Al geruime tijd roept de Nederlandse autobranche om een slooppremie voor oude vervuilende auto’s. We hebben namelijk al gezien dat die maatregel in andere landen ervoor zorgt dat de verkopen (tijdelijk?) als een raket omhoog gaan. En nu, na weken van onderhandelen zijn JP en consorten eruit hoor. Ze trekken naar verluid maar liefst *kuch* 65 miljoen euro uit om mensen die vervuilende oude bestelauto inruilen voor een nieuwe bestelauto 750 euro subsidie te geven. Lekker schraal dus.
In Duitsland krijgen kopers van een nieuwe auto een bonus van 2.500 euro en in Italie kan de bonus oplopen tot maar liefst 5.000 euro! En waar komt onze zuinige, gereformeerde regering mee op de proppen? Een premie van 750 euro voor bestelauto’s, het is toch niet te filmen!
Ik moet er wel bijzeggen dat de plannen nog niet officieel gepresenteerd zijn, maar volgens RTL Nieuws is dit naar alle waarschijnlijkheid hoe de regeling eruit gaat zien. De RAI Vereniging reageert in eerste instantie positief, maar hoopt wel dat er meer geld beschikbaar komt. Ze hadden immers om 100 miljoen gevraagd. Hollandse zuinigheid ten top! (via: automotive-online.nl)
Henne zegt
Nou ja zeg! Ga je schamen!!! 750 euro, daar gaan mensen echt niet een nieuw busje voor scoren… Een veel te klein pleistertje op een veel te grote wond!
Jappelflap zegt
Vind ik niet gek zo’n lage slooppremie. Ze moeten immers de benzinekosten betalen van die grote driewieler.
Headhunterz zegt
dan koop ik me liever een 2e hands auto! €750,- schaam jullie! :P
arokh zegt
mooie regeling om alleen de vervuilende KM vretende busjes te vervangen! 750 lijkt weinig, maar misschien is het voorlopig voldoende. de gewone autobranche hoeft van mij absoluut niet geholpen te worden; dweilen met de kraan open.
arnold zegt
en alleen maar bestel auto’s ????
die gaan dan vast richting polen :P enz.
Laue zegt
pfff je krijgt bij ELKE dealer minimaal 1000,- euro voor je barrel als je iets koopt. komt de regering aan met 750… goed gedaan JPB…
SjoerdV zegt
€750 is zo gek nog niet, bovenop een inruil van minimaal €500 tot €1.000 voor een zo’n oude bestelauto. €1.750 krijg je er anders nooit meer voor…
///M zegt
heel jammer, maar ik ga mn autootje echt niet inleveren voor zon klein bedrag :D
Robert zegt
slopen = bezopen
jinxed zegt
Veel mensen die een bedrijfsbus rijden willen juist doorrijden met de oude bus omdat ze hier veel minder bijtelling over betalen, tegenwoordig moeten ze bijtelling betalen over de aanschafprijs inclusief btw bij de oude exclusief btw.
Jochempie zegt
Wanneer gaat ie in?? ik wil voor die tijd nog wel een goedkoop studentenbrikje scoren!!
Altron zegt
haha 750 euro … pfft..
Schiet ook lekker op met die nieuw-prijzen hier in NL.
C6.R zegt
750 euro toeleggen op een aankoop waar vooral de buitenlandse autofabrikanten van profiteren vind ik genoeg hoor! Het slopen van oude auto’s en aanschaffen van nieuwe vind ik sowieso een dubieuze maatregel…
Autogek zegt
Schamen moesten ze zich in Den Haag zeker. Niet omdat de slooppremie zo laag is. Maar omdat het bedrijfsleven weer de premie opstrijkt. Die rijden in auto’s die allang door de zaak zijn afgeschreven via de belasting. En ze hoeven ook al niet de gehele wegenbelasting te betalen. Weer vriendjes politiek. Had de slooppremie aan de burgers met oude auto’s gegeven. Maar nee, weer is het het bedrijfsleven dat van de politieke maatregelingen mogen profiteren.
En nee, niet gelijk beginnen te schreeuwen dat ik jalours ben of zo. Hier wel een nieuwe auto. Maar ik wordt niet goed van al de maatregelingen voor het bedrijfsleven en niet voor de gewone burger.
frank zegt
prima actie, ik vind 750,- nog teveel
wat ze moeten doen is de bijtelling voor alle zakelijk gereden auto’s over dagwaarde doen ipv over cataloguswaarde, dan zullen heel veel mensen kiezen om in hun zakelijke voertuig te blijven rijden, ook al is hij 5, 7 of 10 jaar oud en dat is per saldo goed voor de CO2 uitstoot (wetenschappelijk onderzoek toont dat aan)
en dan is het geld dat nu in de vervanging van auto’s gaat zitten beschikbaar voor andere mooie dingen zoals loonsverhogingen die leiden tot economische stimulering van meer binnenlands geproduceerde goederen
frank zegt
oh, en de regeling geldt blijkbaar alleen voor bestelauto’s?
logisch, want die vervuilen het meeste, en doen veel bezorgverkeer in de stad met veel starten en stoppen, dus die wil je inderdaad het eerste vervangen
Laurens zegt
Gelukkig, ik hoor niet tot de doelgroep. Hoef ik ook mijn principe dat je belastinggeld niet op mag maken aan hobbyhorses, niet te verloochenen :lol:
Bob zegt
Volgens de normen van de overheid rijd ik ook in een oud dus vervuilend barrel, een milieudelict. Het karretje rijdt nog uitstekend en is voorzien van goed werkende geregelde katalysator. Wat is het werkelijke doel van deze regeling?
Emerald Green Jag zegt
Kom op zeg, wat hadden we *dan* verwacht van dit kabinet?
De werkende mens wordt door dit kabinet gezien als “de sterkste schouders”. Hun beleid is dat je deze groep niet teveel mag verwennen. Daarnaast mogen weer niet te veel auto’s op de weg komen, dus een remmende stimulans is op zijn plaats.
De werkende Nederlander krijgt straks wel de rekening gepresenteerd van dit schijntje, let maar op!
Hans de Groot zegt
65.ooo.ooo budget en dan 750 slooppremie per oude bestelmobiel…..das zo ongeveer 90.000 minder oude bestelmobieltjes minder…!!!??? lijkt me sterk maar ik zal wel niet kunnen rekenen (volgens mij kunnen ze dat in den haag ook niet trouwens…)..
r2p2 zegt
slaat weer nergens op! Ik was er op aan het wachten maar voor 750 euro een busje moeten kopen gaat me toch echt te ver. Wel goed nieuws voor iedereen die van nieuwe klassiekers houden. Die zouden bij een sloopregeling erg zeldzaam worden.
cardesigner@USA zegt
Het is een schande! Ze mogen van mij oprotten naar Prius-land.
Benjamin zegt
en waarom niet voor personenauto’s? De buurvrouw rijdt in een citroen ax uit 93, en die parkeert ze altijd bij mij voor de deur omdat ze zich ervoor schaamt, die had echt wel een aygo gekocht als ze 750 terugkreeg voor die auto.
Jochempie zegt
@r2p2: en het wordt voor studenten weer een stukje onbereikbaarder om droog en op tijd op je stageplek aan te komen (vandaag van 5 voor 7 tot 5 voor 9 in de trein gezeten, toen nog een kwartier op de bus gewacht en uiteindelijk een half uur te laat op m’n stage, net als gisteren)
sacha zegt
Die 750,- spaar je zo uit door een leuke auto uit Duitsland te importeren. Of door even goed te onderhandelen bij de dealert. Of door gewoon in dat oude barrel door te blijven rijden.
@coalitie: thanks for nothing!
rik zegt
€ 750 is beter iets dan niets. Waarom klaagt iedereen over dit ”lage” bedrag? Als ik een grote aanschaf moet doen, anders dan een bestelauto, word ik toch ook niet gesubsidieerd? Beter voor het milieu? Alsof het fabriceren van een bestelauto goed is voor het milieu!
Laurens zegt
@jochempie
het wordt tijd dat een auto standaard in de basisbeurs zit. Ongelofelijk, dat je zoveel moeite moet doen om in NL een opleiding te krijgen :lol:
Overigens, als je wat wilt leren, zou ik niet de hele dag gaan zitten internetten. Tenzij je stage daarvoor bedoeld is :-)
Guan zegt
Gelukkig dus nog geen regeling die oude personen auto’s (waaronder alle ondergewardeerde zeldzame modellen) van de weg ruimt.
Maar wat kost nu een nieuwe bestelbus.. die krengen heb je toch al vanaf 10k? dan heb je toch ook geen aankoop subsidie nodig? of zie ik dat verkeerd?
Aan de andere kant, wie gaat er op dit moment zulk een investering doen wanneer die uitgesteld kan worden.. Daar had 1500 euro susbsidie ook niets aan geholpen.
Ofwel: waardeloze rege- r/l -ing
lauren zegt
ja ja, eerst het zoet dan het zuur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nou ,we zitten nu al in het zuur zeker????????????????? ik heb nog geen zoet gezien hoor.
jongens jongens wat een land leven we in, volgens mijn zijn wij het enige land ter wereld die zich zo makkelijk laat naaien door hun regering.
wij hollanders hebben altijd een grote bek, maar o zo klein hartje.
Thijs zegt
Ik ben wel een chauffeur van een oude bestelbus en ik kijk dus ook al enige tijd uit naar de slooppremie voorstellen. Maar voor 750 blijft het ding lekker onder m’n kont zitten. Pas vanaf 1500/2000 euro zal ik eens kijken naar wat anders.
Vroegerrrr!!! zegt
Ik hoop dat voor personenwagens er toch wel een bedrag gaat komen waarbij mensen wel gaan overwegen een nieuwe (of jong gebruikte?) auto te gaan kopen. Met € 750,- gaat dit zeker geen succes worden! Een bedrag van € 2.500,- heeft zeker effect hebben we geleerd van onze oosterburen.
Ik heb al eens eerder aangegeven dat wanneer het interessant genoeg gemaakt wordt er daadwerkelijk meer auto’s verkocht kunnen worden dan normaal zou zijn deze tijd. Over die auto’s wordt wel gewoon BPM en BTW betaald en zo betaald het zich zelf dan weer (iig voor een groot deel) terug..
Roderick zegt
FF kleine berekening 65 miljoen / 750 = 86.667 wat dus allen bestelauto’s moeten zijn. Als de branchevereniging om 100 miljoen gevraagd heeft 100 mijoen / 750 = 133.333 auto’s. Nu weet ik niet wat de definitie van een ‘oude’ bestelauto is maar ik vraag mij af of er hier uberhaupt >85.000 van in Nederland rijden.
PS 750 euro slooppremie- wat voor een waarde heeft een ‘oude’ bestelauto? Volgens mij kan je met een flink oud brak toch al snel 750 euro korting krijgen op je nieuwe auto?
Al me at een apart verhaal, ben benieuwd hoe de autoverkopen van DL zich gaan ontwikkelen dit jaar.
Jochempie zegt
@ Laurens: Waar bemoei jij je mee?
Matt zegt
Nogal wiedes dat ze in Duitsland en Italië hoge slooppremies geven, die hebben een eigen autoindustrie om te beschermen. Waarom zouden wij als Nederlandse belastingbetaler mee moeten betalen aan het in stand houden van een overschot aan buitenlandse automerken/fabrieken? Dat mag best wat minder. En ook onder de Nederlandse dealers mag wel eens opruiming worden gehouden, hoe pijnlijk dat vaak ook is.
WieAndersDasAuto zegt
Zo zie je maar weer. Ze willen alleen maar geld binnenhalen en zo weinig mogelijk spenderen. Wie gaat er überhaupt voor 750 euro z’n auto laten slopen? Het zullen er maar weinig mensen zijn…
Rutger zegt
Enige visie op de automobielwereld zou natuurlijk wel leuk zijn als je zo’n stuk plaatst. Die slooppremie lijkt mij al heel wat. Het voornaamste doel hiervan is hopelijk het milieu en niet het redden van de automobiel industrie.
De slooppremies zoals in Duitsland en Italië zijn indirecte manieren om de eigen autoindustrie zwaar te subsidieren en daarmee overeind te houden. In Nederland hebben we geen autoindustrie op Born na dan.
De € 5.000 euro slooppremie betekent dat de gemiddelde Italiaans auto voor 15-20% door de overheid wordt betaald. De Europese Unie verbiedt het waarschijnlijk dat de Italiaanse overheid op iedere Fiat 500 een premie geeft van € 5.000,- omdat hierdoor oneerlijke concurrentie ontstaat.
Een iets andere route is bijvoorbeeld in de VS bewandeld. De overheidssteun aan GM werd beperkt door de steun die ook aan andere fabrikanten moest worden gegeven. Wat men dus gedaan heeft in GMAC een financiële injectie te geven. En wat wil het geval, meer dan 50% van de GM auto’s is geleased/gefinancieerd bij GMAC. Via deze constructie kunnen auto’s scherper worden gefinancieerd en kan de fabriek weer wat meer draaiend worden gehouden.
In het licht van de zeer berperkte auto-industrie in Nederland is het erg logisch dat er een uitgekleede slooppremieregeling komt die ook een duidelijk ander nevendoel dient.
Laurens zegt
@Jochempie
lees je stage beoordeling maar, dan begrijp je het wel :-)
QRN zegt
iig meer dan in Frankrijk :)
Midas zegt
Wat een wassen neus! Is dit nu de stoere VOC mentaliteit van ons kabinet? Wie denken deze vogels nu in de maling te nemen? Dat dit soort mensen nog thuis durven te komen en dan aan tafel vol trots weten te vertellen dat ze na een week vergaderen op dergelijke onzinbeslissingen zijn gekomen. Ik zou me kapot schamen.
Rutger zegt
@Laurens en Jochempie. Inderdaad grappig om een heel betoog te gaan houden over je twee uur reistijd naar je stageplek en binnen een half uur na binnenkomst alweer op het internet zit op je stageplek!!! ;-)
Ik zou lekker een stageplek met een open internetverbinding zoeken die wat dichterbij zit.
Laurens zegt
@rutger
je suggereert @Jochempie toch niet dat hij gezien de crisis maar beter meteen in zijn bed kan blijven liggen :lol:
Plof@ zegt
Op personenauto’s zit BPM dus een slooppremie daarop in had zichzelf zo terug betaald als de autoverkopen daardoor iets in de lift gingen.
Dat ze bestelwagens kiezen is belachelijk. Alsof er legio bestelwagens van minder dan 750,- waarde rondrijden. Die worden gewoon op de boot naar afrika gezet voor meer geld.
Jochempie zegt
@ Laurens: FYI het gaat hier uitstekend, dus je hoeft je nergens zorgen over te maken. Maar goed, dat is jou zaak ook helemaal niet.
Laurens zegt
@Jochempie
echt waar, ik gun je het allerbeste! Mijn reactie was opbouwend bedoeld. Als je vak het analyseren van websites wordt, kun je geen betere vinden dan autoblog :-)
Het wordt echter wel mijn zaak als ik je uitkering mag gaan betalen. Maar die krijgt de jeugd pas na hun 27e :lol:
Jochempie zegt
@ Laurens: kom je ook naar de AutoRai? Kan je bij de stand van Prautotype 003 even kijken wat ik in de eerste vier weken van m’n stage heb gedaan, misschien vind je het wel interessant!
Emile_Benz zegt
Slooppremie voor bestelbusjes…dat is er toch al…bij Mercedes…
RDS zegt
Mercedes betaald al meer.
http://WWW.sloopregeling.nl
Emile_Benz zegt
@ Laurens & Jochempie: Auto in basisbeurs! Mee eens! Doen! Maar dan niet zo’n boodschappenautootje/dameskappersautootje… Doe mij maar ’n C63 AMG, CLK 63 AMG, of beter: ’n CLK DTM :D :lol:
Remonvdh zegt
Daihatsu Copen in de basisbeurs ;)
Laurens zegt
@jochempie
now your talking! Het is je business auto sites te bezoeken!
Ik zie jullie vorderingen wel eens op zondag op TV toch? Je bent hopelijk niet degene die iedere keer in beeld komt met dat bouwvakkers decolleté ;-)
Ik was overigens even bang dat je stage liep bij Michiel vd Brink :lol:
Twee vrienden van me zitten ook al jaren in het “koolstof”. Misschien moet je jullie website tippen bij autoblog, kunnen ze er een item aan wijden.
Emile_Benz zegt
@ Remonvdh: Nee, dan liever met ’t OV of in deze zeikregen op de fiets…
Rutger zegt
@Jochempie, het gaat er niet om wat je precies doet maar om de constatering dat je ondanks dat je te laat bent op je stageplek achter het internet op Autoblog zit om te reageren op een artikel over de slooppremie. Ik weet niet hoe die tijdsbesteding te linken is met het werk aan Prautotype3.
@Plof, misschien is het goed om iets meer informatie te achterhalen over de regeling. Het gaat er dus niet om dat oude bestelbusjes die een lagere dagwaarde hebben dan € 750,- met WINST te kunnen inruilen!!!! Het is een premie bovenop een inruilprijs of een premie die de aanschafwaarde van een nieuwe bestelbus met € 750,- verlaagd, waarbij de voorwaarde is dat de overstap van oude bestelwagen naar nieuwe bestelwagen een milieueffect heeft.
Remonvdh zegt
@ Emile Benz, mee eens :D
Jochempie zegt
@ Rutger: true, ik kan m’n mond gewoon niet houden. Maar ’t is voor een ruim gedeelte ook om ontwerpinspiratie op te doen (IPO’er)
@ Remonvdh: ga jij ook eens aan het werk :)
Emile_Benz zegt
@ All: Jongens, jongens. Hup, aan ’t werk!!!
* ik ben lekker voor de rest van de dag vrij :P :mrgreen:
Laurens zegt
@jochempie
elke dag van Den Haag naar Arnhem derhalve?
Dat gaat met de auto niet veel sneller ben ik bang. Scoor een lokaal slaapplekje, dat lijkt me het makkelijkst. Als je wacht op Copen, blijft het huilen :lol:
Of zoek eens op internet naar een soort van carpool website, er zijn vast wel Nuon-achtige medewerkers die dat ritje ook dagelijks maken.
Rutger zegt
@Jochempie, ik weet niet wat voor een inspiratie je zoekt. Misschien een klein idee. Verzin een esthesisch mooie oplossing voor de lifehammers. Volgens mij zouden die het beste in de hemel weggewerkt moeten worden maar dat zit er bij de huidige auto’s nog niet uit. ;-)
Nic zegt
Waar je in Duitsland en Italie tussen de 20% en 40% van een nieuw bestelbusje krijgt, krijg je hier in Nederland 6% (gebaseerd op een Peugeot Partner). Zucht, was Camiel Eurlings maar minister-van-alles. Hij is de enige met een IQ boven de 100 in het hele kabinet.
erik zegt
ik vind het helemaal geen raar bedrag, zeker in vergelijking met italie en duitsland, want die hebben een eigen autoindustrie om te stimuleren. wat nederland zou kunnen doen is gewoon de bpm omlaag gooien
timberleek zegt
hebben ze in den haag dan ook een paar tips waar je voor een dergelijk belachelijk bedrag een nieuwe kan kopen?
GOD zegt
zo zie je maar hoe veel ze echt om het mileu geven
The honda spirit zegt
bah wat een flauw bedrag
Rutger zegt
@timberleek, vind jij serieus dat de overheid voor jouw een auto moet gaan betalen dan? Volgens mij heb jij nog nauwelijks belasting betaalt dus een mening over hoe het wordt uitgegeven komt misschien nog te vroeg.
Neluz zegt
niet te geloven dit ! en die duitsers en italianen maar zeggen Jaa duidelijk die hollanders weer die zuinig zijn :P
Jeroen zegt
Uit onderzoek is al gebleken dat een slooppremie geen tot weinig invloed zal hebben op het milieu (http://www.groenopweg.nl/autonieuws/11137/Slooppremie-helpt-het-milieu-nauwelijks). Het is vooral bedoeld als impuls voor de autobranche. En de vraag is of dit verstandig is.
Stel DAT het bijdraagt aan meer autoverkopen, dan is de kans groot dat de branche weer in slaap sukkelt. Zoals Obama terecht zei ‘We moeten en we zullen de autoindustrie niet beschermen tegen hun eigen slechte functioneren.’ Kleisterlee wil zelfs de autoindustrie zelfs in laten slapen, zie http://www.mindz.com/plazas/Automotive_Outsiders/blogs/Automotive_Outsiders/2009/3/2/Geen_kapitaalinjectie_voor_de_autoindustie,_wel_een_spuitje___. Dus slooppremie? Liever niet…
timberleek zegt
@rutger
nee ze hoeven het niet te betalen. maar het idee van de slooppremie is om mensen hun oude auto weg te doen en een nieuwe te kopen. voor het milieu, economie etc.
het bedrag is dus ook een hulp omdat niet iedereen zomaar een nieuwe kan kopen. het bedrag is dus in redelijke mate zodat het een verschil maakt op de totaalprijs.
alleen hier kiezen we 750 euro. meestal zijn ze nog meer waard als je ze naar een of ander land laat exporteren.
niet echt een overtuigende aanzet dus. tenzij ze iets weten waar je een bestelauto heel goedkoop kan krijgen.
dan zou het bedrag goed in proporties zijn.
maar zover ik weet kosten ook bestelauto’s nog het nodige. en zo’n bedrag-750 euro is voor de meeste nog wat aan de hoge kant (understatement). en dus zullen veel mensen het niet kunnen betalen om eraan meet te werken.
Laurens zegt
@Jeroen
Kleisterlee, is dat die man die wil uitbreiden in de medische sector terwijl verreweg de goedkoopste oplossing is allemaal een kilo’tje of 10 af te vallen. Over een oude industrieel gesproken :lol:
OT: asjeblieft, denk nou niet dat de overheid in staat is een probleem op te lossen, deze crisis is toch ook vooral aan de incompetentie van de politici te danken. Minder dan een keer balkenende, daarvoor krijg je zelfs een slechte ingenieur maar met moeite de kamerbankjes in.
Neem de vroegere F1 rijders, die stierven bij bosjes, want dat soort jongens (analogie: bankiers) wil winnen. Het zijn de regelgevers (lees: politici) die de coureurs tegen zichzelf in bescherming moeten nemen. Maar dan moet je wel het spel begrijpen :lol:
Franco zegt
“Hollandse zuinigheid ten top!”
Je zult de Hollandse Achterlijkheid bedoelen!
Zo ver gaat de overheid/politiek voor het heilige (en gehypet) milieu!
BananaFlip zegt
JP zei toch altijd “Het geld moet rollen”?
Nou, het geld gaat echt niet rollen als het een dikke muur van bezuinigingen tegenkomt.
Rudolff zegt
” slooppremie voor oude vervuilende auto’s” dit is de grootste kolder die er bestaat.
Hier zit geen enkel milieumotief achter, dit is puur economisch. Een auto van 10 jaar slopen en dan een nieuwe kopen levert zoveel vervuiling op, daar kan die oude nog 20 jaar voor rijden. Dit is puur een kwestie van de machtige autoindustrie steunen en onze verspillende, verwoestende weggooieconomie in leven houden. We willen toch allemaal elke 5 jaar een nieuwe auto voor de deur? dat we daarmee alles kapot maken wat onze (klein)kinderen lief is, tja daar willen we niet aan denken. Een moderne auto kan makkelijk 30 jaar mee met normaal onderhoud. precies de reden dat de auto’s van na 1968 geen vrijstelling meer krijgen van de belasting, de oldtimerregeling. De auto’s worden te goed en dan stort ons wegwerp systeem in. Dan ga je zelfs premies bedenken om iets dat goed is te slopen… Als je 70% van alle VW kevers in leven had gehouden hoef je geen nieuwe auto meer te maken. Geen onmogelijk getal hoor,van alle land rovers die ooit gemaakt zijn rijdt 70% nog rond, en dat vanaf 1948.. Dus die premieregeling, zeg dan gewoon dat je de economie wilt steunen en dat het ten koste van het milieu gaat, we zijn niet gek…
Slimme Peer zegt
Ten eerste is de hoogte van het bedrag om te janken. Helemaal als je mijn tweede punt zou doen. En dat is, waarom niet die €750 geven aan mij als ik mijn ouwe echt naar de sloop breng, zonder da’k een nieuwe kopen?
Daar kan zelfs het A-label niet tegen op. Maar zoals altijd is dit fok-land, worden we weer flink in onze kont gefokt, want burgers zonder tuut-tuut kun je zo moeilijk fokken!