Het afgelopen jaar is voor Seat niet spetterend verlopen. Geen reden echter om stil te staan bij het verleden. De slingers kunnen uit de kast voor de nieuwe Ibiza ST.
Het moet hét verkoopsucces worden van Seat. Een kleine, lichte estate, vol met emotie! Heel Europa zal het autootje opsmullen. De Ibiza estate (want ST is een stomme Duitse semi-emotievolle marketingpraatnaam) staat op de planning voor 2010. Tegen die tijd heeft iedereen eindelijk die lelijke Dacia Logan MCV uitgek..spuugd dus schreeuwt de markt om een alternatief wat er wel een beetje uit ziet. Weliswaar levert men wat in op de ruimte maar kosten en verbruik zijn eveneens laag.
Dan nog even over de financiële resultaten van de Spanjaarden. In 2008 heeft Seat bij VW voor een verlies van €78 miljoen gezorgd. Dit is toch wat lager dan de winst van €8 miljoen het jaar daarvoor. Er is echter een hoop veranderd bij Seat. Zo is er een complete Audi A4 fabriek naar Spanje verscheept. Mijn vermoeden is dan ook dat vooral de Exeo verantwoordelijk is voor het verlies. Weliswaar zijn er in 2008 wat minder Seat’s verkocht dan in 2007, maar er is vooral in een korte tijd veel geïnvesteerd in het merk en dat heeft nog weinig geld opgeleverd. De Exeo is er immers pas net. Voorlopig dus nog geen Chinese bloedzuigers maar gewoon Auto Emociòn.
UPDATE: impressie met dank aan “Yellow Cab”!
Difficult fiscal year 2008 for SEAT
• SEAT brand operating result in Volkswagen Group consolidation of -78 million Euros
• SEAT, S.A. operating result of +44 million Euros
• Compact class rejuvenated and model range extended to mid-class segment
• Further vehicle from Martorell for new segment announcedLeusden, 19 maart 2009 – In the Volkswagen Group consolidation, the SEAT brand reported an operating result for fiscal year 2008 of €-78 million (2007: €+8 million). The SEAT brand comprises SEAT S.A., subsidiaries in the Province of Barcelona and sales companies in Spain, Portugal and Germany.
Based on Spanish financial reporting rules, SEAT, S.A. posted an operating result for 2008 of € -141 million (2007: € +44 million). Taking into account other income and taxes, the operating result was € +44 million (2007: € +170 million).
In fiscal year 2008, the SEAT brand delivered some 368,000 vehicles to customers (2007: 431,000). Sales revenue amounted to €4.81 billion (2007: 5.57 billion). Expenditure for research and development, investments in new products, production plant and improved processes rose 10.7 percent to a record level of €558 million (2007: €504 million), of which €478 million alone was accounted for by investments (2007: €400 million).
In 2008, SEAT launched the latest generation of its volume model with the new Ibiza and the new Ibiza SC, which received an excellent reception from the trade and the general public alike. The low-consumption Ibiza Ecomotive model and the new mid-class Exeo sedan were presented for market launch in early 2009. With the Exeo, SEAT is extending its product offering into the important D segment (Germany: B segment).
“In 2008, we made significant progress with regard to our products. The new Ibiza represents a quantum leap in terms of precision and quality for SEAT. The Exeo opens the door to further market segments,” Erich Schmitt, President of SEAT, commented at the Annual Press Conference in Martorell.
Thanks to the new models SEAT won as much as one percent in market share on individual markets such as Austria. On its home market of Spain, where the automaker sells one quarter of its products, SEAT also grew market share slightly to 8.8 percent (+0.1%). The company’s competitive strength could not, however, prevent the general downturn in demand in Western Europe, and Spain in particular, from impacting on SEAT’s delivery figures. SEAT is responding to the general market situation with the continuation of its model rollout.
“Customers want attractive, top quality vehicles regardless of whether times are good or bad. That is why we are launching ten new models that suit customers’ tastes this year and thereby positioning ourselves for better times,” Erich Schmitt pointed out.
He added: “And next year we will be launching the third variant of our successful Ibiza model, a wagon version, which we will be producing here in Martorell. This will be the Ibiza ST.”
Richard zegt
Niet eens waard om ST genoemd te mogen worden, ook al betekent het ‘eSTate’.
Erwin zegt
Alweer???? Dat hebben ze jaren terug ook gedaan met de Cordoba station en dat was niet echt een succes. Misschien dat de tijd er nu wel rijp voor is…………
Citrofiel zegt
Om de een of andere reden ben ik bang dat hij heel erg op de Skoda Fabio station gaat lijken… Dat is niet goed. Maar vooruit, laat ik Seat het voordeel van de twijfel geven. Misschien wordt het wel leuk.
YK zegt
In plaats van ST konden ze net zo goed EF doen ==> EPIC FAIL! :P
jdm zegt
lol grap van de eeuw.
Esprit_de_Flandre zegt
@Richard: Denk dat ST eerder moet verstaan worden als Sport Tourer. En waarom zou het geen ST mogen heten? Een kleine break is toch geen ramp? Vind je tegenwoordig bij alle merken.
Bas zegt
Geeuw.
Zijn ze nou zo desperate dat ze al gaan concurreren met zichzelf?
Citrofiel zegt
@ Bas; Dat mag je me gaan uitleggen. Hoe concurreren ze met zichzelf? Met welk ander Seat-model concurreert de Ibiza station?
BananaFlip zegt
*Na het zien van Mr. Norm’s Dodge-gedoe weer helemaal wakker*
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap………………………………..
Seat Ibiza ST? Hmmmmmmmmm……………………….snurk…………
Jochempie zegt
Wat een pracht van een shop!! :D
markieanta zegt
ST, kan Ford die naam niet gewoon gaan vastleggen ofzo. Alles heet tegenwoordig Sports Tourer, sportstourer, welke stationwagon kan je nou op wat voor manier dan ook associeren met sportief…
wimbers zegt
als ze nou bij de invoering van de leon een paar jaar geleden de toledo achterwege hadden gelaten, en een leon ST hadden gemaakt (wat langer, meer kofferruimte, zoals VW met de golf doet,
dan hadden ze nu niet een oude a4 uit de kast hoeven trekken en kleine modellen die al jaren op de markt zijn te hoeven verlengen.
Plof@ zegt
Seat is spoor totaal bijster. De leon kan ik nog wel waarderen, maar de rest?
Hoezo auto emotion? Vlees noch vis is het. En er worden 99% alleen maar basismodellen verkocht. Kan de veel duidelijkere marktpositie van Skoda nog meer waarderen.
Bas zegt
@Citrofiel
Een model boven de Ibiza.
Het zal elkaar qua prijs en inhoudt elkaar echt niet significant gaan ontlopen.
Citrofiel zegt
@ Bas; Niks bóven de Ibiza. Het is gewoon een Ibiza. Een Ibiza stationwagen. Ik zou niet weten met welk model uit eigen huis die concurreert. Altea is toch meer een MPV, en een stuk duurder bovendien.
autoblogger zegt
UPDATE: impressie van de Ibiza ST toegevoegd, met dank aan “Yellow Cab”!
mashell zegt
Vroeger heette zoiets een Cordoba. Was voor senioren een aantrekkelijke auto. Ik zou niet weten waarom.
Maar als je de Ibiza op jonge mensen richt heb je ook een stationwagon nodig voor de jonge gezinnen. Anders kopen ze allemaal zo’n smalle Skoda Fabia en dat is toch ook geen gezicht.
Bas zegt
@Cirofiel
Bijna goed.
Modelletje tussen Altea en Ibiza ;)
Zit nu net geen 3000€ verschil in met de normale Ibiza.
Vooruit…ik denk dat de Ibiza ST tot 1000€ eronder zal zitten qua prijs en misschien net wat groter zal zijn.
Maarja…dan vind ik dat andere model toch mooier.
Bas zegt
@Citrofiel
Het feit dat je dat model al over het hoofd ziet zegt genoeg.
Seat loopt met zichzelf te concurreren in 1 en het zelfde segment.
Gertjan zegt
Het spijt me om te zeggen, maar ik vind het best een mooie bak.
De reacties hier kan ik ook niet echt beamen. Ik rijd zelf een Ibiza SC uit 2009 (dus nieuwe model) en ben hier erg tevreden mee. Een lekker sportief modelletje…
robbie zegt
Eerste schets van de nieuwe Seat Ibiza ST:
http://www.autojunk.nl/pix/view/155396
baantjer zegt
Als ik zo de berichten leest in deze rubriek zitten er heel wat tussen die geen 18 karaats zijn. Of SEAT totaal niet kennen, al jaren rij ik SEAT, en al jaren tevreden.En als je naar prijs kwaliteits verhouding kijkt, en ook jaren ervaring met rijden heb dan praat je anders als de meeste die in deze rubriek dom en onervaren wat gal spuien.de modellen reeks is gewoon sportief te noemen. en of ernou ST bij staat of niet ga het eens proberen bij een dealer in de buurt als je niet meer hoef te fietsen of dat je oud genoeg bent om je driewieler in te ruilen.
Johan zegt
Hoi, ik zag dat de leaseprijs van de seat ibza ST al te berekenen is bij superlease: http://bit.ly/aUqsRI