De MiTo is ons allerbest bevallen en we kijken dan ook met smart uit naar een nog hetere MiTo GTA. Die is er voorlopig alleen als concept, maar gelukkig kunnen we veel sneller al genieten van een andere sportievere MiTo.
Op de AutoRAI zal Alfa Romeo namelijk uitpakken met de MiTo RV Veloce die een (licht) gekietelde variant van het 1.4 turbo blok zal krijgen. Het totale vermogen komt op 180 pk. Daardoor wordt er minimaal een halve tel van de sprint naar de 100 afgeschaafd, de MiTo RV Veloce doet het naar verwachting dus binnen 7,5 seconde.
De MiTo RV Veloce krijgt ook een wat gepeperde uiterlijk met wat “hippe” stickers en kleuraccenten. Serieuzer zijn de aanpassingen aan het onderstel. De RV Veloce krijgt een verlagingssetje met mooie Koni schokdempers. Het standaard lichtmetaal mocht wijken voor wat ruigere multispaaks velgen.
Mtyn zegt
Wat leuk! Ik blijf de MiTo mooi vinden, en de GTA lijkt me een waar bommetje worden, maar zo’n veloce mag er bij mij ook wel komen.
Citrofiel zegt
Wat? Je gaat me vertellen dat de RAI een primeur heeft? Dat is een primeur…
Culaste zegt
Nou maar hopen dat die “hippe stickers en kleuraccenten” er onderweg niet al te snel afvallen…. Alfa wordt de volgende “omvaller” in de kredietcrisis.
Guido zegt
Ik ben benieuwd hoe die erbij staat, erg mooi zo te zien hier..
Benjamin1 zegt
En waarom staat de GTA er niet?
180 pk, dan is hij even snel als de Abarth GP.
Zou ik die kiezen, is hoe dan ook goedkoper.
Citrofiel zegt
Ik zal mezelf even rectificeren. De AutoRAI blijkt wel degelijk primeurs te hebben gekend. Een paar voorbeelden: Suzuki Grand Vitara Bandit concept, Mercedes CL 65 AMG (alleen persdag weliswaar), Wiesmann GT, linksgestuurde Invicta S1 en de Renault Laguna facelift. Jeuj…
Alwood zegt
eigenlijk is dit gewoon ‘mosterd’ na de GTA… maar wel echt een reden om naar de autorai te gaan natuurlijk! (not)
Winky zegt
Vet Bakkie, subtiele toevoegingen ook.
Ook mooi dat ze nu die “lip” van de mito doorgetrokken hebben. Dat was toch een beetje een ontwerpmisser. Ook die skirts staan hem goed.
Pieter zegt
Hetere? Moet dat niet hetero zijn?
Jochempie zegt
Lekkere tussenstap! Een soort Ford ST variant dus? In afwachting op de ‘rs’?
Sacul zegt
Lul niet Benjamin. De “standaard” MiTo 155 pk is al sneller dan de Abarth GP… Deze versie maakt er al helemaal gehakt van…
claudio zegt
alfa krediet crisis???????ik dacht het niet…..da is geen massa product..en alfa heeft een appart publiek…
christophe zegt
Vraag me af hoe ze die 180 pk uit dat 1.4 blokkie hebben gehaald , chip of even bij abarth wat onderdelen gaan lenen?
Weazel gewaxt zegt
Beste Sacul,
Standaard Mito 8.0 sec 0-100, Abarth 7.9 sec 0-100. Verschil is verwaarloosbaar dus. Bij 180 pk: Mito 7.5 sec 0-100, Abarth Esseesse 7.4 sec 0-100. Verschil verwaarloosbaar dus.
Het enige verschil is dus de rij eigenschappen, en laten die van de Abarth nou net beter zijn……
Daarbij hou je ook nog een zakcentje over als je de Abarth neemt. Al met al is het met de Mito allemaal net niet, nu willen ze zelfs de Punto Abarth imiteren met striping; de striping is een op een gekopieerd van de Abarth!
Alfablog.nl zegt
@ Weazel gewaxt
De Mito 1.4T 155PK Sport was op Balocco, 2-seconden sneller dan de Punto Abarth.
911gt2 zegt
Mijn goed blijven ze dat ding nou lelijker maken… Het ding ziet er uit als een goudvis…
Zal me niets verbazen als hij ook zo rijdt
johnny t-jet zegt
spaar jij nu maar verder voor die GT2 .
Ik vraag me ook af hoe die 180 pk te halen. Uit de 155 pk versie kan max. 13 pk extra worden gechipt (squadra) . Een grotere turbo is een mogelijkheid die extra kost natuurlijk.
Oscar zegt
Ik zeg tijd voor een nieuwe merkencup in NL. door het wegvallen van de BMW 130i cup (toch?) mist er nog een merkencup boven de swifts en clio’s en dit is een mooi alternatief (MiTo GTA cup, is nog beter, maar te duur denk ik)
Headhunterz zegt
die schetsen zien er beter uit dan die gta concept
johnny t-jet zegt
ja , het gaat om de specs van de Abarth essesse , dus een grotere turbo ed.
sebastianchubasco zegt
die rooie afdekkapjes rond de koplamp gaan hem goed staan in het echt…
BananaFlip zegt
Leuk hoor, heb nu al zin om m te bekijken!
Berend zegt
Stickers. Onsmakelijk.
Benjamin1 zegt
Mito en Grande Punto zijn zeer nauw verwant. Alleen de GTA is iets wat je niet in Fiat vorm kan kopen omdat die 1.8 Tjet niet geleverd wordt in de Abarth. Deze is vergelijkbaar met de Abarth GP esseesse. Die zal hoe dan ook goedkoper zijn, en dan ben ik maar 2 seconden langzamer op Balocco, maar ik heb wel een mooiere auto dan de mito.
Laurens zegt
Ik hoop dat de fabriekstuning niet teveel geld kost, om de doe het zelf chippers de grond onder de voeten vandaan te halen.
Het goed chippen van een auto is zo duur qua ontwikkeling, dat alleen een fabriek dat kan.
Ben benieuwd naar de reacties :-)
johnny t-jet zegt
Doe het zelf chippers zullen dus ook met een andere draaimolen aan moeten komen zetten. De turbo is niet dermate groot dat het zonder een andere kan.
Alfablog.nl zegt
@ Benjamin
De Mito 1.4 155PK sport is 2-seconden sneller op Balocco dan GP Abarth. Het verschil met Abarth SS en de GTA zal behoorlijk groter zijn.
Benjamin1 zegt
Ik bedoelde dat het verschil tussen de Abarth SS en deze Veloce niet groot is, behalve de prijs dan.
GTA heeft 60pk meer, logisch dat hij dan sneller is.
Yeelen zegt
binnen 7.5 secondeN
ot: doe mij er maar 1! de gta ook , maar deze is er dan eerder en dan kan ik wat fun hebben
6C Jordy zegt
@ Weazel Gewaxt,
De striping op de rode MiTo is alleen gekopieerd uit de eigen geschiedenisboeken van Alfa. Die zat o.a. ook op de 33’s die Alfa gebruikte in de endurance racerij.
De stickers op de witte zijn vrijwel hetzelfde als die in DTM en BTCC gebruikt werden jaren ’90.
Hoop deze te zien op het spettacolo sportivo dit jaar.
Jammer van die velgen.
marky zegt
Ziet er goed uit, al zou ik toch sneller een 500 Abarth kopen.
M-lover zegt
alfa-rijders, een volk appart :P
Wj zegt
maar hij roest niet;)
KoFFiE zegt
Tof, ik heb m’n zinnen zo wel al half op de GTA gezet, maar dit ziet er ook wel een mooie midden-versie uit… De 180pk uit de 1.4 is helemaal niet zo verbazingwekkend – mits een andere turbo te steken weliswaar. Marangoni heeft zo al 220pk uit dat blokje laten persen door TRC Italia…