Zojuist is bekend geworden dat Aabar Investments PJSC (= regering Abu Dhabi) voor 9,1% eigenaar is geworden van Daimler AG, het moederbedrijf van merken als Mercedes, Maybach en smart. Daimler had blijkbaar hard geld nodig, want ze hebben de aandelenpers fors aangezet. Er werden maar liefst 10% extra aandelen uitgeven (96.408.000 stuks) voor een prijs van €20,27 per stuk. Dat levert Daimler dus mooi even €1,95 miljard op in deze zware tijden.
Aabar is daarmee ook in 1 klap de grootste aandeelhouder van Daimler geworden. En wie staat er op de tweede plaats? Daar vinden we Koeweit met een aandeel van 6.9%. Dat zorgt er dus voor dat maar liefst 16% van de aandelen in handen zijn van Arabieren (niet dat daar iets mis mee is). Maar blijkbaar komt het gevaar voor automerken niet uit China, maar uit het Midden-Oosten. Koeweit is overigens als sinds 1974 aandeelhouder van Daimler.
We zagen namelijk al eerder dat Mubadala (Abu Dhabi) 5% kocht van Ferrari en ook bij Spyker en Leaseplan een vinger in de pap had.
Nu alleen maar hopen dat we de ‘smaak’ uit de Verenigde Arabische Emiraten niet terug gaan zien in het ontwerp bij Mercedes.
Abu Dhabi’s Aabar Investments to become a major Daimler shareholder
- Daimler increases share capital by 10% with exclusion of subscription rights of existing shareholders
- After acquiring all new shares, Aabar will hold 9.1% of the new share capital
- Issue price of €20.27 per share close to the current market price
- Total investment of €1.95 billion further strengthens Daimler’s sound capital base and offers additional flexibility to invest in new automotive technologies
- Platform for joint strategic initiatives established
- Dr. Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Management of Daimler AG: “We are delighted to welcome Aabar as a new major shareholder that is supportive of our corporate strategy. We look forward to working together to pursue joint strategic initiatives.”
- HE Khadem Al Qubaisi, Chairman of Aabar: “Daimler is an iconic brand and a financially strong company with a reputation for excellence worldwide. We are delighted to having received the opportunity to be making this investment.”
Stuttgart – Daimler AG (stock-exchange abbreviation DAI) welcomes Aabar Investments PJSC (Aabar) of Abu Dhabi, as a major investor. Daimler increases the share capital by approx. 10% with exclusion of subscription rights of existing shareholders. After acquiring all new shares, Aabar will hold approx. 9.1% of the new share capital. The capital increase was approved by Daimler’s Supervisory Board today.
Aabar is an investment company headquartered in Abu Dhabi and is listed on the Abu Dhabi Securities Exchange. It directly invests in various sectors including energy, infrastructure, real estate, automotive and financial services companies. Its largest stakeholder is the International Petroleum Investment Company (IPIC), which in turn is wholly owned by the Government of the Emirate of Abu Dhabi.
The capital increase will be carried out by issuing 96,408,000 new registered no par value shares of Daimler’s Authorised Capital approved by the Annual Shareholders´ Meeting of April 9, 2008 in exchange for cash contributions. Existing shareholders’ rights to subscribe to these new shares are excluded. The issue price of the shares is €20.27 per share, resulting in an equity contribution for Daimler of €1.95 billion.
Dr. Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Management of Daimler AG and Head of Mercedes-Benz Cars: “We are delighted to welcome Aabar as a new major shareholder that is supportive of our corporate strategy. We look forward to working together to pursue joint strategic initiatives.”
Khadem Al Qubaisi, Chairman Aabar: “Daimler is an iconic brand and a financially strong company with a reputation for excellence worldwide. We are delighted to have the opportunity to make this investment and are excited by the commercial potential of our partnership. We believe that our future cooperation will be beneficial for Aabar and create social and economic benefits for Abu Dhabi and the United Arab Emirates. We look forward to working with Daimler to fully realize these opportunities.”
The future cooperation will focus on joint initiatives in the following areas:
- Electric vehicles with a particular focus on projects aiming at the reduction of CO2-emissions
- Development and/or production of innovative compound materials to be used in automotive manufacturing
- Social projects such as the establishment of a training centre in Abu Dhabi to educate young talent for positions in the automotive industry
The cash inflow from the capital increase of €1.95 billion will further improve Daimler’s sound financial position. At the end of 2008, the equity ratio of Daimler’s industrial business was 42.7% and the equity ratio of the entire Daimler Group was 24.3%.
The investment complements a broad range of initiatives already undertaken by Daimler to react to the changing market environment, further strengthens its solid capital base and gives even greater flexibility to invest in innovative automotive technologies during a period of economic uncertainty and macroeconomic instability.
With Abu Dhabi and Kuwait, Daimler will have two major shareholders in the future. Kuwaithas held an equity interest since 1974. Following the capital increase, the equity interest held by Kuwait will amount to 6.9%.
BmwMPower zegt
Als ze nu eens heel veel aandelen kopen om te zorgen dat er toch een Z4 M komt…
HoeDan zegt
als k zoveel zwartgoud had was mercedes allang van mij geweest :D
jamesBROWN zegt
Leuk, we kunnen vast wel op de Arabieren rekenen voor de nodige supercars!
RenJie zegt
Toe maar! Zijn die aandelen preferent of… hebben die Arabs gewoon weer iets slims bedacht? Waarom zou je anders zoveel auto-aandelen kopen.
Erwin zegt
Donaties zijn welkom ;)
///M zegt
toch liever miden-oosten dan china, wansmaak is beter dan dat je er helemaal niet levend uit komt :D
lincoln zegt
dat is het einde van de “energie zuinige” MB,s ..
jammer .. was een dure reclame campagne ..
Laurens zegt
Gelukkig is de olieprijs weer wat lager, anders hadden deze voormalige kamelenhoeders de hele wereld opgekocht.
Maar slavernij is afgeschaft, ze kunnen ons niet dwingen :-)
Abdelghani zegt
Ik ben fier op mijn afkomst ;)
Diablo_GT zegt
Arabieren kopen de aandelen en huren vervolgens een westerse maatschappij in om vertegenwoordigd te worden bij vergaderingen of om andere zaken af te handelen.
Bas zegt
Dat is dan een hele slimme actie …van zowel de Arabieren (ik neem zomaar aan dat het oliesjeiks zijn) als van Daimler.
Toekomst waarborging noemen ze dat.
W1ck3D zegt
Ooit raakt de olie op. De sjeiks willen op deze manier voorkomen dat ze dan terug vallen naar het tijdperk van kamelen kweken. Erg verstandig van ze om zich nu in te kopen nu de aandelen laag staan. Een lange termijnvisie, iets wat de managers in West-Europa nog niet begrepen hebben.
spikie zegt
@BmwMPower,
Ook al koop je heel Mercedes op, dan nog komt er echt geen Z4 M hoor. Daarvoor moet je heel lang dromen, nog langer sparen en dan van al je spaargeld aandelen van BMW kopen en dan hopen dat ze naar je luisteren.
Een betere ontwerper zegt
Mercedes Camel-Klasse: Camel63 ARB?
Hm we zien wel.
genes zegt
Europa verkoopt steeds meer en meer zijn ziel! Slimme investering van de arabieren… Langs een kant de wagens in handen en langs de andere kant de olie…
C30CDIAMG zegt
@Autoblog,
“Ook bij Spyker een vinger in de pap had.”
Nu niet meer dus? :)
slk zegt
We hebben het hier over mb.niet over een z4.Arabieren gaan voor premium.Die zien bmw geeneens staan
VivelaFRANCE zegt
Ik ben niet echt een groot Mercedes-fan, maar ik vind wel gewoon dat het in handen moet blijven van de Duitsers. Automerken zijn als nationale trots, om die dan uit handen te geven aan een paar oliesjeiks, vind ik een verlies van cultureel erfgoed!
RenJie zegt
@Vive la FRANCE!
wat moeten ze dan? Ze hebben toch geld nodig, waarom zouden ze anders een aandelenemissie doen.
robbie zegt
@RR V8, ze hebben nog een aandeel van 22,77% in Spyker. Dacht eigenlijk dat het al meer was verwaterd door de vele aandelen emissies die er de laatste jaren zijn geweest.
Sjaak zegt
altijd leuk meer winst om te pompen in internationaal terrorisme
VivelaFRANCE zegt
@ Renjie
Ik begrijp het ook wel waarom ze de aandelen verkopen aan die sjeiks, daar zit nl. het geld. Toch zag ik liever dat Mercedes, maar ook elk ander automerk grotendeels in handen blijft van landgenoten.
Vinny_93 zegt
@RenJie: Als je de beurs in de gaten had gehouden zou je zien dat het zeker geen preferente aandelen zijn. De gewonen kosten namelijk al 20.27(zoals in het bericht staat)Volgens mij nu zelfs 22.00+.
OT: Mercedes-Benz blijft voor mij toch wel het beste “premium” merk, doe mij ook maar even 25% aandelenvermogen. Betaal jij?
hubert zegt
Diablo_GT schrijft:
22 March 2009 om 22:40
Arabieren kopen de aandelen en huren vervolgens een westerse maatschappij in om vertegenwoordigd te worden bij vergaderingen of om andere zaken af te handelen.
Ja, en???
BananaFlip zegt
Arabieren kunnen nog veel meer dan alleen maar aandelen kopen en auto’s verneuken:
http://www.youtube.com/watch?v=PzC6yU6DhkY
Bas zegt
@BananaFlip
Als ik denk aan Donuts op de fiets….dan denk ik niet meteen aan dat filmpje.
Grappige Arabier en knap…ik doe het hem niet na (maar ik ga het lekker wel proberen want de jongen in mij is nog niet dood :) ).
Bas zegt
@W1ck3D
Yep…het is gewoon heel erg goed aangepakt van ze.
Als ik oliesjaak was geweest…dan zou ik willen dat ik net zo slim was geweest.
Benz.. zegt
Ach, dit is gewoon beter voor iedereen. Voor Daimler omdat ze nu eventjes 1,95 Miljard euri’s vangen en Aabar Investments is nu ook de grootste aandeelhouder van Daimler..
@Een Betere Ontwerper
Zou het..? :D
mashell zegt
Mercedes zal nu wel niet gaan overstappen op volledig electrisch aangedreven auto’s.
Ik vind het trouwens uiterst dubieus (of is het Dubai’s?) dat in een tijd dat Daimler er zo slecht voor staat dat ze extra aandelen uitgeven. Daar zouden de bestaande aandeelhouders toch bepaald niet blij mee moeten zijn.
Jensen zegt
jullie zijn gewoon jaloers op de arabieren,, Ze hebben de Olie en iederen heeft geld (Olie geld wordt gedeeld), hier in nederland heeft een paar mensen zoveel miljarden,,,
en de rest hebben uitkering €600 :D