfan” eens en ook de reactie van de auteur van het stukje zelf daar weer op. Hummerfan geeft aan dat het Dust to dust rapport totale onzin is en dat is het ook. In een reactie geeft de auteur van het artikel aan dat hij daar inmiddels ook wel een beetje achter is en het artikel wel iets genuanceerder had mogen zijn.
Nou dat lijkt me zwak uitgedrukt en ik begrijp niet dat het artikel niet al lang aangepast of verwijderd is.
Maar goed, Hummerfan vergeet eigenlijk het meest bespottelijke onderdeel van het Dust to dust rapport te noemen. Namelijk de berekening van CO2 uitstoot per dollar aanschafwaarde. Wat er op neer komt dat wanneer een auto bv 20 x maal zoveel CO2 uitstoot dan een Prius , maar in aanschaf 20 maal zo duur is, per dollar aanschafwaarde dezelfde uitstoot heeft. En volgens het rapport dus even vervuilend is.
Ik begrijp nu waarop jij je mening baseert.
Laurens zegt
@vroeg
je citeert me verkeerd :-(
Dat is op zich een best veel gebruikte discussietechniek, maar weer niet zo sterk :lol:
Mijn linkje http://www.energieportal.nl/Nieuws/Emissie/Prijs-emissierecht-CO2-naar-recordhoogte-499.html gaat over de prijs van emissierechten. De rest van de site heb ik niet gelezen, omdat ik slechts op zoek was naar die prijs.
Je mag ook zelf googlen op “prijs emissierechten CO2” ofzo, en dan een in jou ogen ter zake doende bron nemen. Ik neem aan dat we dan toch weer op zo’n 30 Euro per ton uitkomen, dat is precies de jaarbesparing van een Prius (beetje afhankelijk van hoeveel je rijdt).
Succes weer. Dit blijft een leuke discussie, ik leer er veel van, al is het maar over Prius rijders.
In je zoektocht, ik ben wel nieuwsgierig hoe die nieuwe Prius technisch in elkaar zit. Hebben ze de CVT vervangen door een 7-bak met dubbele koppeling zoals ik ergens hierboven las (maar vervolgens niet kon vinden).
Vroegwakker zegt
Laurens,
Ik citeer je niet, dus ook niet verkeerd. Ik geef alleen aan dat de website waar jij naar refereert ook niet echt heel wetenschappelijk is.
Je liet me even schrikken, een 7-bak ipv een CVT, of dat wel goed komt? Maar een citaat uit het artikel “Niet alleen ligt de versnellingspook van de door Toyota in eigen huis ontwikkelde CVT-transmissie letterlijk onder handbereik” stelde me weer gerust. Ik heb in automaten gereden, maar een CVT is voor mij ideaal.
Ik zal je op de hoogte houden van mijn zoektocht verder.
Een nieuw argument om zo lang mogelijk in de Prius 1 te blijven rijden, is natuurlijk wel dat ik daarmee jouw favoriete Prius rijder ben en dat is ook wel iets waard.
Laurens zegt
@vroegwakker
het weekend is weer bijna om.
Het zo lang mogelijk doorrijden in je auto is heel verstandig. Maar net weer niet vanuit een “groene status” standpunt, het is niet voor niets dat Toyota het ontwerp van Prius II en III zo sterk gewijzigd heeft.
GL had beter op een tandem leden kunnen werven in dat spotje. Of in een andere klassieker :-)
Laurens zegt
Aan de andere kijkers hier:
dit draadje geeft wel een beetje de manier aan waarop in Nederland besluitvorming plaatsvindt. Zelfs naar het lijkt ambtenaren/lobbyisten/milieuconsultants als @vroegwakker zijn niet in staat een inhoudelijke discussie te voeren.
Ik verwijt dat overigens de politici, met name diegenen die verwachten dat het maatschappelijk verantwoord is om net van de universiteit afkomende studenten te verpesten met een salaris van zeg 80.000 Euro per jaar, terwijl de echte specialisten in dezelfde politieke arena het met een voor hen juist weer belachelijk lage compensatie moeten doen.
Dan krijg je idd een kredietcrisis, omdat de echt goede mensen voor andere carrière paden kiezen, terwijl degenen die dienen te controleren daarvoor vaak de intelligentie missen.
JH zegt
@Laurens: kan je me zeggen welke studie je bedoelt en welke studenten 80000 euro krijgen bij hun eerste baan? Ik ken niemand die dat verdient bij zijn eerste baan (behalve misschien in de financiele wereld met een vette bonus ;)
Laurens zegt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tofik_Dibi
Ik doe overigens geen enkele uitspraak over de inhoudelijke kwaliteiten van deze persoon.
Overigens is 80.000 Euro het startsalaris bij een goed consultant bureau, om door te groeien naar getallen met nog een paar nullen erbij. Terecht in die gevallen.
Maatschappelijk gezien zou het goed zijn als kamerleden ook een soort van carrière kunnen doormaken. Zelfs in deze crisistijd zou besluitvorming daarover doorgezet moeten worden, maar dat veronderstelt leiderschap.
Vroegwakker zegt
Laurens, heb je je pilletjes vandaag niet gehad of zo? Vraag gewoon even aan een verpleegster, kun je daarna hopelijk weer een beetje normaler reageren.
Laurens zegt
Sorry @vroegwakker,
ik bedoelde in 11.32 @beetjeverward en waarschijnlijk @rovvel.
Jou reacties vind ik ook niet altijd even sterk, maar ik neem je dat als Prius I liefhebber niet kwalijk ;-)
damster zegt
@ allen en OT: Waarom hoe je nooit iets over de megacarbon footprint die onze Japanse vrienden achterlaten in Sudbury (Canada) waar componenten van de battery packs worden gemaakt? Of is dat geneuzel van de anti-hybrid gemeenschap? Ooggetuigen-verslagen (maar ook hippies hoor, fanboys) van de natuurramp daar spreken over een ecologische verwoesting waar ze in Tsjernobyl een puntje aan kunnen zuigen….
Laurens zegt
@damster
lijkt me dat Canadezen prima in staat zijn eventuele issues ter zake op te lossen. Het is een democratisch land met vrijheid van meningsuiting.
De natuur in Tsjernobyl floreert overigens sinds de mens daar vrijwel verdwenen is, heb ik begrepen. Maar het is lastig betrouwbare informatie te vinden, zonder ter plekke zelf te gaan kijken. Zelfs een fotograaf of cameraploeg is zelden neutraal.
Vroegwakker zegt
@damster.
Bedoel je die nikkel-mijn die al ongeveer 120 jaar in gebruik is en vanaf WO 2 ongeveer dezelfde produktie heeft?
Van die mijn is Toyota een afnemen idd, die iets minder dan 1 % afneemt. Die afname van Toyota is voor de accu’s van alle auto’s die ze produceren.
Waar denk je dat het nikkel van alle andere automerken wegkomt?
damster zegt
@ vroeg wakker; dank voor je uitleg. Ik heb geen idee waar dat andere nikkel vandaan komt, ergo mijn vraag. Maar is het niet zo dat een hybrid vele malen meer nikkel bevat dan een niet hybrid?
Beetje Verward zegt
@ laurens
Startsalaris van 80.000 euro? Bij welk “goede consultant bureau” moet je dan zijn? Als ook je andere beweringen even correct en goed onderbouwd zijn moet ik mijn mening over je inbreng helaas herzien.
Laurens zegt
@beetje verward
overweeg je een carrière switch ;-)
Google maar eens op “Strategy Consulting”, sommige van “the usual suspects” staan dan op je scherm, andere zijn meer low key.
Je laatste zin is voor meerdere uitleg vatbaar, ervan uitgaand dat je serieus bent, kun je dan een samenvatting maken van de discussie in dit draadje? Zie het als een open sollicitatie :-)
Vroegwakker zegt
@damster.
Ja, een hybride heeft veel meer nikkel nodig. Wanneer dat gerecycled wordt, dan is dat niet erg. Een hybride bespaart aan de andere kant, veel fossiele brandstof.
Overigens wordt binnenkort hoogst waarschijnlijk overgegaan op Lithium ion accu’s.
Beetje Verward zegt
Laurens,
Voor een startfuctie tegen een vergoeding van 80.000 euro ben ik altijd in, mits natuurlijk met een Prius III van de zaak.
Geef even de link die jouw bewering staaft. Dan praten we verder.
damster zegt
Ik dacht dat hebzucht he-le-maal uit was?
Laurens zegt
Google. Daarna open sollicitatie, uitnodiging, gesprek, voorstel inclusief compensatie; beetje oude economie, maar zou het niet nog steeds zo werken? Koop ter voorbereiding een boek ter zake.
Prius III zal er niet in zitten, want dat soort bureau’s heeft de rekensommen al lang mogen maken. Misschien hint ik dan naar het door mij verwachte resultaat van hopelijk zoals al eerder aangegeven eindelijk eens een inspanning?
Een eventuele reactie mijnerzijds zal daar van afhangen.
Beetje Verward zegt
Laurens
Mooi taalgebruik. Toch staaft het je bewering niet dat startsalarissen van 80.000 vaak voorkomen. Ik moet daar mme doen begrijp ik en ik trek mijn conclusie.
JH zegt
Sorry Laurens maar dat is misschien 1 tak; alle andere die ik ken (en dan praat ik over Duitsland waar normaal beter betaald wordt dan in NL) beginnen tussen de 35000 en 50000 kwa startsalaris. Alles daarboven is overbetaald naar mijn mening. Je komt net van de universiteit en dan al 80000 verdienen zonder ervaring, etc. Geen wonder dat we een crisis hebben…
Tuningstyle zegt
veel mensen vinden dit een lelijke wagen maar ik vind hem nog tof!
Kan je veel mee doen ;) dik wiel en goed verlagen en je hebt een echte mooi wagen!
Grtz TS
Eric Truyens zegt
Geef my maar een Executive (sta al op de wachtlijst)
Adaptive cruise contol & HUD zijn buiten gadgets ook veilig
Ook het zonne-energie gestuurde luchtverversing systeem zorgt dat je niet vertrekt in een wagen waar de binnen temperatuur 60 graden celsius bedraagt
Laat iedereen maar onbezonnen omspringen met het gaspedaal en daardoor veel geld uitgeven aan benzine
In de file gebruik je 0 liter bij het aanschuiven
MVK zegt
Heb sinds vrijdag een parelmoerkleurige prius. Zelf was ik er van overtuigd dat ik het niet echt een mooie auto zou vinden (had de auto niet in het echt gezien). Ook vrienden vroegen zich af waarom ik niet voor de Honda had gekozen. De reden dat ik voor de Prius heb gekozen is de techniek en de snelheid en de achterbak die door neerklappen van de banken een heel stuk ruimer is. Maar de auto valt mij ontzettend mee, ik ga hem zelfs mooi vinden. Krijg ontzettend veel reacties dat deze zoveel mooier is dan het vorige model en iedereen vindt de auto geweldig. Daarbij komt nog dat de Prius rijdt als een zonnetje. Kortom ik ben helemaal blij: mooi uiterlijk, rijdt lekker, lage bijtelling en genoeg ruimte!!!!!!!!!!!!!!!!
Pepijn zegt
Ik weet niet wat iedereen loopt te zeuren. Inmiddels rijdt ik de nieuwe Prius (heb hiervoor het oude model gehad). Ik vind dit model er goed uitzien, vergeleken het oude. Daarbij laat ik bijna alle auto’s achter bij het stoplicht (in de powerstand) en dat is inclusief de automobilisten die het proberen. Verder is deze auto zijn geld meer dan waard, in ieder geval haal ik het er uit.